Robert85

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Storing digitale TV

Sinds afgelopen woensdag heb ik storing in mijn digitale televisie. Ik kijk op een Sony smart tv middels de CI+ module. Kan het zijn dat Ziggo afgelopen week bepaalde frequenties heeft aangepast of "iets" heeft veranderd in het netwerk.
Ik kijk al bijna 8 jaar met dezelfde aansluiting en aansluitwijze (tratec versterker) en ineens van de een op andere dag treed er storing op. Kabels zijn van Hirschman en er is niets veranderd in de opstelling. Ik heb het nu opgelost door tussen het AOP en de Tratec versterker een splitter te plaatsen zodat de modem zijn "eigen" lijn behoudt. De Tratec heb ik van de stroom af moeten halen en fungeert dus alleen nog maar als splitter. Zodra deze stroom krijgt wordt het beeld nog slechter. Kan toch niet de bedoeling zijn.
10 Reacties 10
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik zie nog een dergelijke melding en vraag me dus af of je daar toevallig in de buurt woont. Maar er is niets veranderd wat dit teweeg kan brengen. Wel kan er natuurlijk zijn gewerkt aan het netwerk. Als je de versterker bij zet, en het beeld dan nog slechter wordt, zou het zo kunnen zijn dat de sterkte is opgeschroefd, hetgeen helaas nogal eens langskomt.

Hoe gaat het als je de betreffende Tv rechtstreeks aansluit op het AOP zonder tussenkomst van andere apparaten, splitters en versterker?
Robert85
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik woon in Almere. Heb enkele weken geleden wel een brief gehad over werkzaamheden maar dat is dus al langer terug. De afstand naar de tv is bijna 20 meter. Nu zonder de versterker aan is het signaal dus nog prima.
Ik zal hem eens rechtstreeks aan het AOP koppelen maar ik gok dat dat geen problemen zal geven. Nu met twee splitters er tussen is het ook nog goed. Het zou wel handig zijn als Ziggo achteraf wat informatie zou geven als er iets dergelijks wordt gewijzigd. Scheelt me weer een nieuwe versterker die nu ik terug moet sturen 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je moet die versterker sowieso niet terug sturen. Met zo'n lange kabel heb je deze eigenlijk wel nodig, maar we zien tegenwoordig vaker dat het signaal ineens veel sterker is, lees: te sterk. Dat hort dus niet zo, en ik rad je aan dat even te melden bij de helpdesk. Want het is niet zoal het hoort en heeft veel mensen al in de problemen gebracht. Dat moet dus worden terug gedraaid.
Robert85
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik had van de week de helpdesk ook al gesproken maar om heel eerlijk te zijn kreeg ik nou niet echt een zeker gevoel van de medewerker. Zij gaf aan dat er niets was veranderd in hun netwerk. Zal komende week een nieuwe poging wagen.
DarkNostris

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik heb ook een probleem met RTL7. Installatie is goed. Ik heb meer dan genoeg ervaring met RF signalen etc. Ziggo kabel direct aan Hirschmann versterker en verder naar mijn TV's en modem. Het probleem merkte heb ik ongeveer 2 dagen geleden. Op RTL7 krijg ik blokjes en soms valt signaal ook weg. Signal Quality balk verandert ook continu.
Heeft iemand gelijke ervaring? Zijn er meer mensen met probleem met RTL7.
Robert85
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Nou ik ben weer iets verder. Ziggo geeft aan dat mijn ingangssignaal goed is. De antenneversterker werkt ook gewoon want zodra deze aan staat gaat het signaal van de tv boven helemaal naar groen en is het beeld goed.
Het gekke is dat de tv beneden op hol slaat door de antenneversterker. De waardes stijgen naar bijna 100 maar het beeld is vreselijk slecht met blokken. Als ik de versterker uit zet daalt de signaalkwaliteit naar 54 en het signaalniveau naar slechts 8 maar is het beeld perfect. Iemand enig idee hoe dit nu weer kan? (TV heeft 8 jaar lang gewoon gewerkt met de antenneversterker aan)
Robert85
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Misschien nog handig om te vermelden, op de connector van de coaxkabel uit de tv beneden lijk ik wat lichte spanning te voelen. Kan dat kloppen?
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Te hoog signaal kan oversturing veroorzaken, en als je signaal voor je versterker al verstoord wordt ga je je storingen alleen maar versterken.
Robert85
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Maar de waardes van 54 en 8 kunnen kloppen om alsnog perfect beeld te ontvangen zoals nu? Het lijkt me zo laag en hoop eigenlijk niet dat er iets mis is met de ontvanger in de tv.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Robert85

Zoals je al aangeeft heeft alles goed gewerkt en ineens niet meer. Weet je toevallig of Almere van analoog naar volledig digitaal is gegaan?. Zoja dan heeft Ziggo alle kanalen een nieuw plekje gegeven waarbij sommige cam ci modules niet altijd vlekkeloos draaien op sommige kanalen. Probeer is je ci volledig opnieuw te installeren in je televisie. Daarnaast kan er een mogelijkheid bestaan van interferentie van apparatuur die zeer dichtbij je ci gleuf van je televisie staan. Probeer zeker nadat de ci opnieuw is geinstalleerd zonder versterker te draaien zoals eerder wordt genoemd. Helaas ontbreekt mij de kennis van 4g, 2,4ghz en 5,0ghz interferentie op het nieuwe ingedeeld digitale frequenties van Ziggo. Kan zijn maar dat is gissen dat de ci daar nu gevoeliger is geworden voor een juiste werking. Nog even een kleine uitleg Ziggo schakelt geleidelijk analoog uit naar alleen maar digitaal.

Uitgelicht topic