Jerryxcom

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Radio luisteren (via Humax) zonder televisie aan te zetten?

Het onderwerp is al vaker voorbijgekomen en de antwoorden waren best nuttig. Echter blijf ik een probleem houden:

Ik heb een HUMAX IHDR-5200C.
Hierop is aangesloten middels HDMI: Samsung Qled4 QE49Q7 uit 2017 met een One Connect Box. Tevens middels optische kabel een Sony versterker.

Nu wil ik op de versterker radio luisteren (alleen de Humax is rechtstreeks aangesloten verder nog niets). Dit werkt prima zolang de TV aan staat. Zodra ik de TV op standby zet valt het geluid na enkele seconden weg op de versterker. (Dit geldt ook wanneer ik de tulip stekekrtjes gebruik i.p.v. de optische kabel.

Nu had ik in dit forum al gelezen om de HDMI kabel van Humax naar TV(one connect box) eens los te halen.
Dit helpt: het geluid is dan gelijk terug op de versterker. Maar wanneer ik deze HDMI weer terug steek moet ik op de TV weer gaan instellen welk apparaat er op die HMDI ingang zit. (een HDMI-switch toepassen is dus niet zo handig?)

Alle updates van TV en Humax zijn reeds uitgevoerd.
Heeft iemand een oplossing?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Jerryxcom wrote:
Bedankt voor de reacties.
Nu ik verder ook alle opties geprobeerd heb denk ik dat je gelijk hebt Willem-A.
Zeer goede tip voor allen trouwens om je apparaten uit te doen alvorens HDMI-kabels eruit te trekken. Kost wat meer tijd maar voorkomt erg veel elende!

De helpdesk van Humax gaf het volgende:"Het is voor ons niet duidelijk dat waarom het uitgaande geluid wordt beïnvloed vanuit de TV via de HDMI kabel. Dit zou eigenlijk niet moeten zijn.

Mogelijk kunt u eens van HDMI ingang op uw TV wisselen naar een neutrale ingang zonder CEC en of Audioreturn features.
Hopelijk kan uw TV leverancier u hierbij beter ondersteunen.
Vanuit de Humax decoder gezien is de "Hand-shake" tussen decoder en TV alleen nodig totdat er verbinding ofwel beeld en geluid is. Wel is de HDMI verbinding HDCP beveiligd tegen kopiëren, dat zou misschien een rede kunnen.":ballot_box_with_check:


Naar mijn idee heb ik hier niet veel aan 🙂
Dan ga ik toch die HDMI-switch nog eens proberen.
Het is verder natuurlijk geen drama, maar toch vervelend dat je TV aan moet om radio te luisteren of bijvoorbeeld met een chromecast of streamen. (leg dat de schoonmaakster van 62 maar eens uit als die tijdens de schoonmaak lekker de radio aan wil haha)

Ik zal de uitkomst van de switch hier nog laten weten.....


Het verhaal van de helpdesk ken ik uiteraard, daar ik ondersteuning voor hen verleen en veel punten doorspeel als deze niet zomaar zijn op te lossen. Maar uiteraard geef ik het ook door als ik bij testen een oplossing vind.

Dit is echter een lastig issue. De Humax inschakelen als de Tv in stand-by is gezet heeft doorgaans geen effect, daar er n.l. 'iets' met het signaal gebeurt, waardoor ook dan dus het geluidssignaal zal wegvallen.

broekhua heeft het over een CEC killer of blocker, maar het is al aangegeven dat dit ook niet zal gaan werken. Dat doet nl. niets met het geluid, maar daarnaast vertelde ik al dat de Humax geen CEC ondersteund. Geen enkel model decoder/PVR is hier in voorzien. De Humax TV+ H3 mediaspeler ondersteund dit wel, en daartussen heb ik wel een CEC killer geplaatst, daar ik het niet handig vind dat deze elke keer inschakelt als de Tv word gebruikt.

Eigenlijk ligt de bal dus nog steeds bij Samsung, maar deze kaatst hem terug en tot dusver zijn wel dus nog niets verder wat dit issue betreft.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Verwijderd account
Niet van toepassing
Je zou op je Sony eens een andere bron kunnen proberen bv Sat als dat erop zit deze loopt nl. altijd via de optische kabel, anders cheapo HDMI splitter kopen, alle apparatuur op de splitter aansluiten en hdmi-out naar de tv, daarna tv uit en via de splitter een andere ingang kiezen
Jerryxcom
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo mguzz!
Bedankt voor de snelle reactie. De Humax is optisch verbonden op de Sat-ingang van de Sony versterker. Die HDMI splitter zal wel werken. (hiermee wordt namelijk de HDMI verbinding tussen Humax en TV onderbroken.) Echter: wanneer ik die verbinding weer terug breng ziet de TV de Humax weer als nieuw apparaat. Dus iedere keer als ik de HDMI van Humax naar TV onderbreek en terug breng moet ik opnieuw gaan instellen welke soort apparaat ik op de TV aansluit.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Nu heb ik geen Samsung tv maar kan je niet eens testen met HDMI CEC autodetect?
Dus ff zoeken in het menu, zoiets van:

Auto Turn Off Function (Menu > System > Anynet+ (HDMI-CEC) > Auto Turn Off > No)
Jerryxcom
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DIe optie was ik nog niet tegengekomen in het menu. Als ik eht goed begrijp zou hiermee de "handshake" op HDMI tussen de Humax en de TV uitgezet moeten worden.
Als ik vanavond thuis ben zal ik dit proberen en meld morgen hier weer mijn bevindingen 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Veel gezien issue, vaak i.c.m. een Samsung Tv. CEC uitzetten heeft doorgaans ook geen enkel effect daar de Humax dat n.l. niet eens ondersteund. Bij het uitschakelen van een Tv kan en mag je even een korte onderbreking van het geluid waarnemen, maar dit moet daarna terug keren. Gebeurt dat niet is doorgaans de enige optie een HDMI switch welke ook kan worden overgeschakeld naar een andere ingang, als daarop geen signaal word aangeboden.

De 'handschake' tussen Tv en Humax kun je niet uit zetten. Die ontstaat ook pas als Tv én Humax worden ingeschakeld. Dan ontstaat de handshake en dus de verbinding tussen deze 2. Word 1 van de 2 uitgeschakeld is er geen sprake meer van een handshake.

Samsung beloofde me destijds dit te gaan onderzoeken en aan een oplossing te werken, maar die belofte blijft verder helaas uit. Een zeer lastig issue dus wat ook niet altijd maar even eenvoudig is op te lossen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS: let op met het los nemen van de HDMI kabel als de apparaten, of een ervan zijn/is ingeschakeld. Doe dat dus alleen bij apparaten welke uit of in stand-by staan. Je kan anders de HDMI boards, vooral die in de Tv, beschadigen.
Jerryxcom
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de reacties.
Nu ik verder ook alle opties geprobeerd heb denk ik dat je gelijk hebt Willem-A.
Zeer goede tip voor allen trouwens om je apparaten uit te doen alvorens HDMI-kabels eruit te trekken. Kost wat meer tijd maar voorkomt erg veel elende!

De helpdesk van Humax gaf het volgende:
"Het is voor ons niet duidelijk dat waarom het uitgaande geluid wordt beïnvloed vanuit de TV via de HDMI kabel. Dit zou eigenlijk niet moeten zijn.

Mogelijk kunt u eens van HDMI ingang op uw TV wisselen naar een neutrale ingang zonder CEC en of Audioreturn features.
Hopelijk kan uw TV leverancier u hierbij beter ondersteunen.
Vanuit de Humax decoder gezien is de "Hand-shake" tussen decoder en TV alleen nodig totdat er verbinding ofwel beeld en geluid is. Wel is de HDMI verbinding HDCP beveiligd tegen kopiëren, dat zou misschien een rede kunnen.":ballot_box_with_check:

Naar mijn idee heb ik hier niet veel aan 🙂
Dan ga ik toch die HDMI-switch nog eens proberen.
Het is verder natuurlijk geen drama, maar toch vervelend dat je TV aan moet om radio te luisteren of bijvoorbeeld met een chromecast of streamen. (leg dat de schoonmaakster van 62 maar eens uit als die tijdens de schoonmaak lekker de radio aan wil haha)

Ik zal de uitkomst van de switch hier nog laten weten.....
Verwijderd account
Niet van toepassing
Op de site van Humax staat het volgende:

'Als ik mijn HUMAX-ontvanger op radio zet en vervolgens de TV uitschakel dan schakelt de HUMAX ook uit.
Sommige TV’s geven via de HDMI-aansluiting een signaal door aan de HUMAX-ontvanger dat de TV uitgeschakeld is waardoor uw HUMAX-ontvanger automatisch ook uitschakelt. Dit gedrag wordt dus door de TV veroorzaakt.'

Nu heeft mijn tv (Panasonic) de optie om het beeld uit te zetten (schermweergave uit), schakelt dus alleen het scherm uit om het energieverbruik te beperken.
Misschien kan je bij de eco opties dit ook aanpassen dat het scherm na een bepaalde tijd op zwart gaat, scheelt altijd wat lijkt me.

Verder ben ik nieuwsgiering wat het gebruik van een splitter oplevert.
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
De Humax aanzetten als de tv uit staat.
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Een zgn. CEC blocker, monteren tussen je HDMI aansluiting van je Humax recorder naar je TV, wil ook nog wel eens helpen. Wel na montage beide toestellen opnieuw opstarten. De CEC blocker doet hetzelfde als sommice HDMI switchen alleen trefzekerder. Ik heb hiermee de ongewenste interactie tussen mijn TV en Audiosysteem effectief kunnen voorkomen terwijl de rest van mijn apparatuur (dvd/blueray spelers) normaal blijft communiceren. (Bravia sync heet dat in mijn geval) Een CEC blocker kost maar enkele euro's. Te verkrijgen bij onlinekabelshop.nl onder HDMI CEC killer voor 6,99 Euro
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Jerryxcom wrote:
Bedankt voor de reacties.
Nu ik verder ook alle opties geprobeerd heb denk ik dat je gelijk hebt Willem-A.
Zeer goede tip voor allen trouwens om je apparaten uit te doen alvorens HDMI-kabels eruit te trekken. Kost wat meer tijd maar voorkomt erg veel elende!

De helpdesk van Humax gaf het volgende:"Het is voor ons niet duidelijk dat waarom het uitgaande geluid wordt beïnvloed vanuit de TV via de HDMI kabel. Dit zou eigenlijk niet moeten zijn.

Mogelijk kunt u eens van HDMI ingang op uw TV wisselen naar een neutrale ingang zonder CEC en of Audioreturn features.
Hopelijk kan uw TV leverancier u hierbij beter ondersteunen.
Vanuit de Humax decoder gezien is de "Hand-shake" tussen decoder en TV alleen nodig totdat er verbinding ofwel beeld en geluid is. Wel is de HDMI verbinding HDCP beveiligd tegen kopiëren, dat zou misschien een rede kunnen.":ballot_box_with_check:


Naar mijn idee heb ik hier niet veel aan 🙂
Dan ga ik toch die HDMI-switch nog eens proberen.
Het is verder natuurlijk geen drama, maar toch vervelend dat je TV aan moet om radio te luisteren of bijvoorbeeld met een chromecast of streamen. (leg dat de schoonmaakster van 62 maar eens uit als die tijdens de schoonmaak lekker de radio aan wil haha)

Ik zal de uitkomst van de switch hier nog laten weten.....


Het verhaal van de helpdesk ken ik uiteraard, daar ik ondersteuning voor hen verleen en veel punten doorspeel als deze niet zomaar zijn op te lossen. Maar uiteraard geef ik het ook door als ik bij testen een oplossing vind.

Dit is echter een lastig issue. De Humax inschakelen als de Tv in stand-by is gezet heeft doorgaans geen effect, daar er n.l. 'iets' met het signaal gebeurt, waardoor ook dan dus het geluidssignaal zal wegvallen.

broekhua heeft het over een CEC killer of blocker, maar het is al aangegeven dat dit ook niet zal gaan werken. Dat doet nl. niets met het geluid, maar daarnaast vertelde ik al dat de Humax geen CEC ondersteund. Geen enkel model decoder/PVR is hier in voorzien. De Humax TV+ H3 mediaspeler ondersteund dit wel, en daartussen heb ik wel een CEC killer geplaatst, daar ik het niet handig vind dat deze elke keer inschakelt als de Tv word gebruikt.

Eigenlijk ligt de bal dus nog steeds bij Samsung, maar deze kaatst hem terug en tot dusver zijn wel dus nog niets verder wat dit issue betreft.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Wat betreft het aansluiten en los nemen van de HDMI kabels: Het best is het nog de spanning geheel van de apparaten te halen. Bij bv. receivers zie je nu vaak een 'pass-trough' in stand-by, want dus betekent dat de HDMI boards daarin, ondanks de stand-by stand nog in werking zijn. En deze zijn doorgaans nogal gevoelig!
Jerryxcom
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik was even een weekendje weg....:)
Weer bedankt allen voor het meedenken. Technisch lijkt dit vooral een probleem wat bij de TV-fabrikant (in mijn geval Samsung) moet worden opgelost. Echter zou het voor Humax ook handig zijn bij een eventueel nieuw model te zorgen dat, ondanks een onwenselijk gedrag van een aangesloten apparaat op de HDMI uitgang, de overige uitgangen (Optisch, coax, scart,....) toch blijven doorsturen.
Ik heb zelf nog wel wat ideeën om uit te proberen. Ik laat hier zeker nog wat weten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Jerryxcom ,

van een nieuw model PVR is nog geen sprake en ik denk dat dit ook zomaar eens een heel ander apparaat kan gaan worden. Maar uiteraard heb ik het al meermaals over dit issue gehad, want treft je het is het wel zeer vervelend. Het is dan ook jammer dat Samsung het in deze laat afweten en het probleem eigenlijk van zich afschuift. Want ook een reactie wát er nu precies gebeurt met het signaal blijft onduidelijk.

Nogmaals een korte onderbreking mag. Wat er nu met het geluid gebeurt natuurlijk niet...
Licette

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste mensen, weet iemand of er voor dit probleem inmiddels een oplossing is? Nu ik moet overschakelen naar digitale radio, loop ik tegen precies hetzelfde probleem aan. Ik heb de Humax 5200C via een optische kabel verbonden met mijn Onkyo versterker. Werkt allemaal prima zolang ik de TV (Samsung) aan heb staan. Zodra ik de TV uitzet (want die wil ik niet aan hebben als ik radio luister), dan stopt de radio er helaas na ongeveer een minuut mee. Erg frustrerend, vandaar dat ik benieuwd ben of er inmiddels een oplossing voor dit Humax-Samsung probleem is?

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Bij mij is de oplossing: humax uit, tv uit, humax aanzetten.

Licette

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank je wel voor je reactie! Ik heb het uitgeprobeerd, maar dat blijkt in mijn geval helaas niet de oplossing te zijn. Mocht er nog iemand een idee hebben, dan lees ik het graag!

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Wat @youriy noemt kan je nog eens proberen @Licette , maar al mijn pogingen om Samsung onderzoek te laten doen naar dit vreemde probleem, wat al zeer lang speelt, hebben gefaald. Humax maakt geen nieuwe modellen meer, dus ook dat is geen oplossing in deze, en werkt bij jou niet wat @youriy benoemt, is het wellicht raadzaam eens een mediabox XL of Next te proberen, maar daar zit je dan wel even aan vast, met hogere kosten, en je kan dan weer tegen andere issues aanlopen, die je wellicht nog onprettiger vindt. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Uitgelicht topic