jeepeeH

Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Humax ihdr-5400c op sommige zenders kortstondige E48-32 melding

Hallo,

Al meer dan een jaar heb ik last van een terugkerend kortstondig zwart beeld met de E48-32 melding op sommige zenders (bijvoorbeeld op NPO 1 t/m 3, Discovery, NGC en Canvas). Signaal is goed (sterkte 85%, kwaliteit 100%, BER 0, ook wanneer deze melding voorbijkomt). Humax heeft de laatste firmware. Er is al 2 keer een monteur langs geweest maar het probleem is er nog altijd. De laatste aanpassing door de monteur uitgevoerd is een nieuw AOP (Braun Telecom) en splitter. De binnenhuisbekabeling bestaat overigens uit de 4g resistente Hirschmann kabel en connectors. Tot dusver hebben de monteurs daar geen fouten in gevonden.

Huidige situatie: Op het AOP zit een Braun Telecom opdruksplitter (POA 01-UPC) die het signaal verdeelt naar het Ubee modem en naar een eveneens door de monteur geïnstalleerde splitter (Esx-02 Technetix) welke het signaal verder verdeelt naar deze Humax en een Horizon mediabox (deze is overigens niet als modem ingesteld) op een slaapkamer. Met deze overige apparatuur heb ik verder helemaal geen problemen.

De splitter heeft de monteur in plaats van een versterker (Tratec) geplaatst, deze was volgens hem niet nodig vanwege het voldoende (te?) sterke signaal.
De vorige monteur had de versterker wel laten zitten maar aan het begin van de coax kabel die vanuit die versterker naar de Humax liep een demper van 6 dB gezet. Men dacht/denkt dus blijkbaar dat het inkomende signaal wellicht te hoog is.

Wat heb ikzelf tot dusver gedaan:
- Aanvankelijk had mijn toenmalige Humax 5200C dit probleem al. Omdat ik dacht dat daar het probleem zat ben ik begonnen met deze om te ruilen met de huidige Humax 5400C.
- Tijdelijke coaxkabel rechtstreeks vanaf AOP naar Humax, zonder andere apparatuur.
- De gehele procedure uitgevoerd welke ook op de Ziggo help site staat (stroomloos maken met coaxkabel eruit etc.).
- Humax volledige reset (fabrieksinstellingen), inclusief harddisk format.
- Ik las op internet dat een retourband sperfilter zou kunnen helpen (en deze op de coax kabel vanaf Technetix splitter naar Humax geplaatst. Modem en Horizon box hebben deze retourband natuurlijk wel nodig, vandaar op deze route).


Nog wat zaken waar ik zelf over heb zitten nadenken:
- AOP is geaard, ik mag er dus vanuit gaan dat hier het probleem niet mee te maken zou mogen hebben?
- De foutmelding E48-32 lijkt wel op vaste tijden voor te komen (23 minuten na het hele uur).
- Smartcard gereset.
- Kan het iets te maken hebben met de tuner(s) op de Humax? De 5200C zou last kunnen hebben van het beruchte "gasket" probleem op tuner 2. Zou iets dergelijk op deze 5400C ook kunnen spelen (al is het symptoom wel anders)?
- Valt dit probleem onder support welke ik van de leverancier van de Humax zou moeten kunnen krijgen?
- Andere suggesties?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jeepeeH
Topicstarter
Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Hallo allemaal. Het is alweer een poos geleden maar ik heb weer een Update en dit keer ook goed nieuws! Jawel, het probleem is namelijk de wereld uit!
Ziggo heeft uiteindelijk in een heel kort tijdsbestek 2 monteurs het signaal laten checken en geconstateerd dat er wel degelijk kabelschade was (buitenshuis). De kabel bleek zelfs al eens gereapareerd te zijn (en uiteraard was de kern op die plek aan het corroderen). Anyway, tot dusver geen meldingen meer gehad en opnames gaan ook structureel weer goed. Eigenlijk toch mooi dat die Humaxen dit zo gevoelig weten aan geven (dat er wel degelijk iets mis is) terwijl andere apparatuur niets aangeeft. Ik wil naast Ziggo (gratis maand gekregen als tegemoetkoming) iedereen bedanken voor de hulp en suggesties en daar wil ik Willem-A in het bijzonder voor bedanken: Ik heb hem veel vragen kunnen stellen en hij heeft me daar steeds super mee geholpen. Chapeau!!

Bekijk in context

72 Reacties 72
honda

Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes
dit probleem heeft niets te maken met Humax decoders.
ik heb ook af en toe dit probleem.
ik heb ook de Humax 5100/5200/5400 en een kennis had een 5300 die er ook last van had.
deze storing doet zich al vele jaren voor. maar gelukkig nu zelden.
dit komt ook door dat ziggo met oude verdeel kasten en wijk kasten werkt waar door dit kan ont staan.dit word ook netwerk storing genoemt.
maar ziggo wil hier niet aan en schuift dit op de klant. door de klant dure kabels aan te smeren dat niet helpt.
maar ik hoorde dat ze bij ons nieuwe verdeel kasten gaan plaatsen. ik hoop dat dit probleem dan op gelost is.
er zullen on getwijfelt forum leden zijn die het niet met mij eens zijn maar ik blijf bij mijn stand punt.:clown: vrg honda
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag jeepeeH

het signaal mag inderdaad niet te sterk zijn. Als je dat dus teveel, of onnodig gaat versterken zal het misgaan. De BER blijft dan vaak wel 0, maar toch gaat het mis. Een veilige marge als ondergrens houd ik op 30%. Het mag daar zelfs nog iets onder komen, dus dat is al genoeg. Maar goed, het zal per woning kunnen verschillen, elke situatie is anders, wat de sterkte precies is. Maar 85% is al vrij hoog. Als je dat uitleest zonder signaalversterker, heb je dus wat dat betreft een prima signaal.

Het issue wat je hebt kan bij Ziggo vandaan komen, maar ik ben een van de personen die het inderdaad niet met Honda eens is. Hem is al vaak aangeboden alles na te zien en in orde te maken, maar dan werkt ineens alles weer prima om daarna weer aan te geven dat het issue nog zou spelen. Laatst waren er steeds werkzaamheden in zijn omgeving, waarna hij aangaf dat het probleem verleden tijd was. Mooi zou je denken. Nu na, zeker een jaar, zijn het ineens weer de kasten van Ziggo die men gaat vervangen wat het/zijn!? issue wellicht zou verhelpen. Sorry, maar daar kun je natuurlijk niets mee.

Dat neemt niet weg dat het probleem bi Ziggo vandaan zou kunnen komen, maar je kan deze storing niet op een grote hoop gooien!

Het gasket issue is niet zo berucht, maar ik zie vaak dat er daarbij dingen door elkaar worden gehaald. Als er echt problemen zijn met een tuner, zie je dat doorgaans bij tuner 2. Dat geld zowel voor de 5200 als 5400, daar deze op hetzelfde platform zijn gebouwd, en dus identiek. Het gasket issue is geen defect, maar een fout bij het bouwen, wat voor kan komen bij de 5200 en de 5400. De afscherming van de tuners moet dan worden aangepast, hetgeen Humax gratis uitvoert. Maar je hoeft het helemaal niet meteen op te merken als er een gasket issue aanwezig is.

Wil je weten of het speelt, daar het wel je probleem kan verklaren, mits beide tuners in gebruik zijn, dan kun je me even een PM sturen met het serienummer. Dat doe je door op mijn naam te klikken. Onderop de Humax staat het serienummer. Heb je ook nog een 5200, kun je daarvan het nummer doorgeven. Je hoort dan of er een aanpassing nodig is of niet.
jeepeeH
Topicstarter
Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Thanks Willem-A, dus als ik het goed begrijp is het meest waarschijnlijk de hoge signaalsterkte die dit probleem veroorzaakt? Ik heb zelden beide tuners in gebruik dus dan valt het eventuele gasket probleem ook af begrijp ik (neemt niet weg dat ik je toch een PM heb gestuurd met het serienummer van de 5400c, ik wil dat toch graag weten uiteraard). Heb er inmiddels een 6 db demper tussen zitten (signaalsterkte nu rond 73%) maar het zou dus kunnen zijn dat ik nog meer moet dempen als het probleem toch weer de kop opsteekt?
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes
https://ziggoforum.nl/topics/89999/

Lees dit maar eens door, de beloofde softwareupdate is er ook nooit gekomen.
En of de signaalsterkte 70 of 30 % maakt ook niets uit.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
jeepeeH wrote:
Thanks Willem-A, dus als ik het goed begrijp is het meest waarschijnlijk de hoge signaalsterkte die dit probleem veroorzaakt? Ik heb zelden beide tuners in gebruik dus dan valt het eventuele gasket probleem ook af begrijp ik (neemt niet weg dat ik je toch een PM heb gestuurd met het serienummer van de 5400c, ik wil dat toch graag weten uiteraard). Heb er inmiddels een 6 db demper tussen zitten (signaalsterkte nu rond 73%) maar het zou dus kunnen zijn dat ik nog meer moet dempen als het probleem toch weer de kop opsteekt?


Nee, als de sterkte zo hoof is zonder versterking heb je zelden problemen. Maar anders kun je het signaal simpelweg wat dempen, wat je ook al hebt gedaan. Echter denkt men nogal eens dat de sterkte, net als de kwaliteit, 100% moet zijn en dat is een grote misvatting. Ik hou de ondergrens op 30% omdat dit nog wat kan verschillen per zender, of beter, per frequentie, maar het mag er zelfs nog iets onder komen. Maar met wat je nu aangeeft mag dit geen probleem meer zijn. Ik zie vaak genoeg dat men een sterkte uitleest van 80% of meer. Dat hoeft echt niet altijd een issue te zijn.

Maar de opvatting dat je vaak maar 1 tuner gebruikt is vaak ook een misvatting. Als je naast het bekijken van een zender ook een andere zender opneemt, komt vaak de 2e tuner al bij. Dit is ook mede afhankelijk van de zenderstreams, maar het zal je ontgaan hoe vaak tuner 2 bij komt. Kijk je een zender en neem je 2 zenders op, komt tuner 2 natuurlijk in werking. het is dus belangrijk dat de 2 tuners en de afscherming (gasket) in orde zijn!

Ik laat het je weten hoe het daarmee staat, maar het kan dus wel zeker spelen. De laatste dagen zijn er meer nagetrokken vanwege slechte opnames bij bepaalde zenders, hetgeen uiteindelijk een andere oorzaak had, wat ook al is opgelost, maar desondanks zaten er daar wel wat bij met gasket issues. En dat kun je je dan het best ook even laten aanpassen. Dat is gratis, mits het alleen om dat issue gaat. Ik laat je dat via PM weten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
youriy wrote:
https://ziggoforum.nl/topics/89999/

Lees dit maar eens door, de beloofde softwareupdate is er ook nooit gekomen.
En of de signaalsterkte 70 of 30 % maakt ook niets uit.


Je kan dat niet op 1 hoop schuiven, want het kan verschillende oorzaken hebben. En gelukkig is het nu vrij stil rond dit issue. Maar goed, elke melding is er een teveel en moet dus opgepakt worden.
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes
Je haalt er zelf zaken bij die er niets mee te maken hebben. Topicstarter heeft het over kortdurende signaaluitval waar ziggo blijkbaar niets aan kan doen en er dus ook maar niets meer over zegt.
En jij begint weer eens een heel lang verhaal over een heel ander probleem, het tweede tunerprobleem van Humax ontvangers, wat daar helemaal niets mee heeft te maken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
youriy wrote:
Je haalt er zelf zaken bij die er niets mee te maken hebben. Topicstarter heeft het over kortdurende signaaluitval waar ziggo blijkbaar niets aan kan doen en er dus ook maar niets meer over zegt.
En jij begint weer eens een heel lang verhaal over een heel ander probleem, het tweede tunerprobleem van Humax ontvangers, wat daar helemaal niets mee heeft te maken.


Ik weet anders uitstekend waar ik over praat. Dat heeft zich van de week wel weer bewezen. Wat ik noem kan er wel zeker mee te maken hebben. Ik geef dat dan ook niet voor niets aan. Door een gasket issue kunnen zich de vreemdste dingen voordoen. Ook deze, of zelfs de foutmelding 48-32. Daar is dan geen pijl op te trekken. En dat moet je uitsluiten. Dat is iets anders als dat ik er zomaar de 2e tuner bij haal.

En of ik mijn verhaal lang of kort maak is verder geheel aan mij. Ik ben in ieder geval duidelijk en wil mensen niet met een kluitje het riet in sturen. Een one-liner kan genoeg zijn, maar ik ben niet iemand die dat hanteert als er zich wat lastiger situaties voordoen die verschillende oorzaken kunnen hebben. Misschien ligt het aan het Signaal van Ziggo, maar dat moet je dan wel eerst uitsluiten.

En als ik maar wat klets waren er niet zoveel mensen al geholpen en verleende ik niet al 15 jaar ondersteuning voor Humax.

Jammer dat je dat steeds commentaar hebt op mijn berichten, maar ik hou me er maar aan vast dat veel mensen er wel happy mee zijn. Maar leuk is het niet. Jezelf er eerst eens goed in verdiepen zou beter zijn. Dan weet je dat ik er geen zaken bij haal die er niets mee te maken hebben. Je moet alles uitsluiten en dan moet je een goede start maken en alles meenemen!
jeepeeH
Topicstarter
Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Hoi Willem-A, hoe het ook zij, ik ben in elk geval blij dat je de moeite neemt om te helpen. Echter weten we nu dat het gasket probleem bij mij niet speelt maar heb desondanks toch weer meldingen gehad ( ondanks demping, signaalsterkte rond de 50% nu). Overigens neem ik zelden wat op, vandaar dat ik vrij zeker kan aangeven dat tuner 2 niet vaak zal inspringen. Maar hoe nu verder?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag jeepeeH

Gasket kunnen we nu inderdaad uitsluiten, al ga ik er altijd gemakshalve vanuit dat men met een 5050, 5200 of 5400 regelmatig, of veel opneemt, en dus beide tuners worden gebruikt

De signaalsterkte is ook niet het probleem. Dat hoeft echt niet verder omlaag al zal tuner 2 een hogere waarde laten zien.

Voorts even de vraag of je de Humax al eens met een zeer goede, liefst zo kort mogelijke kabel rechtstreeks hebt aangesloten op het AOP. En dan bedoel ik dus dat daar echt niets tussen mag zitten. Ook niet de splitter van Ziggo welke op het AOP zit (UMU, SQ*** etc.)

Tevens zou ik graag zien of je weet hoe oud het AOP is. Is dat een 2-gaats uitvoering moet je deze sowieso laten vervangen. Dat is gratis. De monteur kan dan ook het signaal meten en je kan hem vragen alles door te meten vanaf de verdeelkast. Men kan zelfs daar een check doen.

Maar ook een 1-gaats AOP kan aan vervanging toe zijn. En als het rechtstreeks aansluiten op het AOP niet mocht baten is het sowieso raadzaam een monteur langs te laten komen. Je kan daar dan voor bellen, maar ook kan een van de moderators dit met je bespreken. Wil je dat laatste hoor ik het wel. Eerst genoemde maar weer eens proberen.

En als het je lukt zou het mooi zijn als je je Humax bij iemand anders kan aansluiten met Ziggo als provider. Werkt het daar dan goed kun je Ziggo daarop wijzen en sta je nog sterker.

Succes!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo @jeepeeH, welkom op onze Community! Ik zie dat je de uitval super uitgebreid hebt omschreven. Dank! Hierdoor weten wij wat je allemaal al hebt gedaan om de uitval te voorkomen, en dat nodigt extra uit om een reactie achter te laten. Bij dit soort uitval van beeld is het rechtstreeks aansluiten van je mediabox met de AOP een test die goud waard is. Ook dat heb je allemaal al gedaan 🙂

Ik neem aan dat je het uitval van beeld niet ervaart op de Mediabox XL. Dit houd in dat het signaal tot aan deze box in orde is. Dat is inclusief het signaal van buiten. In dat geval is er nog een hele mooie test die je kan uitvoeren: Sluit de Humax aan op de plek waar nu de Mediabox XL is aangesloten en andersom. Als de uitval van beeld mee verhuist met de Humax, zit het probleem in de Humax. Als de uitval na het wisselen wel op de Mediabox XL is te zien, maar op de Humax alles goed is, dan is er ondanks alle top-materialen toch een probleem in je binnenhuis installatie ontstaan.

Wij lezen graag de uitkomst hiervan.
jeepeeH
Topicstarter
Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Dank allen, het AOP is een dikke week geleden vervangen door de ziggo monteur. Die zal dus nog niet verouderd zijn. Ik zal kijken of ik nog een andere kabel kan gebruiken om het AOP rechtstreeks op de humax aan te sluiten, maar ik verwacht daar niet veel van eerlijk gezegd (ik heb dat eerder ook al eens gedaan). Ook de apparaten omswitchen is een goed tip, die zal ik nog uitvoeren. Ergens anders testen (bij de buren) lijkt me niet zo handig omdat het zo’n onvoorspelbaar gedrag is. Wel ben ik benieuwd naar wat er eventueel mis zou kunnen zijn als het allemaal niet binnenshuis zit. Misschien korstondige hikken op het Ziggo signaal waarbij de humax daar het gevoeligst op reageert? Het probleem daarbij is dat dat volgens mij nog niet echt gecheckt is. Er zijn weliswaar monteurs in huis geweest maar zij houden zich blijkbaar niet (altijd) bezig met controle signaal vanuit de straatkast? Hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
jeepeeHPlaats anders even een screenshot hoe alles is aangesloten. Wellicht zien wij evt. dingen die verbeterd kunnen worden....
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes
In bericht #71 van het door mij gelinkte topic op het gebruikersforum meldt ziggo dit:

"Er loopt een onderzoek bij Humax. De eerste terugkoppeling is dat het gedrag niet te verbeteren is. Overigens treedt de fout op zodra er een verstoring op het netwerk optreedt. Ook al is de verstoring korter dan een seconde, de box raakt zijn lock op het signaal kwijt met een zwartbeeld / e48 tot gevolg. Humax is opnieuw verzocht om te kijken of de applicatie wat robuuster gemaakt kan worden om te voorkomen dat het herstel zoveel tijd vraagt."

en in bericht #88 dit:

"We hopen binnenkort een nieuwe software release te kunnen testen met een aantal klanten die regelmatig E48 klachten hebben."

Dit laatste bericht is van 27 juli 2017

@ Anne H Ziggo,
Hoe staat het nu met die software 6 maanden later?
jeepeeH
Topicstarter
Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Hallo Robbo, hierbij de foto. Zoal je ziet erg straight forward, juist om zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Korte uitleg: vanuit opdruksplitter lopen 2 nieuwe zwarte coaxkabels naar 1: modem en naar 2: technetix splitter die het signaal vervolgens verdeelt naar humax in woonkamer (hier zit de demper voor) en naar de mediabox op slaapkamer. De loshangende kabel op de foto doet niet terzake, wordt niet gebruikt. Verder zitten er dus ook geen wcd’s meer tussen.
jeepeeH
Topicstarter
Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Hallo yourity: dat klinkt inderdaad zoals ik het ook ervaar. Heb je die link naar dat topic voor mij?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok duidelijk! Ik bemerk dat de aansluiting zo is gerealiseerd dat het bij veel mensen werkt. Ik heb op deze manier ea uitgetest. Ik zal dan ook even de link plaatsen. Maar mocht je besluiten om toch ea aan te passen is de vraag is de code E48-32 daarmee verdwenen.? Verder bij mij eigen situatie, gebruik ik de mediabox xl, en humax.

Verder wellicht interessant om dit even door te lezen. Rekening houdend dat elke thuis situatie anders is. Al is het maar de signaal sterkte die bv in regio sterk kan verschillen.

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/alles-over-de-splitter-23063
jeepeeH
Topicstarter
Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Hallo Robbo, ik begrijp uit je reactie eigenlijk niet wat ik eventueel nog zou kunnen aanpassen. Veel basaler als dit kan toch eigenlijk niet meer of zie jij nog ruimte tot verbetering?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
jeepeeH
jeepeeH wrote:
Hallo Robbo, ik begrijp uit je reactie eigenlijk niet wat ik eventueel nog zou kunnen aanpassen. Veel basaler als dit kan toch eigenlijk niet meer of zie jij nog ruimte tot verbetering?
Als je link even heb door genomen...

Je kan eens proberen om bij de poa 01 de kabels eens om te wisselen. coax van out1 naar out 2 en visa versa. Dit ook bij sommige klanten geholpen. Doe dit ook eens bij de ESX-02 Test dat even in 1e instantie even uit. baat het niet schaad het niet.

Uitgelicht topic