1
Vraag
2
Reageer en help mee
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Tip: opnames vanaf de Humax op schijf zetten en deze laten inlezen door de PC

Hier het een en ander aan info over het gebruik van een externe schijf, aangesloten op de Humax 5200 en 5400 en het verplaatsen (kopiëren) van bestanden vanaf de interne schijf naar de externe. Daarnaast opties om deze schijf toch leesbaar te maken door de PC.

*Met de 5050c is dit ook mogelijk maar deze PVR kan de externe schijf niet zelf formatteren ***aangepast door moderator***. Dat dien je dus vooraf door de PC te laten doen in het Ext3 formaat.


Het beste werkt een schijf van Western Digital. Deze dient minimaal 100Gb en maximaal 1Tb te zijn.

De Humax kan de aangesloten schijf zelf formatteren. Deze doet dat in Ext3. Om zo’n Ext3 geformatteerde schijf toch onder Windows te kunnen lezen, is het programma Explore2fs de oplossing. Dit is te vinden op: http://www.chrysocome.net/explore2fs.

Denk eraan dat je het programma moet uitvoeren als Administrator. Een alternatief is Linux Reader: http://www.diskinternals.com/linux-reader.

Het delen van bestanden werkt zo.
Verplaatsen in het kort:

-Ga naar een opname
-Druk op de rode toets (selecteren) Er zal een vinkje verschijnen voor de opname
-Druk op de Opt+ toets en kies verplaatsen
-Druk op de OK toets
-Kies de locatie waarnaar de opname verplaatst moet worden
**Let op ! als de rode toets niet te selecteren is dien je in de menu-structuur een niveau hoger te gaan staan.
-Start verplaatsen met de rode toets
-Via de opslagruimte (blauwe toets) kan een andere locatie worden geselecteerd
72 Reacties 72
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Bedankt voor de tip, Willem-A!
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Marianne Ziggo wrote:
Bedankt voor de tip, Willem-A!


Graag gedaan Marianne Ziggo

Ik zie net trouwens een foutje. Zou je dat voor me willen wijzigen?

Ik schreef n.l. dit: *Met de 5050c is dit ook mogelijk maar deze PVR kan de externe schijf niet zelf kopiëren. Dat dien je dus vooraf door de PC te laten doen in het Ext3 formaat.

Dat kopiëren moet formatteren zijn...
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Ik heb het aangepast Willem-A!
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Willem,
Je zegt dat de Humax 5200 de externe schijf zelf formateert in ext3 format.
Echter hoe stel ik dat in. Ik heb een WD externe harde schijf via USB aangesloten op de 5200 maar uit zichzelf formateert hij niet. Ik vind ook niets daarover in de manual.
Graag je advies
Groet
Henk
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hallo,

Hoe groot is jouw externe hd. Alles boven de 1 tb kan problemen geven.
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
De externe schijf is een WD met 1T opslag (Willem schreef dat alles tussen 100G en 1T te gebruiken is)
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
henk0078

Open het menu>instellingen> systeem> gegevensopslag.

Nadat je dit geselecteerd hebt, zie je in blauw geselecteerde optie de tekst opslagruimte interne hardeschijf met daarachter een minder helder pijltje naar rechts wijzend(>) druk de ab dus de pijltjes toes naar rechts. Je ziet dus nu een keuze interne harde schijf en een usb -1 selecteer deze usb en bevestig met ok toets. Nu kan je de externe hdd benaderen. En dus de functie opslag app. Formateren. Selecteren en bevestigen. Er wordt dan een melding weergegeven en dan een keuze ja of nee.

Even een aanvulling idd gebruik een externe hdd niet groter dan 1 tb ( liefst 500 gb voor de beste resultaten) ook als de externe hdd een eigen stroom voorziening heeft is beter dan de usb voltage ( spanning)
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
henk0078Nog even een aanvulling op mijn vorige uitleg: nadat je de externe hdd geformateerd heb kan je dus zoals te lezen bij de uitleg van Willem bestanden verplaatsen naar de externe opsl. Om deze dan weer te benaderen ga naar media via de ab. Kies in de media menu de blauwe toets. Nu kan je de keuze maken HDD > usb> netwerk kies nu usb en je ziet daar de verplaatste bestanden terug.
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Helaas, ik zie inderdaad het minder helder pijltje maar daarachter wordt alleen de interne harde schijf getoond. Toch zie ik het lampje van de externe schijf branden dus hij is goed aangesloten.
Als ik op media druk en daarna de externe schijf aansluit zie ik dat deze wordt gezien door de 5200 , maar als de schijf is aangesloten en daarna druk ik op media dan niet.
Graag advies
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Verder, als ik de externe schijf verwijder door de verbinding te verbreken meldt de 5200 dat de verbinding met het USB apparaat is verbroken, dus hij ziet hem wel.
De WD schijf werkt wel goed aan de PC, dus aan de schijf ligt het niet
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
henk0078Even iets om uit te testen. Als je het klepje op de voorzijde open klapt. Zie je ook nog een usb aansluiting probeer deze eens.
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik gebruik de achter aansluiting voor de wifi en de vooraansluiting voor de externe schijf.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Ik heb net zitten kloten met een usb stick van 64Gb. Ook in de vooraansluiting. Krijg ik dezelfde problemen als henk0078. De ene keer ziet hem wel, de andere keer niet. Was het niet zo dat er werd aanbevolen om een externe hd met eigen voeding te gebruiken, anders bestaat de kans dat hij niet herkend wordt.

Oftewel, heeft jouw externe hd een eigen voeding.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik zie dat er al wat andere "Willems" hebben gereageerd, dus houd ik me verder afzijdig.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Ik ben nog ver verwijderd om ook een Willem te zijn. :joy: :joy: :joy:

Jouw tips over Humax zijn altijd welkom.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Even een aanvulling idd gebruik een externe hdd niet groter dan 1 tb ( liefst 500 gb voor de beste resultaten) ook als de externe hdd een eigen stroom voorziening heeft is beter dan de usb voltage ( spanning)"

Een schijf kan prima door de Humax zelf worden gevoed. Voor de 5200/5400 kan een schijf worden gebruikt van 1Tb. Voor de 5300 een van max. 500gb. Een eigen voeding is alleen nodig als de schijf teveel stroom wegtrekt, maar doorgaans laat men de schijf voeden door de Humax zelf.

Maar verder laat ik het hierbij.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Beeblebrox wrote:
Hoi,

Ik ben nog ver verwijderd om ook een Willem te zijn. :joy: :joy: :joy:

Jouw tips over Humax zijn altijd welkom.


Maar ik geef die tips nu even niet meer....
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
robbo wrote:
henk0078Even iets om uit te testen. Als je het klepje op de voorzijde open klapt. Zie je ook nog een usb aansluiting probeer deze eens.


Beide aansluitingen zijn identiek.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Beeblebrox wrote:
Hoi,

Ik ben nog ver verwijderd om ook een Willem te zijn. :joy: :joy: :joy:

Jouw tips over Humax zijn altijd welkom.


Er bestaat hier ook nog iets als een 'gentlemens agreement' waarbij men even moet afwachten totdat de persoon, waarom is gevraagd ook daadwerkelijk kan reageren. Er zijn mensen die kwaad worden als men dat niet doet, maar het zelf wel doen. En in dit geval denk ik dat het geen zin meer heeft me er nog in te mengen.

Als henk0078 dat wil, mag hij me een PM sturen. Anders laat het rusten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic