Vraag

Mediabox Next steeds restarten

• 17 juli 2019
  • 38 Reacties
  • 1724x Bekeken

Ik heb sinds vanmorgen de Next in huis. Helaas meteen de eerste dag/avond al de nodige technische problemen.

1) Er is een synchronisatieprobleem van beeld en geluid alleen bij gebruik Netflix (Niet bij live tv en ook niet bij Replay tv). Na contact opgenomen te hebben met Ziggo begreep ik dat het bij Ziggo niet bekend was hoe dit kwam. Er werd voorgesteld te kijken of het beter gaat als de optie "Framesnelheid gelijk zetten" op 'aan' staat. Dit leek op eerste gezicht iets te verbeteren maar zou ik gisterenavond uitgebreider testen maar lukte niet vanwege andere technische issues met de box Next.

2) In de avond kon ik in tegenstelling tot in de middag geen TV apps opstarten op de Next. Ik kreeg steeds de foutmelding CS2401. Pas na een restart van de box en weer de initiele welkomstschermen etc kon ik de TV apps weer opstarten. De betekenis van foutcode CS2401 kon ik zo gauw niet ergens terugvinden.

3) Na de restart werkte de volume knop op de afstandsbediening niet meer voor mijn in de middag gekoppelde Denon audio installatie. Ik probeerde deze exact zoals ik in de middag had gedaan opnieuw te koppelen maar vervolgens bleef de box hangen. Na 2 nieuwe pogingen en nogmaals 2 maal uit- en aanzetten van de box lukte het weer de Denon installatie te koppelen.

3)
Vervolgens gprobeerd een serie van Netflix op te starten maar kreeg de boodschap dat de titel van de serie die ik wilde kijken op dit moment niet werkte. Ter check, o mijn Netflix app op mijn smartphone kreeg ik deze melding niet. Bij alle andere (6) titels die ik probeerde op de Next kreeg ik dezelfde meldingt. Weer de box uitgezet en weer aangezet en toen kreeg ik deze melding niet meer, maar liep de box volledig vast tijdens het laden van de serie bij ongeveer 20% laden. Ook andere series liepen tidens het laden vast. Gegoogled en las dat in dit geval de box 10 minuten van de stroom afgehaald moet worden en daarna opnieuw geprobeerd moet worden. Dit gedaan en toen werkte Netflix wel weer….

Oftewel, ik heb gelijk de 1e avond de box al meerdere malen moeten restarten of iets vergelijkbaars moeten doen omdat hij op verschillende manieren vastliep zoals beschreven. Alleen tijdens het normaal tv kijken is de box vanavond niet vastgelopen. Tot vandaag keken we Netflix via een oude mediaspeler (WD TV Live) in voor de rest exact dezelfde configuratie en dit werkte jarenlang altijd.

Ik begin na 1 dag alweer gelijk een 'Horizonbox deja vu' te krijgen die ik ongeveer 8 (?) jaar geleden op aanraden van toen UPC zelf toen beter terug kon sturen vanwege allerlei kinderziektes. Deze box was (ook) zonder gedegen tests op de markt gebracht.

Is de instabiliteit van deze box een bekend probleem? De software/firmware versie op mijn box is 4.17.

38 Reacties

Reputatie 7
Het is zeer vervelend dat de nieuwe Media Box Next nog niet wilt zoals het moet.

Ik lees nergens hoe deze is aangesloten, verbonden met UTP Kabel of op de Wifi en hoe is de Media Box geïnstalleerd op wifi of UTP
Heeft u ook een ander modem gekregen?

Staat de Next ook vermeld in Mijn Ziggo > Producten > Televisie
als dit niet het geval is, dan is deze nog niet geactiveerd en kunnen deze problemen zich voordoen.
Dave, bedankt voor je reactie.

Ja inderdaad, deze eerste ervaringen doen het initiële enthousiasme a.g.v. het verbeterde en versnelde menu stevig temperen (understatement).

Ja, de box staat vermeld onder televisie in "Mijn Ziggo".
De Next is geïnstalleerd/verbonden met een UTP kabel.
Modem is niet veranderd aangezien modem dat ik heb volgens Ziggo voldoet samen met de Next (wit rechtopstaand Ziggo kastje).
Meegeleverde Ziggo HDMI kabel gebruikt tussen Next en 10 jaar oude maar nog goede Pioneer Kuro Plasma full HD tv.
Optische kabel gebruikt tussen Next en Denon AVR-X4300H receiver voor geluid.
Dolby Surround staat uit op de Next
Internetkwaliteit volgens de Next zelf is "Hoog".
Firm/softwareversie Next: 4.17

Tot gister gebruikte ik mijn oude "WD Live TV" mediaspeler voor het gebruik van Netflix, die op exact dezelfde manier bekabeld was aangesloten met het Ziggo modem, receiver en TV als nu de Next, en Netflix werkte jaren probleemloos. Geen laadproblemen, niet vastlopen etc. Dat dit het gevolg zou kunnen zijn van internetproblemen ligt mijnszinziens niet voor de hand.

Ik heb Ziggo uiteraard ook benaderd nav de benodigde resets etc. Wacht hun reactie af. Hoop dat ze me niet weer (voor hen) simpel gelijk doorverwijzen naar de communitygroep zoals ze gisteren deden toen ik het beeld/geluid synchronisatieprobleem bij gebruik Netflix meldde.
Reputatie 7
Misschien dat een moderator hier nog bij kan helpen, die komt vanzelf het topic binnen wandelen.
Vermeld wel even postcode huisnummer in het profiel, alleen zichtbaar voor jezelf of een moderator, niet voor leden, ik zie het ook niet.
Reputatie 7
Hey @NLTOSP . Welkom hier.
Oef, wat een slechte start met de nieuwe mediabox, zeg. De foutcode die jij noemt ben ik volgens mij ook nog niet eerder tegen gekomen. Wat in elk geval duidelijk is, is dat dit natuurlijk niet is hoe de boel zou moeten lopen.

Ik heb intern even navraag gedaan. CS2401 geeft in principe niets meer aan dan "app's kunnen momenteel niet gestart worden". Er is dan iets in het signaal, waardoor de apps niet willen starten. Dit kan vooral voorkomen nadat een mediabox net opnieuw opgestart is. In jou geval leek het dus sowieso "fout" te gaan in de verbinding.

Na deze avond vol vastlopers en resets; werkt het nu wel?
Reputatie 7
Badge +35
@NLTOSP schreef: "Is de instabiliteit van deze box een bekend probleem? De software/firmware versie op mijn box is 4.17. "

Deze instabiliteit is geen bekend probleem, hij draait hier al een jaar zonder noemenswaardige problemen en dit is ook de eerste keer dat ik deze foutmelding op dit forum zie voorbijkomen, zie alle huidige topics over de Next: https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239

Lycke Ziggo schreef: "CS2401 geeft in principe niets meer aan dan "app's kunnen momenteel niet gestart worden". Er is dan iets in het signaal, waardoor de apps niet willen starten."

Even een paar vragen om mogelijk de oorzaak te vinden:

Heb je de Next al een keer naar de fabrieksinstellingen terug gezet?

Kun je hier een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?

Wat voor UTP kabel is er nu in gebruik?
Gebeurt hetzelfde als de bijgeleverde UTP kabel gebruikt wordt?
@Lycke en Bert,

Bedankt voor jullie reactie! Ik probeer hieronder gelijk even gebruik te maken van jullie kennis en ervaring met de Next 🙂. Ik heb eea, oa het vastlopen van de Next, ook via een contactformulier online bij Ziggo gemeld, maar daarop nog geen reactie ontvangen.

Om te beginnen wil ik melden dat we gisterenavond (2e "Next avond") zowel Livetv als Netflix hebben gekeken en dit zonder problemen is verlopen. Box liep niet vast. Ook het gemelde beeld/synchronisatiegeluid alleen bij gebruik Netflix (dus niet bij Replay tv of Live tv) wat we de eerste dag constateerden lijkt verholpen nadat de optie "Framesnelheid gelijk zetten" is aan gezet, zoals als probeersel door Ziggo was voorgesteld. Niet duidelijk wat deze optie doet, maar beeld en geluid bij Netflix loopt weer gelijk.

Vwb betreft het internetsignaal/verbinding:
  • De door Ziggo meegeleverde 15m lange UTP kabel is gebruikt
  • Het de eerste avond vastlopen bij Netflix gebeurde niet gelijk na installatie Next.
  • 's Middags na installatie en initiële test werkte alles, zo ook Netflix goed.
  • 's Avonds begonnen de problemen.
  • We keken tot eergister al jaren Netflix via een oude bekabelde mediaspeler (WD TV Live) in exact dezelfde configuratie met zelfde Ziggo modem/router en hebben nooit eerder (extern) internet verbindings/signaal problemen ervaren tijdens het kijken. Nu gebeurt alles een keer voor het eerst en is een externe verbindings/signaalstoring dan ook niet uit te sluiten, maar zou dan wel toevallig zijn net nadat de mediaspeler is vervangen door een andere box. Of zou het kunnen dat de ene box minder last heeft van (korte) verbindingsstoringen dan een andere box en de WD TV Live (wellicht korte storingen) intern beter kon "opvangen"?
  • Ik heb de gevraagde foto van splitter en versterker bijgesloten. Alles aldaar is een paar jaar geleden geïnstalleerd door Ziggo (was meen ik toen nog UPC) en is dus niet veranderd tijdens de installatie van de Next.

Vwb koppelen afstandsbediening:
Nadat zoals al beschreven de eerste avond de box ook vastliep (in een oneindige loop terecht kwam) bij het koppelen van mijn Denon apparatuur, kan ik na wat nieuwe pogingen de Next afstandsbediening nu gebruiken voor zowel de Next, mijn TV en mijn Denon receiver. Echter de koppeling met mijn Denon receiver lijkt "half gelukt". Ik kan wel het volume regelen met de next afstandsbediening, maar hij gaat niet aan en uit middels de Next afstandsbediening samen met de Next en de TV. De afstandsbediening 'praat' dus blijkbaar wel met deze receiver maar niet helemaal. Is dit in lijn der verwachting of zou ook dit moeten kunnen werken?

Setting:
  • Moderne, slechts paar jaar oude, Denon AVR-X4300H receiver
  • Door Ziggo meegeleverde HDMI kabel tussen Next en mijn Pioneer tv
  • Optische kabel tussen next en Denon receiver.
  • Ik dacht eerst dat dit wellicht komt omdat er geen HDMI kabel tussen Next en receiver zit, maar lijkt ondergraven te worden doordat de volumebediening op de receiver via de Next afstandsbediening wel werkt zonder HDMI kabel tussen deze apparaten.
Vwb beeldkwaliteit:
Ben in het bezit van een oude maar nog goede Pioneer Kuro Full HD Plasma tv 50 inch die zowel 1080i als 1080p aan kan.

Beeldkwaliteit vind ik lastig te duiden. Ik weet nog niet of het beter of minder is. Soms vind ik het plaatje erg mooi en beter dan bij mijn oude (UPC) Cisco box, en soms oogt het beeld wat vreemd. Met name bij gezichten van mensen die nogal eens op die van etalagepoppen lijken, maar ook weer niet altijd.

Het liefst heb ik dat het beeld in originele formaat/resolutie wordt doorgestuurd naar mijn tv. Ik heb Ziggo gevraagd of de resolutie optie "Van TV" daarvoor bedoeld is. Het antwoord daarop was dat met deze optie de resolutie van de tv wordt gehanteerd, wat mijn vraag niet helemaal beantwoordde. Weten jullie of bij de resolutie optie "Van TV" het beeld in originele vorm ongewijzigd wordt doorgestuurd naar mijn TV?

Vwb geluid:
Ik wil mijn Denon receiver het dolby geluid laten produceren. Is mijn aanname correct dat de geluidsoptie "Dolby Surround" aan of uit betekent:
  • Aan => Originele geluid/formaat wordt naar Surround geconverteerd door Next
  • Uit => Originele brongeluid/formaat wordt naar TV of receiver gestuurd alwaar (evt) conversie kan plaatsvinden
Bij voorbaat thanks voor jullie reactie!

@Lycke

Vergat het antwoord op je vraag:
"Heb je de Next al een keer naar de fabrieksinstellingen terug gezet?"

Ja, dat had ik de eerste avond een keer gedaan na code CS2401. Daarna kreeg ik deze code niet meer en kon ik Netflix app opstarten alleen bleef de box toen hangen tijdens het laden van de serie (van elke serie...). Dit was verholpen nadat ik de box 10 a 15 minuten had uitgezet, wat werd aangeraden door mensen met vergelijkbare problemen op fora. Daarna werkte het, in ieder geval t/m gisterenavond.

Overigens meld de Next dat na een reset naar fabrieksinstellingen alle settings behouden blijven. Dit bleek in praktijk niet het geval bij ons. Wat na deze reset was verdwenen was:
  • De aangezette framesnelheid gelijk zetten was weer teruggezet naar "uit"
  • De koppeling van de afstandsbediening met mijn audioapparatuur was verdwenen.
Krijg zojuist via mail een antwoord van Ziggo op mijn ervaringen mbt de instabiliteit van de Next.

Ziggo verbaast zich over deze ervaringen omdat Ziggo weinig klachten zou krijgen over deze box, maar bedankt mij voor de melding zodat de eventuele bij hen onbekende issues intern meegenomen kunnen worden en verwijzen mij naar deze community site. Ik neem dus de moeite de issues uitgebreid te melden, waarna ik kortweg het bos in word gestuurd.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een standaard antwoord is, zeker gezien het feit dat in dezelfde mail geprobeerd wordt mij een product van Ziggo te verkopen dat ik al heb. Er wordt mij als afsluiting van de mail aangeboden een maand lang "Movies en Series XL" gratis uit te proberen waarna ik na die maand zelf kan beslissen of ik het wil houden of niet. "Movies en Series XL" hebben we echter al geruime tijd...…..

Is me niet duidelijk dat Ziggo zelf niet begrijpt dat dit niet de juiste manier van afhandelen is.
Reputatie 7
Badge +35
@NLTOSP schreef: "en verwijzen mij naar deze community site. Ik neem dus de moeite de issues uitgebreid te melden, waarna ik kortweg het bos in word gestuurd. "

Gelukkig is de Ziggo community juist niet het beruchte bos waar je de weg kwijtraakt.

Hier zitten juist de Ziggo moderators op die de test begeleiden, technisch ondersteunen en heel diep in de systemen kunnen kijken, alle issues verzamelen en deze doorgeven naar de ontwikkelaars.
Hierdoor is de Ziggo community precies de plek waar je moet zijn voor de oplossingen van problemen met de Next.

Als je nog problemen ervaart, laat ze hier weten en kan er zo nodig actie ondernomen worden.
Ok, thanks, ik wacht het af. Vooralsnog geen antwoord op mijn vragen van vorige week m.b.t. de Next gezien.
Reputatie 7
Wat zijn de precieze vragen die je hebt, @NLTOSP ? Ik heb het waarschijnlijk verkeerd begrepen maar had het idee dat de vastlopers en problemen inmiddels opgelost waren. Loop je hier nog steeds tegenaan?
@Lycke Ziggo

Hi Lycke, bedankt voor je reactie.

Of de oorzaak van het vastlopen is opgelost weet ik niet, volgens mij is er niets veranderd, maar in ieder geval is de Next de afgelopen week niet meer vastgelopen 🙂.

Mbt koppelen afstandsbediening:
Na wat pogingen is het gelukt de Ziggo afstandsbediening te koppelen aan mijn tv en audio receiver. Echter de koppeling met mijn Denon receiver lijkt "half gelukt". Ik kan wel het volume regelen met de next afstandsbediening, maar hij gaat niet aan en uit middels de Next afstandsbediening samen met de Next en de TV. De afstandsbediening 'praat' dus blijkbaar wel met deze receiver maar niet helemaal. Is dit in lijn der verwachting of zou ook dit an een uit zetten van de audioreceiver moeten kunnen werken?

Setting:
  • Moderne, slechts paar jaar oude, Denon AVR-X4300H receiver
  • Door Ziggo meegeleverde HDMI kabel tussen Next en mijn Pioneer tv
  • Optische kabel tussen next en Denon receiver.
  • Ik dacht eerst dat dit wellicht komt omdat er geen HDMI kabel tussen Next en receiver zit, maar lijkt ondergraven te worden doordat de volumebediening op de receiver via de Next afstandsbediening wel werkt zonder HDMI kabel tussen deze apparaten.
Mbt beeldkwaliteit:
Ben in het bezit van een oude maar nog goede Pioneer Kuro Full HD Plasma tv 50 inch die zowel 1080i als 1080p aan kan.

Beeldkwaliteit vind ik lastig te duiden. Ik weet nog niet of het beter of minder is. Soms vind ik het plaatje erg mooi en beter dan bij mijn oude (UPC) Cisco box, en soms oogt het beeld wat vreemd. Met name bij gezichten van mensen die nogal eens op die van etalagepoppen lijken, maar ook weer niet altijd.

Het liefst heb ik dat het beeld in originele formaat/resolutie wordt doorgestuurd naar mijn tv. Ik heb Ziggo gevraagd of de resolutie optie "Van TV" daarvoor bedoeld is. Het antwoord daarop was dat met deze optie de resolutie van de tv wordt gehanteerd, wat mijn vraag niet helemaal beantwoordde want mijn tv kan meerdere resoluties aan. Weet jij of bij de resolutie optie "Van TV" het beeld in originele vorm/resolutie ongewijzigd wordt doorgestuurd naar mijn TV?

Mbt geluid:
Ik wil mijn Denon receiver het eventuele dolby geluid laten produceren. Is mijn aanname correct dat de geluidsoptie "Dolby Surround" aan of uit in de Next betekent:
  • Aan => Originele geluid/formaat wordt naar Surround geconverteerd door Next
  • Uit => Originele brongeluid/formaat wordt door de Next ongewijzigd naar (in mijn geval) de audioreceiver gestuurd alwaar (evt) conversie naar Dolby Surround kan plaatsvinden.
Thanks!
Reputatie 7
Is dit in lijn der verwachting of zou ook dit an een uit zetten van de audioreceiver moeten kunnen werken?

Hm. Het aan en uitzetten zou wel moeten kunnen werken, ja. Ik heb even gegoogled en lees het hier ook terug "https://tweakers.net/productreview/213190/ziggo-mediabox-next.html" Je hebt een optische kabel tussen receiver en Next. Is het ook mogelijk om de receiver met HDMI aan de tv (HDMI arc) aan te sluiten, zoals in dit artikel staat? En kijken hoe het dan gaat? Gewoon puur om zaken uit te sluiten.
In principe is het inderdaad zo dat als je de volume wel kunt bedienen, hij ook aan/uit zou moeten kunnen, maar er zit vrij veel qua koppelen en haken en ogen achter dit alles.

Wanneer je de optie "van tv" gebruikt, wordt de resolutie waar je tv op dat moment op ingesteld staat gehanteerd. Wat betreft originele vorm en ongewijzigd; wellicht kan je een kijkje nemen in dit topic over de beeldkwaliteit. Hier lees je een stuk meer over dit onderwerp 🙂.

Over het dolby geluid; kom ik zo op terug. Ik heb het even nagevraagd bij iemand die nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling, maar hij weet het niet zeker dus hij gaat het even uitzoeken 🙂.
Reputatie 5
Badge +3

Over het dolby geluid; kom ik zo op terug. Ik heb het even nagevraagd bij iemand die nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling, maar hij weet het niet zeker dus hij gaat het even uitzoeken 🙂.

Beetje raar dat iemand bij de ontwikkeling betrokken is geweest dit niet weet.

@NLTOSP het probleem met de audiokeuze van de Next op Dolby zetten is dat de Next dan het geluid verknoeit doordat het dan bij origineel stereo-geluid 3 lege kanalen naar je versterker stuurt (dus 5.1 signaal waar alleen geluid uit de front 2 speakers komt). Dit betekent dat je versterker dit niet om kan zetten naar dolby-geluid.

Als je kiest voor Stereo op je Next dan zal je versterker alles zelf upmixen naar surround geluid als je dit zo hebt ingesteld op je versterker. Hierdoor verlies je natuurlijk wel kwaliteit als het originele spoor al surround was.

Op de MediaboxXL heb je als je dolby kiest gewoon 2.0 geluid als het originele geluid stereo is waardoor je versterker dit wel kan upmixen naar surround. Een erg vervelende bug. (Die als het goed is doorgezet naar het ontwikkelingsteam zoals @Lycke Ziggo enkele dagen in een ander topic heeft aangegeven).
Reputatie 7
Hij wist het wel, maar wilde even checken hoe het exact zat. Ook hij zit namelijk de hele dag in verschillende vraagstukken en wil zeker weten dat hij geen dingen door elkaar haalt 😉.

PCM Stereo en ook Dolby Digital 2.1 wordt omgezet naar Dolby Digital 5.1. Het geluid is dus altijd Doby Digital 5.1, en heeft dan enkel 2 audiosporen.
@Conforto
Thanks voor je aanvullende informatie!

@Lycke Ziggo
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik merk dat je echt je best doet te helpen/mee te denken wat ik zeer waardeer!

Vwb aan-/uitzetten Audioreceiver:
Ik heb het door jou genoemde artikel gelezen en de "ARC optie" bekeken, echter mijn Pioneer Kuro plasma stamt uit 2008 en ondersteunt geen ARC HDMI (heeft HDMI 1.3 poorten). Weet niet of dat de reden is dat aan en uitzetten van de Denon receiver via de Next afstandsbediening niet bij mij werkt (en volume en mute knop wel....), maar het is me (nog) niet gelukt het aan- en uitzetten werkend te krijgen. Ik houd me aanbevolen voor tips :-)

Vwb beeld, optie "Van TV":
Ik wil graag dat het beeld in originele formaat/resolutie door Next naar mijn tv wordt gestuurd. Ik vermoed dat hiervoor op de Next de optie "Van TV" is bedoeld. Je geeft aan dat bij deze optie de Next het formaat doorstuurt dat in de TV is ingesteld. In mijn tv staat de resolutieoptie ingesteld op "Automatisch", wat betekent dat de TV zich aanpast aan de resolutie die het binnenkrijgt (meestal 1080i of 1080p). Wat doet de Next in dit geval? Onveranderd doorsturen?

Geen programma info meer:
Eergisteren was er geen programma info/gids beschikbaar voor de meeste zenders (wel voor de RTL zenders). Internetconnectie was goed (ook Netflix via Next werkte) en volgens de Next zelf was de internetsnelheid hoog. Ik heb Ziggo gebeld en wisten de oorzaak niet. De Next uit en aanzetten middels de schakelaar op de achterkant hielp niet en vervolgens werd als oplossing voorgesteld (weer) een fabrieksreset van de Next te doen. Hierna was de programmainfo ook voor de niet-RTL zenders inderdaad weer aanwezig. Gisterenavond echter weer hetzelfde probleem. Na een fabrieksreset was de programmainfo voor alle kanalen weer aanwezig. Is dit een bekend issue bij de Next?
Over 1 dingetje.
Ik wil graag dat het beeld in originele formaat/resolutie door Next naar mijn tv wordt gestuurd. Ik vermoed dat hiervoor op de Next de optie "Van TV" is bedoeld. Je geeft aan dat bij deze optie de Next het formaat doorstuurt dat in de TV is ingesteld. In mijn tv staat de resolutieoptie ingesteld op "Automatisch", wat betekent dat de TV zich aanpast aan de resolutie die het binnenkrijgt (meestal 1080i of 1080p). Wat doet de Next in dit geval? Onveranderd doorsturen?

De Next stuurt door in de gekozen resolutie op de Next. Van de Tv is gelijk aan 4K als je een 4k-TV hebt.

Een 4k-TV maakt van elke binnenkomende Resolutie 4K, mbv Upscaling. Behalve als het om een 4k Bron gaat.

Als je de Next op 1080 zet, dan gaan alle bronnen in 1080 naar de TV die er 4k van maakt.
Dat is ff lastig als de bron 4k is. Dat zijn er niet zo veel. Dan moet de Next op 4k staan, anders krijg je eerst Downscale op de Next.
Bij een niet 4k-bron doet de Next bij de 4k instelling een 4k Upscale van die bron ipv je TV.
Niet iedereen is daar even gelukkig mee, want vinden dat hun TV dit beter doet.

Onveranderd SD/HD/4k bronnen doorsturen is er nog niet op de Next, maar er is aardig wat vraag naar. Niet door iedereen, maar wel door puristen.
@hanh
Ik heb geen 4k tv. Tv kan wel 1080i en 1080p aan. Tv is zo ingesteld dat binnenkomend 1080i beeld als 1080i wordt weergegeven en binnenkomend 1080p beeld als 1080p wordt weergegeven. Tv past zich aan inkomende formaat aan.

Op de Next kan ik kiezen uit resoluties:
1080i
1080p
Van tv
Wil dus dat 1080i beeld 1080i blijft en 1080p beeld 1080p blijft.

Wat stuurt Next bij de optie "van tv" door als je geen 4k tv hebt?
Reputatie 5
Badge +3
Geloof me, je wilt geen 1080i beeld. Of de Next, of je TV moet het de-interlacen naar 1080p. Ik zou twee dingen proberen als ik jou was, je TV sowieso op 1080p zetten, en dan kijken hoe het eruit ziet met de Next op de instellingen 1080i en 1080p. Even kijken welk apparaat het signaal het best de-interlacet.

Ik heb trouwens ook nog een Kuro hangen hier, wat een topschermen waren dat zeg. Waarschijnlijk is die van mij dan uit 2009 want hier zit er wel ARC op.
Vlgs mij maakt een Full HD TV van alle bronnen 1080p.
HD bronnen van Ziggo Zenders op de kabel zijn 1080i.
Wat er in de On-demand IP-TV streams (replay, Opnames, etc) precies zit weet in niet.
Inderdaad ff spelen met de instellingen van de Next, zoals Conforto al suggereert.
Van de TV is zover ik weet gelijk aan de keuze eronder.
@Lycke Ziggo

Heb nu sinds paar maanden de Ziggo Next in huis. In het begin had ik gelijk problemen met niet gelijk lopen van beeld en geluid, maar dan alleen bij Netflix. Na toen 'Framesnelheid' aangezet te hebben was dit probleem verholpen.

Nu een paar maanden later doet het probleem zich weer voor, maar nu niet alleen bij gebruik Netflix maar ook bij Live tv. Framesnelheid staat nog steeds aan.

Wat opvalt is dat het verschilt per zender en situatie. Soms is het erger dan anders. het verschilt ook per zender. Bij het NPO journaal loopt bij de nieuwslezer geluid bijna gelijk met beeld, niet helemaal, totdat er een reportage wordt getoond en dan loopt beeld en geluid fors uit elkaar. Bij het RTL nieuws loopt beeld en geluid bij de nieuwslezer wat meer uit elkaar dan bij het NPO journaal. Bij reportages gaat het ook verder mis. Ook bij Netflix loopt het niet geheel synchroon.

In mijn settings/configuratie is de afgelopen maanden helemaal niets veranderd. Geen andere apparatuur, kabels etc. Dolby surround op de Next staat uit. Audio loopt via mijn Denon versterker. Op mijn Denon versterker kan ik wel geluid wat vertraagd laten doorgeven en daar kan ik dus mee spelen, maar kan ik niet gebruiken omdat de mate van het probleem niet constant is (verschilt per zender/situatie/dag etc).

Hoe kan dit opgelost worden?

Bij voorbaat weer bedankt voor je reactie.

Gr, Patrick
Reputatie 7
Hi @NLTOSP, dit probleem wordt door veel klanten ervaren en zou moeten worden opgelost in de volgende software-update (4.18). Een tijdelijke oplossing is om de mediabox even uit en aan te zetten dmv de schakelaar achterop (of stekker uit/in).
De uitrol van 4.18 is voorlopig uitgesteld vanwege een andere bug, zodra die hobbel gladgestreken is zal de uitrol spoedig plaatsvinden. Je kunt dit topic volgen: Alles over de software update van de Mediabox Next, wij zetten daar bij elke update een nieuw berichtje in en een samenvatting van de patch-notes.

Nog even geduld dus.
Ook ik heb bij de Next problemen met niet synchroon lopen van de audio. In mijn geval is dit alleen bij terugkijken/uitgesteld kijken. Standaard staat bij mij Dolby aan. Als ik tijdens terugkijken de dolby in de Next op 'uit' zet, is het geluid wel synchroon.

@Mark Ziggo

Beste Mark,

Na jouw gevraagde geduld getoond te hebben mbt het synchronisatie probleem tussen beeld en geluid in de Ziggonext (zie jouw eerdere bericht van jou gericht aan mij), is er eergisteren firmware versie 4.19 op mijn box geinstalleerd waarmee de synchronisatie bug opgelost zou moeten zijn. Mijn ervaring na pas 2 dagen is helaas dat dit (nog) niet het geval is.

Probleem was o.a. dat het niet gelijk lopen van beeld en geluid en de mate waarin dat gebeurde verschilde per zender en/of er live of replay tv of Netflix etc gekeken werd. Ik constateer dat het onder 4.19 nu wel hier en daar veranderd is, echter in sommige situaties is de synchronisatie wat verbeterd maar helaas in andere situaties juist weer wat verslechterd. Bij NPO live tv is het beeld nu net iets eerder dan het geluid (bij audiovertraging 0ms), dit was voorheen andersom. Bij RTL loopt het redelijk gelijk maar bij Netflix moet de audiovertraging nu op 30ms gezet worden om beeld en geluid te synchroniseren. Bij replay tv is het nog wat slechter.

De nieuwe audiovertragingsoptie kan zoals uit het probleem duidelijk is geworden geen oplossing zijn omdat de vertraging dus heel erg per situatie en zender verschilt. Continu de audiovertraging aanpassen o.a. na het zappen is uiteraard niet een optie die in praktijk werkbaar is. Verder zou de audio soms juist vervroegd ipv vertraagd moeten worden, wat niet geboden wordt in de nieuwe audiooptie. 

Uiteraard heb ik ondertussen ook al weer 'gespeeld' met uit/aanzetten vd box en dolby etc, maar hierdoor veranderde de situatie niet.

Heb je werkbare tips en of verbetering van dit issue in het verschiet ligt?

Bij voorbaat weer bedankt voor je reactie!

Groet, Patrick

Reputatie 7

Hi Patrick, dat was ons ook opgevallen. Wat jij noemt, het verschil in audio-vertraging tussen live/replay/apps, is inderdaad nog een probleem waar opnieuw naar gekeken wordt door de ontwikkelaars.

Ons klantpanel begint binnenkort aan een nieuwe test-versie van 4.19 waarin dit hopelijk verbeterd wordt, als de ervaringen daarmee positief zijn rollen we de gepatchte 4.19 versie zsm uit en anders is het wachten op een volgende update.

Reageer