Dick4Zig

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Melding "gecodeerd programma" indien bij weinig gebruik van de TV.

Ik heb twee indentieke TV's (Philips 32PFL9604H-12 ) geschikt voor DVB-C.
Een in de woonkamer en een in de slaapkamer.
Die in de slaapkamer wordt weinig gebruikt.
Maar als de TV in de slaapkamer gebruikt wordt dan geven maar een paar zenders beeld en de rest de melding "gecodeerd programma". In de bovenrand van het beeld staat dan wel het juiste huidige en volgende programma.
Als ik alle zender opnieuw laat installeren is alles weer in orde.
Maar na een week op zo geven de meeste zenders weer de melding "gecodeerd programma".

Hoe komt dit én hoe kan ik dit voorkomen?
41 Reacties 41
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Het lijkt er op dat ie zijn gegevens niet onthoud.

Gebruik je CI+ Module in de slaapkamer of een Media Box die was beetje onduidelijk.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Mijn ouders hebben hetzelfde probleem op de slaapkamer met een CI-module. Ik heb ze aangeraden om de tv minimaal tweemaal per week een kwartier aan te zetten. Probleem is hiermee opgelost.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Dit zou niet mogen. Ik ga wel even op onderzoek uit, dan als ik iets ontdek dan zet ik het hier neer.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je een aantal weken een smartcard niet gebruikt, dan valt het abonnement eruit.

Zet de betreffende TV aan.
Ga naar Mijn Ziggo -> Producten scroll naar beneden tot je de smartcard ziet en klik hieronder op Zenders en pincode herstellen en op de volgende pagina onder Zenderaanbod ophalen op Opnieuw ophalen
Binnen 15 minuten zou alles weer moeten werken, meestal veel sneller.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Word de Tv geheel spanningsloos gezet als deze niet word gebruikt Dick4Zig ? Dat kan nl. een oorzaak zijn. De gegevens op de smartcard en de Guide kunnen dan niet worden bijgewerkt. Staat de Tv in stand-by dan komen er via de kabel regelmatig updates binnen voor smartcard en Guide. Ik zie nogal eens dat men om stroom te besparen de apparaten geheel spanningsloos zet, maar tegenwoordig is het stand-by verbruik zo laag dat je daar niet veel mee bespaart en bovendien is het niet voor niets zo dat nieuwere/nieuwe Tv's niet meer geheel kunnen worden uitgeschakeld.

Ditzelfde kan dus ook voor jou gelden Marco1861
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dave- wrote:
Dit zou niet mogen. Ik ga wel even op onderzoek uit, dan als ik iets ontdek dan zet ik het hier neer.



Ik denk dat de spanning gewoonweg geheel van de toestellen word gehaald Dave- Ik zie vaak dat dit tot deze problemen leid. Problemen die dan eigenlijk heel normaal zijn, want er word in de tijd dat de spanning er geheel af is, ook niets bijgewerkt. En dat moet wel bij een Tv met module.

Maar ook als je een decoder/ontvanger met smartcard gebruikt, moet je ook deze niet al te lang spanningsloos zetten, want dan gebeurt hetzelfde. Er word dan niets meer ge-update ofwel bijgewerkt.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Willem-A wrote:
Word de Tv geheel spanningsloos gezet als deze niet word gebruikt Dick4Zig ? Dat kan nl. een oorzaak zijn. De gegevens op de smartcard en de Guide kunnen dan niet worden bijgewerkt. Staat de Tv in stand-by dan komen er via de kabel regelmatig updates binnen voor smartcard en Guide. Ik zie nogal eens dat men om stroom te besparen de apparaten geheel spanningsloos zet, maar tegenwoordig is het stand-by verbruik zo laag dat je daar niet veel mee bespaart en bovendien is het niet voor niets zo dat nieuwere/nieuwe Tv's niet meer geheel kunnen worden uitgeschakeld.

Ditzelfde kan dus ook voor jou gelden Marco1861


Neen, tv staat 24/7 in stand-by...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Vreemd, Marco1861 want dan zou deze de gegevens op de smartcard moeten bijwerken. Doet een decoder/ontvanger ook. Die schakelt op bepaalde momenten deels steeds even in om te zorgen dat de boel up-to-date blijft. Kijk eens in het menu van de Tv of je daarover wellicht iets kan vinden, en kijk even of de automatische updates op aan staat. De updates voor de smartcard verlopen dus via de coax, niet via het Internet.

PS: als je een wat groter bericht quote, neem dan een klein deel van de tekst over. Dan ontstaan er geen lange quotes en blijft alles meer overzichtelijk.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
@ all Het probleem is hoogstwaarschijnlijk dat als je de TV ( CI+ met smartcard ) een tijdje niet gebruikt de smartcard zijn autorisatie kwijtraakt.

Dit probleem bestaat al jaren.........

Oplossing idd regelmatig de tv gebruiken , en als je de melding krijgt de TV half uurtje op NPO 1 laten staan en of in je mijn Ziggo bij de smartcard optie de zenders herstellen

Dit kan wel even duren , de klantenservice kan dit ook voor je doen.

Dick4Zig
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dave- wrote:
Het lijkt er op dat ie zijn gegevens niet onthoud.

Gebruik je CI+ Module in de slaapkamer of een Media Box die was beetje onduidelijk.

Daar lijkt het inderdaad op. Ik heb nog geen schema of servicemanual van deze TV gevonden om te kijken of er misschien een kleine 'accu' in zit.

Het is een z.g.n. "CI+ televisie" met een ingebouwde DVB-C.
(zie: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus/).
Dick4Zig
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
Als je een aantal weken een smartcard niet gebruikt, dan valt het abonnement eruit.

Mijn TV heeft geen smartcard maar een ingebouwde digitale kabel (DVB-C) tuner.
Dick4Zig
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A wrote:
Word de Tv geheel spanningsloos gezet als deze niet word gebruikt Dick4Zig ?

Staat de Tv in stand-by dan komen er via de kabel regelmatig updates binnen voor smartcard en Guide. Ik zie nogal eens dat men om stroom te besparen de apparaten geheel spanningsloos zet, maar tegenwoordig is het stand-by verbruik zo laag dat je daar niet veel mee bespaart en bovendien is het niet voor niets zo dat nieuwere/nieuwe Tv's niet meer geheel kunnen worden uitgeschakeld.

Hij heeft nu inderdaad een tijdje spanningsloos gestaan i.v.m. de ventilator tijdens de warme dagen, maar voor die tijd is het ook voorgekomen.

Mijn TV heeft geen smartcard maar een ingebouwde digitale kabel (DVB-C) tuner.

De TV kent 4 standen, Aan, Standby, Uit en Spanningsloos (stekker eruit).
Uit en Spanningsloos zijn niet hetzelfde.

Hij staat nu Uit en zal over een week eens kijken hoe hij het maakt.

Wat me bij het opnieuw instellen van de zenders opviel is dat de frequentie nog wel goed staat maar het Netwerk-ID niet.
Als ik hem op die manier (met foutief Netwerk-ID) de zenders opnieuw laat instellen komen ze er wel allemaal, maar zijn de meeste gecodeerd (en het probleem dus niet opgelost).
Als ik het juiste Netwerk-ID gebruik dan komt het weer helemaal goed.
Misschien 'verliest/vergeet' de TV zijn juiste Netwerk-ID?
Dick4Zig
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ronihd wrote:
@ all Het probleem is hoogstwaarschijnlijk dat als je de TV ( CI+ met smartcard ) een tijdje niet gebruikt de smartcard zijn autorisatie kwijtraakt.

Dit probleem bestaat al jaren.........


Het is een z.g.n. "CI+ televisie" met een ingebouwde DVB-C (dus zonder smartcard).
(zie: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus/).
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dick4Zig wrote:

Be rt wrote:
Als je een aantal weken een smartcard niet gebruikt, dan valt het abonnement eruit.
Mijn TV heeft geen smartcard maar een ingebouwde digitale kabel (DVB-C) tuner.


Dan kijk je dus alleen de vrije zenders. Anders kan het niet. De smartcard zorgt er nl. voor dat je alles kan zien wat in je pakket zit. Maar goed, die is in dit geval dus uitgesloten...
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Zonder smartcard kan je geen gecodeerde zenders bekijken, alleen de F(ree)T(o)A(ir).

https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dick4Zig schreef:

"Als ik hem op die manier (met foutief Netwerk-ID) de zenders opnieuw laat instellen komen ze er wel allemaal, maar zijn de meeste gecodeerd (en het probleem dus niet opgelost)".

Ja, dat laatste is niet meer dan logisch. Je gebruikt immers geen CI module en smartcard... Maar je haalt een paar dingen door elkaar. Je zegt geen smartcard te hebben omdat je Tv een DVB-C tuner heeft, maar die ontvangt dan alleen alle vrije, dus ongecodeerde zenders. Plaats je een module met smartcard in je Tv, dan zie je alle zenders uit je pakket. Dus ook de gecodeerde. Zo werkt het bij een Tv met DVB-C tuner.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Volgens mij praten we langs elkaar heen hier 🙂

'Gecodeerd signaal' wil zeggen dat de TV naar een CI+ zoekt om te decoderen, niet dat de smartcard geüpdatet moet worden (anders kreeg je wel een E-melding als E-16, E100-4 etc).

Wat Dick4Zig zegt, lijkt me de meest logische oorzaak:
"Wat me bij het opnieuw instellen van de zenders opviel is dat de frequentie nog wel goed staat maar het Netwerk-ID niet."

De tv gaat blijkbaar naar een ander Netwerk-ID dan 4444 na een lange periode van inactiviteit (toevallig 1111?).
Zie ook (uit een ander topic) de lijst met alternatieve Netwerk-ID's die je kan proberen:
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/alternatieve-netwerknummers-voor-philips-tvs-op-ziggo-kabel-indien-hd-niet-van-af-1/
mandatory

Level 1
  • 149Posts
  • 1Oplossingen
  • 18Likes
Is altijd al zo geweest; ben regelmatig maanden in het buitenland voor mijn werk; als ik terugkom moet ik altijd even bellen voor een 'reset'.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Dick4Zig wrote:

Ronihd wrote:
@ all Het probleem is hoogstwaarschijnlijk dat als je de TV ( CI+ met smartcard ) een tijdje niet gebruikt de smartcard zijn autorisatie kwijtraakt.

Dit probleem bestaat al jaren.........
Het is een z.g.n. "CI+ televisie" met een ingebouwde DVB-C (dus zonder smartcard).
(zie: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus/).


Je schreef gecodeerde zenders .....dus wat je nu benoemd is dan eigenlijk een ander probleem

Uitgelicht topic