Beantwoord

Minimale signaalsterkte

• 14 juli 2019
  • 32 Reacties
  • 1793x Bekeken

Wat is de minimale (goede) signaal sterkte?
ik heb nu 32% via een versterker (FRA-752/N) en 10 meter kabel. Bij bepaalde zenders is het beeld soms blikkerig bovenaan het beeld.
wanneer ik rechtstreeks een andere kabel aansluit op hoofdaansluiting heb ik 54%.
de kwaliteit is overigens 100% in beide gevallen.

ik vraag me af wat de signaalsterkte bij binnenkomst moet zijn.

Groeten
Rob
icon

Best beantwoord door Willem-A 14 juli 2019, 23:06

Dag @MolenaarMontfoort

de sterkte van de Humax moet zitten tussen de 20 en 90%, maar ik ga er doorgaans voor de zekerheid zo'n 10% vanaf wijken. Dus minimaal 30% en maximaal 80%. De kwaliteit dient altijd 100% te zijn en de BER, zeer belangrijk! altijd 0. Deze is boven de sterkte en kwaliteit terug te vinden.

Maar het verschil dat je noemt tussen de 32% en 54% is wel fors. Die eerste is dus wel genoeg, maar doorgaans ligt het hoger, dus als je 54% kan bereiken met het direct aansluiten met een goede kabel zou ik daarvoor gaan. Maar goed, als de BER oploopt zal de weergave alsnog niet in orde zijn. Kijk dat dus eens na bij wat verschillende zenders.
Bekijk origineel

32 Reacties

Reputatie 7
Badge +25
Hoe lang is de kabel als u rechtstreeks op de hoofdaansluiting aansluit?
Deze is dan 1,5 meter.
Reputatie 7
Badge +25
Kunt u de versterker er eens tussen uit halen en via de 10 meter lange kabel kijken?
Over welke mediabox gaat het?
Reputatie 6
Badge +8
Wat is de minimale (goede) signaal sterkte?
...
de kwaliteit is overigens 100% in beide gevallen.

Zolang de kwaliteit 100% is, is alles in orde.
Reputatie 7
Badge +25
@MolenaarMontfoort Als u rechtstreeks op het AOP 54% meet en na versterking en 10 meter kabel slechts 34% vermoed ik dat de versterker niet goed meer is. Vandaar mijn vraag deze er even tussen uit te halen. Waar blijft uw antwoord?
Reputatie 7
Badge +35
"ik vraag me af wat de signaalsterkte bij binnenkomst moet zijn. "
-11 dBmV tot +11 dBmV
Reputatie 7
Badge +25
-11 dBmV tot +11 dBmV

@Be rt Wat betekent dat in % op bv de Humax 5200C die TS heeft?
Reputatie 7
Badge +35
Ik weet niet of er een verhouding is in dBmV en percentage.
Mogelijk dat @Willem-A hier iets over kan zeggen.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @MolenaarMontfoort

de sterkte van de Humax moet zitten tussen de 20 en 90%, maar ik ga er doorgaans voor de zekerheid zo'n 10% vanaf wijken. Dus minimaal 30% en maximaal 80%. De kwaliteit dient altijd 100% te zijn en de BER, zeer belangrijk! altijd 0. Deze is boven de sterkte en kwaliteit terug te vinden.

Maar het verschil dat je noemt tussen de 32% en 54% is wel fors. Die eerste is dus wel genoeg, maar doorgaans ligt het hoger, dus als je 54% kan bereiken met het direct aansluiten met een goede kabel zou ik daarvoor gaan. Maar goed, als de BER oploopt zal de weergave alsnog niet in orde zijn. Kijk dat dus eens na bij wat verschillende zenders.
Reputatie 7
Badge +14
-11 dBmV tot +11 dBmV

Er waren vroeger voorschriften voor en het kabelnet is daar op geprojecteerd , het zal wel iets veranderd zijn maar niet veel denk ik .

VHF minimaal 60 dBµV en maximaal 80 dBµV
UHF minimaal 63,5 dBµV en maximaal 80 dBµV

Dit zijn waarden die je moet zien op je/de meetapparatuur die je tot je beschikking had.

Deze had ik vroeger , uiteraard achterhaald maar was super om mee te werken. ( +_ 1980 <> 1986 )

Goedemorgen @MolenaarMontfoort,

Allereerst welkom op de Community!

We hebben al een aantal dagen niks meer van je vernomen? Heb je het antwoord op je vraag gevonden?
Reputatie 7
Badge +16

Deze had ik vroeger , uiteraard achterhaald maar was super om mee te werken. ( +_ 1980 <> 1986 )

Was idd een mooie, maar doet op het huidige net niets meer.

Tegenwoordig is het deze (digitaal, BER/MER/QAM/Retour/Spectrum) :

Maar ook deze wordt/is alweer vervangen door zijn grotere broer.

Dag @MolenaarMontfoort

De BER verschilt per zender maar is bij mij geen 0!
NPO1 is variabel tussen de 300 en 350
RTL4 is Russen 30 en 40
Reputatie 7
Badge +14
@MolenaarMontfoort

32 % signaalsterkte is niet goed , te laag niveau op de decoder.

Kijk even goed je binneninstallatie na zou ik zeggen of probeer met een andere coax kabel de decoder aan te sluiten rechtstreeks op de AOP .

En op welke poort heb je de 10 meter kabel op de versterker aangesloten ? , kijk ook even je stekkers na
Reputatie 6
Badge +8

Zolang de kwaliteit 100% is, is alles in orde.

correctie: en de BER moet ook nul zijn.

Mijn ervaring is dat als de BER oploopt, de kwaliteit ook zakt onder de 100%.
Maar dat is hier dus duidelijk niet het geval.
Als de foto's genomen zijn bij de situatie dat je de Humax met een goede kabel direct op het AOP hebt aangesloten is er waarschijnlijk iets mis met het ziggo-signaal.
Om uit te sluiten dat het aan de Humax ligt, zou je moeten testen met een andere ontvanger of tv.
Reputatie 7
Badge +25
@MolenaarMontfoort Voor mij is de versterker nog steeds de eerste verdachte. Test dat door deze er tussen uit te halen.
@MolenaarMontfoort Voor mij is de versterker nog steeds de eerste verdachte. Test dat door deze er tussen uit te halen.
de test zonder versterker heb ik reeds gedaan met een ziggo gecertificeerde kabel. De signaalsterkte is dan 54 %.

ik kan ook proberen om de 10 meter kabel op de AOP aan te sluiten maar dan moet ik de kabel knippen. Deze zit namelijk nu in de versterker met een F connector.
Ms heb ik er overheen gelezen, maar is je AOP up to date.
Ms heb ik er overheen gelezen, maar is je AOP up to date.
Hoe kan ik dat controleren?
misschien kan ik beter een ziggo monteur langs laten komen.
Reputatie 7
Badge +14

@MolenaarMontfoort Voor mij is de versterker nog steeds de eerste verdachte. Test dat door deze er tussen uit te halen.de test zonder versterker heb ik reeds gedaan met een ziggo gecertificeerde kabel. De signaalsterkte is dan 54 %.

ik kan ook proberen om de 10 meter kabel op de AOP aan te sluiten maar dan moet ik de kabel knippen. Deze zit namelijk nu in de versterker met een F connector.

Dat betekend 20 % meer signaalsterkte , of je versterker is stuk of de 10 meter kabel is niet in orde.

Maar 54 % rechtstreeks op de AOP met ? meter kabel is ook niet wat het moet zijn dus mogelijk de AOP ook niet in orde, testje als je beetje handig bent is om de AOP los te halen van de kabel op die groene ? kabel een coax steker monteren moet mannetje zijn als ik het ff goed heb en dan de test kabel dmv contra steker aansluiten op de net gemaakte steker en dan ff kijken naar de signaalsterkte.

Niet gaan piepen allemaal van dat mag niet.....zo een test kan je makkelijk zelf doen als je beetje handig bent , wel alles weer goed terug monteren voor het geval dat er een monteur moet komen 😉
Reputatie 7
Badge +14

Ms heb ik er overheen gelezen, maar is je AOP up to date.Hoe kan ik dat controleren?
misschien kan ik beter een ziggo monteur langs laten komen.

Foto van de aop maken en ff plaatsen hier en lees ff mijn andere post
Reputatie 7
Badge +19
@MolenaarMontfoort

32 % signaalsterkte is niet goed , te laag niveau op de decoder.

Kijk even goed je binneninstallatie na zou ik zeggen of probeer met een andere coax kabel de decoder aan te sluiten rechtstreeks op de AOP .

En op welke poort heb je de 10 meter kabel op de versterker aangesloten ? , kijk ook even je stekkers na

Is niet waar. Mag op een Humax zelfs 20% zijn. Ik hou het doorgaans op 30% vanwege het eventuele verschil in sterkte tussen de zenders, maar 32% is prima. Dat word ook al jaren geschreven (hier eerder nog) dus ik begrijp niet goed je reactie in deze @Ronihd.

De kwaliteit is netjes 100%, maar de BER is wel veel te hoog. Die moet terug naar 0.
Reputatie 7
Badge +19

Zolang de kwaliteit 100% is, is alles in orde.correctie: en de BER moet ook nul zijn.

Mijn ervaring is dat als de BER oploopt, de kwaliteit ook zakt onder de 100%.
Maar dat is hier dus duidelijk niet het geval.
Als de foto's genomen zijn bij de situatie dat je de Humax met een goede kabel direct op het AOP hebt aangesloten is er waarschijnlijk iets mis met het ziggo-signaal.
Om uit te sluiten dat het aan de Humax ligt, zou je moeten testen met een andere ontvanger of tv.

Dat is meestal zo bij een defecte tuner, vaak tuner 2 die het slachtoffer is. Dan loopt de BER op en zakt de sterkte. Maar dan zie je ook BER waarden van wel tot in de duizenden. Maar een BER waarde op 2 tuners zie je niet zoveel. Dan is er iets mis met het inkomende signaal, of heel soms met tuner 1, die ook het signaal niet meer goed doorgeeft aan 2. Maar wat ik hier mis zijn de waarden op tuner 2.

@MolenaarMontfoort kun je ook eens 1 of 2 zenders opnemen en een ander bekijken? En dat met wat verschillende zenders? Dan zie je n.l. ook de waarden van tuner 2. Die ligt bij zo uitlezen qua sterkte vaak wat hoger als tuner 1, maar dat is even onbelangrijk. Ik wil even weten of die niet een veel lagere sterkte laat zien, wat de kwaliteit is, en zeer belangrijk, de BER.
Reputatie 7
Badge +19

@MolenaarMontfoort Voor mij is de versterker nog steeds de eerste verdachte. Test dat door deze er tussen uit te halen.de test zonder versterker heb ik reeds gedaan met een ziggo gecertificeerde kabel. De signaalsterkte is dan 54 %.

Maar wat is dan de kwaliteit en BER? En dat bij beide tuners zoals uitgelegd in de post naar @youriy en @MolenaarMontfoort /jou toe. Ik zie nu maar één tuner, maar de BER daarop is dus veel te hoog. Dat geeft aan dat er sprake is van Errors/fouten. BER staat nl. voor Bit Error Rate.
Reputatie 7
Badge +19
@Ronihd schreef:

"Dat betekend 20 % meer signaalsterkte , of je versterker is stuk of de 10 meter kabel is niet in orde.

Maar 54 % rechtstreeks op de AOP met ? meter kabel is ook niet wat het moet zijn dus mogelijk de AOP ook niet in orde, testje als je beetje handig bent is om de AOP los te halen van de kabel op die groene ? kabel een coax steker monteren moet mannetje zijn als ik het ff goed heb en dan de test kabel dmv contra steker aansluiten op de net gemaakte steker en dan ff kijken naar de signaalsterkte.

Niet gaan piepen allemaal van dat mag niet.....zo een test kan je makkelijk zelf doen als je beetje handig bent , wel alles weer goed terug monteren voor het geval dat er een monteur moet komen" ;-)

Dat is inderdaad een fors verschil. Maar hoe kom je er in hemelsnaam bij dat ook 54% met 10 meter kabel niet in orde is?? Dat is doorgaans de waarde die ik dan zie. Is uitstekend! Hoe hoog wil jij het hebben dan? Wil je het naar 100% opjagen? Dan gaat het zeker mis! Bij 90% al, of je moet nog wat geluk hebben. De Humax werkt uitstekend tussen 20% en 90% maar ik doe daar doorgaans wat bij, en haal van het hoogste wat af. Want het kan wat fluctueren.

En ik ga wel piepen! want hoe kun je hier nou gaan plaatsen dat men zelf het AOP er wel even af kan gaan schroeven en de test kan uitvoeren. zoals jij aanraad. Wat als dit niet goed gaat, of men het AOP niet meer goed aangesloten krijgt. Nooit aanraden zulke dingen. Het AOP valt onder Ziggo en daar moet men afblijven. Je weet niet wie er aan de andere kant van de lijn zit en zulke dingen aanraden is dan niet heel slim.

Reageer