Tiesie

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Instellen digitale zenders op Humax5200c en opgenomen programma kopiëren naar LGRH389H

Beste Willem,

In een nogal ver verleden heb je me uitstekend geholpen met probleempjes met de analoge recorder LGRH389H.

Nu de analoge doorgifte verdwijnt, heb ik een Humax 5200c aangeschaft, maar ik weet niet zo goed hoe dat werkt met het instellen van zenders op de twee tuners. Moet dat per tuner apart?

En moet ik voor een opname dan de keuze maken voor een bepaalde tuner?

En hoe moet ik de apparatuur verbinden om een opname van de HD van de decoder over te zetten naar de LGRH389H op DVD?

Het zou erg fijn zijn als je me daarmee zou kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Tiesie ( Thijs, maar die naam mocht ik niet gebruiken  bij de aanmelding!)

18 Reacties 18
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes

hallo Tiessie ik weet niet of Willem vandaag nog voorbij komt maar ik kan je vast een eindje op gang helpen.

Opnemen doe het makkelijkt via de Gids ofwel guide.  Simpel programma selecteren op ok drukken en opnemen kiezen en de box doet de rest.

Afspelen van een opname via de Humax  doe je met de knop Media daar staan je opgenomen programma's

overzetten naar een computer staat goed op onderstaande webpagina beschreven. Daarna kun je er op die computer van alles mee.

Prima ding  gekocht dat was een goede keuze.

 

https://sr-pc-hulp.nl/Humax%205200c.pdf

 

succes Eddy

 

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

maar ik weet niet zo goed hoe dat werkt met het instellen van zenders op de twee tuners. Moet dat per tuner apart?

En moet ik voor een opname dan de keuze maken voor een bepaalde tuner?”

 

Dat regelt de Humax allemaal zelf. Daar kun je zelfs niets aan instellen.

Hier is best veel info te vinden.

https://myhumax.info/veelgestelde-vragen-over-de-humax-ihdr-5200c/

 

De 2 tuners werken als volgt:
Digitale uitzendingen worden uitgezonden in een bundel/stream van 4 tot 8 TV/Radiozenders.
Wanneer u tegelijkertijd 2 programma’s opneemt, dan kunnen deze programma’s zich in 2 afzonderlijke streams bevinden. Als dit het geval is dan worden er 2 tuners gebruikt voor opname. Stel u wil nu gewoon televisie kijken. U kunt dan alleen die zenders bekijken die in de 2 streams zitten waarin ook de zenders zitten die u aan het opnemen bent.
Uw ontvanger heeft twee ingebouwde tuners.
Bij digitale TV is het gebruikelijk dat er 4 tot 8 TV programma’s per ‘stream’ (kabelkanaal) worden uitgezonden. Dit aantal is afhankelijk van de door de kabelmaatschappij gewenste beeldkwaliteit. Wanneer de twee programma’s die u opneemt beide via dezelfde ‘stream’ (dus via 1 tuner) worden uitgezonden dan is de tweede tuner nog vrij om een live Tv-programma, uitgezonden via een andere ‘stream’, te bekijken.

Worden echter de twee programma’s die u opneemt niet via dezelfde ‘stream’ uitgezonden dan worden beide tuners gebruikt voor de opnames. In dat geval kunt u uitsluitend een programma live kijken dat in één van beide ‘streams’ uitgezonden wordt. Wilt u een programma kijken dat niet via deze twee ‘streams’ wordt uitgezonden dan krijgt u de melding dat het programma niet beschikbaar is door opnames.

De mogelijkheid om 2 programma’s gelijktijdig op te nemen en een 3e programma live te bekijken is dus afhankelijk van wélke programma’s u opneemt en hoe de kabelmaatschappij de programma’s heeft gegroepeerd in de ‘streams’. Om te zien welke zenders dit zijn drukt u op de OK-toets. U komt dan in de totale zenderlijst. De beschikbare zenders zijn dan vetgedrukt. Tijdens het maken van een dubbele opname werkt de time-shift functie niet meer. Deze functie werkt overigens wel op de twee programma’s die op dat moment worden opgenomen.

Tiesie
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Eddy wrote:

hallo Tiessie ik weet niet of Willem vandaag nog voorbij komt maar ik kan je vast een eindje op gang helpen.

Opnemen doe het makkelijkt via de Gids ofwel guide.  Simpel programma selecteren op ok drukken en opnemen kiezen en de box doet de rest.

Afspelen van een opname via de Humax  doe je met de knop Media daar staan je opgenomen programma's

overzetten naar een computer staat goed op onderstaande webpagina beschreven. Daarna kun je er op die computer van alles mee.

Prima ding  gekocht dat was een goede keuze.

 

https://sr-pc-hulp.nl/Humax%205200c.pdf

 

succes Eddy

 

 

Bedankt voor je snelle reactie. Maar ik wil een opgenomen programma van de HD van de Humax rechtstreeks naar een HD-DVDrecorder kopiëren en niet naar een PC…..

Thijs

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

https://myhumax.info/veelgestelde-vragen-over-de-humax-ihdr-5200c/

 

Kan ik mijn opnames op DVD archiveren?

 

Ja, dat kan. U kunt de DVD-recorder aansluiten op de VCR-scart van de HUMAX ontvanger. Met die DVD recorder kunt u alles opnemen wat ook op de TV wordt weergegeven door de HUMAX ontvanger. Dus als u een eerder opgenomen programma afspeelt, kunt u dat probleemloos op uw DVD-recorder opnemen.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Tiesie !

 

“Nu de analoge doorgifte verdwijnt, heb ik een Humax 5200c aangeschaft, maar ik weet niet zo goed hoe dat werkt met het instellen van zenders op de twee tuners. Moet dat per tuner apart?

En moet ik voor een opname dan de keuze maken voor een bepaalde tuner?”

Je gaat gewoon naar de Guide, kiest een programma uit d.m.v. de pijltoetsen, en bij het gewenste programma klik je op de OK toets. Je kan in ieder geval één programma kijken, en een ander opnemen. Soms kun  je echter 2 programma's opnemen en een 3e bekijken. Neem je 2 programma's op, druk dan ook eens op de OK toets. Dan zie je alle zenders. Deze in het wit zijn dan nog te bekijken . Ook kun je 2 programma's opnemen en een eerder gemaakte opname bekijken. 

 

Noot: als je kijkt wordt doorgaans tuner 1 gebruikt. Als je daarnaast ook gaat opnemen word vanzelf de 2e tuner aangesproken. 

Zie ook hier voor het op DVD zetten:
https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-an...

Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes

Ja natuurlijk werkt het ook alleen met de eerder door mij beschreven methode zijn de kopieën in de regel van betere kwaliteit en makkelijker over te zetten in een ander formaat.

 

Ik zie in dat je een iets andere werkwijze moet eigen maken. Dat kan een uitdaging zijn.

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

En hier is nog een handleiding;

https://myhumax.info/wp-content/uploads/2014/12/Gebruiksaanwijzing-iHDR5200c.pdf

 

Tip: heb je een Humax van marktplaats gehaald, zet deze dan eens terug naar de fabrieksinstellingen en formatteer meteen, of daarna de harde schijf als alles eraf kan. Formatteer daarna de Humax nogmaals.

Je werkt dan met een mooi ‘schoon’ apparaat. Stel daarna alles (weer )in, zoals je dat wilt hebben. 

-Menu

-Instellingen

-Installatie

-Fabrieksinstellingen

-Wachtwoord; het standaard wachtwoord is 0000 (4x nul). 

-Nu zie je een kader met ‘Wilt u de fabrieksinstellingen terugzetten? en Harde schijf formatteren. Vink je dit vakje niet aan, blijven alle opnames bewaard. Vink je het aan, word ook éénmalig de schijf geformatteerd. Het opnieuw installeren wijst zich vanzelf, maar in oud UPC gebied ligt het iets anders;
 

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-o...



Eerst dit maar even. Niet teveel tegelijk, want dat is misschien niet handig. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Eddy wrote:

Ja natuurlijk werkt het ook alleen met de eerder door mij beschreven methode zijn de kopieën in de regel van betere kwaliteit en makkelijker over te zetten in een ander formaat.

 

Ik zie in dat je een iets andere werkwijze moet eigen maken. Dat kan een uitdaging zijn.

 

 

Ik heb daar ook een topic voor gemaakt @Eddy maar dat is niet voor iedereen even eenvoudig en men kan dat later altijd nog doen. Een opname op DVD zetten verliest sowieso meestal wel aan kwaliteit, want een DVD is SD. Maar met de juiste instellingen op de Humax en DVD recorder is het beeld doorgaans zeer netjes. 

Alweer wat ouder;

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Tiesie
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste Willem, Hartelijk dank. Ik ga ermee aan de slag!

Mvg. Thijs

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag Thijs/ @Tiesie 

veel succes! Moet vast lukken. Het werken met de Humax (basis) is op zich simpel, dus dat is doorgaans goed te doen. Voer je een fabrieksreset uit van de Humax, dan staat deze (weer) ingesteld op 720P. Om dat te verhogen druk je enkele keren op de V-format toets onderaan op de afstandsbediening. Maar ook kun je het meteen weer aanpassen bij de installatie. 

Tiesie
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dag Willem,

Je verwijzing naar 720P zegt mij helaas helemaal niets…..!

Maar ik ga straks eerst maar eens gewoon basic de 5200c aansluiten en als ik dan iets niet snap…..dan meld ik me ( met permissie! ) weer bij jou.

Is wel vertrouwd met een oude rot in het vak te mogen communiceren!

Mvgr, Thijs

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Tiesie 

 

720P is de standaard resolutie waar de Humax op staat. Bij een HD-ready Tv is dat goed, bij een Full-HD Tv zet je de Humax op 1080I. Is heel simpel te doen met de V-format toets. kan niet missen. 

 

Is goed, rustig aan. Je leert het apparaat vanzelf kennen. Ik had je ook al verwezen naar de handleiding. Goed lezen en en gewoon daar eens in kijken als het nodig is. En anders zie ik je wel tegemoet. 

Inderdaad leuk. Is al wel een tijd geleden begrijp ik dat we elkaar gesproken hebben. Dat was dus niet op deze site denk ik. Soms kom ik echter nog mensen tegen van jaren geleden, want ja, helpen doe ik al zeer lang. 

Mvg. Willem

Tiesie
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Goede avond Willem,

Ik heb de HUMAX 5200c geheel werkend mede dank jouw tips!

De vraag is nu uiteraard hoe ik een opgenomen programma van de HD van de Humax kan kopiëren naar een DVD op De LG recorder.

Ik heb de LG recorder via Scart verbonden met de Humax.

Mvrg, Thijs

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @Tiesie 

 

hiervoor kun je dus de uitleg gebruiken zoals hier staat;

https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-an...

Zorg eerst voor alle juiste instellingen. Volg daarvoor de stappen van de link. Kort samengevat:

-Stel het volume van de Humax in op voluit

-Plaats een DVD-r schijfje in de DVD recorder

-Stel de DVD recorder in op (meestal AV2, maar ik weet niet hoe jij dat hebt gedaan. Kies in ieder geval die ingang welke je hebt gebruikt om de Humax met de DVD recorder te koppelen. Nogmaals, lees alles daar even goed door).

-Kies het juiste programma uit dat op de schijf van de Humax staat

-Start de DVD recorder (opname)

-Start nu meteen de gemaakte opname welke op de Humax staat, en je op DVD wilt zetten

-Let op: met deze volgorde kun je wel even het opstarten van de opname op de Humax ook op DVD zien. Blijf daarom verder overal af, want anders zal ook dat zichtbaar zijn op DVD. 

Mooi dat de Humax werkt! Zo zie je maar, we komen er wel. Ook dit gaat vast lukken. Maar het kost misschien wat tijd, gewenning en DVD-r schijfjes … 

 

Tiesie
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dag Willem,

Bedankt voor je antwoord.

Ik ga ermee aan de slag en uiteraard houd ik je op de hoogte van het resultaat.

Kan even duren: maar de tijd zal het leren!

Mvrgr Thijs

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Prima,

haast je niet. Ik ga zo mijn bed in en lees het later allemaal wel wer even.

Veel succes!!

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Is wel vertrouwd met een oude rot in het vak te mogen communiceren!

Mvgr, Thijs

 

Is toch leuk te lezen. heel af en toe kom ik nog een ‘oudere’ bekende tegen. 

Uitgelicht topic