1
Vraag
2
Reacties
SNPVN

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

TV schakelt steeds over van 4:3 naar 16:9 NPO1 extra alleen met CI+ module op LG tv

Ik heb sinds kort problemen met het kijken naar 4:3 uitzendingen op NPO1 Extra (kan 128) zoals " 'allo 'allo" en "wordt u al geholpen".
Deze uitzendingen worden in 4:3 uitgezonden en mijn LG tv met CI+ blijft maar schakelen tussen 4:3 en 16:9, zo'n 2x per sec.
Zelf als ik de instellingen van de tv aanpas naar 4:3 weergave stopt de overschakeling naar 16:9 maar krijg ik 2x per sec flitsen in beeld.
Bij 4:3 uitzendingen waarbij het NPO logo in het zwarte gedeelte staat gaat het wel goed omdat hij die als 16:9 uitzending ziet.
Het gaat dus alleen om kan 128 met CI+ module (via de Horizon wel goed) en op 2 andere tv's getest met hetzelfde resultaat.
Vanmorgen is er een Ziggo monteur geweest en hij heeft mijn bekabeling vervangen en doorgemeten en AOP vervangen maar zonder resultaat.
Een defect aan de tv is uitgesloten omdat dit op meerder tv's getest is.

Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

[video]https://youtu.be/DA3e45BPoNA[/video]
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey all.

Nou. Update. Er is heel veel getest en veel geschakeld met NPO. Uiteindelijk blijft het probleem bij de NPO te liggen. Ze hebben nu handmatig een aanpassing gedaan, waardoor het "schakelen" niet meer voor zou moeten komen en de NPO is ingelicht dat ze hun bron moeten herstellen.

Het zou dus nu goed moeten gaan. Hoe gaat het bij jou, SNPVN ?

Bekijk in context

48 Reacties 48
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ik zou die zoom eens uitzetten.
SNPVN
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Beste Steefb, dank je wel voor je antwoord.
Ik heb hem uitgezet maar probleem blijft hetzelfde helaas.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Als ik het filmpje zo zie lijkt mij de tv het probleem. Al eens reset gedaan van de tv?

Teun
amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes
Als het niet aan de bekabeling ligt en op meerdere tv's is getest, dan moet de boosdoener wel de CI+ module zijn, die verhuisd neem ik aan met elke test naar de andere TV mee.
SNPVN
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Klopt inderdaad dat de CI+ module meeverhuist is naar de andere tv's. Ziggo wil geen nieuwe CI+ module opsturen, die kan alleen worden omgeruild door de monteur. Dat heeft hij niet gedaan vanmorgen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
SNPVN wrote:
Klopt inderdaad dat de CI+ module meeverhuist is naar de andere tv's. Ziggo wil geen nieuwe CI+ module opsturen, die kan alleen worden omgeruild door de monteur. Dat heeft hij niet gedaan vanmorgen.



Ziggo kan wel degelijk een andere CI module toesturen. Maar of het daaraan ligt is maar sterk de vraag... Die decodeert nl. alleen het binnenkomende signaal. Ik ben het met Teun eens dat het best weleens aan de Tv zou kunnen liggen. Een andere module is te proberen, maar ik heb daarover dus mijn twijfels. Maar goed, je ziet soms de vreemdste dingen langskomen...
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Als ik het filmpje zie dan zeg ik dat dit de TV zelf is met een heeeeeel kleine kans de module.

Mijn conclusie is TV defeckt , maar een systeem herstel en of firmware upgrade zou mogelijk het probleem kunnen oplossen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Aan de TV zal het niet liggen. Immers:
Het gaat dus alleen om kan 128 met CI+ module (via de Horizon wel goed) en op 2 andere tv's getest met hetzelfde resultaat.

Dat het aan de Module zou liggen, valt inderdaad te betwijfelen.
Om dit 100% uit te sluiten zal toch echt een ander Module moeten worden geprobeerd.
Ziggo zou hierbij behulpzaam moeten zijn. Desnoods huur je er een. & stuurt 'm binnen de 14 dagen bedenktijd kosteloos terug. https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/ci-plus/

Wat overblijft is dat er (tijdelijk) iets mis kan zijn met het bronsignaal van NPO1 Extra bij een 4:3 uitzending.
Maar ja, dan verwacht je eigenlijk via de Horizon ook problemen, tenzij die nog iets converteert aan een 4:3 stream, waardoor alles weer op z'n plek terechtkomt.
Hoeveel meldingen mag je op de Community verwachten, als het inderdaad aan het signaal ligt? Heb nog geen andere opgemerkt.

Gr Han
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Of even een module kopen / lenen bij een plaatselijke winkel.

Teun
SNPVN
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
dank jullie wel voor alle reacties!
Ziggo heeft me beloofd deze week terug te bellen dus zal het ze voorleggen dat ik een andere CI+ module wil gaan testen.
Ook heb ik NPO een mail verstuurd met een vraag of het van hun kant zou kunnen komen.

Peter
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo

We horen het graag wat er uit is gekomen.

Teun
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Toevallig is nu "are you being served" bezig, en ik zie dat deze gewoon in 16:9 formaat wordt uitgezonden met twee zwarte verticale balken aan de zijkanten.
Dat maakt het des te vreemder.
SNPVN
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Hoi Youriy,
ik heb het hier even gecheckt, is hier in Alkmaar (bij mij) nog steeds in 4:3.
Zou dus ook nog kunnen zijn dat de ontvanger, waarmee ze het in Alkmaar ontvangen niet goed staat o.i.d.
Ik zit hier in een oud UPC gebied wat door Ziggo is overgenomen.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hier in het koude noorden ook geen probleem. Net effe gecheckt. Zit hier dus in het fZiggo gebied.

Teun
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Als het programma word uitgezonden incl. zijpanelen (zwarte verticale balken) waarin het logo staat, dan word dat natuurlijk wel door de Tv gezien als een 16:9 uitzending. Zet de Tv er zelf zijpanelen bij bij een 4:3 uitzending ligt dat anders, maar ik denk echt dat het misgaat bij de Tv.


Maar goed, we lezen daarover vast wel de uitslag.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zelfde uitzending 4:3 in fUPC en 16:9 met zwarte balken in fZiggo.
Hm, toch wel opmerkelijk. Even speculeren.
Voor fUPC is zeer recent iets gewijzigd aan de streams om het aantal dagen gidsgegevens die daarin zitten (=EIT data) te verhogen en eindelijk gelijk te maken aan die in de fZiggo streams.
Zou daarbij iets over het hoofd zijn gezien met een onbedoeld verkeerd effect voor NPO1 Extra?
Er zijn meer zenders die, althans bij mij in fZiggo, vaak 4:3 ingebed kunnen hebben in een 16:9 beeld. ONS bv als ik me goed herinner. Misschien kan het bij die zender nu ook misgaan in fUPC.
Gr Han
SNPVN
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Beste communityleden:
Even een update, in de tussentijd is er een hoop gebeurd.
Ziggo had beloofd terug te bellen (hier zat ik op te wachten om het het verhaal neer te leggen dat ik een andere CI+ module zou willen testen). Natuurlijk heeft deze mevrouw niet terug gebeld en heb ik gisteravond zelf maar weer contact opgenomen.
Omdat ik van de week bij mijn collega thuis ben geweest (paar straten verderop met een Philips TV) waarvan ik weet dat hij ook een CI+ module heeft ben ik bij hem eens gaan kijken. Ook hier is het probleem aanwezig!
Dus ook hier hebben we een 4:3 uitzending met storing terwijl bij mijn ouders (andere woonplaats) en andere communityleden deze uitzending in 16:9 hebben.

Nu kreeg ik zojuist een mail van Ziggo:
--------------
Goededag meneer Vermeulen,
Deze informatie heb ik ontvangen over de ci+ module :


' Daar is niets over bekend, het klinkt als een TV probleem
Welk merk en type TV heeft de klant en welk merk/type heeft zijn kennis?
Zijn die TV’s wel geschikt voor CI+ in die footprint? (footprint former UPC) '

Ik weet niet of dit al specifiek nagekeken is, toen u de module bij ons bestelde.
Dit kunt u nakijken op onze site. www.ziggo.nl door de postcode en serienummer van de tv in te voeren.

Ik hoop hiermee u voldoende te hebben geinformeert.

---------------
Volgens mij hebben ze niet eens mijn klacht gelezen en ik had verwezen naar dit forum waarop alles staat uitgelegd en een filmpje staat!
En daarbij, als het niet bekend is bij Ziggo bestaat mijn probleem niet???

Ook het feit dat de Ziggomonteur het nodig vond om de klacht toe te wijzen als probleem in de bekabeling zal er ook nog een rekening mijn kant op komen. Terwijl ik had gezegd dat dit op meerdere tv's is geconstateerd.

Jullie snappen dat ik niet vrolijk word van deze gang van zaken en niet serieus wordt genomen met deze klacht.

Hebben jullie nog een idee hoe ik verder kan komen bij Ziggo?

Van de NPO kreeg ik trouwens een leuke reactie terug dat zij het ook aan het onderzoeken zijn wat het zou kunnen zijn. Zij hadden wel op deze community gekeken naar mijn filmpje.

Peter
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
SNPVN
Dit lijkt op: in de Ziggo It-bureaucratie belanden.
Dat is niet bewust, maar m.i. tgv onbegrip over je probleem.
Laat je niet kisten.
Niet boos worden. De aanhouder wint.

Ik zal dit Topic voor extra aandacht melden bij het Ziggo Community Moderatoren Team.
Je kunt binnenkort deskundig bezoek verwachten. Nog even geduld dus.
Andere klanten, zoals ik, kunnen niets voor je doen. Dat begrijp je wel.
Han
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey SNPVN . Goed dat je hier de Community voor gebruikt. Zo komt er meteen een hoop qua informatie boven tafel en hebben we een handig filmpje.

Ik zie in mijn systeem dat je gister met een collega van mij gesproken hebt die het voor je uitgezet heeft naar een andere afdeling. Mijn collega geeft aan dat het probleem ook bij anderen bekend is (Waaronder weer een andere collega). Het issue wordt momenteel onderzocht en de persoon waar je gister contact mee had, houdt je op de hoogte.
Hou jij ons hier dan weer op de hoogte? 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic