1
Vraag
2
Reacties
edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Storing RTL4, RTL5 en FOX op de ene mediabox, maar niet op de andere. Hoe kan dit?

Op geregelde tijden komen RTL4, RTL5 en FOX niet goed door, dwz. blokken, strepen of zwart beeld. Dat is bij ontvangst met de Humax IRHD 5500C. Deze drie zenders worden op de zelfde frequentie doorgegeven, nl. op 218MHz en het aantal BER fouten is behoorlijk hoog.
Alle andere zenders (op frequenties daar boven of eronder zitten) komen wel goed door. Signaalsterkte rond 70% (is mooi) en nul BER fouten (100% goed).
Maar nu het vreemde: Ontvangst van die drie gestoorde zenders is wel okay met de mediabox, alhoewel, als we kijken naar de signaalkwaliteit (via deze box) is dat voor band 1 (waar TLT4 etc op zit) altijd 100% en voor band 2 en 3 rond 85%. Dat laatste is niet optimaal, maar geeft nog net geen problemen. Kortom met de ene tuner wel problemen en met de andere niet. Kennelijk is de ene tuner meer gevoelig voor ruis dan de andere. Maar hoe kunnen we dit probleem oplossen? In 9 van de 10 gevallen schijnt dat maken te hebben met de bekabeling binnenshuis en roept Ziggo standaard: check je bekabeling, splitters etc. Dat heb ik gedaan. Dure kabels, goedkope kabels, lange en korte, dikke en dunne, met of zonder versterker, je kunt het zo gek niet bedenken. Enfin, niets hielp. Terzijde: Ziggo heeft honderden euro's schade vergoeding uitbetaald voor al dat gehannes.
Nu vraag ik me af, ligt het soms aan de Ziggo kabel (al 50 jaar oud) die van de verdeelkast naar het AOP loopt en/of aan de toren, 100m verderop, met een aantal straalzenders?
Ziggo zal natuurlijk adviseren om (weer) een monteur te laten komen en die ziet dan mijn mooie RG179 teflon kabels waar hij nog nooit van gehoord heeft en geeft die de schuld. Dan ben je dus mooi weer 60 euri armer en het probleem is nog niet opgelost. Hoe krijg je Ziggo zo ver dat ze iemand met minimaal een HBO opleiding en geschikte apparatuur erop af sturen i.p.v. een ZZP-er? Iemand die niet meteen roept dat de fout bij de gebruiker ligt?
(Voor de goede orde, ben weliswaar geen CAI expert, maar wel elektronicus. Dus ik laat me niet alles op de mouw spelden)
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
edmondvs wrote:
Ronihd : >Flat, ja dat klopt. De kabelgoten lopen deels buitenom. Vermoedelijk zit de koppeling (van groen naar grijs) ook buiten. Ben benieuwd of dat een waterdichte uitvoering is.


Als het goed is gedaan moet de las in een krimpmof zijn gemaakt maar kan ook gedaan zijn met vulkaniserende tape , wat minder is.
Ik denk met tape en die zal na tig jaar wel verrot zijn , goed laten controleren of de kabels niet verzopen zijn ( water er in )

Bekijk in context

122 Reacties 122
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
edmondvs

het klinkt wellicht lullig, maar vaak zijn het ook de kabels, aansluitingen, stekkers etc, AOP welke de issues veroorzaken. NU geef je de waardes aan bij de zenders welke goed gaan, maar eigenlijk wil ik ze ook wel zien bij de zenders waarbij het misgaat.

En daarbij zou ik graag zien hoe de installatie is opgebouwd, of er 2 of 3-voudig afgeschermde kabels zijn gebruikt, en goed aansluitmateriaal zodat er geen kans is op storing door 4-5G, of het AOP nieuw is, of nog een oud model* (is het een 2 gaats uitvoering is dat doorgaans en oude) of dat AOP in de meterkast is geplaatst en aan aarde ligt, hoe lang kabels zijn etc.

Je noemt wel een reeks aan kabels etc. maar daar kunnen we niets mee. We kunnen niet de situatie inschatten op deze manier. En ik ben niet van Ziggo, maar een klant, maar het klinkt ook een beetje naar als je zegt dat Ziggo wel weer zal zeggen dat.... Want zoals gezegd, gaat het vaak mis bij de huisinstallatie. Hoeft natuurlijk niet altijd, maar we zien regelmatig dat men aangeeft alles prima voor elkaar te hebben, en de foto's ervan toch iets heel anders zeggen.

Maar kortom: sluit de Humax eens rechtstreeks aan op het AOP, zonder tussenkomst van andere apparaten, splitters, etc. met een zeer goede kabel welke absoluut 4-5G is afgeschermd. Geef dan eens door wat deze dan doet, maar vermeld daarbij ook de waarden bij een aantal zenders, ook die waarbij het eventueel toch weer fout gaat, of fout ging. Dus sterkte, kwaliteit en BER.

Meer kan ik met de geven info niet doen. Dat is te summier om precies aan te geven waar het misgaat. Mensen vergeten denk ik weleens dat we het allemaal maar wel even op afstand moeten inschatten...

Ook lullig misschien, maar ook dit zien we vaker:

"(Voor de goede orde, ben weliswaar geen CAI expert, maar wel elektronicus. Dus ik laat me niet alles op de mouw spelden)"

Dat is echter niet altijd een garantie voor een goede installatie. En als men pretendeert een goede elektronicus te zijn, verwacht ik ook wel een goede uitleg van de situatie. Nogmaals, klinkt lullig, maar zo is het niet bedoeld. Maar als je om hulp vraagt is zoveel mogelijk goede info van zeer groot belang.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem: >"sluit de Humax eens rechtstreeks aan op het AOP, zonder tussenkomst van andere apparaten, splitters, etc. met een zeer goede kabel welke absoluut 4-5G is afgeschermd."

Ik schreef toch: "Dure kabels, goedkope kabels, lange en korte, dikke en dunne, met of zonder versterker, je kunt het zo gek niet bedenken. Enfin, niets hielp."
Dat houdt dus uiteraard ook in wat jij hierboven voorstelt. M.a.w. ik heb er alles aan gedaan fouten in "mijn" bekabeling uit te sluiten. Meer kan ik er niet over zeggen.

Ik herhaal het nog maar eens. De vraag is waarom alleen storing op 218MHz en in combinatie met de Humax IHDR 5500C. Met de "gewone" mediabox heb ik dit probleem niet.

Wat betreft de AOP doos: Dat is een twee gaats ding in de huiskamermuur. Ik neem aan dat die digitaal compatibel is omdat twee Ziggo monteurs er naar geleken hebben.

Misschien interessant om te weten is dat Ziggo een verzwakker heeft geplaatst in de verdeelkast (op straat) omdat anders het signaal krankzinnig veel te sterkt is: 20dB te hoog !!!

Even iets anders: Ik zie dat je een Humax 5200C hebt. Ik overweeg die ook aan te schaffen. Maar.... Ziggo roept dat die niet (meer) compatibel is. Klopt dat, wat zijn jouw ervaringen op dit moment?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
edmondvs

ik merk een beetje irritatie op als je zegt: "Ik schreef toch: "Dure kabels, goedkope kabels, lange en korte, dikke en dunne, met of zonder versterker, je kunt het zo gek niet bedenken. Enfin, niets hielp."
Dat houdt dus uiteraard ook in wat jij hierboven voorstelt. M.a.w. ik heb er alles aan gedaan fouten in "mijn" bekabeling uit te sluiten. Meer kan ik er niet over zeggen.

Ik herhaal het nog maar eens. De vraag is waarom alleen storing op 218MHz en in combinatie met de Humax IHDR 5500C. Met de "gewone" mediabox heb ik dit probleem niet".

Maar begrijp me niet verkeerd, daaruit kan ik niets halen over de opbouw van de installatie. Ik kan daarmee wel aannemen dat het ook echt allemaal in orde is, maar dat kan ik zo niet beoordelen. En het kan met niet goede bekabeling en aansluitmateriaal prima zo zijn dat dit alleen een negatief effect heeft op bepaalde zenders/frequenties. Kijk bv. maar eens hoe vaak men aangeeft dat het misgaat bij SBS6. Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat bij instraling etc. alle zenders worden aangedaan. Daarom is het dus zo belangrijk aan te geven hoe een installatie is opgebouwd.

Dan over het AOP: Je geeft aan deze in de kamer is geplaatst, maar is dat ook echt de plaatst waar de kabel van Ziggo binnenkomt? Een 2 gaats uitvoering is uiteraard geschikt voor digitale Tv, maar dat is wel een oud model. Tegenwoordig gebruikt men eengaats uitvoeringen en ook daar kan het dus misgaan. Maar het moet dan niet zo zijn dat het originele AOP in de meterkast is geplaatst, en deze op een coax aansluitdoos in de kamer is aangesloten. Is het echt het AOP van Ziggo in de woonkamer, dan moet een monteur daar niet allen naar kijken, maar deze vervangen voor een nieuwe.

Zoals ik het nu zie is de sterkte op de Humax netjes. Maar een Humax zal al prima functioneren met een sterkte van 30%. Mag daar zelfs nog wat onder zakken. Maar deze moet ook onder de 90% blijven. Teveel sterkte zorgt dus ook voor issues en ook dat moet dus worden voorkomen.

Wat de Humax 5200c betreft:

Ik gebruik, uiteraard, meerdere Humax modellen, waaronder ook de 5400c, welke op hetzelfde platform is gebouwd als de 5200c. Beiden zijn dus identiek, maar de 5400c is niet meer leverbaar op een achtergebleven exemplaar na. De 5200c is alleen nog te koop als bundel met de Humax TV+H3 mediaspeler, maar is ook nog wel te vinden op marktplaats. En de info die je daarover hebt gehad is deels niet correct.

De Humax modellen, in onderstaande link genoemd, zijn sowieso bruikbaar voor de ontvangst van de vrije zenders, zoals je deze kent van de Humax 5500c/5550c. Maar in fZiggo gebied is de 5200c ook gewoon bruikbaar met smartcard. Echter zal Ziggo deze niet meer los leveren, en elders gekochte smartcards worden niet meer geactiveerd. Dat kun je echter oplossen door bv. een CI module via Ziggo te huren voor 2 euro per maand, waarbij dan een smartcard zit (IR-deto) welke je voor de Humax kan gebruiken. In fUPC is geen geschikte smartcard beschikbaar en dan kan de Humax dus alleen worden gebruikt voor de ontvangst van de vrije zenders.

Hier daarover alles wat je moet weten:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem, laten we beginnen met het makkelijke deel van het verhaal, de 5200C. Bedankt voor alle informatie daarover. Dat zal dus wel lukken, althans met de vrije zenders, ook in de regio Amsterdam. Die gecodeerde zender zoals sport en porno hoeven we niet. Daar zijn we te oud voor 😉

Dan het RTL4 probleem: >"ik merk een beetje irritatie". Ja, dat klopt. Ik heb waanzinnig veel tijd en geld gestopt in de bekabeling en uiteindelijk bleek de fout bij Ziggo te liggen. Alle moeite voor niets. Daar heb ik bij wijze van spreken een trauma aan over gehouden. En als iemand dan weer begint over kabeltjes, sta ik op het punt te ontploffen. Hoop dat je dat kunt begrijpen.

>"Daarom is het dus zo belangrijk aan te geven hoe een installatie is opgebouwd."
Dat wil ik je best vertellen, maar dan wordt het een ellenlang verhaal waar ik de lezer niet onnodig mee wil belasten. (Wil hier best in een later stadium over uitweiden, want misschien ook interessant voor anderen hoe je moeilijke situaties kunt oplossen)
Hoe dan ook, de tuners heb ik dus ook rechtstreeks aangesloten op hetAOP met een kort kabeltje (koka en nog wat) van 50 cm lang en met metalen connectoren) . Helaas, nog steeds storing op RTL4/5 en FOX, dwz. met de 5500C. Meer kan ik er niet van maken.

>"Is het echt het AOP van Ziggo in de woonkamer?" Ja, absoluut, niet stiekem verlengd.

>".....Ziggo in de woonkamer, dan moet een monteur daar niet allen naar kijken, maar deze vervangen voor een nieuwe." Ik weet het niet meer, want het was al weer een paar jaar geleden.

"Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat bij instraling etc. alle zenders worden aangedaan."
Ja, daar zat ik ook aan te denken, Maar hoe kom je daar achter? Misschien moet ik een oude scanner om afluister bugs op te sporen eens van stal te halen. Dat kreng weegt 25kg, dus dat sleep je niet zo makkelijk naar de "plaats delict" (dat ding is overigens te koop. Was eens eigendom van wijlen Gerrit de "luistervink". Gaat tot 1000Mhz)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters erop?
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Bert, nee dat gaat even niet want het gaat om de TV van mijn GF, die elders woont Maar het is een ouderwets AOP, eentje met een "gat" voor TV en een "gat" voor FM. Van daar uit lopen koka-blabla kabels met haakse metalen connectoren naar de rest van de huisinstallatie.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag edmondvs

de 5200c zal denk ik ook geen probleem (meer) vormen.

Ik begrijp ook wel de irritatie, en je hebt ook al het e.e.a. uit de doeken gedaan voor wat betreft je allemaal hebt gedaan, maar vergeet niet dat je hier de vraag nu aan andere klanten voorlegt, die het beste met de vraagstellers voor hebben, maar ook zo eerlijk mogelijk info moeten verschaffen. Uiteindelijk wil je een probleem opgelost zien. En dat gaat niet als je het allemaal maar voor lief neemt en niet noemt wat er vaak speelt in dergelijke gevallen. Je komt dan al binnen met irritatie, en vaak zien we dan dat we het niet meer goed kunnen doen, hoe we ook ons best doen.

Degenen welke hier de vragen beantwoorden zijn doorgaans echt wel thuis in de rubrieken waarin ze dat doen. Ik doe veel voor Humax, dus dat is mijn hoofddoel, maar als er andere punten zijn waarop ik kan bijspringen, doe ik dat ook, maar dan moeten degenen welke de vragen stellen we meewerken en begrijpen dat wij het ook niet allemaal voor ons zien.

De uitleg van de opbouw van alleen een coax installatie lijkt me niet zo'n heel erg lang verhaal te worden. En word het dat wel... Als het allemaal begrijpelijk is, kunnen anderen er ook weer wat mee, maar kan een beantwoorder er wel veel meer mee. Maar kortom: er moet iets misgaan in de installatie, want dit zijn bekende fouten. Staat de decoder dicht bij het AOP kun je van Ziggo, gratis een goede coaxkabel krijgen, tot een bepaalde lengte. Maar het kan uiteraard ook nog voortkomen uit het AOP.

Als dat dus het AOP is, dan Ziggo bellen en laten vervangen voor een eengaats. Die is dan tenminste uitgesloten en wellicht is het probleem dan al opgelost. Dat is de eerste stap die je moet maken, want daar begint het v.w.b. de huisinstallatie. Maar het AOP en de splitter daarop, vaak een POA*** valt onder Ziggo.

Hoe je daarachter komt is door dus eerst het AOP aan te laten pakken, en daarop rechtstreeks de goede coaxkabel en de Humax aan te sluiten. Niets er tussen, erbij etc. Dat is hoe het eigenlijk altijd gaat. En pas als alles echt n orde is, en de issues nog voort blijven bestaan, ga je verder op onderzoek uit. Dus laten doormeten, een andere decoder aansluiten etc. Maar eerst bij de bron, het AOP, beginnen.

Mooier kan ik het helaas niet maken. Ik probeer je dan ook echt niet te irriteren, maar te helpen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
edmondvs wrote:
@Bert, nee dat gaat even niet want het gaat om de TV van mijn GF, die elders woont Maar het is een ouderwets AOP, eentje met een "gat" voor TV en een "gat" voor FM. Van daar uit lopen koka-blabla kabels met haakse metalen connectoren naar de rest van de huisinstallatie.



Is het niet bij jezelf dan? Dat had ik er even niet uitgehaald...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nou ja, hoe dan ook, als je de genoemde stappen volgt moet het uiteindelijk goed komen. In oud Ziggo gebied is de regel eigenlijk wel zo, dat wanneer je een AOP ziet in 2 gaats uitvoering, deze vervangen dient te worden.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem, Als ik weer ga knutselen bij mijn GF aan het AOP krijgt ze een rolberoerte. Ik begrijp best dat je met het het plaatsen van een andere AOP doos alle mogelijke andere oorzaken van het probleem wilt uitsluiten (dat zou ik ook doen), maar in haar geval stuit dat op verzet. Dus denk je echt dat het zou kunnen liggen aan die AOP doos?
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem: Geen interesse in die bug-scanner?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Jijzelf moet ook niet gaan knutselen aan het AOP, want dat valt onder Ziggo. Zij moeten dat dus doen. En ja, het issue kan daaruit voortkomen en dus moet een monteur deze vervangen.

En je kan zelf Ziggo vragen om een nieuwe coaxkabel. Is allemaal gratis, dus wat let je om het te proberen? Ik zou het niet aangeven als ik er geen brood in zag. Een echte garantie kan ik niet geven, maar als het AOP al oud is, moet je toch eerst uitsluiten dat die de oorzaak is van de problemen? Dat het op verzet stuit, tja dat snap ik enerzijds wel. Maar we/ik steken er nu toch ook weer redelijk wat tijd in je verder te helpen en dan zou het wel heel jammer zijn als je daar niets mee doet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
edmondvs wrote:
@Willem: Geen interesse in die bug-scanner?



Nee....
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Maar voor nu laat ik het er even bij. Morgen vroeg op, dus het word alweer wat...

maar volg nou de adviezen op, want anders blijft ze met de problemen zitten en dat verveelt ook snel.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Willem, Inderdaad jij en ik steken hier heel wat tijd in en streven naar de best mogelijke oplossing. Maar zo als blijkt valt dat bij de dames niet altijd in goede aarde. Die vinden dat het gewoon moet werken en ergeren zich aan al dat geëxperimenteer met kabeltje dit een kastje dat. Over een paar dagen komt de 5200C binnen en misschien werkt dat ding wel zonder problemen en zijn we van al het gedonder af.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Zeg maar tegen je GF dat er geen andere mogelijkheid is.

Ik heb 8 jaar allerlei aansluitingen aangesloten en gerepareerd op allerlei locaties en ik schat in dat de oorzaak voor 99,99999% de AOP is met oude splitters.
Deze worden allemaal gratis vervangen door Ziggo.

Oude aansluitingen zijn niet afgeschermd voor 4G en andere zendapparatuur, omdat die er toen nog niet was.
Daarom wordt het ook gratis vervangen door Ziggo.

Veel succes gewenst edmondvs :relaxed:
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
@Bert, weet je merk en typenummer van een 4G AOP WCD, twee gaats, inbouw en dubbel geïsoleerd (dus ook galvanische scheiding v.d. buitenmantel aansluiting)?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
edmondvs wrote:
@Bert, weet je merk en typenummer van een 4G AOP WCD, twee gaats, inbouw en dubbel geïsoleerd (dus ook galvanische scheiding v.d. buitenmantel aansluiting)?



Ik reageer nog maar even daar ik al genoemd heb dat een monteur een ééngaats uitvoering moet plaatsen. Dat mag je niet zelf doen!. Het AOP valt onder Ziggo en deze moet dat dan ook vervangen. Men gebruikt geen 2-gaats uitvoeringen meer, maar op de eengaats gaat een splitter, ook geleverd door Ziggo voor Radio en Tv aansluiting.

Be rt valt me nota bene nog bij v.w.b. dit onderwerp.

Ik laat het hier dan ook bij en reageer niet verder in dit topic, omdat we niet verder zullen gaan komen, en ik dan de tijd liever in zaken steek die dat meer verdienen.

Wellicht kan een moderator als Anne H Ziggo je duidelijk maken hoe het werkt en je op andere gedachten brengen.
edmondvs
Topicstarter
Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes
Willem-A wrote:
Jijzelf moet ook niet gaan knutselen aan het AOP, want dat valt onder Ziggo. Zij moeten dat dus doen. En ja, het issue kan daaruit voortkomen en dus moet een monteur deze vervangen.

En je kan zelf Ziggo vragen om een nieuwe coaxkabel. Is allemaal gratis, dus wat let je om het te proberen? Ik zou het niet aangeven als ik er geen brood in zag. Een echte garantie kan ik niet geven, maar als het AOP al oud is, moet je toch eerst uitsluiten dat die de oorzaak is van de problemen? Dat het op verzet stuit, tja dat snap ik enerzijds wel. Maar we/ik steken er nu toch ook weer redelijk wat tijd in je verder te helpen en dan zou het wel heel jammer zijn als je daar niets mee doet.

De goeden niet te na gesproken, maar ik heb mijn buik vol van Ziggo monteurs. Die gasten hebben voor heel wat ellende gezorgd (niet voor niets schreef ik al eerder dat Ziggo een forse schade vergoeding heeft uitgekeerd. Dat doen ze echt niet zomaar) . Daarom mogen ze met hun tengels niet meer aan onze spullen komen en ook niet aan de WCD, ook al is die van Ziggo. Ik plaats die liever zelf (bij mij thuis had Ziggo hier geen enkel probleem mee, dus ook bij mijn GF moet dat kunnen).
By the way, ik heb me laten vertellen dat Ziggo tot voor kort ZZP-ers in de arm nam, maar dat tegenwoordig de monteurs in vaste loondienst zijn. Misschien dat dit e.e.a. verklaart en doen de monteurs nu beter hun werk.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic