1
Vraag
2
Reacties
olga.claus

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Is de Humax 5300C beter dan de Humax 5200C?

Beste, vorig jaar hebben wij de Humax 5200C ontvangen nadat we waren overgestapt naar Ziggo 3-in-1.
We hebben deze echter pas 2 weken geleden geïnstalleerd (we hadden een oude Humax in gebruik).
Vorige week kregen we een Humax 5300C van Ziggo. Ik weet niet waarom we die nu krijgen maar goed.
Ik heb inmiddels begrepen dat je, om op te nemen met de Humax 5300C, een externe harde schijf nodig hebt.
Wij zijn dus niet van plan de 5300C te gaan installeren. Ik vraag me nu wel af wat er eigenlijk beter is aan de 5300C :?.
Kan iemand me dat hier uitleggen?

Is mijn 1e kennismaking/vraag hier. Heb wel gezocht of het antwoord al ergens stond maar kon het niet vinden.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De 5300 is een prima decoder/ pvr, maar niet te vergelijken met de 5200.

De 5300 heeft, zoals je bekend, geen interne harde schijf, maar 1 tuner, geen analoge audio uitgangen, waar wel oplossingen voor zijn, geen vcr scart en geen display.

Daarom wordt deze ook uitgegeven als standaard mediabox. Werkt prima, maar moet het dus wel met veel minder opties doen dan de 5200.

De 5300 is wel Interactief (kabel van oud Ziggo, Internet mag van een andere provider zijn) maar door de aanwezigheid van maar 1 tuner, minder geliefd bij mensen die regelmatig wat willen opnemen. Een harde schijf kan worden aangesloten, dus dat isdue is goed op te lossen, maar slechts 1 tuner is echt een gemis voor velen. Verder een prima apparaat als je gewoon in HD wilt gaan kijken.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax

Bekijk in context

23 Reacties 23
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
De 5300 is een prima decoder/ pvr, maar niet te vergelijken met de 5200.

De 5300 heeft, zoals je bekend, geen interne harde schijf, maar 1 tuner, geen analoge audio uitgangen, waar wel oplossingen voor zijn, geen vcr scart en geen display.

Daarom wordt deze ook uitgegeven als standaard mediabox. Werkt prima, maar moet het dus wel met veel minder opties doen dan de 5200.

De 5300 is wel Interactief (kabel van oud Ziggo, Internet mag van een andere provider zijn) maar door de aanwezigheid van maar 1 tuner, minder geliefd bij mensen die regelmatig wat willen opnemen. Een harde schijf kan worden aangesloten, dus dat isdue is goed op te lossen, maar slechts 1 tuner is echt een gemis voor velen. Verder een prima apparaat als je gewoon in HD wilt gaan kijken.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
lianajan

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vindt het belachelijk van Ziggo om je op te schepen met een 5300 humax.
Maar het zal wel te maken hebben met de Horizon box van Ziggo,die doen ze liever leveren.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag lianajan,

De 5300 wordt ook uitgegeven als standaard mediabox. De andere modellen worden niet meer door Ziggo geleverd, hetgeen inderdaad te maken heeft met de komst van de Horizon.

Echter is de 5300 voor veel mensen ook voldoende en is het dus een veel gebruikte decoder/pvr, maar redelijk simpel uitgevoerd. Alle waar is naar zijn geld en daarom ook gaat de vergelijking met b.v. de 5200 ook mank. Er is ook nog een nieuwere, 5400, maar deze is technisch gelijk aan de 5200. De 5400 heeft alleen een grotere schijf, in dit geval 1TB.

Wil je dus een ander model Humax dan de 5300 zul je naar de winkel moeten, maar dan loop je helaas wel tegen de smartcard perikelen aan welke nu gelden.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
lianajan

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Je laat dus in de eerste regel al duidelijk zien dat je gedwongen wordt de richting van ziggo's wil te moeten volgen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
lianajan wrote:
Je laat dus in de eerste regel al duidelijk zien dat je gedwongen wordt de richting van ziggo's wil te moeten volgen.


Maar daar kan ik niets aan doen natuurlijk. Ik ben ook gewoon een klant welke probeert anderen te helpen. Door mijn ondersteuning voor Humax ken ik de apparaten alleen wellicht beter als anderen, maar ik kan de ontwikkelingen niet stoppen.

Mvg.Willem
Ondersteuning Humax
Paul.Niezing

Level 13
  • 895Posts
  • 46Oplossingen
  • 58Likes
@lianajan

Ik snap u ophef tot op zekere hoogte maar u heeft een 5200 staan dus wat is het probleem zou ik haast zeggen.
Kan het zo zijn dat u recent iets in uw abonnement heeft veranderd? De 5300 krijgt u zoals Willem al aangeeft als standaard mediabox, en dus vaak ook standaard bij sommige abonnementen.

Verder snap ik uw opmerking wel, ik vond het ook altijd prettig zelf te kunnen kiezen wat voor apparaat ik gebruik, echter past de huidige wijze wel in lijn met wat alle providers doen. Daarbij is het ook nog zo dat het voor een provider makkelijker is om te moderniseren/uitbreiden van de mogelijkheden als alles in eigen beheer is.
lianajan

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dan moet de provider eens een betere service er op na houden.
Heb onlangs een tweede horizon box besteld Daar ik op verschillende plaatsen in huis een Humax heb staan moest ik 2 smartcards deactiveren en zou ik na 2 dagen een Horizon box krijgen helaas zit na 4 dagen nog steeds zonder Maar zit nu ook met 2 Humax apparaten zonder beeld.
Vindt dat absoluut geen service Paul Had men deze kaarten niet beter kunnen annuleren als de media box was aangesloten.
Of gebeurd dit ook zo bij andere providers.?
Reeds 4 maal getelefoneerd en nog geen stap verder.!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag lianajan,

heb je 5 smartcards, en je ontvangt een Horizon, gaat er 1 smartcard af. Ontvang je 2 Horizon boxen, worden er 2 smartcards gedeactiveerd. Je mag er maximaal 5 bezitten, maar de Horizon telt daar ook in mee, ondanks dat deze geen fysieke smartcard heeft.

Zonder beeld zit je op de Humax echter niet, want Ziggo hanteert een groot aantal vrije zenders:

Zenders die je kan ontvangen zonder smartcard in Ziggo gebied (dus niet (oud) UPC gebied, zijn de onderstaande:

NPO1HD, NPO2HD, NPO3HD, Ziggo TV, Ziggo sport HD, Disney channel, TV NH, Schagen TV, RTV Den Helder, Alkmaar centraal TV, RTV Noordkop, TV80, Weeff, C-TV, HHW A life, Lokale omroep, Lokale omroep Heilo TV, Ketnet, Film 1 Sundance, CI, Shorts TV, AMC, CBS reality, Jimjam, Ziggo sport voetbal HD, Extreme sports channel, Fox sports info, CNN, BBC world news, Brava NL klassiek, TV Noord, Omroep Friesland, TV Drethe, TV oost, TV Gelderland, Omroep Flevoland, TV NH, Regio TV Utrecht, TV West, TV Rijnmond, Omroep Zeeland, Omroep Brabant, L1TV, AT5, Erotiek pakket info, MVH Soft info.

Vanaf 925, niet HD:

NPO1, NPO2, NPO3, RTL4, RTL5, SBS6, RTL7, Veronica/Disney XD, Net5, RTL8, Comedy Central, Nickelodeon/Spike channel, Discovery, National Geographic Channel, Eurosport1, TLC, MTV, 24Kitchen, FOXlife, HISTORY, één, Canvas, ARD, ZDF, BBC One, BBC Two, Nat Geo Wild, RTL Z, Ziggo Sport, Ziggo Zenderoverzicht, Zender v/d maand, Testbeeld, Ziggo Zenderoverzicht HD, Eventkanaal.

Bijgewerkt op maandag 16-05-2016

Mvg. Willem.
Ondersteuning Humax
Paul.Niezing

Level 13
  • 895Posts
  • 46Oplossingen
  • 58Likes
lianajan wrote:
Dan moet de provider eens een betere service er op na houden.

Ja daar kunnen we heel lang over doorgaan echter is dit beleid in provider land standaard tegenwoordig om eerder genoemde redenen. Dat zegt uiteraard niets over mijn eigen mening:cool:

lianajan wrote:
Heb onlangs een tweede horizon box besteld Daar ik op verschillende plaatsen in huis een Humax heb staan moest ik 2 smartcards deactiveren en zou ik na 2 dagen een Horizon box krijgen helaas zit na 4 dagen nog steeds zonder Maar zit nu ook met 2 Humax apparaten zonder beeld.

Zie Willem zijn reactie. Het verdient echter geen schoonheidsprijs dat de kaarten al gedeactiveerd worden alvorens er een werkend alternatief is geleverd

U zou zoals Willem aangaf de Free To Air zenders kunnen gebruiken, om het gebruik wat makkelijker te maken kunt u de ontvangers afstemmen op netwerk ID 4444 dan krijgt u de zenders gewoon op 1 2 3 4 5 6 enz enz.
lianajan

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Willem eerst lezen waar het over gaat.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
lianajan wrote:
Beste Willem eerst lezen waar het over gaat.


Dat heb ik gelezen, maar je hoeft dus niet zonder beeld te zitten op de Humax decoders. Verder kan ik de situatie helaas niet veranderen. Ik begrijp de frustratie, maar ben in beginsel alleen maar ingegaan op de vraag van olga.claus. Maar ik raad je aan Ziggo te bellen voor dit probleem, en kom je daar niet verder kan ik het hier nog wel melden, tenzij een van de moderatoren het al niet eerder oppakt.

Mvg. Willem
olga.claus
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Willem, bedankt voor jouw reactie. Ik heb geen verstand van de diverse zaken 😞 maar begrijp dus dat je met de 5200C geen interactieve tv kunt inschakelen. Ik mis het tot nu toe niet dus laat de 5300C voorlopig mooi in de doos .
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag olga.claus,

Graag gedaan.

Ik denk echter dat er iets verkeerd is overgekomen, want ook de 5200 is Interactief. Je dient dan wel geabonneerd te zijn op de kabel van Ziggo, in het gebied dat eerder ook al onder Ziggo viel. In het gebied dat eerder onder UPC viel, werkt het niet.

Er is tevens een Internet aansluiting benodigd, en die mag ook van een andere provider afkomstig zijn.

De Humax 5100, 5200, 5300 en 5400 zijn dus Interactief. De 5050 niet.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
olga.claus
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Willem,

ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dat interactieve stuk moet activeren. Wij hebben inderdaad Ziggo kabel en internet via Ziggo. Onlangs een zg. smarttv aangeschaft waarvan we nog niet alle mogelijkheden kennen. Durf eerlijk gezegd niet goed eraan te beginnen omdat ik bang ben dat er dingen misgaan. Nu werkt alles naar behoren :-).

Wat ons overigens opvalt is dat, als we iets opnemen met de nieuwe Humax, het op te nemen programma aan het eind wordt 'afgekapt' alsof het programma te lang was. Dat gebeurde met de oude Humax niet. Heb al eens geprobreerd dit te voorkomen door het programma dat volgde, ook op te nemen maar dat 'pakte' de Humax niet. Heb je hier misschien een oplossing voor?

Groet, Olga
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Olga,

zelfs als er iets misgaat bij het instellen van Interactieve Tv, zal de decoder verder gewoon zijn werk blijven doen. Maar het instellen is redelijk eenvoudig, zeker als je werkt met een UTP/Lan kabel, hetgeen ik ook zeker aanraad. De instellingen voor het instellen van Interactieve Tv vind je hier: https://myhumax.info/thuisnetwerk/

Voorts is het mogelijk om zowel de start- als eind tijden voor opnames aan te passen/te verlengen. In het menu, onder opname, kun je de begintijden met een extra tijd vervroegen, maar ook is het daar mogelijk de eindtijden te verlengen. In bepaalde gevallen zal er echter geen rekening worden gehouden met de verlengde eindtijden, als b.v. 2 opnames achter elkaar zijn ingepland. Dit zal dan worden gemeld, als je de opnames inplant.

Ook is daar de optie aanwezig om de tijden voor het vooruit springen te vergroten. Gebruik je dan de pijltoetsen, kun je in een paar stappen door b.v. de reclame skippen, terwijl de stappen van de pijltoetsen op de grote ronde toets gelijk blijven. Het is dus best lonend eens door de menu's te scrollen.

Mvg. Willem
olga.claus
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Willem,

bedankt voor jouw opmerkingen. We zullen er echt eens aan moeten beginnen met de handleiding erbij. Ik lees iets over een dongle. Moet die dus altijd gebruikt worden? Heb tot nu toe nooit een dongle gebruikt. Ik zie ook dat er dus ook veel meer mogelijkheden zijn, zoals het verlengen van eindtijden. Zullen ons er toch eens in moeten verdiepen om alle mogelijkheden van de tv en Humax te kunnen gebruiken.

Groet, Olga
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
olga.claus wrote:
Beste Willem,

bedankt voor jouw opmerkingen. We zullen er echt eens aan moeten beginnen met de handleiding erbij. Ik lees iets over een dongle. Moet die dus altijd gebruikt worden? Heb tot nu toe nooit een dongle gebruikt. Ik zie ook dat er dus ook veel meer mogelijkheden zijn, zoals het verlengen van eindtijden. Zullen ons er toch eens in moeten verdiepen om alle mogelijkheden van de tv en Humax te kunnen gebruiken.

Groet, Olga


De dongle is voor als je de humax draadloos met internet wilt verbinden voor de ondemand diensten of de bumax in je thuisnetwerk wilt toevoegen. . Je kan dus ook gewoon voor bedraad kiezen wat in de meeste gevallen stabieler is. Als ik even voor willem mag beantwoorden:$
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Olga,

Zoals Robbo al aangaf gebruik je niet altijd een dongel. Of je moet de decoder dus al draadloos willen opnemen in je netwerk. Maar Interactieve Tv is alleen voorbehouden aan het Ziggo gebied dat dus eerder ook al onder Ziggo viel. In UPC gebied werkt dat niet, en bij andere providers evenmin. Veel providers doen daar ook niet veel mee.

Maar wil je dat gebruiken, of wil je de decoder opnemen in je netwerk, kun je het best een UTP/Lan kabel gebruiken. Is goedkoper en beter. Een kabel is altijd nog het betrouwbaarst. Overigens lopen alleen de opdrachten voor ITV via het Internet. De ontvangst loopt altijd via de kabel. Het Internet mag dus zelfs van een andere provider zijn, als de kabel maar van Ziggo is.

De handleiding zal zeer waarschijnlijk op een CD staan en dus kun je hier de handleiding ook terug vinden: https://www.gebruikershandleiding.com/Humax-HUMAX-IRHD-5300C/handleiding-5-469392.html Ook zijn hier vragen door me beantwoord. Maar het loont ook zeker om gewoon het menu eens door te kijken, want er zijn zeer veel opties aanwezig.

De handleiding voor de 5200 vind je hier, mede als antwoorden: https://www.gebruikershandleiding.com/Humax-iHDR-5200C/handleiding-5-456154.html

Mvg. Willem
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik kan het verhaal van Willem alleen maar onderschrijven. Hier in huis staat de Humax 5200C niet al te ver bij de router in de meterkast vandaan en werkt interactieve TV en Films en Series goed via de dongle.

De Human heeft allerlei handige netwerkfuncties. Zo kun je via FTP video bestanden naar je computer overhevelen. Verder kun je op andere apparaten in huis opnames van de Human bekijken. Sinds kort hebben we een Bluray-speler op de slaapkamer en die ziet de Humax als server.

Verder kun je een externe harde schijf aan de Humax hangen zodat je bestanden kunt overzetten als de harde schijf volraakt. Met programma's in HD gaat dat tamelijk snel.

Afgezien van het feit dat de Humax sinds 2012 twee keer kuren heeft gehad (mislukte timmeropnames) zijn we toch wel tevreden over het apparaat. Een volledige reset heeft beide keren geholpen. Hij kan een aantal dingen die een Horizon kan niet maar kan tegelijkertijd dingen die bij de Horizon allemaal zijn dichtgespijkerd. Ik hoop dat hij nog lang volhoudt. Wij hebben zelfs al overwogen om een 5200C of 5400C te kopen en in reserve te houden mocht deze de geest geven.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic