1
Vraag
2
Reageer en help mee
wil123

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

TV gaat even uit na licht aanzetten

Vreemd probleem.
Als ik het licht in mijn garage aanzet (TL-balk) dan gaat de TV een paar seconden uit!!
Erg vervelend als ik daar bezig ben en de rest van de fam. zit TV te kijken.
Ik heb de schakelaar van het licht vervangen, heb de starter van de TL-buis vervangen, het
maakt niks uit. Zou het door de Horizon komen? Iemand enig idee?
Wil.
9 Reacties 9
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Gaat de TV echt uit, of valt het beeld even weg?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Het beeld kan even wegvallen als een TL word ingeschakeld en vooral als deze op dezelfde groep zit als de Tv. Vaak komt dit doordat er geen, of een defecte ontstoringscondensator aanwezig is in het TL armatuur.

Let op: dit is niet de grote elco welke aanwezig kan zijn, maar om een kleine condensator welke parallel over de voeding is geplaatst. Kijk daar dus eens naar.

Als de Tv echt uitvalt, wat ik al uitzonderlijk zie, geef het dan even aan.
wil123
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Jan F. wrote:
Gaat de TV echt uit, of valt het beeld even weg?

Beeld een paar seconden weg. Ik ga ff naar de condensator kijken die Willem bedoeld.
Bedankt voor je reactie.
wil123
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Willem-A wrote:
Het beeld kan even wegvallen als een TL word ingeschakeld en vooral als deze op dezelfde groep zit als de Tv. Vaak komt dit doordat er geen, of een defecte ontstoringscondensator aanwezig is in het TL armatuur.

Let op: dit is niet de grote elco welke aanwezig kan zijn, maar om een kleine condensator welke parallel over de voeding is geplaatst. Kijk daar dus eens naar.

Als de Tv echt uitvalt, wat ik al uitzonderlijk zie, geef het dan even aan.

Ga ik straks naar kijken. Goed idee lijkt mij. Bedankt, je hoort het wel.
wil123
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Heb de elco gevonden en er uit gehaald. Het is een platte zonder + en - er aan en 0.022uF.
Hij zal wel kapot zijn want de tv gaat nog steeds ff uit en vanzelf weer aan terwijl dat ding er uit is. Raar dat dat zo`n storing geeft. Ik vraag me af of de buren er ook last van hebben. De tv staat inderdaad op dezelfde groep als van de TL lamp.
En nou maar zoeken of ik zo`n zelfde condensator kan vinden.
Bedankt allen, voor het meedenken!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
wil123 wrote:
Heb de elco gevonden en er uit gehaald. Het is een platte zonder + en - er aan en 0.022uF.
Hij zal wel kapot zijn want de tv gaat nog steeds ff uit en vanzelf weer aan terwijl dat ding er uit is. Raar dat dat zo`n storing geeft. Ik vraag me af of de buren er ook last van hebben. De tv staat inderdaad op dezelfde groep als van de TL lamp.
En nou maar zoeken of ik zo`n zelfde condensator kan vinden.
Bedankt allen, voor het meedenken!

Klopt; er is immers ook geen sprake van een + en - daar het om wisselspanning gaat. Het maakt dus niet uit hoe je de condensator/ontstoringsfilter plaatst. Als dat filter eruit is, is de kans uiteraard groot dat er een storing ontstaat. Daarom word zo'n ding ook toegepast in een TL armatuur, mits daarin nog gebruik is gemaakt van een oud voorschakelapparaat (VSA). Tegenwoordig gebruikt men elektronische voorschakelapparaten, waarbij de TL ook niet meer knippert en vrijwel meteen opstart. Nog nieuwer is de Led buis.

Het is niet raar dat een TL armatuur stoort, of kan storen, want er is sprake van inductie. In een enkel armatuur kan een condensator zijn geplaatst, of niet. Is er een aanwezig, is het armatuur capacitief, is er geen aanwezig, inductief. Plaats je er een paar, is dat niet zo van belang. Plaats je er meerdere, dan moet je ong. net zoveel capacitieve als inductieve plaatsen. Bij een dubbel armatuur is een zijde inductief, en de andere zijde capacitief. Maar een TL is, zeker in de oude vorm, een netvervuiler, en dus kun je dat waarnemen.

De buren zullen er geen last van hebben. Doorgaans is het issue ook alleen aanwezig als TL en een storingsgevoelig apparaat op dezelfde groep zijn aangesloten. Kijk ook eens of de Fase, de spanningsdraad dus, in veel gevallen geschakeld en dus zwart, wel op de juiste manier is aangesloten; op het voorschakelapparaat dus. Ook dat kan verschil maken.
wil123
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor de les Willem. Ik ga volgende week de fase en de nul wisselen. Ben benieuwd.
Als het probleem blijft kan ik volgens mij beter een nieuw armatuur kopen want die condensator kan je niet per stuk krijgen en zijn ze nog duur ook.
Groetjes.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag wil123

Graag gedaan.

Fase en nul wisselen kan altijd, maar in principe dient de fase altijd op het voorschakelapparaat te worden aangesloten. Bij een TL balk met een los snoer kan dat dus 'fout' gaan, en deze zal dan zeker werken, maar de buis kan dan nagloeien. Dat zie je als deze in een zeer donkere ruimte is geplaatst. Bij aanraking van de buis zul je dit tevens gaan zien.

Maar een ontstoringsfilter moet wel te verkrijgen zijn. Bij Philips gebruikten we nogal eens een RC combinatie/filter. Dat is een weerstand (R) gecombineerd met een Condensator (C). Deze zal bv. ook 'vlamdovend' werken, en dus voorkomen dat de vonk die bv. ontstaat in een schakelaar bij in- en uitschakelen, geen storing meer kan veroorzaken.

Ik ga eens zoeken naar een ontstoringsfilter en wellicht heb ik er ook nog wel een liggen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Als het probleem blijft kan ik volgens mij beter een nieuw armatuur kopen want die condensator kan je niet per stuk krijgen en zijn ze nog duur ook".

gaat het hier dan wel echt om de ontstoringscondensator/het ontstoringsfilter en niet om de condensator om het armatuur capacitief te maken?

Koop je een nieuw armatuur kijk dan eens naar Led, of naar een armatuur met elektronische VSA.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic