1
Vraag
2
Reacties
Royco1967

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Opnemen met Mediabox - hoe pak ik dit aan na wegvallen analoog?

Mijn ouders kunnen door het stoppen van het analoge signaal niet eenvoudig opnemen met hun analoge harddiskrecorder.

De mediabox XL is alleen te krijgen bij een uitgebreider pakket waardoor zij ongeveer 24 euro per maand meer zouden moeten betalen. Dat vind ik teveel, aangezien het pakket dat ze nu hebben voldoet.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is met de eenvoudige mediabox tv te kijken en een andere zender op te nemen wanneer je tv wel over een DVB tuner beschikt. Ze kunnen dus nu wel al digitaal kijken zonder box, omdat de tv een tuner heeft.
Is alleen een mediabox erbij (waar ik zelf een harde schijf op aansluit) voldoende om ook op te nemen?

Normaal zou ik zelf bij hun kunnen kijken of het werkt en wat nodig is, maar ik woon al een aantal jaren in het buitenland. Wanneer ik op vakantie naar mijn ouders ga, wil ik het aansluiten.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je zou een abonnement kunnen nemen met een Humax 5300c, maar let op! Dat kan alleen in oud Ziggo gebied. Daarop kun je een harde schijf aansluiten.

Maar als je van analoog af komt is het veel handiger een Humax 5200c van marktplaats te halen. Daarin bevinden zicht 2 tuners en dus kun je altijd een zender opnemen en een ander bekijken. Opnemen geschied op de interne harde schijf.

Woon je in oud Ziggo gebied, dan zou je voor 2 Euro per maand een module kunnen huren en de smartcard kunnen gebruiken in de Humax, maar het is ook mogelijk alle vrije zenders te bekijken, dat dus zonder smartcard.

En dat kan ook in oud UPC gebied. Let op! Als je naar de site van Ziggo gaat, en daar kijkt of de Humax geschikt is voor jou regio, kan het zijn dat men aangeeft dat het niet kan (oud UPC gebied) maar daarom heb ik daar wat verheldering in gebracht met dit topic:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Een DVD recorder gebruiken kan ook nog, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. Vandaar de tip voor de Humax 5200c.

Maar wellicht interessant:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980

Bekijk in context

6 Reacties 6
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je zou een abonnement kunnen nemen met een Humax 5300c, maar let op! Dat kan alleen in oud Ziggo gebied. Daarop kun je een harde schijf aansluiten.

Maar als je van analoog af komt is het veel handiger een Humax 5200c van marktplaats te halen. Daarin bevinden zicht 2 tuners en dus kun je altijd een zender opnemen en een ander bekijken. Opnemen geschied op de interne harde schijf.

Woon je in oud Ziggo gebied, dan zou je voor 2 Euro per maand een module kunnen huren en de smartcard kunnen gebruiken in de Humax, maar het is ook mogelijk alle vrije zenders te bekijken, dat dus zonder smartcard.

En dat kan ook in oud UPC gebied. Let op! Als je naar de site van Ziggo gaat, en daar kijkt of de Humax geschikt is voor jou regio, kan het zijn dat men aangeeft dat het niet kan (oud UPC gebied) maar daarom heb ik daar wat verheldering in gebracht met dit topic:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Een DVD recorder gebruiken kan ook nog, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. Vandaar de tip voor de Humax 5200c.

Maar wellicht interessant:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980
Royco1967
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Bedankt Willem, je artikelen had ik ook al gelezen, erg verhelderend.

Ik was vergeten te vermelden dat het oud-UPC gebied is.

Ik zie nu op jouw advies dat de 5200C op Marktplaats inderdaad erg goedkoop is. Die optie hou ik in de gaten.

Maar wanneer mijn ouders iets nieuws willen en niet te duur, zou de 5300C voor hun wat zijn. Kan je met een 5300C, wanneer je alleen ongecodeerde zenders kijkt, en een TV met DVB tuner hebt, opnemen met de 5300C en een andere zender kijken op tv?

Ik denk zelf dat het kan omdat er geen smartcard nodig is, en dat de enkele tuner in de 5300C vooral een bezwaar is voor gecodeerde zenders. Of is dat onzin?

Nogmaals bedankt voor je hulp.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Graag gedaan.

Voor een Humax 5200c betaal je zo'n 50 Euro. Moet je wel even aandurven, maar er worden er zeer veel zo verkocht. Je hebt dan wel meteen alles-in-één.

De 5300c moet je dan ook wel gaan kopen, want je geeft aan dat ze in oud UPC gebied wonen. Maar zelf zou ik je dan toch liever de 5200c aanraden. Als de Tv een DVB-C tuner heeft (Cable) dan kun je opnemen met de 5300c, en kijken via de Tv zelf. Maar vergeet niet dat er in de 5300c geen harde schijf zit en deze er dus nog bij gekocht moet worden. En dan werk je nog met 2 verschillende apparaten. Handig is dat niet natuurlijk en ook niet veel, of helemaal niet, goedkoper.

Het maakt niet uit of je het nu over gecodeerde of ongecodeerde zenders hebt. De enkele tuner heeft altijd een nadeel: er kan alleen worden opgenomen wat word bekeken, een enkele uitzondering daar gelaten hetgeen te maken heeft met de zender streams. Het werkt dus niet echt gebruiksvriendelijk. Ook niet als je (ook) via de Tv kijkt. Maar dat is mijn mening natuurlijk, hetgeen wel een eerlijke mening is.

Wil men opnemen, ga dan naar de 5200c van Humax, of de XL maar dat kost, zoals je zelf al zegt, wel meer geld.
Royco1967
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
De harde schijf die ik bij een 5300C moet kopen kost al bijna net zoveel als een tweedehands 5200C. Dus dat zal een makkelijke keuze zijn.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Royco1967 wrote:
De harde schijf die ik bij een 5300C moet kopen kost al bijna net zoveel als een tweedehands 5200C. Dus dat zal een makkelijke keuze zijn.


En dan komt er in dit geval ook nog een (gebruikte) Humax 5300c bij, want men woont in fUPC gebied, en daar word de Humax niet geleverd, op de 5500c na. Dat schiet dus ook niet echt op. En dan moet de schijf ook nog eens geschikt zijn voor de Humax. Dat is ook niet elke schijf. Kan allemaal hoor, maar het is ook niet altijd eenvoudig voor iedereen. En dan is een 5200c een prima keuze. Kom je nog een betaalbare 5400c tegen, ook prima, is in feite een 5200c met een grotere schijf, maar deze zijn doorgaans nog flink kostbaar en niet meer op de markt.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Royco1967 . Welkom op de Ziggo Community. Geweldig dat je ons gevonden hebt want dit is absoluut dé plek voor dergelijke vragen.
Niet alleen omdat het om een "eigen" aansluiting gaat en we hier vanuit Ziggo niet bij kunnen helpen, maar ook omdat we hier 'onze' Humax-topper Willem-A hebben, die altijd de beste informatie weet te geven voor dergelijke situaties.
#LekkerBezig weer!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic