JoostvB

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Mediabox Next: HDMI CEC en gekoppelde afstandsbediening.

Ik heb sinds vorige week de Mediabox next in gebruik. Qua snelheid is het een verademing, niet meer de vertraagde bediening die ik van de XL gewend was. Waar ik bij de nieuwe Next mediabox wel tegenaanloop is de beperkte instellingen voor HDMI CEC en de afstandsbediening. Mijn opstelling is als volgt:

BluRay speler >
Next > Onkyo receiver LG C8
PC >

HDMI CEC staat aan op de receiver en tv.

Voorheen werkte dit met de XL box prima. De Next heeft echter een hele agressieve HDMI CEC, als de Next aanstaat schakelt hij de receiver en TV altijd naar de Next door. Als ik bijv. Netflix op mijn TV probeer te kijken, schakelt hij na een seconde weer terug naar de Next.

Als oplossing zou ik het mooi vinden als ik de HDMI CEC op de NExt uit zou kunnen zetten. Op de TV en receiver wil ik deze aanhouden zodat deze onderling wel communiceren.

Ik kan de Next natuurlijk uitzetten om het automatisch schakelen te voorkomen, maar dan loop ik tegen het probleem aan dat de uitknop meteen alles uitzet, TV receiver en Next. Dan moet ik dus eerst alles uitzetten, en dan vervolgens de tv weer aanzetten, niet bepaald ideaal.

Je kan de afstandsbediening van de Next wel ontkoppelen, maar dan werkt het geluid en de TV aan/uit knop ook niet meer.

Zijn er mensen met hetzelfde "probleem" die misschien een oplossingen gevonden hebben?

De twee instellingen die ik eigenlijk mis op de Next zijn:

1: Aan/uitzetten HDMI CEC op de Next
2: Optie om de aan/uitknop alleen voor de Next te laten werken (zoals eigenlijk bij de XL het geval was).
78 Reacties 78
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Het is op dit moment zoals het is. Hopende dat via updates het beter werkzaam wordt..( hier gaat het redelijk) al moet ik ook af en toe / regelmatig eerst alles uitzetten om iets anders te zien/ luisteren
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Welkom JoostvB op de Community.

Fijn te horen dat de Nieuwe Media Box Next je goed bevalt en dat je er van geniet.
De HDMI CeC is nog even beperkt in gebruik, hiermee kan je TV, Media Box en eventueel Soundbar's uitzetten en aanzetten, maar houd gewoon topic en de community in de gaten in de toekomst.

Alles is nieuw en alles is nu ingesteld op een goed werkende box die al meer kan als de oude Media Box XL.
En in de toekomst zullen er zekers update's gaan komen die bijvoorbeeld de HDMI CeC beter en meer ondersteuning kunnen gaan bieden.

Even terug te komen op deze vragen:

1: Aan/uitzetten HDMI CEC op de Next
Dit kan je in de TV Instelling aanpassen zodat beide knoppen werkzaam zijn ( is nog niet beschikbaar op de Media Box Next)
2: Optie om de aan/uitknop alleen voor de Next te laten werken (zoals eigenlijk bij de XL het geval was).
Eigenlijk dubbele vraag zoals vraag 1 - Via de TV instelling de HDMI Cec uitschakelen dan zijn beide knoppen werkzaam voor de Media Box Next.
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
Ik zit met het identieke probleem, dit is reeds doorgespeeld naar de afdeling die hier over gaat.

Heb voor nu besloten om toch maar een een HDMI CEC killer te bestellen (Dank voor de tip bloemen64) want wordt er helemaal priegel van. Ik ga er van uit dat de oplossing in de toekomst met een update meekomt.

Ps. lukt het jou wel om 60p binnen te krijgen?
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
JoostvB Hoi, ook aan jou de vraag: toen je eindelijk "de email" kreeg, kon je toen ook aangeven of je twee Next boxen mag hebben?

De tweede is om op de slaapkamer de Mediabox XL Extra te vervangen, die wij terug moesten sturen omdat die defect was en we sindsdien geen Replay TV meer boven hebben.
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
Haander wrote:
JoostvB Hoi, ook aan jou de vraag: toen je eindelijk "de email" kreeg, kon je toen ook aangeven of je twee Next boxen mag hebben?

De tweede is om op de slaapkamer de Mediabox XL Extra te vervangen, die wij terug moesten sturen omdat die defect was en we sindsdien geen Replay TV meer boven hebben.


Nee ik kan bevestigen dat de mail daar niet om vroeg of de optie niet gaf,.
Samplex

Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes
Ik loop tegen het zelfde probleem aan, HDMI-CEC moet uitgezet kunnen worden, waarom geen advanced menu voor dit soort opties om uit te zetten?! Dit soort simpele features kan toch vanaf launch erin zitten, de box is al zo lang in test en in gebruik in andere landen..

Gebruik een Harmony remote om te kunnen schakelen tussen meerdere devices, als ik vanuit de Next Mediabox overschakel op mijn Apple tv zet ik dus de Next box uit maar door HDMI CEC zet de Next box dus gelijk alles uit.

Af en toe denk ik dat ze een iemand inhuren als architect voor een nieuwe mediabox die helemaal geen affiniteit heeft met techniek.
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
Samplex wrote:
Ik loop tegen het zelfde probleem aan, HDMI-CEC moet uitgezet kunnen worden, waarom geen advanced menu voor dit soort opties om uit te zetten?! Dit soort simpele features kan toch vanaf launch erin zitten, de box is al zo lang in test en in gebruik in andere landen..

Gebruik een Harmony remote om te kunnen schakelen tussen meerdere devices, als ik vanuit de Next Mediabox overschakel op mijn Apple tv zet ik dus de Next box uit maar door HDMI CEC zet de Next box dus gelijk alles uit.

Af en toe denk ik dat ze een iemand inhuren als architect voor een nieuwe mediabox die helemaal geen affiniteit heeft met techniek.


Vaag me ook af wat de testgroep gedaan heeft...

Erg jammer dat ik hierdoor onnodig kosten moet maken in de vorm van een CEC blocker met evt kwaliteitsverlies als gevolg.
JoostvB
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Haander wrote:
JoostvB Hoi, ook aan jou de vraag: toen je eindelijk "de email" kreeg, kon je toen ook aangeven of je twee Next boxen mag hebben?

De tweede is om op de slaapkamer de Mediabox XL Extra te vervangen, die wij terug moesten sturen omdat die defect was en we sindsdien geen Replay TV meer boven hebben.


Nee, ik kon niet kiezen of ik een tweede Next wilde.

Weisselberger wrote:
Ps. lukt het jou wel om 60p binnen te krijgen?


Zou ik even moeten testen, zo uit mijn hoofd gaf mijn receiver 50hz aan.
Oscar711

Level 3
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Goedemorgen, hier hetzelfde verhaal, heb ook een HDMI killer van onlinekabelshop.nl maar ook dat werkt niet en wordt bij het inschakelen nog steeds alle apparatuur aangezet. Sony bravia smart tv is bravia sync uitgezet, ook zonder resultaat. AV receiver is een Denon AVR-X2400 en staat hetzelfde ingesteld als voorheen, het werkte goed met de Horizon box. Zou niet weten hoe ik dit anders kan oplossen, iemand nog een idee? Dan hoor ik t graag!
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Oscar711 wrote:
Goedemorgen, hier hetzelfde verhaal, heb ook een HDMI killer van onlinekabelshop.nl maar ook dat werkt niet en wordt bij het inschakelen nog steeds alle apparatuur aangezet. Sony bravia smart tv is bravia sync uitgezet, ook zonder resultaat. AV receiver is een Denon AVR-X2400 en staat hetzelfde ingesteld als voorheen, het werkte goed met de Horizon box. Zou niet weten hoe ik dit anders kan oplossen, iemand nog een idee? Dan hoor ik t graag!

Ik denk dat de IR codes de boel aansturen. Ik zou de versterker verwijderen uit de lijst van apparaten die op de AB van de next zijn geprogrammeerd.
De HBXL ab stuurde alleen de TV aan.
De Next kan ook de versterker aansturen.

Terug naar af dus. Alleen TV type instellen. Meer niet.
Probeer eerst de IR van de AB af te dekken zodat de versterker niets ziet. Als dat ook niet helpt dan ben ik even uit gedacht.
Helpt het dan ab aanpassen.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Je hebt de hdmi cec blokker wel op de next geplaatst? Wellicht stomme vraag. Maar om alles uit te sluiten. Het zou moeten kunnen.
Oscar711

Level 3
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
bloemen64 wrote:

Oscar711 wrote:
Goedemorgen, hier hetzelfde verhaal, heb ook een HDMI killer van onlinekabelshop.nl maar ook dat werkt niet en wordt bij het inschakelen nog steeds alle apparatuur aangezet. Sony bravia smart tv is bravia sync uitgezet, ook zonder resultaat. AV receiver is een Denon AVR-X2400 en staat hetzelfde ingesteld als voorheen, het werkte goed met de Horizon box. Zou niet weten hoe ik dit anders kan oplossen, iemand nog een idee? Dan hoor ik t graag!
Ik denk dat de IR codes de boel aansturen. Ik zou de versterker verwijderen uit de lijst van apparaten die op de AB van de next zijn geprogrammeerd.
De HBXL ab stuurde alleen de TV aan.
De Next kan ook de versterker aansturen.

Terug naar af dus. Alleen TV type instellen. Meer niet.
Probeer eerst de IR van de AB af te dekken zodat de versterker niets ziet. Als dat ook niet helpt dan ben ik even uit gedacht.
Helpt het dan ab aanpassen.


Bedankt ik ga ermee aan de slag, kijken of het lukt!
Oscar711

Level 3
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
robbo wrote:
Je hebt de hdmi cec blokker wel op de next geplaatst? Wellicht stomme vraag. Maar om alles uit te sluiten. Het zou moeten kunnen.


Jazeker, maar ook zonder succes...?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
JoostvB wrote:

Haander wrote:
JoostvB Hoi, ook aan jou de vraag: toen je eindelijk "de email" kreeg, kon je toen ook aangeven of je twee Next boxen mag hebben?

De tweede is om op de slaapkamer de Mediabox XL Extra te vervangen, die wij terug moesten sturen omdat die defect was en we sindsdien geen Replay TV meer boven hebben.
Nee, ik kon niet kiezen of ik een tweede Next wilde.


Weisselberger wrote:
Ps. lukt het jou wel om 60p binnen te krijgen?
Zou ik even moeten testen, zo uit mijn hoofd gaf mijn receiver 50hz aan.



De Next kan (nog) niet uitsturen in 60 Hz.
Oscar711

Level 3
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
robbo wrote:
Je hebt de hdmi cec blokker wel op de next geplaatst? Wellicht stomme vraag. Maar om alles uit te sluiten. Het zou moeten kunnen.


Heb een nieuwe ontvangen en het werkt, aangesloten op de next en mijn AV receiver blijft in stand-by. ??
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Top! Succes Verder!
Doeloe

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ben zeer tevreden over de Next mediabox maar moet mij helaas aansluiten bij het probleem dat alle apps (Netflix, Youtube, kodi etc) op mijn Sony KD-A1 65 na 1 seconde terugschakelt naar Next. Ik lees dat het aan CEC ligt waar ik aan twijfel aangezien dit probleem zich niet voor doet bij mijn Shield TV of bij de oude mediabox XL.Ik hoop dat Ziggo hier snel iets aan kan doen aangezien de Netflix op de Sony TV wel dolby Vision afspeelt.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Doeloe Het ligt wel aan de cec van de next. Men is bezig via updates hier verbetering in te brengen om zsm een oplossing te bieden. ( evt cec blokker aanschaffen indien je er erg aan stoort. Helaas is het nu even niet anders..
Doeloe

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
robbo CEC killer heb ik net besteld. Als dit voor nu helpt vind ik het prima. Zal morgen mij melden of het is gelukt.

Uitgelicht topic