Frank Oss

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox XL kapot of kwalitatief uitermate teleurstellend?

Na 10 jaar digitale televisie te hebben gekeken op een Humax iHDR5200C is dit trouwe kastje afgelopen maand toch echt overleden. Na het afwegen van het bestellen van een nieuwe Humax bij de elektronicawinkel, of de mediabox XL van Ziggo te pakken heb ik uiteindelijk toch besloten de mediabox van Ziggo te laten komen. Met hoge verwachtingen (de mediabox heeft immers een decennium nieuwere technologie dan die oude trouwe Humax) de mediabox aangesloten.

Ik gebruik hem nu twee weken en ik kom tot de conclusie dat die 10 jaar oude Humax in de kapotte staat net zo goed werkt als mijn gloednieuwe mediabox XL. Ik loop tegen de volgende waslijst van dingen aan:
- Het meest frustrerende; de mediabox reageert ONTZETTEND traag. Met alles. Als ik door de TV-gids blader dan komt het beeld een seconde of 2 na het indrukken van de pijltjestoetsen in actie, om vervolgens haperend door de gids te scrollen. De mediabox staat overigens niet in eco-stand.
- Beeld hapert af en toe, terwijl de signaalsterke en kwaliteit "uitmuntend" zijn.
- Het geluid valt gemiddeld elke 5 minuten een seconde weg. Zeer vervelend. (ik laat het geluid van de mediabox via HDMI naar de TV sturen. De TV zelf staat in dolby modus (tv-speakers uit, geen volumeregeling) en stuurt het geluid via SPDIF naar een dolby surround set. Exact zoals het met de Humax altijd goed in dolby surround heeft gewerkt.)
- Als ik een Netflix serie ga zitten kijken, dan is het stil. Pas als ik het audiospoor elke keer weer op "engels (stereo)" zet, heb ik geluid. Dolby surround audiospoor (standaard) werkt niet.
- Er zit veel meer verschil in het volume per zender dan bij de oude Humax. Ik heb ook het idee dat bij veel zenders (zoals RTL4) stereo geluid ipv dolby surround wordt doorgestuurd.
- bij het zappen met de nummertoetsen wordt heel snel het getal dubbel verzonden. Met het gevolg dat nummer 99 ipv 9 wordt doorgestuurd. 99 staat weer niet in mijn favorietenlijst waarmee de mediabox ongevraagd, en zonder dit te kunnen annuleren, weer overschakeld naar de default zenderinstellingen.
- Het "grote pluspunt" van de mediabox is het vanaf het begin af kunnen spelen van een programma. Ik heb echter nog niet één programma gevonden waarbij dit werkt. Zelfs niet bij Ziggo's eigen zender Ziggo Sport. Terwijl er in alle gevallen in de gids wel een replay logo staat, en ik ook "vanaf begin afspelen" kan kiezen.
- Programma's op laten nemen via de app werkt niet. Volgens de app zou ik geen mediabox van Ziggo hebben... Wellicht dat dit nog veranderd.

Om tot de vraag te komen:
Ben ik de enige die deze problemen ondervind met de mediabox XL, en is deze dus nu al kapot?
Of is de mediabox XL gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend, en ben ik beter af om toch maar een nieuwe Humax te gaan halen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Frank Oss . Oef. Essent? Dat lijkt me een heel erg verouderd aansluitpunt.
Wist je dat je, bij het aangaan van het nieuwe abonnement, recht hebt op een gratis installatiemonteur? Mijn advies is om deze in te plannen op www.ziggo.nl/afspraakmaken , zodat hij de boel voor jou up-to-date kan maken :-).

Laat je ons weten hoe het gaat?

Bekijk in context

7 Reacties 7
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Frank Oss wrote:
- Beeld hapert af en toe, terwijl de signaalsterke en kwaliteit "uitmuntend" zijn.


Gebruik je een antenne (signaal) versterker?
Signaalsterke in uitmuntend is te hoog, beste is ergens hoog in goed.

Heb je de box opgenomen in je thuis netwerk? Dit word zwaar afgeraden.
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-...
Frank Oss
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb inderdaad een versterker, maar deze zit niet voor de mediabox. De mediabox zit direct op de muuraansluiting op dezelfde ziggo-splitter met het modem.

Mediabox zit niet op het thuisnetwerk.
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Kun je hier een foto plaatsen van je aop (waar Ziggo het huis binnenkomt) en andere coax aansluitingen?

Hoe staat je automatisch schijfbeheer? Uit is het best.
Frank Oss
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Onderstaande foto van het binnenkomen van de coax kabel. Witte kabel gaat naar de mediabox, groene kabel gaat naar een oud Essent kabelkom kastje waarmee het modem en de verdieping van signaal wordt voorzien.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Frank Oss . Oef. Essent? Dat lijkt me een heel erg verouderd aansluitpunt.
Wist je dat je, bij het aangaan van het nieuwe abonnement, recht hebt op een gratis installatiemonteur? Mijn advies is om deze in te plannen op www.ziggo.nl/afspraakmaken , zodat hij de boel voor jou up-to-date kan maken :-).

Laat je ons weten hoe het gaat?
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Deze aansluiting is echt aan vervanging toe is echt verouderd wat al aan gegeven werdt neen kontakt op met ziggo om deze te laten vervangen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hoe gaat het, Frank Oss ? 🙂

Uitgelicht topic