MolenaarMontfoo

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Minimale signaalsterkte

Wat is de minimale (goede) signaal sterkte?
ik heb nu 32% via een versterker (FRA-752/N) en 10 meter kabel. Bij bepaalde zenders is het beeld soms blikkerig bovenaan het beeld.
wanneer ik rechtstreeks een andere kabel aansluit op hoofdaansluiting heb ik 54%.
de kwaliteit is overigens 100% in beide gevallen.

ik vraag me af wat de signaalsterkte bij binnenkomst moet zijn.

Groeten
Rob
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Signaalsterkte Humax: 

 

De status van het signaal kun je bij elke ontvanger bekijken. Hiermee kun je de signaalsterkte en -kwaliteit opvragen. In dit artikel gaan we dieper in op de statusbalk die zwak signaal aangeeft.

De signaalstatus van de ontvanger

De statusbalk van de ontvanger geeft in percentages aan hoe sterk het signaal is. Dit percentage geeft niet aan hoe sterk het signaal daadwerkelijk is. Signaal op de kabel wordt gemeten in dBuV of dBmV. Dit klinkt erg technisch en is voor de eindgebruiker eigenlijk niet van belang.

normale signaal sterkte en kwaliteit

De statusbalken van de ontvanger hierboven geven een signaalsterkte van 58% en signaalkwaliteit van 100%. Als het signaal gemeten zou worden zou eruit komen dat dit signaal ruim voldoende sterkte heeft en de kwaliteit uitmuntend is. Er hoeft in deze situatie dan ook niets aangepast te worden.

Voldoende signaalsterkte en toch storingen

Er kan zich een situatie voordoen waarbij je voldoende signaalsterkte hebt en toch storingen ervaart in het beeld. Geblokt en stilstaand beeld of zelfs signaalverlies kunnen uit eindelijk het gevolg zijn. Deze storingen ontstaan niet, omdat er onvoldoende signaal ontvangen wordt door de ontvanger. Interferentie is hier de oorzaak van de problemen.

normale signaal sterkte en slechte kwaliteit

Voorbeeld van storing door 4G(LTE)

Bij deze ontvanger is de signaalsterkte 40%. Dit is sterk genoeg om goed beeld weer te geven. Alleen zien we ook dat de signaal kwaliteit maar 70% is. Er is hier dan ook geen sprake van zwak signaal maar gestoord signaal. Dit is kun je zien aan het getal achter BER[E-6]. Dit getal geeft aan hoeveel fouten er in het signaal zitten. Hoe hoger dit getal is, hoe slechter de kwaliteit van het signaal. Als dit getal 0 is zitten er geen fouten in het signaal en zul je geen storingen ervaren.

Dit soort storingen is niet op te lossen door een antenneversterker te plaatsen. Deze storing wordt veroorzaakt door slechte coaxkabels, splitters en connectoren die het signaal van buitenaf niet goed tegenhouden. Deze kunnen dan bij het signaal op de kabel komen waardoor de ontvanger het beeld niet meer goed weer kan geven.

Zwak signaal en goede signaal kwaliteit

Als het signaal bij de ontvanger zwak is kan de kwaliteit nog steeds voldoende zijn. Een sterker signaal betekend niet dat het signaal ook beter van kwaliteit is. Een zwak signaal kan daarin tegen wel de kwaliteit verliezen.

zwak signaal en goede kwaliteit

Nu zie je dat de signaalsterkte maar 10% is. Dit betekend dat er een zwakker signaal wordt ontvangen door de ontvanger. Echter is de kwaliteit 100% en de BER[E-6] 0. Dit betekend dat het signaal zonder fouten door de ontvanger wordt ontvangen. Een sterker signaal zal in deze situatie geen verbetering in het beeld brengen.

De signaalsterkte geeft wel aan dat het signaal niet sterk is. Wil je nu bijvoorbeeld een langere kabel gebruiken of een extra ontvanger aansluiten dan zul je het signaal moeten versterken met een antenneversterker.

 

Zelfs bij 10% kan het dus goed gaan, maar dat is echt niet altijd het geval. Maar dit is ook wel heel laag. 

Bekijk in context

45 Reacties 45
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Hoe lang is de kabel als u rechtstreeks op de hoofdaansluiting aansluit?
MolenaarMontfoo
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Deze is dan 1,5 meter.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Kunt u de versterker er eens tussen uit halen en via de 10 meter lange kabel kijken?
Over welke mediabox gaat het?
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
MolenaarMontfoort wrote:
Wat is de minimale (goede) signaal sterkte?
...
de kwaliteit is overigens 100% in beide gevallen.


Zolang de kwaliteit 100% is, is alles in orde.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
MolenaarMontfoort Als u rechtstreeks op het AOP 54% meet en na versterking en 10 meter kabel slechts 34% vermoed ik dat de versterker niet goed meer is. Vandaar mijn vraag deze er even tussen uit te halen. Waar blijft uw antwoord?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
"ik vraag me af wat de signaalsterkte bij binnenkomst moet zijn. "
-11 dBmV tot +11 dBmV
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Be rt wrote:
"ik vraag me af wat de signaalsterkte bij binnenkomst moet zijn. "
-11 dBmV tot +11 dBmV


Be rt Wat betekent dat in % op bv de Humax 5200C die TS heeft?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik weet niet of er een verhouding is in dBmV en percentage.
Mogelijk dat Willem-A hier iets over kan zeggen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag MolenaarMontfoort

de sterkte van de Humax moet zitten tussen de 20 en 90%, maar ik ga er doorgaans voor de zekerheid zo'n 10% vanaf wijken. Dus minimaal 30% en maximaal 80%. De kwaliteit dient altijd 100% te zijn en de BER, zeer belangrijk! altijd 0. Deze is boven de sterkte en kwaliteit terug te vinden.

Maar het verschil dat je noemt tussen de 32% en 54% is wel fors. Die eerste is dus wel genoeg, maar doorgaans ligt het hoger, dus als je 54% kan bereiken met het direct aansluiten met een goede kabel zou ik daarvoor gaan. Maar goed, als de BER oploopt zal de weergave alsnog niet in orde zijn. Kijk dat dus eens na bij wat verschillende zenders.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Be rt wrote:
"ik vraag me af wat de signaalsterkte bij binnenkomst moet zijn. "
-11 dBmV tot +11 dBmV


Er waren vroeger voorschriften voor en het kabelnet is daar op geprojecteerd , het zal wel iets veranderd zijn maar niet veel denk ik .

VHF minimaal 60 dBµV en maximaal 80 dBµV
UHF minimaal 63,5 dBµV en maximaal 80 dBµV

Dit zijn waarden die je moet zien op je/de meetapparatuur die je tot je beschikking had.

Deze had ik vroeger , uiteraard achterhaald maar was super om mee te werken. ( +_ 1980 <> 1986 )

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes
Goedemorgen MolenaarMontfoort,

Allereerst welkom op de Community!

We hebben al een aantal dagen niks meer van je vernomen? Heb je het antwoord op je vraag gevonden?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ronihd wrote:


Deze had ik vroeger , uiteraard achterhaald maar was super om mee te werken. ( +_ 1980 <> 1986 )


Was idd een mooie, maar doet op het huidige net niets meer.

Tegenwoordig is het deze (digitaal, BER/MER/QAM/Retour/Spectrum) :


Maar ook deze wordt/is alweer vervangen door zijn grotere broer.
MolenaarMontfoo
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A wrote:
Dag MolenaarMontfoort


de sterkte van de Humax moet zitten tussen de 20 en 90%, maar ik ga er doorgaans voor de zekerheid zo'n 10% vanaf wijken. Dus minimaal 30% en maximaal 80%. De kwaliteit dient altijd 100% te zijn en de BER, zeer belangrijk! altijd 0. Deze is boven de sterkte en kwaliteit terug te vinden.

Maar het verschil dat je noemt tussen de 32% en 54% is wel fors. Die eerste is dus wel genoeg, maar doorgaans ligt het hoger, dus als je 54% kan bereiken met het direct aansluiten met een goede kabel zou ik daarvoor gaan. Maar goed, als de BER oploopt zal de weergave alsnog niet in orde zijn. Kijk dat dus eens na bij wat verschillende zenders.

De BER verschilt per zender maar is bij mij geen 0!
NPO1 is variabel tussen de 300 en 350
RTL4 is Russen 30 en 40
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
MolenaarMontfoort

32 % signaalsterkte is niet goed , te laag niveau op de decoder.

Kijk even goed je binneninstallatie na zou ik zeggen of probeer met een andere coax kabel de decoder aan te sluiten rechtstreeks op de AOP .

En op welke poort heb je de 10 meter kabel op de versterker aangesloten ? , kijk ook even je stekkers na
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
youriy wrote:

Zolang de kwaliteit 100% is, is alles in orde.


correctie: en de BER moet ook nul zijn.

Mijn ervaring is dat als de BER oploopt, de kwaliteit ook zakt onder de 100%.
Maar dat is hier dus duidelijk niet het geval.
Als de foto's genomen zijn bij de situatie dat je de Humax met een goede kabel direct op het AOP hebt aangesloten is er waarschijnlijk iets mis met het ziggo-signaal.
Om uit te sluiten dat het aan de Humax ligt, zou je moeten testen met een andere ontvanger of tv.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
MolenaarMontfoort Voor mij is de versterker nog steeds de eerste verdachte. Test dat door deze er tussen uit te halen.
MolenaarMontfoo
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Jan F. wrote:
MolenaarMontfoort Voor mij is de versterker nog steeds de eerste verdachte. Test dat door deze er tussen uit te halen.

de test zonder versterker heb ik reeds gedaan met een ziggo gecertificeerde kabel. De signaalsterkte is dan 54 %.

ik kan ook proberen om de 10 meter kabel op de AOP aan te sluiten maar dan moet ik de kabel knippen. Deze zit namelijk nu in de versterker met een F connector.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Ms heb ik er overheen gelezen, maar is je AOP up to date.
MolenaarMontfoo
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beeblebrox wrote:
Ms heb ik er overheen gelezen, maar is je AOP up to date.

Hoe kan ik dat controleren?
misschien kan ik beter een ziggo monteur langs laten komen.

Uitgelicht topic