Mouad

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

On Demand loopt vast op Humax mediaboc

Hallo,

Onlangs mijn tv geinstalleerd. Alles werkt prima.
Afgelopen week voor het eerst aan de slag gegaan met On Demand/ Interactieve TV. Gewoon om iets terug te kijken. Maar als ik Interactieve TV opstart loopt dit na een paar seconden vast. Het heeft nog geen een keer normaal gewerkt. Het enige wat ik kan doen is op de AB op Exit drukken, i-TV sluit dan af en ik kan daarna wel gewoon tv kijken. Het is puur i-TV, ik kan daarin helemaal niks.

Ik heb een Humax 5300c.
Internet via de Wifi Dongle. Vol bereik. Via mijn laptop op dezelfde positie Netflix streamen gaat probleemloos.
Coax kabel is wel wat lang, maar ik ging er zelf even vanuit dat i-TV via internet gaat
27 Reacties 27
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Hopelijk kan Willem-A je helpen, hij weet veel van Humax 🙂

Groet,
Evert
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank Evert

Mouad

kijk de waarden even na op de Humax. Het gaat dan om de BER, de sterkte en de kwaliteit. Maar sluit ook de Humax eens bedraad aan op het Internet, of verbind een stukje draad aan de dongel en verplaats deze iets. Ook dat kan helpen. Vol bereik zegt helaas niet altijd alles met een dongel. Vaak word er dan bv. wel aangegeven dat er een verbinding is met het Internet, maar dat is niet altijd een garantie voor een goede werking.

Bij I-TV zijn beiden zeer belangrijk, want de ontvangst ervan verloopt via de Coax en de opdrachten voor I-TV verlopen via het Internet. Als een ervan dus niet helemaal lekker loopt gaat het mis.
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor je reactie.
de dongle staat maar een aantal meter van de modem (in de meterkast) af. En als ik Netflix stream met mijn laptop in de zolder via wifi gaat dit probleemloos. Ik denk daarom zelf niet dat wifi het probleem is.

signaal kan het wel zijn.
Sterkte geeft soms 38% tot 40%
kwaliteit is 100%

ik heb ook al geprobeerd om de kabel rechstreeks aan te sluiten op Het AOP. Veranderd niks
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Mouad

wat is de waarde van de BER? Die kun je vinden boven de sterkte.

30% is in principe voldoende, maar vrij laag in vergelijking wat de Humax doorgaans aangeeft als deze direct is aangesloten. En de kwaliteit van de kabels speelt natuurlijk ook een rol. Als deze last hebben van instraling kan het ook misgaan. I-TV is best gevoelig. En dat betekent dat ook wanneer de dongel niet ver van het modem is geplaatst het toch mis kan gaan. Vandaar dus de tip over een UTP kabel. Heeft ook absoluut mijn voorkeur.

Kun je aangeven hoe de installatie is opgebouwd, en daar wat foto's van maken? Ook een foto van het AOP (met en zonder splitter) is welkom.
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
BER zie ik er niet tussen staan?? Alleen sterkte en kwaliteit.
Kabel is net nieuw, maar ik ga dit weekend even nieuwe kabel halen. Had een standaard kabeltje gehaald, misschien verstandiger om Ziggo gecertificeerde te nemen. Ik zal je erna ff updaten
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hier sterkte
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Mouad wrote:
BER zie ik er niet tussen staan?? Alleen sterkte en kwaliteit.
Kabel is net nieuw, maar ik ga dit weekend even nieuwe kabel halen. Had een standaard kabeltje gehaald, misschien verstandiger om Ziggo gecertificeerde te nemen. Ik zal je erna ff updaten


Dit is het verkeerde overzichtje. Dit zie je bij het installeren, maar je kan nog op een andere manier de waarden uitlezen;

-Menu
-Instellingen
-Systeem
-Signaaldetectie

Nu zie je de frequentie, de symboolrate en de BER met daaronder de sterkte en de kwaliteit.

Ziggo gecertificeerd is zeker raadzaam, net als 2- of 3-voudige afscherming van de Coax kabels met goede stekkers.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS: Je kan via Ziggo een Coax kabel krijgen tot 5 meter.
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A wrote:

Mouad wrote:
BER zie ik er niet tussen staan?? Alleen sterkte en kwaliteit.
Kabel is net nieuw, maar ik ga dit weekend even nieuwe kabel halen. Had een standaard kabeltje gehaald, misschien verstandiger om Ziggo gecertificeerde te nemen. Ik zal je erna ff updaten
Dit is het verkeerde overzichtje. Dit zie je bij het installeren, maar je kan nog op een andere manier de waarden uitlezen;

-Menu
-Instellingen
-Systeem
-Signaaldetectie

Nu zie je de frequentie, de symboolrate en de BER met daaronder de sterkte en de kwaliteit.

Ziggo gecertificeerd is zeker raadzaam, net als 2- of 3-voudige afscherming van de Coax kabels met goede stekkers.


klopt het dat deze op en neer gaat?
gaat van 100 naar 150 en schiet soms uit naar 300.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Mouad

sterkte en kwaliteit zien er nu goed uit. Maar de BER moet op 0 blijven staan. Daar gaat dus iets mis. Kan het AOP zijn. Maak daar dus even een foto van.
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Komtie:
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A , heb je al tijd gehad om hier naar te kijken? ?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Mouad

was hier even mis gegaan met mezelf en ben dus even niet aanwezig geweest. Sorry.

Het lijkt een nieuw AOP te zijn. Het is in ieder geval een eengaats uitvoering, welke ook aan aarde lijkt te liggen. Dat ziet er dus goed uit. Maar die oplopende BER waarden moeten ergens vandaan komen.

Kun je eens proberen de Humax rechtstreeks aan te sluiten op het AOP zonder tussenkomst van de splitter (POA) die erop zit? En welke van de 2 kabels loopt er naar de Humax?

Pak anders eens een andere kabel, als je die hebt voor aansluiting tussen het AOP en de Humax.

Het mooist is als die kabel zo kort mogelijk is en van zeer goede kwaliteit.

Baaten deze tips niet, zal een monteur de boel eens moeten komen doormeten. Ik kan dan wel een moderator vragen daar even naar te kijken.
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A wrote:
Dag Mouad

was hier even mis gegaan met mezelf en ben dus even niet aanwezig geweest. Sorry.

Het lijkt een nieuw AOP te zijn. Het is in ieder geval een eengaats uitvoering, welke ook aan aarde lijkt te liggen. Dat ziet er dus goed uit. Maar die oplopende BER waarden moeten ergens vandaan komen.

Kun je eens proberen de Humax rechtstreeks aan te sluiten op het AOP zonder tussenkomst van de splitter (POA) die erop zit? En welke van de 2 kabels loopt er naar de Humax?

Pak anders eens een andere kabel, als je die hebt voor aansluiting tussen het AOP en de Humax.

Het mooist is als die kabel zo kort mogelijk is en van zeer goede kwaliteit.

Baaten deze tips niet, zal een monteur de boel eens moeten komen doormeten. Ik kan dan wel een moderator vragen daar even naar te kijken.



Maakt niet uit. Beterschap!

kabel naar de Humax is de rechter (output 2). Ik heb al eerder deze rechstreeks aangesloten, en bleef hetzelfde.
Het enige is dat mijn kabel 10meter is. Dit kan ook niet anders want AOP zit in de meterkast, en tv kan ik niet dichterbij zetten.

Ik had ook al via FB hulp gevraagd aan Ziggo. Die kwamen niet verder dan een doorverwijzing naar een handleiding. Ik ga eerst dit weekend anders kabels halen. Als het dan nog niet werk dan vraag ik wel om een monteur. Bedankt voor je hulp in ieder geval Willem-A
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Mouad

Bedankt,

nog niet de oude, maar gaat wel weer.

10 meter kabel moet op zich geen probleem zijn. Maar die kabel lijkt me wel wat ouder. Klopt dat? Want dat kan wel veel uitmaken. Tegenwoordig gebruikt men vaak 2- of 3-voudig afgeschermde kabels en dat is deze volgens mij niet.

Een Humax kan prima werken met een wat lagere sterkte, maar uiteraard is wel van belang dat de kwaliteit van dat signaal absoluut in orde is. Het is jammer dat de kabel boven de 5 meter zit, want anders kun je er gratis een ontvangen van Ziggo.

Maar goed, je hebt nog een aansluiting. Ook een Tv neem ik aan? Heb je daarop de Humax al eens getest? Want ook dat kan natuurlijk nog.
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A wrote:
Dag Mouad

Bedankt,

nog niet de oude, maar gaat wel weer.

10 meter kabel moet op zich geen probleem zijn. Maar die kabel lijkt me wel wat ouder. Klopt dat? Want dat kan wel veel uitmaken. Tegenwoordig gebruikt men vaak 2- of 3-voudig afgeschermde kabels en dat is deze volgens mij niet.

Een Humax kan prima werken met een wat lagere sterkte, maar uiteraard is wel van belang dat de kwaliteit van dat signaal absoluut in orde is. Het is jammer dat de kabel boven de 5 meter zit, want anders kun je er gratis een ontvangen van Ziggo.

Maar goed, je hebt nog een aansluiting. Ook een Tv neem ik aan? Heb je daarop de Humax al eens getest? Want ook dat kan natuurlijk nog.


Nee die AOP van de foto zit in de meterkast. De linkerkabel is van de modem. De rechter van de tv.
maar die rechter (van de tv) gaat dus de muur in, en komt er in de woonkamer weer uit. Zie foto. Daar zit mijn kabel aangesloten naar de Humax.
Nu heb ik ik die rechterkabel (bij Output 2) dus al eens eruit gehaald en de nieuwe kabel vanuit de Humax dus rechstreeks erop ( de aop dus) aangesloten. Resultaat: geen verschil. Dus aan die kabel lijkt het niet te liggen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De coax aansluiting in de kamer is een oudje. Maar goed, je geeft aan dat rechtstreeks aansluiten van de Humax op het AOP (de echte aansluiting van Ziggo) geen verschil maakt dus daaraan lijkt het ook niet te liggen. Maar een echte verbetering van het signaal zal de aansluiting in de kamer ook niet opleveren. Er lijkt daarop ook corrosie aanwezig. En als deze niet echt nodig is, is een rechtstreekse aansluiting beter.

Sowieso zal deze ook niet 4G proof zijn. En vooraleer een monteur de boel komt checken is het raadzaam dat je alles in huis wel goed hebt getest, want ligt het aan de binnenshuisinstallatie, zijn anders de kosten voor jezelf en dat is zonde.

Maar bij I-TV/On Demand word dus de tuner van de Humax gebruikt en dan is het dus wel van belang dat de BER, en andere waarden in orde zijn. Natuurlijk is dat niet altijd een garantie voor een goede I-TV ontvangst, maar BER staat voor Bit Error Rate, wat dus zoveel betekent als (oplopende) errors. En die moeten er sowieso uit. Maar zoals gezegd is ook de verbinding met het Internet zeer belangrijk. En daarbij kan het restten van het modem soms ook goede dingen doen. Maar dan er zijn er ook nog wel meer tips en trucs.

PS: iets anders; probeer zo weinig mogelijk te quoten. Dat leest prettiger.

Ik hoop dat we dit z.s.m. tot een goed einde kunnen brengen.
Mouad
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hi Willem,

Even een update. Ik begin ondertussen behoorlijk geirriteerd te raken, dat ik voor 60eu per maand niet eens fatsoenlijk tv kan kijken. Maar ik zal mijn emoties even opzij zetten.

Ik heb zaterdag een nieuwe kabel gehaald. Een kabel van Inline bij een speciaalzaak. Dit is een van de beste kabels die er beschikbaar was. Met gegoten koppelstuk en 4voudige bescherming. Deze zijn dus kwalitatief nog beter dan de gecertificeerde kabels van Ziggo. Sterkte is ook omhoog gegaan. Ligt tussen den 50 en 60%.
Echter BER blijft onstabiel en zeker niet op 0.

rechstreeks aansluiten op AOP houdt in dat ik de modem moet loskoppelen. Dan gaat alles goed, maar heb ik dus geen internet. Zodra ik de POA er terug tussen zet gaat het een minuutje goed, totdat de internetverbinding is hersteld en dan schiet mijn BER weer omhoog. Het heeft blijkbaar iets te maken met de internetverbinding... maar hoe dan!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Mouad

ik snap je frustratie en reactie, maar ook ik ben gewoon een klant welke belangeloos helpt en dus helaas. ook niet overal vat op heeft. Maar is er hulp nodig vanuit Ziggo zal ik daar zeker achteraan gaan.

Een nieuwe kabel is altijd goed, en de sterkte is nu echt zeer goed. De Humax kan met minder toe, maar als dat omhoog gaat met een nieuwe kabel, betekent dat dus dat de oude niet heel goed zijn werk doet.

Maar rechtstreeks aansluiten op het AOP laat dus een BER van 0 zien begrijp ik. Dan kan het ook nog de POA zijn die voor issues zorgt. Maar ook deze valt onder Ziggo. En soms komt het voor dat Internet/modem en decoder elkaar in de weg zitten.

Nu we dus weten dat het aan het beginpunt mis moet gaan, lijkt het me goed een moderator te vragen of er een monteur je kant op gestuurd kan worden, want het moet natuurlijk wel goed worden opgelost. Lijkt dat je wat? Je kan wellicht ook zelf een monteur bestellen via de helpdesk, maar een moderator kan vaak wat meer voor je doen. Ik zal hierbij vragen of Lycke Ziggo ernaar kan kijken en hoop dat dit z.s.m. gebeurt.

Uitgelicht topic