1
Vraag
2
Reacties
Klaver4

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Smart TV en Humax 9200C

Hallo!

Wij zijn van plan om binnenkort een oled smart tv te kopen, maar nu zie ik een probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Tot nu toe ontvangen wij het tv signaal via een Humax 9200C (waarin de Ziggo-kaart zit) die het signaal middels een scart-kabel naar onze lcd tv stuurt. Alles werkt perfect van opnemen tot afspelen.

De nieuw aan te schaffen tv (we hebben een voorzichtige voorkeur voor een Philips 55 OLED 804/12) heeft echter geen scart en de Humax heeft geen HDMI aansluiting. Nu heb ik ergens gelezen dat er een omvormer van Scart naar HDMI mogelijk is maar dat dit de kwaliteit zeker niet ten goede komt, dus dat lijkt me geen fijne oplossing. Als ik het Ziggo-kaartje in de nieuwe tv stop heb ik ongetwijfeld een prima beeld maar dan kan ik nog geen programma's opnemen.

Nu heb ik de volgende vragen:

  • Kan ik de Humax (evt zonder kaartje alleen voor fta zenders) blijven gebruiken?
  • Is het evt mogelijk om een losse harddisk middels een HDMI kabel te verbinden met de nieuwe tv? Zo ja hoe plan ik dan een opname en hoe speel ik iets af? Of wijst dat zichzelf zodra ik de nieuwe tv in bezit heb?

Ik ben niet erg vertrouwd met deze materie en hoop dan ook dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Ik zou zeggen probeer op marktplaats oid een Humax 5200 te scoren.

Kun je weer even vooruit, ook heb je dan rechtstreeks HDMI.

Een OLED met scart aansluiten doet geen recht aan zo'n tv.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Ik zou zeggen probeer op marktplaats oid een Humax 5200 te scoren.

Kun je weer even vooruit, ook heb je dan rechtstreeks HDMI.

Een OLED met scart aansluiten doet geen recht aan zo'n tv.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

De 9200c is wel erg oud inmiddels. Je hebt een smartcard dus de tip van @Steefb is een prima optie. Die daar de smartcard in en je kan kijken in HD (een 4K Tv zal dit signaal opschalen) en gewoon op blijven nemen zoals je gewend bent.

Op een moderne Tv kan vaak wel een harde schijf worden aangesloten maar daaraan zitten wel wat haken en ogen. Zo kun je lang niet altijd een andere zender opnemen als welke je kijkt, maar vaak word ook een encryptie aan opnames toegevoegd, wat kan inhouden dat je deze na een week al niet meer terug kan kijken. En de harde schijf zal ook alleen maar werken op de Tv waarop je de opnames hebt gemaakt. Niet op een ander medium of een andere Tv, zelfs niet een soortgelijke. Voor een 50 euro heb je een 5200c van Humax.

De 9200c kan dan waarschijnlijk nog worden gebruikt zonder smartcard, dus voor de vrije zenders, maar dat is niet geheel zeker. Werkt dat niet zul je het verborgen menu moeten bezoeken. Maar dat is voor later. 

Klaver4
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Hier kan ik mee verder. Ik ga proberen om een 5200c te bemachtigen; moet lukken als ik Marktplaats zo bekijk.

Overigens heeft de 9200 het al die jaren prima gedaan, ik denk dat hij met de aanschaf van de nieuwe configuratie niet meer gebruikt gaat worden 😉

 

Groet, Frank

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Klaver4 /Frank,

graag gedaan. De 9200c is ook best een heel goede PVR, maar helaas alleen SD. Maar issues zag je er niet vaak mee, en als je van een flitsend uiterlijk houdt, is de 9200c een aanrader  Persoonlijk vind ik het design erg fraai, maar alles veranderd. En ja, nog aanbod genoeg wat de 5200c betreft. Nieuw worden ze niet meer gemaakt, dus uitwijken naar de 2e hands markt is dus wel nodig. En als je dat aandurft kun je er doorgaans voor niet al teveel geld aankomen. De 5400c die technisch hetzelfde is,maar een grotere harde schijf heeft zie je ook nog wel, maar doorgaans voor forse prijzen. Dat zou ik je dus niet aanraden. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Klaver4 
Nog een warm welkom op de Ziggo Community. 

Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt ben je hier helemaal op de juiste plek voor het stellen van jouw vraag. Ik zie dat er al ontzettend goed met je mee is gedacht door onze Community toppers @Willem-A en @Steefb. Je bent zelfs al even wezen speuren op Marktplaats voor een Humax 5200C. Ik heb er alle vertrouwen in dat je daar eentje kunt bemachtigen voor een leuk prijsje. Wij zijn ontzettend benieuwd naar jouw ervaringen met de toekomstige Humax 5200C en Oled Smart TV. Zien we je terug met een update zodra het zover is? 

Klaver4
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dag @Cecilia Ziggo ,

Dank voor je welkomstwoord.

Zodra de tv en de vervangende Humax besteld en binnen zijn zal ik mij weer melden met de eerste ervaringen.

Klaver4
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Daar ben ik alweer.

Vrijdag j.l. is onze nieuwe tv (het is een 55inch Philips Oled804 geworden) bezorgd. Schitterend beeld en design. Het geluid is goed, maar via een SPDIFverbinding met onze geluidsinstallatie nog een stuk beter.

Gisteren heb ik via Marktplaats een mooie Humax5200c voor weinig geld kunnen kopen. Na de nodige kabels te hebben aangesloten sloeg de twijfel toe toen er geen beeld kwam maar wel foutcodes E48 en E52. Via de Ziggosite kreeg ik het advies om net zo lang te zappen totdat er een zender in beeld kwam die het wél deed, en dan een minuut te wachten en vervolgens andere zenders te proberen. Ik vond het wel een grappig advies, maar het werkte!

Natuurlijk moet ik even wennen aan de nieuwe afstandsbedieningen (het zou handig zijn als de tv aangeschakeld zou kunnen worden als de Humax aangezet wordt, scheelt 1 apparaat), maar dat is een kwestie van tijd.

Overigens heel blij met de betere menustructuur van de Humax5200 dan die van de oudere 9200. Verder valt het nauwelijks hoorbare geluid op, hele verbetering! Onder de 9200 had ik schuimrubber voetjes gemaakt maar desondanks was het ding in een stille kamer nog steeds hoorbaar.

Al met al zeer tevreden met dit nieuwe kijk- en opnamegenot, mede dankzij jullie.

 

Groet, Frank

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Klaver4 /Frank,

dat is mooi nieuws. Maar hou even de foutcodes in de gaten. Het signaal kan wat te laag of wat slecht zijn. Kan aan de kabels liggen, maar ook aan bv. het AOP. Die laatste is van Ziggo, en zal zo nodig kosteloos worden vervangen.

Je kan vaak een Tv wel aan- en uit zetten met de afstandsbediening van de Humax, maar niet gelijktijdig. Je dient dan eerst even op de TV toets te drukken. Kijk even in de handleiding of de code voor je Tv ertussen staat. Zo ja, dan kun je de Tv in ieder geval inschakelen en zijn de basisfuncties te bedienen. 

De handleiding en de codes vind je HIER  Achterin staan de codes en hoe te werk te gaan. Is heel eenvoudig te doen. 

Veel kijk-en luisterplezier gewenst met je nieuwe installatie. Stel wel even de Humax in op 1080I als dat nog niet was gedaan.

PS; Heb je deze na aankoop ook even terug gezet naar de fabrieksinstellingen en de harde schijf een paar keer geformatteerd? Zo nee, doe dat nog even als je daar de kans voor ziet als er geen opnames meer aanwezig zijn, of opnames zijn welke eraf mogen. 

Mvg. Willem

Klaver4
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo @Willem-A of anderen,

Na een week gebruik van de Humax 5200c zijn me een paar dingen opgevallen.

Allereerst is de signaalsterkte slechts 56% maar de kwaliteit is 100%. Het beeld is dan ook uitstekend, zonder storingen o.i.d. Bij de AOP (moest het even opzoeken, maar dus het punt waar de Ziggo-kabel binnenkomt) splitst de kabel zich naar 2 kamers + de huiskamer. Die laatste ligt onder de niet toegankelijke vloer, dus ik vrees dat er weinig aan te doen is als het aan de kabel ligt. Maar misschien is 56% wel ruim voldoende.

De HD heb ik 2 x geformatteerd, er stond overigens niets meer van de vorige eigenaar op.

Tot nu toe geen verontrustend nieuws. Maar vervelender werd het toen ik 2 programma's tegelijk wilde opnemen. Op dat moment gaf hij een foutboodschap dat dat niet mogelijk was. Leek me sterk met 2 tuners. Toch maar even in de instellingen gekeken en inderdaad, bij tuner 2 staan geen sterkte en kwaliteit ingevuld. Wat kan dit betekenen? Geen signaal naar tuner 2 of een defecte tuner? Is hier iets aan te doen?

Voor de zekerheid heb ik de fabrieksinstellingen teruggezet (je weet maar nooit of dat helpt) en alles weer correct geïnstalleerd, maar helaas geen 2e tuner.

Met vriendelijke groet, Frank

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Signaalsterkte van 56% is ruim voldoende , Willem A (expert hier op 't forum) houdt geloof ik 30% aan als minimum. Als je BER maar 0 blijft.

Ik ben wel bang dat tuner 2 defect is, die geeft overigens alleen wat aan als hij gebruikt wordt.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Klaver4. En @Steefb alvast dank. 

@Klaver4 schreef:

“Hallo @Willem-A of anderen,

Na een week gebruik van de Humax 5200c zijn me een paar dingen opgevallen.

Allereerst is de signaalsterkte slechts 56% maar de kwaliteit is 100%. Het beeld is dan ook uitstekend, zonder storingen o.i.d. Bij de AOP (moest het even opzoeken, maar dus het punt waar de Ziggo-kabel binnenkomt) splitst de kabel zich naar 2 kamers + de huiskamer. Die laatste ligt onder de niet toegankelijke vloer, dus ik vrees dat er weinig aan te doen is als het aan de kabel ligt. Maar misschien is 56% wel ruim voldoende”.

 

Dit zijn zeer nette waarden, maar kijk wel even naar de BER, uitleesbaar boven de sterkte, al verwacht ik daarvan dat deze mooi op 0 zal staan, daar je aangeeft dat er ook geen storingen zijn. De signaalsterkte mag niet te hoog zijn, want dan gaat het net zo mis, als dat deze te laag is. Die 56% is echt heel netjes. De kwaliteit mag niet onder de 100% komen. 

 

De harde schijf formatteren is altijd goed. Zeker als je een apparaat overneemt en je niet weet of dat ooit is gedaan. Maar als ie leeg was lijkt het daar wel op, al kan men ook de boel gewoon hebben gewist als er niet veel meer op stond. En dat is toch wat anders als formatteren.

 

Een foutmelding is inderdaad wat vreemd als je 2 zenders opneemt, want dat moet inderdaad kunnen. Maar, daar zit dus wel een maar aan, welke ik hieronder uitgebreid zal uitleggen. Maar eerst: welke foutmelding zie je dan precies?

Bij tuner 2 zie je normaal gesproken geen waarden staan. Ik zie vaker dat men daarom denkt dat deze niet werkt. Die waarden worden echter pas aangegeven als de 2e tuner word aangesproken. Zodra je dus 1 zender kijkt en een ander opneemt die niet in dezelfde stream zitten zal tuner 2 bij komen.

En nu ik dit schrijf denk ik even aan iets… Je kan met de Humax inderdaad 2 zenders opnemen, maar dan niet altijd een ander bekijken. In bepaalde gevallen kan dat echter wel, en dat heeft te maken met de indeling van de zender streams.

Om het niet te ingewikkeld te maken; Je kan altijd 1 zender opnemen en een ander bekijken. Je kan ook altijd 2 zenders opnemen en een eerder gemaakte opname bekijken. En je kan in bepaalde gevallen dus 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. Als je 2 zenders opneemt, druk dan eens op de OK toets. Alle zenders die in de lijst in het WIT zijn afgebeeld, kun je nog bekijken. De anderen dus niet. En ik denk nu dat dit laatste is gebeurt, en dan geeft de Humax dat aan. 

De Humax zal niet aangeven dat een tuner defect is, maar ik heb ook nog nooit gezien dat deze dan helemaal niets meer doet. Wat ie dan nog doet is niet iets om blij van te worden, maar ik denk dus dat dit hier helemaal niet speelt. 

Kijk bovenstaande eens secuur na, en volgens mij moet het dan goed gaan komen. Ik ben nl. bang dat je tijdens het opnemen van 2 zenders een andere zender wilde bekijken, en dat laat de Humax dus niet altijd toe. Let op! Als je 2 zenders opneemt kun je ook niet altijd gebruik maken van Interactieve Tv. Daarvoor heeft de Humax nl. ook een tuner nodig, en ook dat zal deze aangeven. 

Mvg. Willem

Klaver4
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Vanavond heb ik enige experimenten uitgevoerd en om maar meteen met het goede nieuws in huis te vallen: hij neemt 2 verschillende programma's op hetzelfde moment op! En ik kan tijdens beide opnames ook nog naar een 3e zender kijken!

Tja, waardoor ben ik nu op het verkeerde been gezet? Welnu, eigenlijk heb ik in mijn vorige bericht de situatie niet goed weergegeven. Ik had gisteren geprogrammeerd dat het programma direct na het 8 uur journaal (op dezelfde zender) opgenomen moest worden. Daarvóór keken we naar het journaal. Maar omdat we telefoon kregen pauzeerden we het journaal. Blijkbaar duurde dat zo lang dat, toen we weer verder wilden kijken, de opname van het programma daarna zou moeten beginnen. De Humax stelde toen een vraag die ik me niet meer kan herinneren en toen ik een keus maakte sprong hij naar ‘live’ en was het laatste deel van het journaal weg… Hieruit trok ik de conclusie dat het opnemen van 2 programma's (1 opname en 1 gepauzeerd) niet mogelijk was. Het ontbreken van de signaalsterkte van tuner 2 ondersteunde me in die gedachte. Helemaal fout dus.

Wel grappig, terwijl er 2 programma's werden opgenomen ging ik weer naar de signaalsterkte in de verwachting dat nu beide tuners in beeld zouden komen. Mis, slechts tuner 1 bleek in werking.

Toen ik tijdens beide opnames naar een willekeurige 3e zender zapte (zo te zien kon ik alle zenders bekijken) bleek tot mijn stomme verbazing dat tuner 2 nu wel in gebruik was. En om helemaal volledig te zijn: bovenin tuner 1 staat: 386.00 Mhz, SR 6900, BER[E-6]: 0   Tuner 2 zit op 418.00 Mhz, en de rest hetzelfde, alleen heeft deze maar liefst een sterkte van 80% en 100% kwaliteit.

Conclusie: Het apparaat is top en ik heb voorbarige conclusies getrokken

Nog even een vraag: het tv-signaal gaat nu middels een HDMI kabel van de Humax naar de tv met alle voordelen van pauzeren en opnemen. Is het mogelijk om de antenne vanaf de Humax (antenne out) door te lussen naar de tv middels een gewone coaxkabel? Of geeft dit conflicten met de HDMI-kabel? Natuurlijk heeft dit als nadeel dat de mogelijkheden van de Humax niet benut worden maar heeft als voordeel dat o.a. de uitgebreidere programmagids e.d. van de tv gebruikt kunnen worden.

 

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

“Nog even een vraag: het tv-signaal gaat nu middels een HDMI kabel van de Humax naar de tv met alle voordelen van pauzeren en opnemen. Is het mogelijk om de antenne vanaf de Humax (antenne out) door te lussen naar de tv middels een gewone coaxkabel? Of geeft dit conflicten met de HDMI-kabel? Natuurlijk heeft dit als nadeel dat de mogelijkheden van de Humax niet benut worden maar heeft als voordeel dat o.a. de uitgebreidere programmagids e.d. van de tv gebruikt kunnen worden.”

 

Ja hoor dat gaat bij mij prima. Maar je krijgt dan wel het gewone Ziggo signaal op de TV, Niets van de humax dus. Zoals je al aangaf.

Je hebt misschien wat verminderd signaal, maar dat hoeft dus niet.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“...maar meteen met het goede nieuws in huis te vallen: hij neemt 2 verschillende programma's op hetzelfde moment op! En ik kan tijdens beide opnames ook nog naar een 3e zender kijken!". 

Maar dat kan dus niet altijd he. Dat heb ik uitgelegd, en je kan dus zo checken met de OK toets wanneer het wel kan. En anders meld de Humax het wel, al gaat het soms even mis, en neemt ie een programma niet op. 

“Tja, waardoor ben ik nu op het verkeerde been gezet? Welnu, eigenlijk heb ik in mijn vorige bericht de situatie niet goed weergegeven. Ik had gisteren geprogrammeerd dat het programma direct na het 8 uur journaal (op dezelfde zender) opgenomen moest worden. Daarvóór keken we naar het journaal. Maar omdat we telefoon…...”

De hele uitleg hierover gelezen, en ja, dan geeft de Humax het aan. Dan gaat deze nl. uit de Time shift functie vandaan. Pauzeren valt daar dus ook onder. Doe je dat te lang, dan zou het eventueel ingeplande programma erna niet opgenomen kunnen worden. En dus zie je een melding om die opname niet te missen. Maar doe je niets springt ie volgens mij vanzelf vooruit in tijd. Als je een programma reserveert (herinnering) zie je ook een melding als het gereserveerde programma begint. Maar doe je niets schakelt de Humax zelf over. In- en uitschakelen kan daar ook mee, maar dat vind je allemaal nog wel. 

“Hieruit trok ik de conclusie dat het opnemen van 2 programma's (1 opname en 1 gepauzeerd) niet mogelijk was. Het ontbreken van de signaalsterkte van tuner 2 ondersteunde me in die gedachte. Helemaal fout dus”. 

“Wel grappig, terwijl er 2 programma's werden opgenomen ging ik weer naar de signaalsterkte in de verwachting dat nu beide tuners in beeld zouden komen. Mis, slechts tuner 1 bleek in werking”.

Dan had je net 2 zenders in dezelfde stream te pakken… 

“Toen ik tijdens beide opnames naar een willekeurige 3e zender zapte (zo te zien kon ik alle zenders bekijken) bleek tot mijn stomme verbazing dat tuner 2 nu wel in gebruik was. En om helemaal volledig te zijn: bovenin tuner 1 staat: 386.00 Mhz, SR 6900, BER[E-6]: 0   Tuner 2 zit op 418.00 Mhz, en de rest hetzelfde, alleen heeft deze maar liefst een sterkte van 80% en 100% kwaliteit”

Dat is niet vreemd, want dan komt er een andere stream bij, en dus is dan de andere tuner nodig. De 386.00 Mhz en de 418.00 Mhz zijn de frequenties van de zenders waar je naar kijkt en opneemt. Nu denk je er misschien toch een te missen, maar nee, ik gaf al aan dat er 2 in dezelfde stream zaten, en die hebben dus dezelfde frequentie. De SR staat voor de Symbool Rate. En de sterkte van tuner is eigenlijk altijd hoger als je zo uitleest, maar dat is niet geheel realistisch. 

“Conclusie: Het apparaat is top en ik heb voorbarige conclusies getrokken 

Daar was ik dus al bang voor. Gelukkig is er dus niets aan de hand.

 

“Nog even een vraag: het tv-signaal gaat nu middels een HDMI kabel van de Humax naar de tv met alle voordelen van pauzeren en opnemen. Is het mogelijk om de antenne vanaf de Humax (antenne out) door te lussen naar de tv middels een gewone coaxkabel? Of geeft dit conflicten met de HDMI-kabel? Natuurlijk heeft dit als nadeel dat de mogelijkheden van de Humax niet benut worden maar heeft als voordeel dat o.a. de uitgebreidere programmagids e.d. van de tv gebruikt kunnen worden”

HDMI is de fraaiste verbinding, maar let even op de juiste resolutie. Vaak stel je de Humax het best in op 720P bij een HD-ready Tv en op 1080I bij een full-HD Tv. Wijzigen kan met de V-Format toets onderaan de afstandsbediening. 1 x drukken is de stand waarop deze staat, 2 maal drukken wijzigt de resolutie etc. Maar opnemen en pauzeren doet de Humax altijd, want dit werkt beiden via de interne schijf. Je kan vanaf de Humax de coax kabel doorlussen naar de Tv. Doet men vaker als men bv. ook nog een CI module in de Tv kan. Maar anders heeft het niet veel zin. Je kan het eens uitproberen, maar ik zie eigenlijk nooit dat men dat doet om de door jouw genoemde reden. Je krijgt in ieder geval geen conflict met de HDMI aansluiting, maar de Humax zal niet zijn interne signaal over coax versturen. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic