wwdv

Level 1
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

NPO 1,2,3 springerig beeld op Samsung TV

Mijn moeder heeft een Samsung (UE32C5100QW) TV met CI+ module.
Zij heeft de laatste tijd van een enorm onrustig springerig beeld bij snelle beeldwisselingen.
Het komt alleen voor op de publieke zenders.
Ze heeft een standaard abonnement; de TV is direct aangesloten op de muur, dus geen losse decoder en ook geen videorecorder ertussen.

Er is al een Ziggo monteur geweest die het hoofdaansluitpunt heeft vervangen + een nieuwe coax kabel heeft aangesloten, maar dit heeft niets geholpen.

Is dit een typisch (oude) Samsung probleem of kan ik nog iets proberen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag wwdv

Inderdaad dien je te schakelen tussen PVR en Tv, maar dat is natuurlijk logisch, daar het in feite om een universele afstandsbediening gaat. Echter kun je in feite alles met alleen de Humax doen als de Tv eenmaal aan, en op de juiste ingang staat. Maar het issue wat je noemt met het zappen herken ik helaas. De Philips heeft daar helaas ook nogal eens een handje van. Maar als het je lukt om via de Hotelmode van de Tv de juiste ingang vast te leggen, ben je vaak van dat probleem verlost.

Maar goed, ik opperde het, maar gaf ook al aan dat er dan wel weer wat extra handelingen nodig zijn en dat wellicht lastig kon worden. En als dat inderdaad speelt, is alleen een reparatie of nieuwe Tv een oplossing. Maar ik wilde het toch even benoemen om jullie die kosten eventueel te besparen.

Succes met je keuze!

Bekijk in context

27 Reacties 27
honda

Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes
ik denk ook dat het een samsung probleem is.
ik heb ook een oude samsung digitale HD decoder die dit ook heeft.maar alleen op npo1
maar hij word niet meer gebruikt.
en reparatie van de samsung zal ook niet goedkoop zijn.zodat je moeder kan overwegen om een nieuwe tv te kopen.
dit is de enigge oplossing die ik je kan geven.:clown: vrg honda
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Is de Tv al eens gereset? Dus terug naar de fabrieksinstellingen (kan vaak alleen worden gedaan voor het opnieuw zoeken voor zenders, maar anders even alle gegevens opschrijven v.w.b. kleur etc.) want een complete reset is beter. Of het aan de Tv ligt is zo niet echt aan te geven, want de vraag is dan of er nog een Tv in huis aanwezig is, waarop dit eventueel zichtbaar is, of juist niet. Ik zeg dus niet dat het een Samsung probleem is, daar dat in dit geval te voorbarig zou zijn. Niet dat het niet kan, maar als het alleen om deze 3 zenders gaat, zet ik er toch een beetje mijn vraagtekens bij. Kijk anders eens of het mogelijk is een decoder te vinden welke je op de Tv kan aansluiten. Wellicht is het voor je moeder eenvoudiger via een CI module te kijken, maar als ze het ook red met een decoder, en het zou wel aan de Tv liggen, kan dat wel een oplossing zijn nog een tijdje gebruik te maken van deze Tv.

Wellicht kan Lycke Ziggo iets voor je regelen v.w.b. nogmaals de komst van een monteur te bewerkstelligen, of iets met een tijdelijke? decoder/ontvanger te regelen. Maar als er iemand is die je moeder kan helpen zou dat natuurlijk ook al fijn zijn om in ieder geval het issue op te sporen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dubbel geplaatst door fout site. 2e bericht verwijderd.
wwdv
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Het lijkt erg op het probleem dat veel meer mensen hebben:
https://ziggoforum.nl/topics/89020/
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
wwdv wrote:
Het lijkt erg op het probleem dat veel meer mensen hebben:
https://ziggoforum.nl/topics/89020/


Ja, inderdaad, al stamt dat al uit 2015. Maar het maakt me wel benieuwd of er anderen zijn die dat nu ook ervaren. Dank voor de link!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het laatste bericht in dat topic is van januari 2016:

Je ziet meer mensen met dit probleem. Het lijkt te gaan om een bepaald type Samsung TV die niet goed omgaat met de signalen van nederland 1/2/3 HD. Dat lijkt begonnen nadat de NPO iets aangepast heeft in het signaal. Dat is niet specifieks iets van Ziggo want bij andere providers lijkt het ook te gebeuren. Zie eerdere berichten in dit topic.
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Dus het zou wel vreemd zijn als dit probleem zich pas recent voor doet. Als er niet nog niet de laatste software op zit zou ik deze alsnog laden, is wel meer iets van: baat het niet, dan schaadt het niet.Deze is nl. ook al 6 jaar oud.
Dat is T-MSX5DEUC-2013.0 en hier te vinden:
http://www.samsung.com/nl/support/model/UE32C5100QWXXN

en hier staat hoe dat moet:
http://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/hoe-update-ik-de-firmware-of-software-van-mijn-tv-via-usb/
honda

Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes
de samsung HD decoder de DCB 360 R oud type die ik van imant gekregen heb een paarjaar geleden heeft dit probleem ook naar alleen op npo1.
ressetten en fabrieks instellingen helpen niet.en reparatie is geen optie.om dat hij al erg oud is.
en ziggo kan hier niets aan doen.
de enigge optie is een andere tv kopen.
dit probleem ben ik bij andere merken nog niet tegen gekomen.
wwdv
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank voor de reacties en tips.

Het was nooit echt storend, maar de laatste tijd is het veel erger geworden volgens mijn moeder. Gisteravond was ik bij haar en op het NOS journaal rende er iemand weg en die persoon zag ik even 5x dubbel achterelkaar aan rennen als in een cartoon.

Wat mij ook opvalt is dat als ze van zender wisselt (willekeurige zender) er soms wel 2 seconden een scherm is boordevol blokjes, het beeld is soms zelfs even geïnverteerd qua kleur.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag wwdv

Als het echt in de Tv zit, maar deze nog wel correct werkt met een externe decoder/ontvanger, dan zou ik toch eens kijken of dat een optie is. In oud Ziggo gebied kun je de Humax 5300c huren voor iets van 4 euro per maand. Toch goedkoper als het vervangen van de Tv, als deze verder alles nog prima doet, maar waarbij de eigen tuner niet meer kan worden gebruikt. Een klein nadeel is wel dat er een afstandsbediening bij komt, al kan de Tv zeer waarschijnlijk ook worden bediend met de afstandsbediening van de Humax, maar waarbij dan toch wel weer even wat gewenning nodig is.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
@wwvd. Ik denk ook dat het zeker goed is om het eens met een Mediabox te gaan proberen. Als je wilt, kan ik even kijken naar de mogelijkheden hiervoor, bij je moeder. Wil je dit, geef dan even een seintje. Dan stuur ik je een privebericht, zodat we gegevens kunnen uitwisselen.
wwdv
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Updaten van de TV wil niet, zowel van usb stick als online zegt hij dat er geen update beschikbaar is (de firmware is van 2010).
Ik had nog een Humax 5300C liggen, maar dit is geen oplossing, hoewel het oorspronkelijke probleem daarmee wel verholpen is.
Je moet met de a.b. van de Humax steeds schakelen tussen de VCR en TV knop.
Als je per ongeluk op de zapknop drukt terwijl de a.b. nog op TV staat dan gaat de TV van zijn HDMI input af met 'zwak signaal' melding als gevolg. Te ingewikkeld allemaal.
Het wordt dus een nieuwe TV.
honda

Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes
wwdv wrote:
Updaten van de TV wil niet, zowel van usb stick als online zegt hij dat er geen update beschikbaar is (de firmware is van 2010).
Ik had nog een Humax 5300C liggen, maar dit is geen oplossing, hoewel het oorspronkelijke probleem daarmee wel verholpen is.
Je moet met de a.b. van de Humax steeds schakelen tussen de VCR en TV knop.
Als je per ongeluk op de zapknop drukt terwijl de a.b. nog op TV staat dan gaat de TV van zijn HDMI input af met 'zwak signaal' melding als gevolg. Te ingewikkeld allemaal.
Het wordt dus een nieuwe TV.
dat is heel verstandig om een nieuwe tv te kopen omdat het anders voor je moeder veelste inge wikkeld word.
ik hier ook ruime ervaring in en veel ouderen uit de problemen geholpen.
ze moeten maar een ab hebben anders kan je dikwijls gebeld worden of je moet naar ze toe.
dat heb ik ook mee gemaakt.maar dat is afgelopen om dat familie het nu doet.voor die mensen
om dat ik het niet meer kan opbrengen om te helpen.ik ben zelf ook niet zo jong meer maar ik ben er in opge groeit zodat ik me zelf kan redden.:clown: vrg honda
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag wwdv

Inderdaad dien je te schakelen tussen PVR en Tv, maar dat is natuurlijk logisch, daar het in feite om een universele afstandsbediening gaat. Echter kun je in feite alles met alleen de Humax doen als de Tv eenmaal aan, en op de juiste ingang staat. Maar het issue wat je noemt met het zappen herken ik helaas. De Philips heeft daar helaas ook nogal eens een handje van. Maar als het je lukt om via de Hotelmode van de Tv de juiste ingang vast te leggen, ben je vaak van dat probleem verlost.

Maar goed, ik opperde het, maar gaf ook al aan dat er dan wel weer wat extra handelingen nodig zijn en dat wellicht lastig kon worden. En als dat inderdaad speelt, is alleen een reparatie of nieuwe Tv een oplossing. Maar ik wilde het toch even benoemen om jullie die kosten eventueel te besparen.

Succes met je keuze!
wwdv
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Dank je, een echte programmeerbare afstandsbediening zoals Logitech is ook nog een mogelijkheid.
Power zou dan alleen de TV moeten bedienen (aanzetten Humax duurt erg lang dus die blijft aan) en de rest bestuurt dan de Humax.
Als ik er eentje kan vinden met alleen power, volume, zappen en 0-9 wordt het ook nog eenvoudiger voor mijn moeder.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Een Logitech zou inderdaad een optie kunnen zijn. Die worden natuurlijk ook veel vaker gebruikt en ondersteunen uiteraard ook veel meer opties als de Humax. Maar de 5300c s een vrij simpele PVR en de afstandsbediening daarvan is dan ook alleen maar geschikt voor de PVR zelf en voor de Tv.

Ik zou je echter absoluut aanraden de Humax niet altijd aan te laten staan. Hoeft ook niet, want deze kan ook zeer snel opstarten. Dat kun je zo via het menu instellen:

-Menu
-Instellingen
-Systeem
-Energiebeheer
-Energiebesparing is stand-by (uitschakelen, staat standaard aan). Automatisch uitschakelen kun je hier tevens wijzigen.
wwdv
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor de tip, ik heb al een mooie afstandsbediening gevonden: de Seki Grande zwart voor €15,=. Geen gedoe met codes, maar gewoon de originele afstandsbediening erop richten en de gewenste knop vastleggen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
wwdv wrote:
Bedankt voor de tip, ik heb al een mooie afstandsbediening gevonden: de Seki Grande zwart voor €15,=. Geen gedoe met codes, maar gewoon de originele afstandsbediening erop richten en de gewenste knop vastleggen.


Dat is wellicht een goede optie, maar je mist wel een aantal knoppen om echt gebruik te maken van alle functies van de Humax. Wellicht gaat er met de 5300c niet opgenomen worden, maar de gids is b.v. ook niet bereikbaar... Maar voor wat betreft andere instellingen: deze kun je natuurlijk eerst maken met de origine Humax afstandsbediening.
wwdv
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Mijn moeder kijkt alleen live naar de TV zenders voor de rest niets. 🙂

Een Logitech kan wel 2 apparaten tegelijk aansturen denk ik.

edit:
Heb een afstandsbediening gevonden met 2 powerknoppen en teletext.
De Seki 'Senioren Makkelijk plus cijfertoetsen'. Helemaal perfect. 🙂

Uitgelicht topic