Robert93

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Probleem met coaxkabel in huis

Beste leden,

Gisteren heb ik een nieuwe coaxkabel getrokken door een loze leiding in mijn woning. Dit omdat ik de aansluiting in de woonkamer graag op andere plek wilde hebben omdat deze hier minder in het zicht zicht.

Ik heb hiervoor een nieuwe Ziggo gecertificeerde coax kabel gekocht en deze door de leiding getrokken met een trekveer. Vervolgens heb ik deze aangesloten de wandcontactpunt van het oude punt. In de meterkast heb ik alles exact hetzelfde aangesloten als de oude kabel.

Echter heb ik nu toch geen signaal op mijn Ziggo Next box. Alle aansluitingen heb ik meerdere keren gecheckt en alles zou goed moet zitten, zit op dezelfde wijze als eerste alleen nu met een nieuwe kabel door een andere leiding.

Het enige wat mijn nog te binnen schiet, de nieuwe kabel heb ik aan beide uiteindes gestript om aan te kunnen sluiten. Echter dit heb ik met een mesje gedaan, simpelweg de buitenkant weggesneden tot ik alleen de kern overhield. Nu zat ik later te bedenken dat dit wellicht helemaal niet de juiste manier is om zo'n coaxkabel te strippen en dat dit nu ervoor zorgt dat ik geen signaal heb?

Heeft iemand hier een idee over, kan zoiets ervoor zorgen dat er geen signaal meer door de kabel komt?

En zo ja wat is de juiste manier om de kabel te strippen?

Als iemand mij hiermee kan helpen heel graag! Aanstaande vrijdag kan de monteur pas langskomen en bovendien zou ik toch wel leuk vinden als ik het zelf opgelost krijg 🙂

 

17 Reacties 17
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Als u even googelt op “strippen coaxkabel” vindt u een aantal instructiefimpjes op YouTube.

Robert93
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor het meedenken, ik ga dit morgenochtend even nalopen!

Kan het niet juist strippen van de kabel inderdaad van zulke grote invloed zijn? Of zouden er nog andere oorzaken zijn?

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Als er kortsluiting is tussen de kern en de mantel heeft u inderdaad een probleem.

Een andere oorzaak kan een breuk in de kern zijn. Heeft u veel kracht moeten gebruiken om de kabel te trekken?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ook de buitenmantel, het spinnenweb, moet een goede verbinding maken in de stekker.

 

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Robert93 wrote:

Bedankt voor het meedenken, ik ga dit morgenochtend even nalopen!

Kan het niet juist strippen van de kabel inderdaad van zulke grote invloed zijn? Of zouden er nog andere oorzaken zijn?

 

Ik mag toch hopen dat ook de afscherming (goed) is aangesloten? Dat is ook heel belangrijk. Kortsluiting tussen deze 2 zal ook leiden tot issues zoals al gemeld. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Jan F. wrote:

Als er kortsluiting is tussen de kern en de mantel heeft u inderdaad een probleem.

Een andere oorzaak kan een breuk in de kern zijn. Heeft u veel kracht moeten gebruiken om de kabel te trekken?

 

Coax kabel trekken moet je niet aan de kabel/kern doen. Grote kans dat deze afbreekt, Hier zijn trekkousjes voor in de markt. 

Robert93
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik ga vanavond of morgenochtend even kijken, mocht ik er niet uitkomen dan maak ik even een foto zoals het er nu uitziet.

De kabel trekken heb ik niet aan de kern gedaan, ik heb de kabel pas gestript na het trekken.

Na het lezen van bovenstaande ga ik er wel vanuit dat hier het euvel zit. Zoals ik al eerder schreef heb ik puur het binnenste gedeelte bloot gelegd en deze verbonden, verder nergens op gelet, achteraf stom natuurlijk…….

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Fouten maken overkomt iedereen, hoe wordt het opgelost wordt is het belangrijkste.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

 

Robert93
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zie hieronder beide kanten van de kabel zoals ik ze nu aangepast heb, echter nog geen signaal. Heeft iemand nog suggesties hoe eea kan verbeteren?

 

Robert93
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Iemand nog suggesties op basis van bovenstaande afbeeldingen? Ik zou er enorm mee geholpen zijn 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Proberen of het werkt.

Als het niet werkt, een coax kabeltester om te zien of er wel verbinding is.

https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabel_tester.html?

Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes

Het ziet er allemaal wat slordigjes uit, volgensmij is het ook onnodig om de kabel zo ver te strippen in de wandcontactdoos.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Conforto wrote:

Het ziet er allemaal wat slordigjes uit, volgensmij is het ook onnodig om de kabel zo ver te strippen in de wandcontactdoos.

 

Nou zeg @Conforto … 

 

Maar even  wat korter strippen is wel goed. Anders klemt de buitenmantel nauwelijks vast. En met een nagelschaartje kun je het heel netjes afwerken. Maar of het hier aan ligt vind ik zo wel wat moeilijk te beoordelen. 

Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes

wat je kunt doen , als je een multimeter hebt dat is om aan de ene kant de mantel en de kern bij elkaar te maken , en aan se andere uiteinde los van elkaar mantel vrij van de kern mulimeter op 200 ohms als de meter dan 00.2 of 00.4 kan ook meer zijn licht van de lengte van de kabel af dan is de kabel negens gebroken  mag dit op OL blijven of op 1 staan ligt van de type meter af dan is de kabel toch ergens gebroken , mag de kabel goed zijn . haal de mantel en kern los van elkaar doe de meting opnieuw nu mag de meter geen ohms waarde aangeven , doet deze dat nog dan zit er op en van de uiteinde de kern en mantel nog samen deze moeten vrij zijn van elkaar om goed singaal door te laten 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Is die wandcontactdoos ook nieuw, of heb je een oude hergebruikt?

Uitgelicht topic