Burgkop

Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Humax IrHD 5200c - Overgenomen - signaalproblemen

Heb heel wat hangen aan de coax kabel, ben nu bezig met wat kabels vervangen, maar het volgende valt mij op: wat zijn bijv. de upc/ziggo kabels stug. Net als de Hirschmann kabel, ook zo stug.

Deze wil ik zo echt niet aan de tuners hangen.

Ik heb ook nog kabel liggen, maar niet genoeg, staat op RG6U 75 ohm, kern is 1 mm.  is net wat soepeler dan de ziggo kabel.

Even tussen ons, een jaar of 20 geleden (analoge tijdperk) hier in huis allemmal kabels weggewerkt, die haalde ik bij de Wibra in lengten van 10 m. Dunne kern, alles met ordinaire splitters. naar 5 tv's.

Later kwamen er nog 5 analoge hdd recorders bij, alles gezien de omstandigheden toch een redelijk beeld. Zonder versterker, met was meer ruis dan zonder, regelbaar.

Later een deel vervangen met z.g. goede kabel, wat denk je, slechter beeld. Een versterker maakte het nog erger.

Ik denk dat je per situatie gewoon moet uitvogelen wat het beste werkt.

Nu met digitaal is het blijkbaar anders. Wat is jullie ervaring met kabels?

Wil wel wat goede soepele kabels aan de tuners plakken.

De ouderwetse coax stekkers en splitters worden vervangen door F-stekker aansluitingen en splitters. Aansluiting aan de tuners zelf zullen wel verloopjes worden naar haaks F-stekker.

Benieuwd of signaalsterkte dan omhoog gaat op de Humax, zit nu op 37 % bij 100%Kwaliteit. BER[E-6] : 0

Ontvangst is hier niet altijd constant, als ik goe beeld heb kom ik uiteraard nergens aan. Maar heb ook wel vaak dat het weer prut is, blokken, of nog erger. De eerste 5 zenders vallen dan als eerste weg op de eenvoudige Page mediabox. Dan kijk ik via Humax, is het beeld wel goed, is in feite vanaf dezelfde kabel.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Het AOP valt onder Ziggo. Dat moeten zijn dus vervangen. Dat is kosteloos. Slechter zal het daarvan zeker niet worden, maar wellicht is dit wel een issue van de Pace zelf. Dat kan ik zo niet aangeven, maar als het ‘normale’ Tv kijken prima verloopt, vraag ik me af of de sterkte laag is. Als de kwaliteit in orde is, samen met de BER is het doorgaans prima. 

Bekijk in context

129 Reacties 129
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Coax kabels zijn tegenwoordig extra afgeschermd met een dikker gevlochten mantel en een folie, soms al 2 lagen om 4G en Digitenne en andere zender signalen tegen te houden die op dezelfde frequenties zitten als de Ziggo zenders.

Zo moeten ook het AOP = Abonnee Overname Punt = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt en de splitters afgeschermd zijn voor deze andere zender signalen.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@Burgkop schreef:

“Benieuwd of signaalsterkte dan omhoog gaat op de Humax, zit nu op 37 % bij 100%Kwaliteit. BER[E-6] : 0".

Dit is op zich prima. Sterkte is wat lager dan ‘normaal’maar ruim voldoende. Kwaliteit is netjes 100% en de BER netjes 0. Als je niet beter wist, zou je zeggen, niets meer aan doen. Maar gaat het mis, zullen deze waarden zeker veranderen. Waarschijnlijk loopt de BER op, en wellicht de kwaliteit ook nog terug. Maar wat ik nu lees is zo gek nog niet hoor. Hoe hoog had je de sterkte dan willen hebben? Jaag deze niet te hoog op, want dat gaat zeker mis. 

Maar goed, je zegt zelf al dat de ontvangst niet altijd constant is, en dar gaat het natuurlijk mis. Bij een knappe installatie zal de sterkte zeker omhoog gaan, maar nogmaals, pas op, want te hoog is funest. !00% is in dit geval dus niet goed. 

 

 

Signaalsterkte Humax: 

 

De status van het signaal kun je bij elke ontvanger bekijken. Hiermee kun je de signaalsterkte en -kwaliteit opvragen. In dit artikel gaan we dieper in op de statusbalk die zwak signaal aangeeft.

De signaalstatus van de ontvanger

De statusbalk van de ontvanger geeft in percentages aan hoe sterk het signaal is. Dit percentage geeft niet aan hoe sterk het signaal daadwerkelijk is. Signaal op de kabel wordt gemeten in dBuV of dBmV. Dit klinkt erg technisch en is voor de eindgebruiker eigenlijk niet van belang.

normale signaal sterkte en kwaliteit

De statusbalken van de ontvanger hierboven geven een signaalsterkte van 58% en signaalkwaliteit van 100%. Als het signaal gemeten zou worden zou eruit komen dat dit signaal ruim voldoende sterkte heeft en de kwaliteit uitmuntend is. Er hoeft in deze situatie dan ook niets aangepast te worden.

Voldoende signaalsterkte en toch storingen

Er kan zich een situatie voordoen waarbij je voldoende signaalsterkte hebt en toch storingen ervaart in het beeld. Geblokt en stilstaand beeld of zelfs signaalverlies kunnen uit eindelijk het gevolg zijn. Deze storingen ontstaan niet, omdat er onvoldoende signaal ontvangen wordt door de ontvanger. Interferentie is hier de oorzaak van de problemen.

normale signaal sterkte en slechte kwaliteit

Voorbeeld van storing door 4G(LTE)

Bij deze ontvanger is de signaalsterkte 40%. Dit is sterk genoeg om goed beeld weer te geven. Alleen zien we ook dat de signaal kwaliteit maar 70% is. Er is hier dan ook geen sprake van zwak signaal maar gestoord signaal. Dit is kun je zien aan het getal achter BER[E-6]. Dit getal geeft aan hoeveel fouten er in het signaal zitten. Hoe hoger dit getal is, hoe slechter de kwaliteit van het signaal. Als dit getal 0 is zitten er geen fouten in het signaal en zul je geen storingen ervaren.

Dit soort storingen is niet op te lossen door een antenneversterker te plaatsen. Deze storing wordt veroorzaakt door slechte coaxkabels, splitters en connectoren die het signaal van buitenaf niet goed tegenhouden. Deze kunnen dan bij het signaal op de kabel komen waardoor de ontvanger het beeld niet meer goed weer kan geven.

Zwak signaal en goede signaal kwaliteit

Als het signaal bij de ontvanger zwak is kan de kwaliteit nog steeds voldoende zijn. Een sterker signaal betekend niet dat het signaal ook beter van kwaliteit is. Een zwak signaal kan daarin tegen wel de kwaliteit verliezen.

zwak signaal en goede kwaliteit

Nu zie je dat de signaalsterkte maar 10% is. Dit betekend dat er een zwakker signaal wordt ontvangen door de ontvanger. Echter is de kwaliteit 100% en de BER[E-6] 0. Dit betekend dat het signaal zonder fouten door de ontvanger wordt ontvangen. Een sterker signaal zal in deze situatie geen verbetering in het beeld brengen.

De signaalsterkte geeft wel aan dat het signaal niet sterk is. Wil je nu bijvoorbeeld een langere kabel gebruiken of een extra ontvanger aansluiten dan zul je het signaal moeten versterken met een antenneversterker.

 

Zelfs bij 10% kan het dus goed gaan, maar dat is echt niet altijd het geval. Maar dit is ook wel heel laag. 

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Be rt wrote:

Coax kabels zijn tegenwoordig extra afgeschermd met een dikker gevlochten mantel en een folie, soms al 2 lagen om 4G en Digitenne en andere zender signalen tegen te houden die op dezelfde frequenties zitten als de Ziggo zenders.

Zo moeten ook het AOP = Abonnee Overname Punt = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt en de splitters afgeschermd zijn voor deze andere zender signalen.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?


Nee, kan ik nu niet bij.

Maar op de wandcontaktdoos van UPC (aantal jaren geleden is deze muurdoos vervangen) zit een splitter MCP-03.

Met daarna  2 ouderwetse splitters om 3 aftakkingen te krijgen. 1e direkt naar mediabox, ca 6m. 2e aftakking ging naar 3 analoge hdd recorders en 2 tv's, bij mediabox uiteraard ook met weer een paar splitters.

En 3e aftakking aftakking naar de andere tv (met smartkaart) en daarbij 2 analoge recorders.

Deze laatste heeft nu met een digitale recorder erbij en analoog eraf, perfect beeld, geen blokje gezien.

Nu lijkt het mij het beste om 1e 2 splitters te vervangen door een twin f stekker splitter. Kabel van eerste aftakking niet meer te gebruiken.

De 2e kabel aan het eind te voorzien van een grote splitter (die heb ik al lang in huis, 8x van Archsat - zit 1 aansluiting bij voor Power pass, is dat om eventueel nog een splitter op aan te sluiten?)  en daarvandaan naar mediabox en andere dingen te gaan, max. 2 m. zou er per stuk aan komen denk ik. Daar gaat het om, moet niet van die stugge kabel aankomen.  F stekker verbindingen maken is geen probleem. Maar het mooiste is kant en klaar, maar dat is met zoveel kabels aardig aan de prijs. Daarbij zie je ze niet vaak van rechte f stekker naar haakse IEC male. Die f stekkers recht en haaks heb ik wel in huis, ook de verloop naar iec male, maar heb je toch een extra tussenstuk erbij.

Niet gebruikte f aansluiting blokkeren met afsluitweers. (Ik heb altijd het idee dat je dan sluiting zit te maken)

 

Is het nog te volgen?

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Willem-A wrote:

@Burgkop schreef:

“Benieuwd of signaalsterkte dan omhoog gaat op de Humax, zit nu op 37 % bij 100%Kwaliteit. BER[E-6] : 0".

Dit is op zich prima. Sterkte is wat lager dan ‘normaal’maar ruim voldoende. Kwaliteit is netjes 100% en de BER netjes 0. Als je niet beter wist, zou je zeggen, niets meer aan doen. Maar gaat het mis, zullen deze waarden zeker veranderen. Waarschijnlijk loopt de BER op, en wellicht de kwaliteit ook nog terug. Maar wat ik nu lees is zo gek nog niet hoor. Hoe hoog had je de sterkte dan willen hebben? Jaag deze niet te hoog op, want dat gaat zeker mis. 

Maar goed, je zegt zelf al dat de ontvangst niet altijd constant is, en dar gaat het natuurlijk mis. Bij een knappe installatie zal de sterkte zeker omhoog gaan, maar nogmaals, pas op, want te hoog is funest. !00% is in dit geval dus niet goed. 

Bedankt voor de uitleg Willem.

 

Dat had ik ook begrepen dat signaalsterkte niet zo heel erg van belang is, wel de kwaliteit. Maar als er toch wel vaak blokkerig beeld is, moet je toch ergens beginnen lijkt mij. Een versterker is natuurlijk het laatste wat je gaat doen.

Maar via de Humax heb ik vrijwel nooit blokken, eerder via mediabox wel, zoals het nu aangesloten is. In het analoge tijdperk eigenlijk ook niet, was meestal goed, al waren de eerste 5 zenders nogal eens weg, net als nu .

Bij de andere recorder had ik wel eens een hoog getal gezien bij BER., dat was echt geen 0, maar meer in de 6000. Maar dat was even proberen of hij werkt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik zou hiervoor een monteur laten komen, de MCP-03 is een niet meer hedendaagse splitter en dan is de wandcontactdoos ook niet meer hedendaags en deze wordt gratis vervangen door een Ziggo monteur.

De eerste plaats waar Ziggo binnenkomt met een splitter en korte kabels is voor de kosten van Ziggo, dit valt onder “Vervangen defecte Ziggo apparatuur”

Verder in je huis is voor jezelf, je kunt het zelf doen, maar je kunt het ook aan een Ziggo monteur overlaten, dan betaal je € 15,00 per kwartier en de kostprijs voor de onderdelen.

Vraag wat het kost als je het door de monteur verder laat doen.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/monteur-kiezen#/hulp-bij-een-storing/v...

Je kunt ook een monteursafspraak maken via de chat.

De oranje chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm van het contactformulier, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten.

https://www.ziggo.nl/formulieren/contactformulier  

of https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact 

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Ik heb ook nog liggen de POA 01-upc en de POA 3 iec-nl  hadden ze verkeerd gesfuurd.

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Wat krijg je dan op dit moment van ziggo voor een kastje?

Ik weet nog wel dat ze verleden keer aardig zaten te klooien, binnenkomende kabel niet te lang, aan de andere kant, dus buiten, liggen tegels, wilden ze toen niet graven. Kunnen ze zomaar een groene kabel verlengen, want ze gaan hem natuurlijk niet uitgraven naar de verdeelkast, een meter of 30 denk ik.

Het moet uiteraard niet slechter worden.

ik ga eerst maar eens bezig met de coax kabels, dat kastje kan altijd nog wel.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Probeer dan eens de POA 3 iec-nl , die heeft dezelfde aansluitingen als de MCP-03 en dan weet je of het aan een defecte MCP-03 ligt of niet.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ik zou wel met een versterker gaan weken @Burgkop en alles netjes vanaf het AOP bedraden, Maar als het analoge signaal vervalt zul je wellicht minder aansluitingen nodig hebben? Ik snap niet helemaal de situatie, want het is veel, erg veel maar normaal gesproken bedraad je elke Tv/mediabox, vanaf het AOP. Zijn de kabels langer en van verschillende lengtes, is een breedband versterker het advies. Ziggo levert ook een versterker, en ik zou ervoor kiezen het laten doen door de monteur. Dan heb je ook installatiegarantie. Natuurlijk kost dat wat, maar dat betaald zich al snel terug als alles netjes werkt. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“Wat krijg je dan op dit moment van ziggo voor een kastje?”

 

Dat hangt af van je abonnement en het gebied waar je woont. 

 

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Be rt wrote:

Probeer dan eens de POA 3 iec-nl , die heeft dezelfde aansluitingen als de MCP-03 en dan weet je of het aan een defecte MCP-03 ligt of niet.

Ik zou al van Ziggo, ik meen begin verleden jaar, al een nieuwe MCP-03 opgestuurd krijgen. Maar waren tijdelijk niet leverbaar, zou April worden.

Die verdelers die ze gestuurd hebben paste niet als ik mij goed herinner, kwam met stekkers in de knoop.

De goede was er in april ook nog niet.

Daar is het verder eigenlijk bij gebleven, is nooit opgestuurd.

Kunnen ze die niet alsnog even sturen met wat soepele korte (test) kabels  F stekker recht naar IEC man haaks?

Had wel een paar korte kabels opgestuurd gekregen, maar stug en dan komt er veel kracht op de tuner, maar was meer voor de mediabox. Ook utp kabel, maar daar zat de fout niet.

 

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Willem-A wrote:

“Wat krijg je dan op dit moment van ziggo voor een kastje?”

 

Dat hangt af van je abonnement en het gebied waar je woont. 

 

Overigens de complimenten aan de mensen die  hier zo uitgebrei proberen de mensen te helpen.

Misverstand: ik bedoel het kastje aan de muur waar ziggo binnenkomt, dat heeft toch niets met abonnement te maken?

Ik moet op de kleintjes passen, kan mij geen installateur veroorloven van mij aow. Alleen als het niet anders zou kunnen en ik er niet uit kom.

Vind het leuk om dat zelf te doen, heb zoveel van dat spul liggen

Wij hebben hier overigens geen Analoog meer, dat is per afgelopen 25-2 vervallen.

 

Ik heb nú overigens 7 aansluitingen waar een coax aan moet hangen.

Langste kabel  een meter of 10 - 12

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Bij zo'n installatie is echt wel professionele hulp nodig @Burgkop Het is niet even een Tv aansluiten en klaar. Natuurlijk kost een monteur wat, maar een goede installatie betaalt zich uiteindelijk snel terug. Met wat kennis die je het zelf, maar digitaal is wel wat anders als analoog. Dit vraagt om een veel betere installatie, anders komen er geheid problemen. 

 

PS: dat kastje aan de muur of in de meterkast, als het om het AOP gaat, is van Ziggo en valt dus ook onder hen als dat vervangen moet worden. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Burgkop Ik schreef al eerder: “Ik zou hiervoor een monteur laten komen, de MCP-03 is een niet meer hedendaagse splitter en dan is de wandcontactdoos ook niet meer hedendaags en deze wordt gratis vervangen door een Ziggo monteur.”

De MCP-03 is nooit meer leverbaar.

Coax kabels zijn tegenwoordig een stuk stugger, omdat de extra afgeschermd zijn binnenin om allerlei signalen tegen te houden zoals 4G, Digitenne en allerlei andere zendende apparaten binnen en buiten je huis.

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor de info.

 

Dan zal ik toch eerst kabels moeten neerleggen met het “kabelkeur” of iets vergelijkbaar, lijkt mij. Je leest ook veel “Ziggo geschikt”.

Zou een monteur nu komen, dan krijg ik gelijk te horen dat het aan de binnenbekabeling ligt.

Dat moet ik uitsluiten.

Ik zal toch eerst het een en ander gaan proberen, boven de grond, voor hetzelfde geld is het dan opgelost.

Laat ik tzt wel horen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Burgkop Het AOP, de eerste splitter en korte kabels is gratis, want die zijn al te oud, wat er ook verder achter zit.

Je kunt ook de monteur alles in orde laten maken, de monteur is er dan toch al en rekent dan geen voorrijkosten.

De monteur kost € 15,00 per kwartier en de kabels en stekkers zijn tegen kostprijs.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/overzicht-monteurs

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/materiaalkosten

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor de linken, handig om te weten.

Maar kabels liggen hier onder de vloer, krappe kruipruimte, daar zie ik de monteur niet in gaan, heb ik niets aan.

Volgens mij heb ik Hirschmann kabel liggen, zou niet weten wat er op de doos stond, hoe herken ik goede kabel, ja als het erop staat, maar komt maar klein stukje boven de grond uit. 

Deze heeft 6.9 mm en een kern van 1 mm.

Alu afscherming bij de binnenste schuimlaag daarna een gevlochten mantel, dacht koper, zal eens zoeken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Burgkop Met een folielaag is zeker goed.

Ik vermoed dat je KOKA 709 hebt, die ligt hier ook door het hele huis.

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Be rt wrote:

@Burgkop Ik schreef al eerder: “Ik zou hiervoor een monteur laten komen, de MCP-03 is een niet meer hedendaagse splitter en dan is de wandcontactdoos ook niet meer hedendaags en deze wordt gratis vervangen door een Ziggo monteur.”

De MCP-03 is nooit meer leverbaar.

Coax kabels zijn tegenwoordig een stuk stugger, omdat de extra afgeschermd zijn binnenin om allerlei signalen tegen te houden zoals 4G, Digitenne en allerlei andere zendende apparaten binnen en buiten je huis.

Is gewoon te koop zo te zien;

https://www.google.com/search?q=%C2%A0MCP-03&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-m

Uitgelicht topic