1
Vraag
2
Reacties
Eniot

Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes

Storing in beeld blokken veel kleurige strepen - zonder modem niet

Een kennis van mij had erg veel last van storingen (zelfs het geluid liep vaak niet synchroon) met het beeld. Na enkele splitters verwijderd te hebben en aan de coax kabel naar de tv nieuwe kwaliteits stekkers te hebben gezet, waren de grootste storingen weg. Nu is er alleen nog een probleem van (waarschijnlijk) een storing door het modem signaal op de tv (wanneer het modem uit is geen storing)
Gebruikte apparatuur: (alle aansluitmateriaal goed van kwaliteit Hirshmann) 8 meter coaxkabel direct van overname punt naar 1 Sony tv, (smart kaart 10 jaar oud) en een Technicolor TC7210. Een retoursignaal filter tussen de coaxkabel en tv heeft niet geholpen smartkaart met doekje voorzichtig gereinigd. Enig advies?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
Er is inmiddels een monteur langs geweest die heeft het AOP vervangen voor een nóg nieuwer model ¨Braun¨ welke geschikt zou zijn tot een frequentie van 2gHz. Daarnaast heeft hij voor alle zekerheid 2 nieuwe 4g afgeschermde IEC stekkers op de kabel naar de tv gemonteerd en hij heeft in de straat buitenkast, de kabel opnieuw vast gezet. Het resultaat is wel veel minder storingen, nu en dan nog wel een kleintje. Hij maakte nog wel een opmerking dat de overige storingen veroorzaakt kunnen worden door de 10 jaar oude HOUDER van de CI smartcard. Hij adviseerde deze te ook te vervangen.
de sterkte van het tv signaal is over alle zenders met gemiddeld 2 % toegenomen. Hopelijk is het hiermee opgelost.
( Bijkbaar waren de door mij pas gekochte volledig metalen IEC stekkers niet voldoende en hadden die geen bescherming voor 4G instraling)
BER gemiddeld 0 op de meeste zenders soms 1.
Dank!

Bekijk in context

22 Reacties 22
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Als het modem stoort op de Tv, is er waarschijnlijk geen goede splitter gebruikt op het AOP. En dan kunnen de signalen elkaar gaan beïnvloeden. Bel dus Ziggo even en vraag om een nieuwe splitter. Deze is gratis. Vaak ontvang je dan een POA***

Dat de smartcard 10 jaar oud is, is niet van belang. je hebt dat wel in opvallende taal geschreven, maar een smartcard kan zeer lang mee en raakt zelden defect. Is dat wel aan de orde, gaan er andere dingen spelen.

Maar daar je aangeeft dat wanneer het modem uit is er geen storing is, zou ik eerst maar eens de POA*** van Ziggo proberen.
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
@ Willem, inmiddels heb ik een POA bij de klantenservice van Ziggo aangevraagd. Nu blijkt dat wanneer ik het kleine schakelaartje op het aop op OFF zet dat de storingen wel minder worden, maar nog niet helemaal weg. Maar in de stand OFF heb ik geen radiosignaal meer...
Ik wacht even de nieuwe POA af en hoop dat het dan is opgelost.
Dank voor jouw advies.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Eniot,

graag gedaan.

Er word natuurlijk zeer vaak gebruik gemaakt van een splitter op het AOP, dus dat moet goed kunnen gaan. Heb je overigens nog wel een recent AOP? Je kan er wel een beetje vanuit gaan, dat wanneer dit een 2 gaats uitvoering is, Radio en Tv uitgang, deze oud is. Ziggo vervangt deze dan gratis. Maar kijk eerst maar even of de nieuwe POA brengt wat we ervan kunnen verwachten.
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
Ja ik heb een recent AOP (althans) een één gat model. Inmiddels de POA aangesloten en het lijkt dat de storingen qua aantal zijn afgenomen maar de vorm en intensiteit van de nu nog verschijnende storingen zijn gelijk gebleven met vóór de vervanging van de POA.
De TV geeft in het menu aan dat het signaal 76% is, is dit voldoende? Ook in het menu staat een regel met bit rate error; die geeft 0 aan.

De POA heeft een radio uitgang die is nu niet aangesloten; moet daar ook een afsluit weerstand op en zo ja welke?
Ook met een retoursignaal filter op de ingang van de TV of direct op het AOP maakt geen verschil.
Kunnen de storingen niet aan de Ci kaart liggen? Als deze slecht is, wat voor soort storingen krijg je dan?
Eventueel nog tips?
Dank voor het mee-denken
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Eniot wrote:

De TV geeft in het menu aan dat het signaal 76% is, is dit voldoende? Ook in het menu staat een regel met bit rate error; die geeft 0 aan.

Dat is juist uitststekend en de ber(bit error rate) hoort nul te zijn.

Maar welke verstoringen zijn er eigenlijk, lip sync wel goed ingesteld?
En de met CI module die doet het of doet het niet, Storingen zijn zeldzaam.
Er is wel verschil in mogelijkheden tussen de versies.
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
De verstoringen zijn op alle zenders zichtbaar (bij de ene zender wat vaker dan bij de ander)
De verstoringen bestaan uit veelkleurige horizontale lijnen opgebouwd uit blokjes, vrijwel altijd bijna onder of boven in beeld. Soms ook, staat het beeld (minder dan een seconde) stil. Het geluid is nu wel synchroon maar soms hoor valt het geluid weg (ongeveer halve seconden) of het geluid herhaalt zich en dan hoor je een exacte ¨echo¨ van ongeveer een halve seconden. Verder zijn de kleuren van het beeld mooi helder en scherp. Nog even een vraag uit mijn reactie van hier voor:
De POA heeft een radio uitgang die is nu niet aangesloten; moet daar ook een afsluit weerstand op en zo ja welke?
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Kun je een keer met een andere TV testen?
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
Dat wordt lastig, ik heb geen tweede tv met smartkaart in de buurt. Maar ik schreef al dat er geen storingen zijn als de TC 7210 uit staat. Waarom dan met een andere TV testen?

De POA heeft een radio uitgang die is nu niet aangesloten; moet daar ook een afsluit weerstand op en zo ja welke?
Dank voor het mee denken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Verwissel Tv en modem aansluiting eens op de POA Eniot

Ben benieuwd wat dit oplevert.

Je sluit die 2 dan precies andersom aan. Dit is een issue dat we eerder hebben gezien.
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
@ Willem, jij schrijft ¨Verwissel Tv en modem aansluiting eens op de POA¨ Bedoel je dat ik dan de coax kabel die naar de tv gaat op de uitgang moet aansluiten van de POA die normaal naar de TC7210 gaat? Dat gaat toch niet, want aansluiting op de POA naar de tv is een IEC connector en de aansluiting naar modem is een F connector...
Misschien begrijp ik je verkeerd? Ik ben niet op de lokatie van mijn kennis waar het probleem zich voor doet, dus ik kan niet snel reageren. Maar ik zal de tips uitvoeren zodra ik in de gelegenheid ben en het resultaat hier melden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Soms is dat mogelijk, maar ik ga hier even een moderator bij roepen welke wellicht een monteur kan regelen.

Kun jij hier even naar kijken Lycke Ziggo ?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ps sorry dat ik wat kortaf ben. Niet mijn stijl. Maar het is flink fout gegaan met oud op nieuw en ben nog niet in orde.
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
Hallo,
Inmiddels een aantal dagen verder, blijkt nu toch dat ook zonder een modem aangesloten dezelfde storingen blijven komen. Om nog eens precies op een rijtje te zetten wat ik allemaal heb gedaan; 1 aangesloten televisie (is een Samsung geen sony zoals ik eerst vermeld had) deze Samsung gebruikt een smartcard. Is aangesloten met een gloednieuwe kabelkeur kabel met voorgemonteerde IEC stekkers. De kabel is 10 meter. Ik heb de tv met deze kabel direct op het AOP aangesloten (AOP met 1 aansluiting + aarde draad) dus zonder het (nieuwe van ziggo ontvangen) POA blokje er tussen en dus ook zonder TC 7210 modem. Toch blijf ik (in tegenstelling tot wat ik heb eerde geschreven) hinderlijke storingen in beeld houden in de vorm van veelkleurige horizontale balken, soms stilstaand beeld en soms een korte echo in het geluid. Ik heb ook geprobeerd met een Hirschmann versterker (ZV128) aangesloten direct op het AOP ook dat gaf geen vermindering van de storingen. De storingen nemen in aantal en hevigheid toe op het moment dat er meer internet wordt gebruikt.
Misschien toch nog het vermelden waard; in de meterkast komen 2 groene Ziggo kabels binnen waarvan één ongebruikt en de ander aangesloten. Ook heb ik gekeken of de groene kabel goed in het AOP is bevestigd schroeven waren niet helemaal aangedraaid maar ná het beter vastdraaien maakte ook dit geen verschil in de storingen. Kan een dect telefoon signaal storen op het Ziggo signaal? het basis station hangt op 30cm van het modem en op 100cm AOP Ik realiseer me dat ik deze niet heb uitgezet tijdens het testen, maar de telefoon was ook niet in gebruik op moment van de storingen. Ik heb inmiddels ook via klantenservice een email achtergelaten over deze storing. Tips zijn alsnog welkom.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik heb dit toch eerder langs zien komen. Ik weet alleen niet meer exact hoe dat nou opgelost is. Maar het is wel een zeldzaam probleem.

Weet jij je hier nog wat van te herinneren Be rt ?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ik ben daar niet zo goed van op de hoogte, maar volgens mij weten Teun of Ronihd hier wel weg mee.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Normaal zit dit probleem bij de connectbox. Misschien ook op te lossen bij de technicolor, door een sperfilter te plaatsen. soms wil het ook wel helpen om de telefoon te verplaatsen. Ook wil een chromecast storen op de module in de tv. Laatst bij een klant was het de spaarlamp in de vensterbank. Klant had alleen in de avond last van storingen. Overdag geen storingen. SQ meter erop en inderdaad geen storing , lamp aangezet en hoppa daar was de storing. Andere lamp geplaatst en weer een probleem minder. Je zou ook eens de module kunnen inpakken met aluminium folie.

Teun

p.s als ik bij ts zijn profiel kijk op dan zie ik een connect box???????
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Be rt wrote:
Ik ben daar niet zo goed van op de hoogte, maar volgens mij weten Teun of Ronihd hier wel weg mee.



Tja dat vind ik best wel een moeilijke , vooral omdat ik de storing niet heb gezien.
Normaal gesproken zoals TS schrijft met 10 mtr kabel zonder meuk er tussen op zijn TV en dan storingen ?? dan zou er echt te laag signaal op de aop staan.

Eniot , kan je foto en of filmpje maken van de storingen die je ziet ?

En je deckt telefoon zou kunnen storen maar ik acht de kans niet groot.

En is de TV wel goed ?? daar neig ik ook beetje naar , ander toestel proberen is/was niet mogelijk ?
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik zal zsm een filmpje maken van de storingen. Dat kan wel even duren omdat het bij een kennis van mij is. Zij gebruikt de volgende apparatuur: TC 7210, CI card in een Samsung TV; het signaal was rond de 74% en de ber was 0 op het moment van de storingen (getest met een gloednieuwe kabelkeur kabel met voor gemonteerde IEC stekkers) 10 meter direct op het AOP geen POA geen modem aangesloten. Storingen zijn horizontale veelkleurige lijnen lijken opgebouwd uit blokjes over de gehele lengte van het beeld. Meestal in de onderste of bovenste helft van het beeld, deze duren slecht enkele tienden van een seconde maar zitten er elke 2 tot 3 minuten wel in. Modem niet aangesloten dan lijken storingen minder vaak voor te komen. Een andere tv is lastig maar niet onmogelijk. Inmiddels heeft de klantenservice aangegeven dat er een monteur langs gaat komen als de klant een afspraak maakt. Ik zal het resultaat hier vermelden zodra er meer bekend is.
Super bedankt voor jullie reacties!
Eniot
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes
Er is inmiddels een monteur langs geweest die heeft het AOP vervangen voor een nóg nieuwer model ¨Braun¨ welke geschikt zou zijn tot een frequentie van 2gHz. Daarnaast heeft hij voor alle zekerheid 2 nieuwe 4g afgeschermde IEC stekkers op de kabel naar de tv gemonteerd en hij heeft in de straat buitenkast, de kabel opnieuw vast gezet. Het resultaat is wel veel minder storingen, nu en dan nog wel een kleintje. Hij maakte nog wel een opmerking dat de overige storingen veroorzaakt kunnen worden door de 10 jaar oude HOUDER van de CI smartcard. Hij adviseerde deze te ook te vervangen.
de sterkte van het tv signaal is over alle zenders met gemiddeld 2 % toegenomen. Hopelijk is het hiermee opgelost.
( Bijkbaar waren de door mij pas gekochte volledig metalen IEC stekkers niet voldoende en hadden die geen bescherming voor 4G instraling)
BER gemiddeld 0 op de meeste zenders soms 1.
Dank!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic