Info: Wat moet je weten over smartcards

  • 23 december 2016
  • 117 Reacties
  • 25536x Bekeken

Reputatie 5
Hallo Ziggo Community,

Smartcards is een groot onderwerp op de Community en hier willen we graag wat meer uitleg over geven. We hebben gemerkt dat het erg onduidelijk is en daarom hebben we wat punten op een rijtje gezet.
Er komen veel vragen binnen over het activeren, heractiveren en het kopen van smartcards en hier gaan we antwoord op geven. Zoals jullie weten hebben we twee verzorgingsgebieden bij elkaar gebracht en dit willen we gelijk trekken. Deze informatie (of wijziging) heeft vooral betrekking op onze klanten die gebruik maken van gekochte smartcards/mediaboxen.


Dit is de actuele informatie over het smartcardbeleid:

- Je behoudt als klant je huidige situatie, met een maximum van 5 digitale tv producten. Dit kunnen 5 smartcards zijn, maar bijvoorbeeld ook 3 smartcards + Horizon Mediabox + Extra Mediabox of CI+.
- Zelf aangeschafte, inactieve of smartcards die bij een andere gebruiker geregistreerd staan worden niet meer geactiveerd.
- Na activatie van de nieuwe mediabox (bijvoorbeeld de Mediabox XL) krijg je kortstondig een E16 melding te zien op de eigen aangeschafte decoder/smartcard, deze melding verdwijnt na enkele minuten.
- Als je smartcard defect/gestolen is, dan vervangen wij de smartcard als deze nog binnen de garantieperiode zit en bij Ziggo zelf is aangeschaft.
- Wanneer een smartcard onterecht is beëindigd, zullen we dit natuurlijk gewoon voor je herstellen.
Wat wordt er gedaan met smartcards die in de winkel worden gekocht?
- We activeren geen nieuw aangekochte smartcards.

Er zijn ook veel reacties en topics geplaatst over smartcards die opeens niet meer werken.

Hoe kan het dat meerdere smartcards niet meer werken?
Dit had te maken met een storing.
Veel van onze klanten hebben hier last van gehad en dit heeft onduidelijkheid gebracht.
De storing is inmiddels verholpen. Het mag niet meer voorkomen dat je smartcard het opeens niet meer doet.
We zijn nog wel bezig met het herstellen van de nasleep van deze storing en dit heeft absoluut onze hoogste prioriteit.

Val jij met jouw situatie buiten de boot of zijn er nog onduidelijkheden? Reageer dan in het topic of stuur ons een privébericht.


We willen de komende tijd vaker proactieve topics plaatsen over grotere onderwerpen. Zo kunnen we jullie voorzien van heldere informatie en bruikbare, actieve doorverwijzingen naar andere topics op de Community.
Hier hebben we allemaal wat aan! Heb je ideeën over een onderwerp? Laat het ons dan weten!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

117 Reacties

Reputatie 7
Badge +26

Ik koop toch een zenderpakket in een bepaalde kwaliteit voor mijn adres?
Niet per toestel?
Wie heeft er in deze tijd nog 1 toestel?
Even reactie van de case afwachten.


U heeft deze vraag ook in een ander topic gesteld.

Nee, u koopt niet een zenderpakket per adres. Voor de 2e en 3e TV is ook een mediabox of CI module nodig. Die krijgt u tegen vergoeding in bruikleen van Ziggo. Omdat u uw abonnement bij Ziggo heeft opgezegd en een nieuw abonnement bent aangegaan zijn de nieuwe voorwaarden van toepassing en zullen oude smartcards die al in uw bezit waren niet meer geactiveerd worden.
Ik heb mijn ziggo totaalpakket eind vorig jaar na vele jaren aangepast naar alleen tv kijken.
(In mijn regio kon glasvezel worden aangelegd als meer dan de helft van de inwoners meedeed)
Na advies van ziggo te hebben ingewonnen bij de helpdesk kon dat prima als ik hetvolgende deed.
Moest mijn totaalpakket opzeggen om na enige pauze een 'tv start' af te sluiten.
Vreemde procedure, maar er kon pas wat worden geactiveerd als er eerst wat wordt afgesloten.
Zo gezegd...
Moest er een box of ci+ kaart bij bestellen, maar verder liep het vlekkeloos.
Ci+ met kaartje ontvangen, en na een extra telefoontje is deze kaart geactiveerd.
Nu wil ik op mijn andere tvs ook deze zenders weer bekijken, maar kan mijn smartcards niet meer aanmelden/activeren.
Dit was altijd gratis en eenvoudig.
Na een belletje met het callcenter wordt hier ook erg schimmig over gedaan.
Kaarten staan wel op mijn adres en naam...
Heb een 'case' laten aanmaken, maar vindt het toch vreemd dat dit niet vanzelfsprekend is.
Ik koop toch een zenderpakket in een bepaalde kwaliteit voor mijn adres?
Niet per toestel?
Wie heeft er in deze tijd nog 1 toestel?
Even reactie van de case afwachten.
Reputatie 7
Appels met Peren vergelijken... Power Promise kan je niet vergelijken met je zoek geraakte, of defecte smartcard. Power Promise discussie kan ik je verwijzen naar deze https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-101/power-promise-voor-bestaande-klanten-21345]topic.

Daarnaast is het toch al een lange tijd dat Ziggo de smartcard niet meer zomaar uitdeelt, hierover is zeker wel bericht geweest naar de klanten. Heb daar zelf informatie over ontvangen en zo nu en dan de website lezen van Ziggo zou ook helpen. (20 december 2016: Ziggo is gestopt met de activatie van losse smartcards. Hierdoor is het niet meer mogelijk om een tweedehands smartcard te kopen en deze te activeren. Om een tweede kaart te gebruiken, moet bij Ziggo een kaart worden gehuurd.)

Het zijn op dit moment de regel bij Ziggo alleen nog maar een smartcard te huren. Voor extra informatie kan je op deze pagina kijken. Eventueel een nieuwe keuze maken van pakket dat je afneemt bij Ziggo, daarvoor kan je eens kijken op deze pagina.

Vervelend blijft het maar volgens mij is er op dit moment geen andere oplossing. Je zou nog even kunnen wachten op een moderator, al hoewel ik zelf denk dat die niet veel meer kan doen. Maar goed, je weet het nooit. Toch wens ik je alvast een goed weekend en alvast hele fijne feestdagen gewenst. 🎅 ☃ 🎄
@EnergieBoy en @Be rt
Ik heb al diverse helpdesk benaderd. Zowel telefonisch als via Twitter. Eerst maken ze een case aan om de kwijtgeraakte smartcard te gaan vervangen en later zegt men dat het helemaal niet kan!?!? Een foutje. Daarna nog iemand gesproken van de financiële administratie. Uiteindelijk kunnen ze alleen de kaart vervangen als ik huur ga betalen voor die kaart van 2 euro per maand. Ik krijg dan ook een nieuw decoder.
Ik wil best eenmalig betalen voor een smartcard. Geen probleem. Maar om dan verplicht te worden om een decoder incl. smartcard te gaan huren gaat mij te ver.
Dat ik eerst had moeten informeren bij Ziggo is onzin aangezien ik dit in het verleden vaker heb gehad met smartcards die defect waren. Die werden gewoon vervangen en het maakte niet uit hoe oud ze waren. Iets over garantietermijn heb ik nooit gehoord.
In denk dat zij moeten de klant informeren als ze dit soort impopulaire wijzigingen (noem het beleid) gaan doorvoeren. Maar dat doet Ziggo niet. Of ik heb het tussen al die reclame e-mails door niet gelezen.
En wel veel reclame maken voor de populaire zaken zoals de Power Promise waar je gewoon dik voor moet betalen.
Reputatie 7
Badge +28
Opzich vrij logisch toch? Nadat de garantie periode is verlopen, moet je altijd zelf opdraaien voor de kosten, tenzij je het in bruikleen hebt. Daarom vind ik hun bruikleensysteem veel beter dan het koopsysteem.
Maar ik ben benieuwd naar de antwoorden op de vragen die Bert heeft gesteld:)
Reputatie 7
Badge +35
@patrickd

Ik lees in het eerste bericht van dit topic:

"- Als je smartcard defect/gestolen is, dan vervangen wij de smartcard als deze nog binnen de garantieperiode zit en bij Ziggo zelf is aangeschaft.
- Wanneer een smartcard onterecht is beëindigd, zullen we dit natuurlijk gewoon voor je herstellen. "

Wat gaat er niet goed bij je?
Kun je je probleem uitgebreider omschrijven?

Heb je de helpdesk al gebeld en wat was hun mededeling?
Reputatie 7
Vooruitgang noemen ze dat Patrickd. Je had natuurlijk ook eerst even kunnen informeren bij Ziggo wat de mogelijkheden zijn nu je smartcard defect is of kwijtgeraakt. Zo ie zo lijkt het mij niet slim dat als je smartcard kwijt is, of defect, dat je dan een decoder van iemand overneemt. Maar dat is mijn mening :)

Als je over wil stappen zit je toch ook weer met een nieuwe decoder en kan je alles weer opnieuw aansluiten. Misschien is het dan toch slimmer, of handiger, om een Mediabox XL aan te schaffen bij Ziggo. Misschien kan een moderator je verder helpen met je besluit?!

Vervelend, zeker voor de feestdagen, want niemand wil zonder TV zitten deze koude natte witte dagen.
Wat ontzettend klantonvriendelijk om bij een defecte of kwijtgeraakt smartcard geen vervangende kaart meer te sturen. In plaats daarvan kun je een nieuwe decoder krijgen incl. smartcard. Echter moet je deze wel huren!! En dat terwijl ik net een decoder van iemand overgenomen heb. Die kan ik dus in de kliko donderen.
Zo jaag je wel mensen richting KPN!
Reputatie 7
Badge +35
Misschien heb je dit advies ook al eerder gehad:
Staat het nummer al wel in Mijn Ziggo?

Zo ja, de TV aan zetten waar hij inzit en Opnieuw ophalen klikken in instellingen achter de smartcard.

Zo nee, morgen maar weer Ziggo bellen.
Het werkt nog altijd niet...
Reputatie 7
Vandaag een CI+ module ontvangen, echter blijft hij aangeven E16-04.
Geen enkele zender zit in het pakket volgens de module.

Alles geprobeerd, en zie ook bij mijn producten niet de smartcard code/nummer, die op de kaart zelf staat.. tot mijn verbazing wel 2 andere en 1 box.

Ik heb toch echt maar 1 box en sinds vandaag 1 module...


Leuk dat je de moeite hebt genomen om een Community account te maken, welkom! Hoe staat het er inmiddels voor?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @WSchouten87, het activeren van zo'n kaartje kan even duren. Normaal gesproken duurt het ongeveer een half uurtje als de smartcard in de module blijft zitten, maar het kan soms wat langer duren.
Ik zou zeggen, laat hem vannacht gewoon in de TV zitten, en als ie dan morgenochtend het nog steeds niet doet, kan of een moderator of de klantenservice ervoor zorgen dat je wel weer gewoon alle zenders kunt bekijken. Klantenservice gaat waarschijnlijk sneller dan wachten op een moderator.

Groet,
Evert
Vandaag een CI+ module ontvangen, echter blijft hij aangeven E16-04.
Geen enkele zender zit in het pakket volgens de module.

Alles geprobeerd, en zie ook bij mijn producten niet de smartcard code/nummer, die op de kaart zelf staat.. tot mijn verbazing wel 2 andere en 1 box.

Ik heb toch echt maar 1 box en sinds vandaag 1 module...
Reputatie 7
Bedankt voor het scherp houden van mijn bericht. Dit geeft mij dus aan dat ik niet echt duidelijk ben geweest. Bedoelde ermee te zeggen dat het super handig zou zijn als er in de toekomst TV's komen met ingebouwde decoders, waar dan helemaal geen kaartje meer in hoeft.

Kijk maar naar Apple, die is druk bezig om zijn mobiele telefoon zonder simkaart te leveren. Dan kan je dus bij elke provider je aanmelden zonder dat je een simkaartje krijgt. Dat zou natuurlijk ook super handig zijn voor TV aanbieders. Hoef je niets te huren en heb je ook geen extra kastjes meer. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee.

Maar zoals je zegt, alles is er nog steeds en alles is nu te huur. Slimme zet.
Reputatie 7
Badge +19
Energieboy

Een Tv met ingebouwde digitale ontvanger bestaat al lang hoor. Daar gaat een module met smartcard in en vervolgens kun je alles zien wat er in je pakket zit.

De smartcards zijn er dus ook helemaal niet uit! Maar deze kun je alleen niet meer los kopen. Maar als je een module wilt, of een standaard mediabox (Humax 5300c) kun je deze via Ziggo huren en dan zit hier dus tevens een smartcard bij.

Dus kort samengevat:

Een Tv met digitale tuner bestaat al lang.

De smartcard is er nog steeds, maar word alleen verhuurt i.c.m. een module of Humax 5300.
Reputatie 7
Persoonlijk, dus spreek over mij zelf, denk ik dat er altijd wel mensen zijn die het één handig vinden en de ander het andere. Ziggo heeft het ooit aangeboden en het lijkt erop dat er toch minder voordelen zitten aan het één dan het ander (laat even lekker in het midden wat nu wat is, dat mag je zelf invullen).

Maar we leven gelukkig niet meer in 2015 en ik denk dat VodafoneZiggo druk bezig is om in de toekomst te kijken. Ze zullen hier niet mee stil zitten en zien wat er allemaal nog te verbeteren valt. Gelukkig hoef je met een Mediabox geen 2 afstandsbedieningen meer te hebben, wat misschien vroeger wel zo was. Dus er zijn altijd verbeteringen en hopen dat Ziggo met z'n tijd mee gaat.

Gelukkig is iedereen anders en hebben we allemaal onze voorkeuren. Alleen moet VodafoneZiggo een besluit nemen om in de toekomst te kijken en misschien is dat wel de reden waarom ze zijn gestopt met smartcards. Ik weet het niet hoor, maar het zou maar zo kunnen. Wie weet komt er straks wel een TV uit met al ingebouwde digitale ontvanger en dan zijn we van alles af, zou wel handig zijn 😊
Reputatie 7
Badge +35
@ifwesayso schreef: "De XL is inderdaad XL. Past net op een bijzettafel. De mediabox is een box. Sorry, meer kan ik er niet van maken. Heb je Netflix of ...TV al eens geprobeerd?"

Ja, ik gebruik hem heel de dag.
Maar even to the point, als je een box hebt, wat voor klachten ervaar je dan.
Bedankt Willem-A,

Ik kan je geen gelijk geven. Je praat op persoonlijke titel net als ik. Je gaat voorbij aan wat iemand wil. Jij wil alleen maar een mediabox met de mogelijkheden die al lang achterhaald zijn. Een mediabox is ondertussen al heel erg ouderwets. Oude technieken die in een mooi jasje voor veel geld verkocht worden. De XL is inderdaad XL. Past net op een bijzettafel. De mediabox is een box. Sorry, meer kan ik er niet van maken. Heb je Netflix of ...TV al eens geprobeerd?

Ik wil terug naar keuze vrijheid en goede en duidelijke service. Terug naar de kern. Smardcards. Ik kocht er meerdere opeens deden ze het niet allemaal meer. Ik wil dat al mijn aangeschafte smardcards het weer doen.

Tuurlijk gaat Ziggo het beleid volgens jou niet terug draaien.

Maar veranderingen kunnen snel gaan. Stel je voor: andere aanbieders die een CI+ of andere module gaan aanbieden. Het zit eraan te komen. Ziggo verliest dan heeel snel veel nu ontevreden klanten.

Best jammer toch??

Groet.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @ifwesayso

Ik denk niet dat Ziggo hier slechter van is geworden, daar alles nu is gebaseerd op huurmodellen.

En ja, inderdaad wil niet iedereen een decoder/ontvanger, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat een mediabox zoals de XL veel meer mogelijkheden biedt dan een CI module. Ik werk zelf met Humax pvr's en zou absoluut niet kiezen voor een module.

Daarnaast is het lang niet altijd nodig met 2 afstandsbedieningen te werken. Je kan vaak ook de Tv bedienen met de afst.bed. van de ontvanger. En je kunt op een zeer fraaie manier radio luisteren via een ontvanger als deze is aangesloten op een receiver o.i.d. En natuurlijk is het Tv geluid dan ook veel fraaier. Maar goed, dat laatste kan met een module ook.

Of Ziggo het beleid dus terug gaat draaien? Reken daar maar niet op. Overigens is het ook erg rustig rond de smartcards. Dus ik denk dat veel mensen er prima mee kunnen leven.
Beste forumgenoten,

Ik ben vandaag benaderd door iemand van Ziggo. Hopelijk komt alles in orde. Ik begrijp dat er hier mensen zijn die echt willen helpen. Maar even to the point. Ziggo heeft veel klanten en inkomen verspeeld door problemen met smartcards die aangeschaft zijn door de gebruiker. Ik hoef er maar even met collega's over te praten en de hel breekt los. Misschien een leuk topic om te openen: Wie zit er te wachten op een Mediabox XL als hij geïnvesteerd heeft in ci+ modules, smartcards en tv's aan de muur? Wie zit er dan te wachten op zo een bakbeest met extra afstandsbediening? Hopelijk veranderd Ziggo zijn koers. Vroeger was alles beter 😉
Mvg, ifwesayso
Reputatie 7
Badge +19
@EnergieBoy

Ik heb dit al gemeld in het besloten gedeelte. Ik denk n.l. dat wij hier weinig kunnen uitrichten en eigenlijk zou het beter zijn geweest als @ifwesayso een topic had aangemaskt met zijn/haar probleem. Dan blijft dit een informatie topic zoals bedoeld.

Ik hoop echter dat het maandag of dinsdag word opgepakt.

PS: nog even een opmerking: als er al wat mensen mee bezig zijn gebruik dan niet de term "zodat ik je verder kan helpen". Maar "zodat wij je verder kunnen helpen".
Reputatie 7
@ifwesayso
Mag ik je iets vragen om iets duidelijker te zijn met wat de vraag nu is?!
Je hebt op dit moment een Smartcard van Ziggo en deze staat niet geregistreerd in het systeem, al vanaf het begin niet? Heb je dan al een lange tijd geen TV of heb je een andere mogelijkheid gevonden om dit te doen? Je zegt dat je voorlopig de ci+ modules hebt verwisseld, maar heb je dan nu wel digitale TV? En is het kaartje dan van jezelf of van iemand anders?

Zou je aub voor mij iets concreter willen uitleggen wat er nu aan de hand is. Ik begrijp dat je je kaartje niet kon registreren maar je hebt nu wel TV, toch? Misschien wil je nog iets meer informatie verstrekken.

Uiteraard heeft de klantenservice aan de telefoon gelijk, maar hebben die dan niets kunnen doen voor je? Het lijkt me toch dat als je die aan de lijn hebt gehad dat die het probleem voor je moeten kunnen oplossen. Zoals Bert zegt, dit is een klanten helpt klanten forum en ik probeer je als klant dan graag te helpen. Mochten we er samen niet uit komen zijn er altijd moderatoren die je verder kunnen helpen. Alleen in het weekend is dit wat lastiger, maar er valt altijd nog even te zien of we wat dieper in je probleem kunnen graven door meer informatie te krijgen van je situatie. Dus alvast bedankt voor meer info en kijken of het mogelijk is dat ik je verder help en anders heeft de moderator deze extra info ook en kan die er gelijk mee aan de slag 🙂 .

Alvast een goed weekend gewenst en hoop dat je vandaag nog iets kan vertellen.
Reputatie 7
Badge +35
@ifwesayso
Misschien kan een Ziggo moderator nog iets voor je doen, maar dat kan een paar dagen duren op dit klanten helpen klanten forum.
Ik heb ook problemen met een smartcard die het al lange tijd niet deed en niet in MIJN ZIGGO zichtbaar meer was. Destijds van het eerste opmerken van het probleem met ziggo klantenservice gebeld maar ze vertelde me dat er een storing was. Toen alles vergeten en gewent geworden aan de situatie. Een collega tipte mij op dit forum. Alles aandachtig gelezen en klantenservice gebeld. Medewerker vertelde mij dat het niet kon zijn dat mijn smartcard door een storing bij Ziggo maaaaaaaanden geleden onbruikbaar/niet geregistreerd meer stond op mijn klantnummer. Nu was ik nog steeds niet geholpen en heb mijn abonnement veranderd van max naar complete. Ik begrijp Ziggo niet. Eerst een storing en de klant moet ervoor boeten??? Voorlopig wisselen we de ci+ modules wel!! De tijd voor NETFLIX en Apple en Amazon TV komt wel erg dichtbij. Ziggo helpt echt niet.
Honda, dat was de winnende tip. Thanks.