CaWe

Level 7
  • 173Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes

Sony met CI+ valt random op zwart beeld en geluid

Beste, mijn ouders (Heerlen) hebben een Sony KDL-46W5720 (2009 model) met CI+ module.
Zo nu en dan, random, valt het beeld op enkele kanalen (w.o. RTL7, NET5, WDR, NDR) op zwart en geluid uit. Na minimaal een minuut wil het vanzelf wel weer terugkomen, of soms na schakelen naar ander kanaal en terugschakelen. Vaak toch die minuut wachten voordat beeld weer terug is.
Dit euvel hebben ze al sinds Ziggo en UPC zijn samengegaan. Soms meermaals op 1 avond, soms niet merkbaar. Maar wel irritatie opwekkend bij m'n ouders.
Ik vind er maar geen oplossing voor. al zo vaak met klantservice gebeld. Een monteur over de vloer gehad (dan treed euvel uiteraard niet op (random) en bevind men alles werkend). Push voor smartcard gehad vanuit telefoontje met KS, zelf zenders opnieuw opgehaald, digitale TV opnieuw geinstalleerd, tv naar fabriekstinstellingen. nieuwe bekabeling en connectoren. TV aangesloten op AOP (met kabel over de vloer in hal/woonkamer en over bureau, niet fijn, maar zo willen ze geen tv kijken, en speelt het ook niet altijd op). Eigenlijk vanalles al geprobeerd. Zelfs de die sperfilter HMP nogwat ertussen gezet.
Ouders hebben witte connectbox als modem. En tussen AOP en tv zit nog een tratec splitter versterker in (droge) kruipruimte (vanwege oudere woning, en tv op slaapkamer, die via leiding in muur vanuit kruipruimte gesplitst moest worden.
Signaalsterkte op tv is in orde, als ik informatie in menu mag geloven: groen/sterk.
Euvel speelt/valt hoofdzakelijk in avonduren op, dan pas wordt tv veel gebruikt op genoemde zenders. Heb idee dat zenders in zelfde frequentie bereik vallen. en er soms dip in signaal is.
TV heeft meest recente firmware (uit 2013).
Iemand enig idee waar dit euvel vandaan komt en hoe het opgelost kan worden? Want m;n ouders ergeren zich sinds samengaan Ziggo/UPC netwerk kapot aan TV ervaring door dit.
Coax uit muur gaat naar Humax 5300 (nauwelijks in gebruik, alleen zelden voor uitzending gemist). Die doorlust naar TV. Men gebruikt Humax niet ivm extra afstandsbediening.
Ook al met LNA gespeeld, zonder succes.

Wie kan hulp bieden?
12 Reacties 12
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag CaWe

er zullen vast meer reacties komen maar ik ga hier morgen eens naar kijken. Het moet toch op te lossen zijn lijkt me.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Het probleem speelt ook wanneer de TV rechtstreeks op het AOP is aangesloten? Zou de CI+-module defect kunnen zijn? Of niet helemaal goed vast zitten?
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Ik hoop dat de monteur ook naar het AOP heeft gekeken. Kan je daar evt foto's van plaatsen.

Kan je ook kijken naar de signaalkwaliteit en de BER, die zijn ook belangrijk.

Coax uit de muur. Is dat een kabel of zit daar een Rijgdoos (lijkt op AOP) waar je op aansluit.

Als je zonder CI+ kijkt, heb je dan dezelfde euvels. Dan krijg je de FTA zenders (https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv)
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Vast wel eens geprobeerd om naar een andere zender te zappen binnen die minuut. Wat dan?
wdr en ndr zijn niet gecodeerd, overigens bij decoderingsprobleem krijg je de melding: gecodeerde uitzending,
Wat als je de coaxkabel rechtstreeks op de tv aansluit en niet via de humax?
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo CaWe speelt dit probleem nog? Ik lees hier goede tips waarmee je erachter kan komen waar de oorzaak zit. Laat het ons weten wanneer je nog hulp van ons nodig hebt!
CaWe
Topicstarter
Level 7
  • 173Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes
iMark
Ik heb reeds met 3 kabels van 5 meter (gelever door Ziggo in verleden) door de hele woning vanuit AOP tv daarop direct aangesloten. Helaas liggen die dan dwars door woonkamer en over bureau computer en kunnen deuren niet gesloten worden. Dus heel lang houden mijn ouders die situatie niet vol. Niet kunnen traceren of het euvel daarmee op gelost is, geloof van niet. Probleem is dat het niet uit te lokken is door een bepaalde actie. Maar dit reeds na contact met klantenservice uitgeprobeerd, geloof zonder succes.

Beeblebrox
Monteur heeft AOP jaren terug vervangen. Ik zal nog foto maken. Wat ik weet is dat aansluiting uit @Home tijdperk (geloof 2002) verplaatst is, na verbouwing woning. Kabel kwam daarna in kruipruimte binnen en moesten we zelf verplaatsen naar boven de vloer. @Home meldde dat monteur kruipruimte niet in ging. Dus vanuit groene kabel moesten we toen zelf verlengen (+- 10 meter) en AOP in meterkast gebracht. Dat is nu naar mijn idee correcte hardware, met Braun 2-splitter (een naar modem, een terug kruipruimte in, zelfde soort kabel als aanvoer -kabel als verlenging van groene kabel. AOP is dus ook toen door monteur nagemeten, dit was toen in orde.... Vanuit AOP dus 10 meter kabel terug kruipruimte in, naar Tratec splitter versterker (vanuit oude situatie liepen leidingen vanuit dat punt voor radio/tv door woning naar boven (1974 situatie, waar in 1999 (verbouwing) niets aan aangepast is geworden). Tractec dus in droge kruipruimte. Hier heb ik paar weken terug nog de kabel uiteinden vernieuwd, met hedendaagse connectoren op tractec uitgangen.
Wat monteur er tussenuit gehaald heeft (tractec -> woonkamer/tv/radio) = wandcontactdoos. Op uiteinde kabel vanuit tractec, heeft monteur paar jaar terug een connector geplaatst, vanuit daar (zwarte Ziggo) kabel naar tv. Dit tot paar weken terug, toen heb ik op uiteinde kabel muur een retourgeschikte splitter (type niet bij de hand) geplaatst (tv heeft geen smart gedeelte, oud model), hierop zwart Ziggo kabel naar tv, andere uiteinde splitter naar mediabox die nauwelijks gebruikt wordt (hier wordt dus geen tv via gekeken).
Dus zonder rijg of einddoos.
FTA, niet via CI+ --> dus analoog??? Nog niet geprobeerd, niet ingesteld op de TV, alleen digitaal ingesteld.
Paar weken terug zelfs een braun M-HPF-85 geplaatst tussen tractec en kabel naar muur, echter dus zonder resultaat, want signaal viel afgelopen maandag weg toen ik tv inschakelde.

youriy
ja zappen naar andere zender helpt soms, sporadisch, maar echt niet altijd.
Toevallig had ik afgelopen maandag situatie, dat na inschakelen TV, er heel lang geen signaal kwam op RTL7 (bleef zwart, geen foutmelding in beeld) (NET5 of Veronica, zender na rtl7). Ook geen geluid, weet niet of tv daarna zelf uitschakelde vanwege ontbreken signaal, of dat ik die zelf uitgezet heb. Maar was frapant, dat het meerdere minuten zwart bleef.
Coax op tv is dus huidige situatie (TV <- coax < retour geschikte splitter < coax muur < braun m-hpf-85 < tractec < 10 meter coax uit 2002 (in kruipruimte) < APO < 10 meter coax uit 2002 (terug naar kruipruimte waar tractec hangt) < groene kabel

Er komt geen foutmelding in beeld, zoals op hedendaagse smart tv wel een E- zoveel melding komt. Ik zal nog foto maken van signaal sterkte, waarin ik BER waarde niet herken, misschien is dat op die tv aangeduid met AGC of soortgelijke benaming, dat is een waarde die wel zichtbaar varieert. Echter is signaal sterkte groen/goed. Ik zal foto plaatsen.

Als gezegd, afgelopen maandag, minuten lang geen signaal/beeld/geluid, zonder foutmelding. Ik post nog foto's.
Anne H Ziggo
CaWe
Topicstarter
Level 7
  • 173Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes
Duitse zender WDR op achtergrond.
Op achtergrond RTL7, halve minuut na NPO1 foto. Duurde even voordat het beeld kwam, meer tellen dan NPO1, dat er redelijk direct was.
Op achtergrond NPO1, tijdens journaal zojuist. Rechtsbeneden, QAM AGC het getal dat wat varieren kan, mogelijk die bewuste BER waarde? Balk is sterk, tot in uiterste groen. Oogt voor mij als voldoende signaal. 1.752EA is laatste software versie voor Sony KDL40W5720.AOP in meterkast.
binnenkomend, van linksonder, 10 meter kabel uit 2002, zelfs verlengd op groene kabel (@home wilde dat toen niet doen). komend vanuit kruipruimte.

Daarop dus Braun POA 01-UPC (dit is met nieuw AOP door monteur zo geplaatst, enkele jaren terug).
Op POA 01 links kabel (met groene randje) naar modem, die boven AOP hangt.
rechts zelfde kabel als aanvoer, terug kruipruimte in, naar tractec. Connector door monteur geplaatst. Dus ook weer 10 meter kabel, uit 2002.
CaWe
Topicstarter
Level 7
  • 173Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes
crapp…. ik had net hele lap tekst getypt, als reactie op eenieder (3 namen vermeld), in eerste instantie lijkt die geplaatst, daarna die bewerkt om vermelding Anne H toe te voegen, daarna rode notificatie boven wijziging, dat tekst gereviewed wordt....
Net de reactie met foto's geplaatst, zie ik dat hele lap tekst die kwartier ervoor getypt is, weg is 😞
CaWe
Topicstarter
Level 7
  • 173Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes
iMark al in eerder stadium via klantenservice verzocht TV direct op AOP aan te sluiten. Met 3 door ziggo geleverde zwarte kabels, 4G afgeschermd. Dit lijkt niet tot verbetering te leiden. Echter moeilijk vast te stellen of situatie daarmee verbeterd. M'n ouders hebben geen interesse te struikelen over een kabel die door hele woonkamer, over computer bureau, onder trap door, via hal en gang naar meterkast loopt. Dus het lopen wel belemmerd. Maar als gezegd, moeilijk uit te sluiten, daar euvel niet contstant optreed, maar eigenlijk random, maar wel vaak, niet iedere dag/avond. Soms wel meermaals op een avond.
CI+ kan ik niet verder in zijkant tv steken.
Kapot..... is oudere tv, die niet met moderne ci+ modules overweg kan geloof ik. weet niet of ik die van mijn actuele smart tv erin kan doen, of dat werk met software....
CaWe
Topicstarter
Level 7
  • 173Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes
Beeblebrox
aansluiting is als volgt op moment:
TV < zwarte ziggo coax < retour geschikte splitter < nieuwe coax 2 jaar oud < Braun M-HPF-85 sperfilter (als tip uit eerder community reactie) < tractec 4 poorts retourgeschikte versterker < 10 meter coax uit 2002 (1) < Braun POA 01 (2) < AOP (2) < 10 meter coax uit 2002 (1) < groene kabel (1)

(1) in 1999 verbouwing, waarbij groene coax in laag gedeelte woning uit kwam. Vloer toen opgehoogd, dus groene kabel nu onder de vloer. @Home wilde geen aansluiting realiseren in 2002 omdat groene kabel in kruipruimte lag. We moesten zelf zorgen dat AOP boven vloers kwam, monteur ging bij aansluiten kruipruimte niet in. Vandaar dat er 2x 10 meter coax uit 2002 in kruipruimte ligt en AOP nu in meterkast is.
(2) AOP op foto is enkele jaren terug door monteur vervangen. Daarbij connector en POA-01 geplaatst. Signaal was in die tijd correct, ook bij tv was signaal in orde volgens monteur.

Bij tv is rijg/eind door in muur overgeslagen, op die coax heeft monteur toen connector bevestigd. doos was schijnbaar niet in orde.

Echter signaal probleem speelde direct weer nadat monteur alles nagemeten had (en correct bevonden) en vertrokken was.

Recent aansluitingen van alle kabels op tratec voorzien van verbeterde connectoren. Zaten nog hele oude schroef aansluiting met witte plastic kapjes op, denk ook uit 2002. Kabels opnieuw gestript, zodat kern ook weer "nieuw" is.

Edit:
zonder ci+ , dat is analoog?? Dat is niet ingesteld op tv. Of bedoel je: haal ci uit zijkant tv en kijk dan hoe tv het doet?
CaWe
Topicstarter
Level 7
  • 173Posts
  • 4Oplossingen
  • 32Likes
youriy
zappen naar andere zender wil in sommige gevallen helpen, echter niet altijd. Soms lijkt timeout wel 1 minuut te zijn. Soms komt het ook na die tijd zelf terug, zonder zappen.
Nooit foutmelding in beeld.
Ze kijken puur via CI+, niet via humax box.
Enkele weken terug, situatie veranderd: retourgeschikte splitter op kabel uit muur, zodat vauit splitter kabel direct naar tv gaat. Had dit ergens gelezen op Ziggo community en/of Sony forum. Loste euvel niet op.
Afgelopen maandag bleef na inschakelen tv, minuten lang op zwart op rtl7. Ook zappen naar net5/veronica (zender na rtl7) bleef beeld zwart, zonder geluid, zonder foutmelding.
Of tv zichzelf uitschakelde , bij gebrek aan signaal, of dat ik die zelf uitgeschakeld heb, weet ik niet meer. Viel me op, dat half uur later tv op standby stond.
Met of zonder Humax ertussen, lijkt geen verschil.
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Het lijkt mij dat het een probleem met de tv is. Waarschijnlijk heb je er als je de Humax gebruikt geen last van, en aangezien het probleem ook op ongecodeerde zenders is, is de module met smartcard ook niet de oorzaak.

Uitgelicht topic