Caennanu

Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Mediabox XL offline (6010)

Hallo allen,

Sinds enige tijd, begin van het afnemen van huidig abonnement op huidig adres, heb ik problemen met de media box XL en de interactieve functionaliteit. Heb de stappenplannen gevolgd, tot 2x toe de kabel vervangen en er is een monteur langs geweest zonder resultaat.

Het probleem: Constant foutmelding 6010, verbindingsproblemen.
Herstart (1 minuut stroomloos) lost het probleem voor enige tijd op.

Hieronder een diagram van oude naar nieuwe situatie, waarbij de monteur de nieuwe situatie heeft gerealiseerd. Heeft niet tot verbetering geleid overigens (dit was de manier hoe het aangesloten was voordat ik besloot de versterker er tussen te zetten).

De monteur die is langsgeweest heeft ook nog ingelogd op de mediabox XL, wat hij hierop heeft gedaan heb ik geen weet van, heeft hij niet gezegd.
De energie instelling staat op hoog. Kabel is een a++ (met keurmerk).
Connectoren zijn vernieuwd.
Rechtstreeks aansluiten op IS/RA leidt uiteindelijk tot hetzelfde issue.

Het betreft ex UPC gebied (als ik de klantenservice mag geloven).

Gezien niemand mij, onderbouwd met logica, een oplossing kan bieden, probeer ik het hier. Raar genoeg heb ik meer vertrouwen op de kennis beschikbaar binnen een forum.

p.s. versterker heb ik gekenmerkt als 'oud' omdat deze niet geschikt is voor het aankomende docsis netwerk.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Als je de zuivere dBmV waarden wilt zien van de Mediabox XL.
Sluit hem uitsluitend aan op de AOP om de versterker of splitter uit te sluiten of daar de oorzaak te zien.

Sluit een PC/laptop aan op de Mediabox XL met een netwerkkabel, log in, in de Mediabox XL
https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/inloggen

Links in het menu staan downstream en upstream.

De normaal waarden voor de Mediabox XL zijn:

Downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Randje: -8 tot -10 dBmV / +8 tot +10 dBmV
Slecht: -11 dBmV en hoger / +11 dBmV en hoger

SNR: 33 dB of hoger.

Upstream signal levels are +35 dBmV to +49 dBmV.
Deze moeten binnen de juiste waarden liggen, anders is er geen interactiviteit mogelijk.

Mocht nu de downstream en/of upstream waarden niet goed zijn, kan een Ziggo moderator dit hier dan zien en kan de juiste monteur inschakelen om mogelijke signaalproblemen van de AOP en verder naar Ziggo aan te pakken.

Wat betreft de signaalwaarden vanuit het menu van de Mediabox XL met een versterker geeft dit topic veel informatie:
Mediabox XL allerlei storingen bij gebruik van een versterker.

Bekijk in context

23 Reacties 23
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Caennanu .
Allereerst; bedankt voor je duidelijke schema! Zo zien we direct een hele hoop :-).
Als je toch nog steeds te maken hebt met foutcode 6010, lijkt er iets echt niet goed te gaan met het retoursignaal. Gezien hiervoor een monteur geweest is en dit niet door hem is opgelost, lijkt het goed een nieuwe afspraak in te plannen. Kan ik je daar vandaag voor 16:30 nog voor bellen? Komt dit niet uit, kan je zelf de monteur ook opnieuw inplannen. Telefonisch en per chat (24/7) zijn we hiervoor gewoon bereikbaar.

Heb je eventueel ook een foto voor ons van het eerste aansluitpunt (wat je Isra noemt. Wij noemen het het AOP)?
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Lycke Ziggo ,

Graag gedaan. Ja helaas heb ik nog steeds foutcode 6010.
Wat gaat deze nieuwe monteur doen dan? (eerlijk gezegd heb ik niet veel tijd om een monteur te ontvangen, werk + reisafstand houden mij dagelijks te lang van huis.)

Maar natuurlijk heb ik nog een foto van het IS/RA punt.
De ziggo kabel komt van beneden, langs de wand omhoog en gaat aan de linkerkant het IS/RA in. Deze is vervolgens aangesloten op een splitter waarvan 1 kabel naar het modem loopt en de ander naar de (retour geschikte) signaal versterker. (deze heb ik overigens ook getest met het modem erachter en dan werkt internet zonder problemen.)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Kun je hier een foto plaatsen van je versterker en een foto van de signaalsterkte en signaalkwaliteit te vinden in instellingen en diagnostiek van de Mediabox XL.

Is het modem ook nog op een andere manier verbonden met de Mediabox XL b.v. met een netwerkkabel?
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Be rt ,
Heb deze reactie gemist en zie hem nu pas.
Zal vanavond nog even een foto maken van de gevraagde gegevens.

Het modem zelf is niet verbonden met de XL box, deze mogelijkheid is er wel omdat ik een netwerkkabel (cat6) heb getrokken voor de playstation, steam link e.d. zodat ik in ieder geval op een normale manier netflix e.d. kan kijken 😉

Kan al wel zeggen dat de versterker wat veroudert is, en zoals eerder aangegeven, niet geschikt voor de aankomende docsys veranderingen (frequentie bereik is niet toereikend).
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Be rt ,

Zoals beloofd, hierbij de foto's. Zoals aangesloten door monteur.
(voorheen had ik de TV in de woonkamer op het bovenste poortje zitten met hetzelfde probleem).
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Een opties om de versterker uit te sluiten is de Mediabox XL aan te sluiten op de splitter op de AOP, maar ik weet niet of deze past.

Ik zie ook links en rechts versterkers van deze leeftijd uitvallen, ik weet geen levensduur van deze apparaten, ik kijk alleen naar wanneer ik veel uitval zie verschijnen.

Ik zou een nieuwe versterker proberen die voor de toekomst wel geschikt is.
o.a. de FRA 752X en de HMV 41 zijn geschikt voor de toekomst.
RammsteinFan86

Level 1
  • 48Posts
  • 6Oplossingen
  • 7Likes
Caennanu wrote:
Hallo allen,

Sinds enige tijd, begin van het afnemen van huidig abonnement op huidig adres, heb ik problemen met de media box XL en de interactieve functionaliteit. Heb de stappenplannen gevolgd, tot 2x toe de kabel vervangen en er is een monteur langs geweest zonder resultaat.

Het probleem: Constant foutmelding 6010, verbindingsproblemen.
Herstart (1 minuut stroomloos) lost het probleem voor enige tijd op.

Hieronder een diagram van oude naar nieuwe situatie, waarbij de monteur de nieuwe situatie heeft gerealiseerd. Heeft niet tot verbetering geleid overigens (dit was de manier hoe het aangesloten was voordat ik besloot de versterker er tussen te zetten).
De monteur die is langsgeweest heeft ook nog ingelogd op de mediabox XL, wat hij hierop heeft gedaan heb ik geen weet van, heeft hij niet gezegd.
De energie instelling staat op hoog. Kabel is een a++ (met keurmerk).
Connectoren zijn vernieuwd.Rechtstreeks aansluiten op IS/RA leidt uiteindelijk tot hetzelfde issue.
Het betreft ex UPC gebied (als ik de klantenservice mag geloven).

Gezien niemand mij, onderbouwd met logica, een oplossing kan bieden, probeer ik het hier. Raar genoeg heb ik meer vertrouwen op de kennis beschikbaar binnen een forum.

p.s. versterker heb ik gekenmerkt als 'oud' omdat deze niet geschikt is voor het aankomende docsis netwerk.



Caennanu je hebt het dus al rechtstreeks geprobeerd op het AOP zoals Be rt vraagt?! Dan zou ik toch echt kiezen voor een monteur zoals Lycke Ziggo al heeft aangeboden.

Je sluit dan namelijk alles binnenhuis uit, dus ligt het aan het retoursignaal op het AOP of daarbuiten. De enige die dit voor je kan oplossen is een monteur van Ziggo. Hoe graag we je ook hier willen helpen, ik heb zelf geen andere oplossing.
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Klopt, ik had het eerst rechtstreeks aangesloten en pas bij het ervaren van problemen de versterker uit de kast getrokken om het proberen te verbeteren. De XL Box is dus eerder al aangesloten geweest rechtstreeks op het AOP.

In de toekomst zal er zeker een andere versterker of in ieder geval verdeelpunt gaan komen, vanwege uitbreiding van het huis naar de schuur waar ook 2 aansluitingen minimaal moeten gaan komen, dus dat komt vanzelf wel goed.

Dat een monteur misschien het een en ander kan meten e.d. begrijp ik, maar is er dan niemand die mij de theorie kan uitleggen van wat de monteur dan zou kunnen gaan doen? (Mijn eigen werkgever is een concollega, dus heb wel enige mogelijkheden om zelf te testen)
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Kan iemand mij misschien aangeven in welke frequentie het retour signaal zit?
Wat moet ongeveer de spanning / weerstand hier van zijn?
Zou een MOCA adapter als test misschien een optie zijn?
RammsteinFan86

Level 1
  • 48Posts
  • 6Oplossingen
  • 7Likes
Caennanu het AOP kan interferentie (signalen van buitenaf zoals wifi en 4G signalen) oppakken en zal dan vervangen worden, en er kan op de buitenkabel interferentie plaats vinden waardoor het retour signaal wordt verstoord voordat het bij je in huis komt. Het kan ook nog in de eind versterker (kastje op straat) zitten.

Vele mogelijkheden en oplossingen dus, ze beginnen altijd binnen huis, maar zit het daar niet zouden ze toch echt naar buiten moeten.

Hopelijk is het zo iets meer duidelijk wat een monteur voor je kan doen. Indien de buitenkabel interferentie oppakt zal deze hersteld/vervangen worden door een aannemer normaal gesproken, dit kan een Ziggo monteur niet herstellen maar wel aansturen.
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
RammsteinFan86 dank voor de toelichting, ik begrijp het en ben bekend met de materie 😉
Dat is ook de reden dat ik vraag wat de te verwachten waarden moeten zijn, zodat ik zelf het een en ander kan uitsluiten. Het zou zonde zijn voor de monteur en mijn tijd als ik het zelf kan doen niet? (Tevens het crediteren van de kosten voor de genoemde monteur is ook weer zo'n gedoe)

Magoed, ik test nog wel even verder voordat ik daadwerkelijk weer een monteur moet 'bestellen'.
RammsteinFan86

Level 1
  • 48Posts
  • 6Oplossingen
  • 7Likes
Caennanu wrote:
RammsteinFan86 dank voor de toelichting, ik begrijp het en ben bekend met de materie 😉
Dat is ook de reden dat ik vraag wat de te verwachten waarden moeten zijn, zodat ik zelf het een en ander kan uitsluiten. Het zou zonde zijn voor de monteur en mijn tijd als ik het zelf kan doen niet? (Tevens het crediteren van de kosten voor de genoemde monteur is ook weer zo'n gedoe)

Magoed, ik test nog wel even verder voordat ik daadwerkelijk weer een monteur moet 'bestellen'.


Caennanu duidelijk, en zag je post pas na plaatsen van bovenstaande... 😉 Ik weet zo niet de waardes voor je, maar dat weet vast een ander lid van de community wel... 🙂
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Als je de zuivere dBmV waarden wilt zien van de Mediabox XL.
Sluit hem uitsluitend aan op de AOP om de versterker of splitter uit te sluiten of daar de oorzaak te zien.

Sluit een PC/laptop aan op de Mediabox XL met een netwerkkabel, log in, in de Mediabox XL
https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/inloggen

Links in het menu staan downstream en upstream.

De normaal waarden voor de Mediabox XL zijn:

Downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Randje: -8 tot -10 dBmV / +8 tot +10 dBmV
Slecht: -11 dBmV en hoger / +11 dBmV en hoger

SNR: 33 dB of hoger.

Upstream signal levels are +35 dBmV to +49 dBmV.
Deze moeten binnen de juiste waarden liggen, anders is er geen interactiviteit mogelijk.

Mocht nu de downstream en/of upstream waarden niet goed zijn, kan een Ziggo moderator dit hier dan zien en kan de juiste monteur inschakelen om mogelijke signaalproblemen van de AOP en verder naar Ziggo aan te pakken.

Wat betreft de signaalwaarden vanuit het menu van de Mediabox XL met een versterker geeft dit topic veel informatie:
Mediabox XL allerlei storingen bij gebruik van een versterker.
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Be rt Dank voor deze informatie, heel erg nuttig.
Ga dit weekend even knutselen!
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Be rt ,

Zoals beloofd, zou ik dit weekend even gaan klussen. Zo gezegd zo gedaan.

ingelogd op de XL box, daar viel al gelijk op dat heel veel kanalen veel te hoog in het vermogen zaten. De laagste zat op 7,5 de hoogste op 10.2.

Het vermogen van de upstream had maar 1 kanaal beschikbaar welke niet eens gelockt was. Deze stond op 57dB, wat veel te hoog was.

Als gevolg hiervan heb ik de XL box rechtstreeks op de AOP aangesloten. De XL box stond gelijk online, het vermogen van de upstream was nu 51dB. Het vermogen van de downstream kanalen waren iets gezakt naar 7dB.

Vervolgens weer terug aangesloten op de versteker en de versterking / demping aangepast.
Het vermogen van de upstream heb ik nu net iets onder de 51dB zitten en de downstream kanalen zitten tussen 1.9 en 4.7 met een gemiddelde van 3.5dB alles is locked.

We gaan even aankijken hoe zich dit houd over de komende weken. In ieder geval is het zappen ook een stuk sneller geworden!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
TOP, veel succes gewenst en laat het hier weten als het nog niet helemaal goed gaat.:relaxed:
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Caennanu . Ik ben heel erg benieuwd hoe het de afgelopen weken gegaan is. Heb je een update voor ons? 🙂
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Lycke Ziggo ja hoor dat heb ik.
Om eerlijk te zijn alles werkt, de XL Box is nou niet het neusje van de zalm, maar dat wisten we al voordat de problemen begonnen. (hierom nu ook voornamelijk met de playstation netflix aan het kijken, werkt een stuk beter)

Heb inmiddels het signaal wel iets versterkt, zodat ik op de andere box boven ook degelijk signaal heb. Kijk het nog wel even aan want het lijkt wel alsof het met slecht weer slechter wordt (en dat kan natuurlijk alleen een monteur fixxen).
Caennanu
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Lycke Ziggo Wie heeft het beste antwoord geselecteerd? Want dat is niet het beste antwoord. Het beste antwoord is wel van Be rt maar het is het antwoord waarin de waarden staan welke ik moest aanhouden. Deze hebben mij geholpen om het probleem op te lossen.

Uitgelicht topic