1
Vraag
2
Reacties
Star83

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Regelmatig korte storing E48 Humax 5200C

Zoals de titel al aangeeft heb ik hier regelmatig korte storing op de tv.
Als ik op de Humax kijk naar signaaldetectie heb ik op tuner 1 een sterkte van rond 50 en op tuner 2 van rond 75. Verder op beide tuners kwaliteit van 100 en BER is 0. Op het moment van een storing verdwijnen al deze waardes en wordt er enkel 0 MHZ aangegeven.

De situatie is als volgt: op de hoofdaansluiting in de meterkast zit een UMU waar de modem en de coax op zijn aangesloten. De coax (standaard gamma kabel) loopt vervolgens zonder extra bescherming van PVC buis via de kruipruimte naar een punt in huis waar ik zonder wat sloopwerk niet bij kan. Op dit punt zit een kastje (splitter ?) Waarna er 3 coaxkabels naar verschillende punten in huis lopen. Van deze kabels is er nu 1 in gebruik. De andere 2 liggen onafgewerkt in de muur. Hierbij raken de koperen mantel en kern elkaar niet. Als ik een ongebruikte coax kabel beweeg kan ik hiermee de storing oproepen.

Ik wil de storing graag oplossen maar twijfel over hoe groot ik dit aan moet pakken. De situatie is verre van ideaal maar zonder slopen is vervanging van kabels en/of splitters onmogelijk en aangezien de kwaliteit wanneer er geen storing is wel 100 is en BER 0 vraag ik me af of dit noodzakelijk is.

Avast bedankt voor jullie hulp!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Star83

ik zou het dan even anders doen, want je hebt zo wel vrij lange kabels in gebruik. En daar komt de zolder dus nog eens bij.

Je kan het best de splitter in de kamer verwijderen, en vanaf het AOP gaan werken/verdelen. Dat betekent dus dat je vanaf de UMU (straks na de werkzaamheden van Ziggo een POA***) een korte kabel moet brengen naar een breedbandversterker en dus niet meer naar een splitter. Op die versterker zitten verschillende aansluitingen, welke ook verschillende versterken. Je sluit dan de kortste kabel aan op de aansluiting welke het minst versterkt, de langere op welke dat meer doet etc. Een en ander hangt ook af van de lengte van de kabels.

Via Ziggo kun je aan een zeer goede versterker komen. Bel hen dus ook even daarvoor, dan kan deze worden opgestuurd, of de monteur kan er een meenemen.

Wat je wilt gebruiken aan kabels en stekkers ziet er goed uit.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De waarden welke je noemt zijn uitstekend. Maar er is dus signaaluitval. E48 wijst daarop.

Als er een UMU in gebruik is, is er zeer waarschijnlijk ook sprake van een oud AOP. Deze 2 kun je kosteloos laten vervangen door Ziggo.

Voorts is het raadzaam de kabel van AOP naar Tv/Humax te vervangen voor een zeer goede coax kabel. Tot een lengte van 5 meter kun je ook deze gratis via Ziggo verkrijgen.

Maar kijk voor nu even of je die 2 losse kabels kan verwijderen. Het is echt niet goed als deze zo blijven zitten. Deze kabels pakken sowieso stoorsignalen op.

Maar bel Ziggo dus voor een monteur voor het vervangen van het AOP/UMU. Eventueel kan een moderator dat ook voor je regelen. Ik zal Lycke Ziggo bij deze in ieder geval inlichten.
Star83
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A bedankt voor je reactie.
Wat is de beste oplossing voor die 2 losse kabels? Losmaken bij de splitter of kan ik deze ook aangesloten laten en dan aan de uiteinden een afsluitweerstand erop?
Is de ene oplossing nog beter als de andere of geeft dit hetzelfde resultaat?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Star83

graag gedaan. Verwijderen van de kabels uit de splitter heeft absoluut de voorkeur. En als het mogelijk is, zou ook de splitter het best kunnen worden weggehaald. Alles wat overbodig is en storing kan opvangen/veroorzaken, absoluut uit de installatie halen. Alles weghalen is dus echt beter. Een afsluitweerstand gebruik je alleen op bv. openblijvende aansluitingen van een goede! splitter of signaalversterker.
Star83
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Willem-A,

Dan ontkom ik er dus niet aan om e.e.a. te slopen hier in huis zodat ik bij de splitter kan komen. En als ik dan toch bezig ben wil ik het graag gelijk goed doen.
Ik wil op vrij korte termijn 1 van de 2 nu ongebruikte kabels wel gaan gebruiken, dus er moet wel ergens gesplit gaan worden. Kan ik hiervoor gewoon een goede splitter pakken of beter een signaalversterker. 1 kabel vanaf dit punt is ca 5 meter de ander ca 9 meter.
De verbinding op de splitter/versterker bij voorkeur dmv f-connectoren of standaard coax aansluiting?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Star83

ik zou wel zeer goede kabels pakken, van bv. Hirschmann, welke minimaal 2 voudig zijn afgeschermd en 4G proof zijn. Houd je daarbij ook aan de installatievoorschriften. Scherp buigen is nl. uit den boze, net als het meermaals buigen op eenzelfde plaats. Dus of de kabels die nu aanwezig zijn is maar sterk de vraag.

Je kan met deze kabelafstanden nog wel een goede splitter met F-connectors gebruiken. Doorgaans gaat dat nog wel goed. Met een F-connector heb je ook maar 1 verbinding. Met een coax stekker 2. Versterken, zeker als dat teveel is, kan ook verkeerd uitpakken. Dus ik zou eerst een goede splitter proberen. Maar je kan ook een splitter van Ziggo gebruiken, bv. de POA***. Deze plaats je op het AOP, de huisaansluiting van Ziggo, en heb je de juiste POA*** kun je daar ook 2 Tv's op aansluiten. Dan wel via een coax stekker, maar de POA is wel goed. En omdat het AOP toch al moet worden vervangen door Ziggo, kun je de monteur ook vragen daar meteen de juiste POA splitter op te plaatsen. Ook deze is gratis en valt tevens onder Ziggo.

Vanaf daar ga je dan naar beide Tv's. Dit is ook eigenlijk hoe het hoort; een splitter of signaal/breedband versterker hoort ook zo dicht mogelijk bij het AOP te worden geplaatst.

Ik zou dus in eerste instantie een monteur in laten plannen voor AOP en POA** (deze laatste komt in de plaats van de verouderde UMU, en verder de installatie uitbreiden met goede kabels en connectors. Het is geen uitgebreide installatie dus wat dat betreft moet het te doen zijn. En de oude kabels gewoon zo ver mogelijk wegknippen en verder laten zitten is wellicht een betere optie als slopen. Maar ik ken natuurlijk niet precies de situatie.
Star83
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A bedankt voor je uitgebreide reacties. Ik weet nu wat me te doen staat. Heb al even contact gehad met Ziggo voor het inplannen van een monteur. Ze willen wel gratis een monteur sturen voor vervanging van de AOP en POA** alleen als dan blijkt dat de bekabeling voor storing zorgt krijg ik toch een rekening voor de monteur. Dus dat valt tegen van Ziggo Lycke Ziggo
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Star83

de binnenshuisinstallatie is altijd voor jezelf. Maar goed, daarom geven we ook vaak aan dat eerst op orde te maken, en dan kan een monteur de rest doen.

In ieder geval veel succes!
Star83
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dag Willem-A

Heb het e.e.a. uitgezocht en kan nog wat aanvullend advies gebruiken.

Vanaf umu-01 loopt nu een coax kabel van 12 meter naar de woonkamer waar deze wordt gesplitst via een 3-weg f-connector splitter. Vanaf hier loopt er ca 5 meter coax naar de tv, ca 15 meter coax naar de slaapkamer en 5 meter coax naar ander punt in de woonkamer welke kan vervallen.
Ik wil een coax naar zolder hebben. Hiervoor is een mogelijkheid vanuit de meterkast. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
1) 2 weg f connector direct na umu waarna er max 15 meter coax naar zolder gaat en de rest onveranderd wordt aangesloten op de andere f connector (op 2 locaties een splitter)
2) de situatie zoals ie nu is en op het vrijgekomen aansluitpunt van de bestaande 3 weg f-connector splitter ( door vervallen 2e coax punt in woonkamer) een coax terug naar de meterkast en dan door naar zolder. Dit wordt dan een kabel van 12 meter vanuit de meterkast naar de splitter, 12 weer terug naar de meterkast en dan nog 15 meter naar zolder.


Aanvullende vragen:
- is de signaalsterkte in deze situaties nog voldoende of moet er waarschijnlijk een versterker tussen?

Ik ben van plan Hirschman Koka 9 eca of 9 ts kabel te gebruiken icm QFC5 connectoren en hirschmann f-splitters.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Star83

ik zou het dan even anders doen, want je hebt zo wel vrij lange kabels in gebruik. En daar komt de zolder dus nog eens bij.

Je kan het best de splitter in de kamer verwijderen, en vanaf het AOP gaan werken/verdelen. Dat betekent dus dat je vanaf de UMU (straks na de werkzaamheden van Ziggo een POA***) een korte kabel moet brengen naar een breedbandversterker en dus niet meer naar een splitter. Op die versterker zitten verschillende aansluitingen, welke ook verschillende versterken. Je sluit dan de kortste kabel aan op de aansluiting welke het minst versterkt, de langere op welke dat meer doet etc. Een en ander hangt ook af van de lengte van de kabels.

Via Ziggo kun je aan een zeer goede versterker komen. Bel hen dus ook even daarvoor, dan kan deze worden opgestuurd, of de monteur kan er een meenemen.

Wat je wilt gebruiken aan kabels en stekkers ziet er goed uit.
Star83
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Willem-A
Even om het plaatje compleet te krijgen:

Na de UMU komt een versterker met bijv 4 uitgangen.
Hier vandaan gaat dan 1 kabel van 15 meter naar zolder en 2 x 12 meter naar het punt waar nu de splitter zit. En vanaf daar verder door bestaande leidingen.
Ik krijg dan de volgende coax-kabel lengtes:
- 15 meter (zolder)
- 17 meter (tv woonkamer)
- 27 meter (tv slaapkamer)

Wat is dan een betere keuze qua versterker?
- Hirschmann HMV 41 ( versterkt max 6-10 meter meer dan op basis van kabellengte nodig is)
-Technetix FRA 752 X (versterkt op elke poort voor een kabellengte die net 2 meter minder is als mijn situatie).

En ben ik hiermee dan in de toekomst ook volledig klaar voor de Mediabox Next?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Na de UMU, straks, de POA***, komt inderdaad de versterker Van daaruit ga je naar de verschillende punten. De splitter welke er nu zit, gebruik je niet meer. Je gebruikt dus helemaal geen splitter mee, want elke ruimte/kabel word apart aangesloten op de versterker.

De kabellengtes, vooral die naar de slaapkamer heeft een forse lengte, dus die mag wel wat extra worden versterkt. Aansluitingen welke je niet gebruikt sluit je het best af met een afsluitweerstand.

Vaak gebruikt men de Technetix FRA. Die levert Ziggo vaak ook. Over het algemeen kom je daar goed mee weg. Het komt ook niet op een meter kabel aan. Maar in dit geval zou de Hirschmann HMV 41 wellicht inderdaad een betere keuze zijn. Deze is volgens de gegevens ook op elke uitgang retour geschikt, dus je bent daarmee klaar voor de toekomst.
Star83
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A

Ik loop dan geen risico op storing door een te sterk signaal?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Star83 wrote:
Willem-A

Ik loop dan geen risico op storing door een te sterk signaal?

Ja, dat is ook iets waar ik later aan dacht. Nu is het wel de max. die je noemt, maar je kan vaak beter wat minder versterken als teveel. We zien regelmatig dat men gaat versterken terwijl het niet nodig is, of dat men denkt dat de sterkte bv. maximaal moet zijn. Bij de Humax zie ik het nu minder, maar er werd toch vaak gedacht dat de sterkte 100% moet zijn, maar daarmee gaat het echt mis.

Ik denk dat het nu slim is gewoon eens de Technetix FRA in te zetten, en deze via Ziggo te bestellen. Kijk dat dan gewoon even aan. Die kan altijd nog terug, maar het is een zeer veel ingezette signaalversterker, en zoals gezegd kan de monteur deze ook nog meenemen.

Sorry voor de late reactie. Andere bezigheden.
Star83
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Goedemorgen Willem-A ,

Alle begrip dat je ook nog andere dingen doet dan mijn vragen beantwoorden 🙂

Wat betreft de versterker ben ik eens gaan rekenen. Zou je even mee willen lezen om te kijken of mijn berekening een beetje lijkt te kloppen.

Op de site van Hirschmann heb ik de volgende dB waarden kunnen vinden bij 860 Mhz:

  • Kabel TS 9 eca 0.172 dB per meter
  • Einddoos EDB02U 0.3 dB
Dempingwaarden van IEC en F-Connectoren staan niet vermeld.

Op de site https://www.sandervunderink.nl/coax-aanleggen heb ik het volgende kunnen vinden inzake demping:

  • Demping kabel 0.3dB per meter
  • Demping einddoos 0.5 dB
  • Demping F-Connector 0.3 dB
  • Demping IEC Connector 0.5 dB

Aangezien de werkelijke demping van mijn Hirschmann spullen ca de helft dempen van de waardes die Sandervunderink hanteerd heb ik gerekend met de volgende waarden:

  • Demping kabel 0.172 dB
  • Demping einddoos 0.3 dB
  • Demping F-Connector 0.15 dB
  • Demping IEC connector 0.25 dB

Het gebruik van de kabel (0.5 m) met 2 IEC connectoren naar de versterker en de F connector om de kabel op de versterker aan de te sluiten geeft dan de volgende demping:
(0.5*0.172) + 0.15 + 0.25 + 0.25 = 0.636 dB

De kabel (18 m) naar de aansluitdoos in de woonkamer en vervolgens 1 meter kabel met 2 IEC connectoren naar de TV geeft de volgende demping:
(18*0.172) + 0.3 + 0.25 + (1*0.172) + 0.25 = 4.568 + 0.636 (versterker) = 5.204 dB

De kabel (28 m) naar de aansluitdoos in de slaapkamer met 2 F-Connectoren en een koppeling (voor scherpe knik in een inbouwdoos) en vervolgens 1 meter kabel met 2 IEC connectoren naar de TV geeft de volgende demping:
(28*0.172) + 0.15 + 0.15 + 0.15 + 0.3 + 0.25 + (1*0.172) + 0.25 = 6.238 + 0.636 (versterk) = 6.874 dB

De kabel (15 m) naar de aansluitdoos op zolder en vervolgens 1 meter kabel met 2 IEC connectoren naar de TV geeft de volgende demping:
(15*0.172) + 0.3 + 0.25 + (1*0.172) + 0.25 = 4.052 + 0.636 (versterker) = 4.688 dB

De Hirschmann HMV 41 versterkt:
Poort 1 5 - 5.5 dB
Poort 2 5 - 5.5 dB
Poort 3 6 - 7 dB
Poort 4 7 - 8 dB

Als ik dan poort 1 en 2 gebruik voor de woonkamer en de zolder en poort 3 voor de slaapkamer, dan kan ik toch eigenlijk geen problemen krijgen met een te sterk signaal volgens mij?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Alles eens doorgelezen, en nee, dat moet inderdaad geen enkel probleem opleveren. Nu ben ik zelf niet zo van het rekenen in dB's omdat dit voor veel mensen ook te veel stevige kost is, maar zoals ik het nu zie zou het allemaal goed moeten gaan. Maar ik raad vaak wel mensen aan; vraag of iets terug kan als het niet doet wat je ervan verwacht. Dan kun je er altijd nog de veelgebruikte FRA van Ziggo tussen plaatsen. Nu dacht ik later natuurlijk ook wel een beetje aan te sterk signaal, maar aan jou berekeningen te zien zou dat niet aan de orde moeten zijn.

En ja, ik doe nog meer buiten de site om; nog een site en veel testen met verschillende Humax modellen. Soms kom ik nog nieuwe fouten tegen die hopelijk kunnen worden aangepakt, al rolt Ziggo helaas geen software updates meer uit voor de Humax.

Maar natuurlijk neem ik ook nog de tijd voor mezelf en anderen.
Star83
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt Willem-A voor alle tijd en antwoorden. Je hebt me fantastisch geholpen. Ik ga e.e.a. bestellen en installeren. Mocht ik dan nog tegen iets aanlopen dan hoop ik dat je me weer verder kan helpen. En als alles helemaal goed is laat ik het ook even weten 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Star83

graag gedaan, en veel succes met de aanleg van de nieuwe installatie.

Ik ben uiteraard benieuwd hoe het is afgelopen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic