arevista

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Lip-sync via CI+ op Samsung 55NU8000

Ik lees een hoop over lip sync issues via de mediaboxen, maar ik kijk tv via een CI+ module van Quantis. Sinds een paar weken zijn bestaande verschillen ineens storend groot geworden. Gezien recente discussie vraag ik me af of oplossingen die voor mediaboxen worden bedacht van invloed zijn op het signaal via de CI+ modules? De verschillen per zender lijken groter te zijn geworden. Met de standaardinstellingen zijn de meeste programma's op NPO vrij accuraat, maar zenders als Comedy Central en Spike rampzalig. Op advies van diverse discussiedeelnemers de video-enhancing functies op mijn Samsung 55NU8000 uitgezet. Gespeeld met dts en pcm, maar wat voor de ene zender een lichte verbetering oplevert (Netflix), verslechtert weer op een ander kanaal. Uiteindelijk de HDMI-kabel maar uit de Pioneer VSX-S510 AV-receiver getrokken (die staat in de stereo direct stand), waardoor de extremen iets afnemen, maar het is ook de oplossing niet. Samsung heeft bovendien de audio-delay correctie achter een pincode zitten. Het zou nog doenlijk zijn als je een 'pitch-control’ op de ab zou hebben... Ik heb bovendien het idee dat soms de oplossing niet in audio vertraging zit, maar dat juist de audio te laat komt. Voor de volledigheid: in de opstelling zit ook nog een horizon-box, maar die gaat alleen aan voor movies-XL, omdat dat ergens vorig jaar van de een of de ander dag niet meer wilde via de CI+ module.

12 Reacties 12
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hoi @arevista 
Wat irritant dat je geluid niet synchroon loopt met het beeld. Nu moet ik eerlijk gezegd wel bekennen dat de lip sync issues waar je naar verwijst niet aan orde zijn met een CI+ module, maar echt alleen van toepassing zijn op de Mediabox Next. De CI+ module in jouw televisie zorgt er enkel en alleen voor dat het signaal gedecodeerd wordt. Ik heb dan ook het idee dat er bij jou iets anders aan de hand is. Of dit zit in de instellingen of in het signaal, dat zullen we moeten onderzoeken.

Nu lees ik dat je naast de CI+ module ook nog een Mediabox XL en Pioneer receiver hebt aangesloten op dezelfde tv. Wat gebeurt er als je deze twee apparaten loskoppelt en het geluid via de tv zelf laat lopen? Wil je daarnaast ook een foto delen van jouw hoofdaansluiting en aansluiting(en) naar de televisie? 

@Teun Heb jij nog suggesties wat betreft de instellingen van de TV? Mogelijk dat @Be rt en @Ronihd naast @Teun ook nog tips en tricks voor je hebben wat betreft de aansluitingen. We zien de foto's dan ook graag tegemoet! 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Deze apparatuur en combinatie van apparatuur zit precies buiten mijn blikveld, nooit mee te maken gehad.

Hoop dat er snel iemand langskomt die hier meer van weet.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Graag foto hoe alles is aangesloten         Teun

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Ik sluit me aan bij @Be rt , maar kan ook de tip geven, wat en of hoe gedraagt zich het als je de mediabox rechtstreeks aansluit op je TV en via je TV beoordeeld hoe het dan is.

 

Dus geen receivers of soundbars en zo er tussen.

arevista
Topicstarter
Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor jullie bemoeienis. Ipv een onmogelijk foto een schriftelijke poging om de opstelling te verduidelijken.

Antenne gaat via de decoder (volgens mij Humax 5550c) naar de tv.

Op de tv (Samsung 55NU8000):

HDMI 1 <> Humax (staat zelden aan, alleen voor XL-aanbod)

HDMI 2 <> Samsung dvd speler (staat zelden aan)

HDMI 3 <> chromecast

HDMI 4 (ARC) <> Pioneer VSX S510  AV-reciever (default)

Instellingen op de tv die audio delay zouden moeten verminderen:

  • clear digital view: uit
  • auto motion plus: uit
  • formaat geluidsinvoer staat zowel bij HDMI als digitaal op PCM  (ipv DTS)

Ik kijk dus normaal gesproken via Quantis CI+ modulen, maar toch de test die @Ronihdvoorstelt, gedaan (al zit de mediabox standaard rechtstreeks op de tv). HDMI met AV-reciever verbroken. Tussen CI+ en mediabox lijken de verschillen niet groot en het patroon als eerder beschreven chaotisch. Bij het zaterdagmiddagaanbod springen RTL4, net 5, de Ziggokanalen, Discovery en SBS 9 er negatief uit. 

De conclusie moet zijn dat de verschillen in de door Ziggo aangeboden kanalen ingebakken zijn en niet te corrigeren met de audio-delay settings van de tv, want die correctie wordt toegepast op alle zenders.

arevista
Topicstarter
Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Correctie op de reactie van @Cecilia Ziggo: ik heb geen Mediabox XL maar een eenvoudige Humax 5550c, die ik gebruik om content van Movies/series XL te bekijken omdat dat sinds ongeveer een jaar niet meer lukt via de CI+

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Ik zou de tv een keer resetten.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes
youriy wrote:

Ik zou de tv een keer resetten.

Ik ben benieuwd of je dit al hebt geprobeerd, @arevista en uiteraard of het iets heeft verholpen 

arevista
Topicstarter
Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja, alles opnieuw ingesteld. Helaas blijven bijvoorbeeld Comedy Central en Spike out of sync en ook Netflix wil niet lekker. Ook niet na het uitschakel van clearmotion en ander video enhancing

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

en ook Netflix wil niet lekker

Op welke manier kijk je hiernaar? Want via de module wordt dit niet aangeboden. Als het via een app op de tv zelf is, moeten we weer breder gaan kijken.

arevista
Topicstarter
Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Alex Ziggo via de tv-app

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes
arevista wrote:

@Alex Ziggo via de tv-app

Helder. Als je na een eventuele audio-reset op je TV zelf ook problemen houdt met Netflix, dan neig ik er toch naar dat het daar ergens misgaat. Dat gaat volledig buiten de module en zenders om. Heb je al met Samsung hierover contact gehad? Ik vond wel deze hulppagina, maar vermoed dat je de stappen al hebt uitgevoerd.

Uitgelicht topic