Beantwoord

‘S middags goede tv ontvangst, ‘s avonds storing

  • 31 mei 2019
  • 5 Reacties
  • 92x Bekeken

We hebben een humax ontvanger op onze slaapkamer staan (al wel een ouder model). De laatste paar dagen hebben we ‘s middags prima ontvangst, maar ‘s avonds niet meer. We zien alleen maar blokken. Af en toe krijgen we een 48/32 melding. Maar aangezien we overdag gewoon ontvangst hebben, lijkt het me dat het niet aan de kabel kan liggen. De storing is op alle zenders. Als er een storing is schiet de ber van tuner 1 alle kanten op, bij zuiver ontvangst staat ie keurig op 0. Ik heb ergens iets gelezen over ber en dat dit op 0 moest staan. Je kunt alleen bij deze humax niet zelf/handmatig de tuner instellen. Kan iemand helpen?
icon

Best beantwoord door Lycke Ziggo 4 juni 2019, 11:34

Hey @Ceetje . Welkom hier!
De gedachte "als het overdag wel goed is met dezelfde kabels, ligt het niet aan de kabels" begrijp ik heel erg goed. Toch werkt het niet zo. Vaak ontstaan blokken/storing door straling die van buitenaf binnendringt op de kabel. Je ziet er natuurlijk niets van, maar de lucht zit tegenwoordig vol verkeer (wifi, mobiele data enz. enz.). Als een kabel of een aansluitpunt hier niet goed genoeg voor afgeschermd is, kan dergelijk verkeer op de kabel binnenkomen en voor storing zorgen.

Dit 'onzichtbare' verkeer kan zomaar in de avond meer aanwezig zijn. Er zijn dan vaak veel meer mensen thuis en wordt er dus thuis veel meer gebruik gemaakt van alles. En hierdoor kan het dus zomaar zijn dat je overdag niet (veel) last hebt, maar in de avond wel heel veel!.

Lukt het je eventueel om foto's te sturen van je huidige aansluiting naar je kamer? Samen gaan we dit vast en zeker kunnen oplossen!
soms kan het overigens al helpen om even de coaxkabel uit de Humax en aansluitpunt te halen en opnieuw aan te sluiten.

Hopelijk tot snel!
Bekijk origineel

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
Dit ligt vrijwel zeker wel aan je kabel/aansluiting, om te testen kun je de box aansluiten met een goede korte kabel rechtstreeks op het aop(waar Ziggo het huis binnenkomt). Is het dan goed ligt het voor 99% zeker aan je binnenhuisinstallatie.
Reputatie 7
Hey @Ceetje . Welkom hier!
De gedachte "als het overdag wel goed is met dezelfde kabels, ligt het niet aan de kabels" begrijp ik heel erg goed. Toch werkt het niet zo. Vaak ontstaan blokken/storing door straling die van buitenaf binnendringt op de kabel. Je ziet er natuurlijk niets van, maar de lucht zit tegenwoordig vol verkeer (wifi, mobiele data enz. enz.). Als een kabel of een aansluitpunt hier niet goed genoeg voor afgeschermd is, kan dergelijk verkeer op de kabel binnenkomen en voor storing zorgen.

Dit 'onzichtbare' verkeer kan zomaar in de avond meer aanwezig zijn. Er zijn dan vaak veel meer mensen thuis en wordt er dus thuis veel meer gebruik gemaakt van alles. En hierdoor kan het dus zomaar zijn dat je overdag niet (veel) last hebt, maar in de avond wel heel veel!.

Lukt het je eventueel om foto's te sturen van je huidige aansluiting naar je kamer? Samen gaan we dit vast en zeker kunnen oplossen!
soms kan het overigens al helpen om even de coaxkabel uit de Humax en aansluitpunt te halen en opnieuw aan te sluiten.

Hopelijk tot snel!
Reputatie 7
Badge +19
Zoals al geopperd is kan het dus wel aan de binnenshuisinstallatie liggen. Dat kan echter ook het AOP, de aansluiting van Ziggo zijn. Maak daar anders ook eens een foto van. Maar door de Humax, zoals Steefb al aangeeft, rechtstreeks aan te sluiten op het AOP, met een zeer goed, zo kort mogelijk kabel, kun je al veel ontdekken.

Hoe zijn de verdere waarden op de Humax eigenlijk? Ik zie nu alleen de BER waarde, maar wat geven sterkte en kwaliteit aan? En gaat het bv. om een 5050c/5200c/5400c met dus 2 tuners, hoe zijn dan de waarden bij tuner 2? Test dit bij wat verschillende zenders. Dat doe je door 1 of 2 zenders op te nemen en een ander te bekijken.

Ook kan het nog aan de Humax zelf liggen. Maar dan zie je vaak (zeer) hoge BER waarden bij beide tuners en dat kan simpel worden hersteld.

Maar probeer eerst dit eens en maak dus even foto's. Geef anders ook even aan of je meer Tv toestellen hebt en hoe alles is aangesloten.
Ik ben wat in de weer geweest met de kabel en sinds een paar dagen is er geen probleem meer. De kabel hangt nu alleen voor een kast langs, niet mooi dus. Al met al, het zal een nieuwe kabel moeten worden. Bedankt voor jullie input!
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Ceetje

hoe lang moet die kabel zijn? je kan van Ziggo gratis een kabel krijgen tot een bepaalde lengte. Weet niet exact hoe lang, maar vraag dit even aan de helpdesk. Lukt dat niet, dan is er onzer allen @Lycke Ziggo die wel wat voor je kan betekenen.

Echter wel jammer dat je vrij laat reageert en er geen respons is gekomen op de vragen. Maar goed, als het met een nieuwe kabel weer oké is, dan is dat een mooie oplossing.

Veel succes!

Reageer