Beantwoord

Signaalonderbrekingen tv na Ziggo werkzaamheden in de wijk

• 26 mei 2019
  • 8 Reacties
  • 208x Bekeken

• Gedreven Ontdekker
  • 8 reacties
Hallo,

Sinds Ziggo een week lang werkzaamheden heeft uitgevoerd in de wijk (eind maart), hebben we last van kortdurende signaalonderbrekingen bij het tv kijken of programma's opnemen. De onderbrekingen duren 1 à 2 seconden. Voorheen hadden alleen Net5 en SBS6 hier af en toe last van, nu zo'n beetje alle zenders, en ook vaker dan voorheen. Vrijwel ieder programma dat we sinds die tijd hebben opgenomen begint met een waarschuwing dat de opname mogelijk is mislukt door signaalonderbrekingen. Voor de werkzaamheden kwam dat eigenlijk niet voor.

In huis is aan apparatuur of bekabeling niets veranderd. We hebben afgeschermde kabels met metalen Hirschmann connectoren, en een Humax iHDR 5200C ontvanger.

Bij signaaldetectie laat de ontvager het volgende zien:
386.00MHz, SR 6900, BER[E-6] : 0
Sterkte: 89%
Kwaliteit: 100%.

Kort na de werkzaamheden werd aangekondigd dat de internet snelheid omhoog ging (in ons geval van 40 naar 50 Mb/s).

Herkent iemand deze problemen? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Is er een relatie met de uitgevoerde werkzaamheden?
icon

Best beantwoord door gewe 9 juni 2019, 10:27

Een paar dagen na de nieuwe splitter ontving ik van Ziggo een coaxkabel. Met deze kabel bleek het probleem opgelost. Ik heb de oude splitter niet teruggeplaatst om te kijken of het alleen aan de kabel lag of aan de combinatie.
Naar aanleiding van Het effect van goede bekabeling; Wat is de beste kwaliteit coaxkabel? heb ik zelf een nieuwe kabel gekocht (Hirschmann KOKA 9TS), want die van Ziggo had rechte connectoren, en dat paste niet achter de kast. Ook met deze kabel geen problemen meer.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
@gewe Wat het probleem kan zijn: Het gebeurt nog wel eens dat na een onderhoud/werkzaamheden het signaal sterker binnen komt. Dit kan zo zijn problemen geven. Een TE sterk signaal geeft ook storing ivm over sturing. Ik vind persoonlijk die 89% signaal sterkte wat aan de hoge kant. 100% kwaliteit is ok en moet dat ook zijn.)

Probeer het signaal eens te dempen. Dit bv door een extra splitter te paatsen ( goed af beschermende ivm instraling storing), of als je gebruik maakt van een versterker de coax op een aansluiting die minder db's versterkt. Test ea even uit. Succes gr Rob

Edit: inz. internet snelheid> reset het modem eens. ( in 1e instantie via uit/aan knopje achterzijde modem.) zet de modem 1 a 5 minuten stroomloos. vaak krijg je dan de nieuwe snelheid als deze zodanig in het systeem is geactiveerd bij ziggo.
@robbo Modem resetten heb ik na de werkzaamheden gedaan. Snelheid ging omhoog, geen problemen op dat vlak.

Ik ga op zoek naar een splitter. Er heeft ooit een coax scheidingsfilter tussen gezeten, maar geen idee waar die is gebleven. Versterker is niet aanwezig.

Welk percentage signaalsterkte is ideaal? Is uit de signaalsterkte af te leiden hoeveel dB er verzwakt moet worden? In de handleiding van de Humax staat trouwens een afbeelding met signaalsterktes van 99% (blz. 55).
Reputatie 5
Badge +5
@gewe

Mocht het nog niet werken met een splitter of je hebt geen splitter dan zou ik een Ziggo mod benaderen op dit forum zodat zij je signaal kunnen uitlezen. Mocht het signaal wat @robbo aangeeft overstuurt zijn dan zou een Ziggo buitenmonteur in desbetreffende wijkkast het signaal moeten goed krijgen. Uiteindelijk moet het gewoon goed moeten werken in plaats van allerlei hulpmiddeltjes cq trucs om het signaal goed te krijgen is mijn mening.
Reputatie 7
Badge +17
Vroeger werd er weinig in de EV gedaan en werd vaak een ondergrens aangehouden van 60 dBmV eer er een lijnmonteur kwam meten. Vooral bij meerdere toestellen werd vrij snel een versterker geplaatst.
Tijdens huidige werkzaamheden wordt echter het signaal flink opgeschroefd tot wel 75dBmv en dus komt het, zeker op plaatsen waar een versterker hangt, te sterk binnen.
In principe moet je nu minstens een modem en 2 tv's kunnen aansluiten zonder versterker, mits er geen tientallen meters coax tussen zitten.
Je kunt nu probleemloos een 2-wegsplitter achter de AOP plaatsen en uitgang 1 naar het modem sturen en uitgang 2 bv naar een 2de (2-weg) splitter voor 2 tv's
Hoe sterk het signaal op de Humax moet zijn weet @willem-a het beste, maar 89% is in ieder geval te sterk. (bij bv de horizon is rond de 50-60% ideaal) Zolang de kwaliteit 100% is.
Reputatie 7
Badge +26
De Humax kan +/- max 70/ 80 probleemloos werken is mijn ervaring. Al is dat wat ad hoge kant. Over de 80 % kan de benoemde storing geven.
Ik heb vrijdag contact gehad met de Ziggo klantenservice. Die zouden eerst een nieuwe splitter opsturen, omdat de huidige misschien te oud is voor de signalen die nu op de kabel staan. Ik zou de nieuwe splitter volgende week ontvangen.

Zaterdag had ik 'm al binnen. Direct gewisseld. Signaalsterkte zit nu op 79%, maar dat kan toeval zijn. Vanaf de splitter (in de meterkast) gaat er een groene kabel naar de aansluiting voor radio en tv in de woonkamer, en een kabel naar het modem.

Als de nieuwe splitter het probleem niet oplost zou er monteur moeten langskomen.
Een paar dagen na de nieuwe splitter ontving ik van Ziggo een coaxkabel. Met deze kabel bleek het probleem opgelost. Ik heb de oude splitter niet teruggeplaatst om te kijken of het alleen aan de kabel lag of aan de combinatie.
Naar aanleiding van Het effect van goede bekabeling; Wat is de beste kwaliteit coaxkabel? heb ik zelf een nieuwe kabel gekocht (Hirschmann KOKA 9TS), want die van Ziggo had rechte connectoren, en dat paste niet achter de kast. Ook met deze kabel geen problemen meer.
Reputatie 7
Badge +26
@gewe Goed om te horen! veel kijk plezier maar weer. Gr Rob.