Hallo,
Al meer dan een jaar heb ik last van een terugkerend kortstondig zwart beeld met de E48-32 melding op sommige zenders (bijvoorbeeld op NPO 1 t/m 3, Discovery, NGC en Canvas). Signaal is goed (sterkte 85%, kwaliteit 100%, BER 0, ook wanneer deze melding voorbijkomt). Humax heeft de laatste firmware. Er is al 2 keer een monteur langs geweest maar het probleem is er nog altijd. De laatste aanpassing door de monteur uitgevoerd is een nieuw AOP (Braun Telecom) en splitter. De binnenhuisbekabeling bestaat overigens uit de 4g resistente Hirschmann kabel en connectors. Tot dusver hebben de monteurs daar geen fouten in gevonden.
Huidige situatie: Op het AOP zit een Braun Telecom opdruksplitter (POA 01-UPC) die het signaal verdeelt naar het Ubee modem en naar een eveneens door de monteur geïnstalleerde splitter (Esx-02 Technetix) welke het signaal verder verdeelt naar deze Humax en een Horizon mediabox (deze is overigens niet als modem ingesteld) op een slaapkamer. Met deze overige apparatuur heb ik verder helemaal geen problemen.
De splitter heeft de monteur in plaats van een versterker (Tratec) geplaatst, deze was volgens hem niet nodig vanwege het voldoende (te?) sterke signaal.
De vorige monteur had de versterker wel laten zitten maar aan het begin van de coax kabel die vanuit die versterker naar de Humax liep een demper van 6 dB gezet. Men dacht/denkt dus blijkbaar dat het inkomende signaal wellicht te hoog is.
Wat heb ikzelf tot dusver gedaan:
- Aanvankelijk had mijn toenmalige Humax 5200C dit probleem al. Omdat ik dacht dat daar het probleem zat ben ik begonnen met deze om te ruilen met de huidige Humax 5400C.
- Tijdelijke coaxkabel rechtstreeks vanaf AOP naar Humax, zonder andere apparatuur.
- De gehele procedure uitgevoerd welke ook op de Ziggo help site staat (stroomloos maken met coaxkabel eruit etc.).
- Humax volledige reset (fabrieksinstellingen), inclusief harddisk format.
- Ik las op internet dat een retourband sperfilter zou kunnen helpen (en deze op de coax kabel vanaf Technetix splitter naar Humax geplaatst. Modem en Horizon box hebben deze retourband natuurlijk wel nodig, vandaar op deze route).
Nog wat zaken waar ik zelf over heb zitten nadenken:
- AOP is geaard, ik mag er dus vanuit gaan dat hier het probleem niet mee te maken zou mogen hebben?
- De foutmelding E48-32 lijkt wel op vaste tijden voor te komen (23 minuten na het hele uur).
- Smartcard gereset.
- Kan het iets te maken hebben met de tuner(s) op de Humax? De 5200C zou last kunnen hebben van het beruchte "gasket" probleem op tuner 2. Zou iets dergelijk op deze 5400C ook kunnen spelen (al is het symptoom wel anders)?
- Valt dit probleem onder support welke ik van de leverancier van de Humax zou moeten kunnen krijgen?
- Andere suggesties?