Beantwoord

Humax ihdr-5400c op sommige zenders kortstondige E48-32 melding

• 17 januari 2018
  • 72 Reacties
  • 4009x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

72 Reacties

Allen,

Thanks dat ik de eer krijg om het beste antwoord te kiezen... maar dat ga ik niet doen. Ik ga wel zeggen dat Willem–A, Anne H Ziggo en Robbo me het meest hebben voorzien van info en suggesties (waarvoor allemaal dank!), en daar gaat het allemaal om toch?

Anne H Ziggo zette mij wel op het spoor om de boxen toch maar eens om te wisselen. Ondanks dat ik al een hele poos geleden een directe kabel had getrokken van het AOP naar de Humax in de woonkamer was dit in mij optiek op dit moment (toch maar weer eens wat proberen) de beste optie. Gelukkig ook maar want hierbij bleek dat de bovenverdieping geen problemen liet zien, beneden wel met de Humaxen. De voorlopige conclusie is dus inderdaad dat het wellicht in de bekabeling richting woonkamer moet zitten waar dan alleen de Humax en niet de Mediabox XL last van heeft. Ik blijf nog wel bij het standpunt dat de eindconclusie pas getrokken kan worden als het met een nieuwe kabel ook echt opgelost is, daar zit ik nu nog even op te wachten. En ook blijf ik bij het standpunt dat ondanks dat een Humax zelfs niets vreemds aangeeft in de kwaliteit van het signaal dit blijkbaar toch geen garantie geeft (BER is altijd 0 en toch soms die e48-32 melding). Een consument zou dus veel beter zelf de kwaliteit van de binnenhuisbekabeling moeten kunnen meten als die eisen blijkbaar zo hoog zijn (en steeds ook hoger worden neem ik aan).

Ik laat weer van me horen wanneer ik weer nieuws heb…
Reputatie 7
Badge +26
We wachten rustig af tot je in de gelegeheid bent om de kabels etc te vervangen. Take your time☺
Reputatie 7
Ik ga wel zeggen dat Willem–A, Anne H Ziggo en Robbo me het meest hebben voorzien van info en suggesties (waarvoor allemaal dank!), en daar gaat het allemaal om toch?
Yes! :)

Take your time☺
Dit is helemaal waar!

De helpdesk heeft in specifieke gevallen de optie om een 1,5 of 5 meter kabelkeur-kabel kosteloos toe te sturen na een aantal checks. Die optie wil ik je niet onthouden. @jeepeeH Stuur mij een privébericht met je gegevens als je hier ook wat aan hebt.
Reputatie 7
Badge +26
Ik ga wel zeggen dat Willem–A, Anne H Ziggo en Robbo me het meest hebben voorzien van info en suggesties (waarvoor allemaal dank!), en daar gaat het allemaal om toch?
Yes! :)

Take your time☺
Dit is helemaal waar!

De helpdesk heeft in specifieke gevallen de optie om een 1,5 of 5 meter kabelkeur-kabel kosteloos toe te sturen na een aantal checks. Die optie wil ik je niet onthouden. @jeepeeH Stuur mij een privébericht met je gegevens als je hier ook wat aan hebt.

KIJK TOP SERVICE! Dat mag ook gezegd worden😉 Goed bezig@Anne H Ziggo🙂
Reputatie 7
Badge +19
Dank @Anne H Ziggo

ik zie dit absoluut als goede keuze. Verder was het bekend dat je ene kabel kon ontvangen, maar @jeepeeH was hier wellicht nog niet van op de hoogte, dus klasse dat je dit even hebt vermeld. En dan maar eens kijken wat er gaat gebeuren als Jepeeh de Humax rechtstreeks aansluit op het AOP met deze, of een andere zeer goede kabel. Als het in de binnenhuisbekabeling zit, moet dat er nu uitkomen. Dan is het alleen nog even zoeken waar het issue zit. Dus Jeepeeh, je hebt toch wat tegoed.
Bedankt voor de suggestie mbt de gratis kabel, maar had zelf al wat besteld ( moet ook door muur heen, dus kan het helaas geen kabel uit 1 stuk zijn).
Maar helaas… en nu wordt het tricky vrees ik:
Gisteren compleet nieuwe bekabeling (4g proof) geïnstalleerd van Humax naar meterkast. Weliswaar NIET direct op AOP, maar op de Technetix splitter (esx-02) waar ook de aftakking naar de bovenverdieping op is aangesloten (zonder problemen). Gezien het feit dat de e48-32 melding “slechts” gemiddeld ongeveer 1x per uur/twee uur (of langer) voorbij komt wil ik dus liever niet het AOP gebruiken, anders ben ik gedurende die tijd ook mijn internet/telefoon kwijt. Omdat de totale route vanaf het AOP naar de splitter (en verder) blijkbaar geen problemen geeft op de bovenverdieping denk ik dat deze test evengoed sluitend is.

Resumé:
Bovenverdieping : alle apparatuur werkt hier goed
Woonkamer: beide geteste Humaxen geven e48-32 meldingen, Horizon mediabox doet het wel goed.

Ik vrees dat ik het niet meer weet… Heel misschien dat we op een dwaalspoor worden gebracht en dat het probleem door een hele andere factor wordt veroorzaakt (temperatuur misschien, het valt me op dat de Humax wel redelijk warm wordt)? Ik heb overigens geen babyfoon/draadloze telefoon in de nabijheid wat misschien ook nog iets zou kunnen doen. Ik hoop heel erg dat er toch nog iemand een goede suggestie kan geven, al wordt de kans op oplossing steeds kleiner vrees ik…?
Reputatie 7
Badge +19
Dag JeepeeH,

dan toch eens op het AOP proberen, maar dan maar even met splitter, zodat de verbinding met het modem intact blijft. Al zie ik liever de de eerste optie: direct op het AOP, zonder tussenkomst van wat dan ook.

En als de kabel niet in één stuk uitgevoerd kan worden, omdat deze door de muur moet, zou ik aan een zijde een goede Hirschmann stekker monteren, zodat je toch één kabel hebt.

De Humax word wel warm, maar nooit echt heel wam, tenzij er echt wat mis is. Maar doorgaans slaat de fan erin niet eens aan. Maar dat hij warm wordt is logisch daar de 5200 en 5400 sowieso zijn voorzien van een gesloten kast. Probeer anders eens of een stuk aluminiumfolie het issue tegengaat. Dit plaats je om de RF in- en uitgang. Maak echter geen sluiting bij de uitgang. Als dat werkt zou je de RF uitgang eens kunnen voorzien van een afsluitweerstand. Ik ga er verder nog even op broeden.
Ik krijg het er vooralsnog niet uit. Ik denk ook dat ik voorbarig ben geweest met te melden dat het probleem boven niet bestond: ik heb dat getest door een opname gedurende een groot deel ven de dag te laten lopen op canvas, 1 van de probleemzenders. Dit ging goed, maar beneden gaat dit blijkbaar ook wel eens goed blijkt nu. Actief kijken en passief opnemen kan dus ook al een verschil opleveren. Wel spelen de problemen vooral op 562.000 en 578.000 MHz waar de probleemzenders zitten, dat kan ik wel met zekerheid stellen. Heeft er iemand een idee wat daar kan zitten storen eventueel? En mag ik zo langzamerhand misschien toch bij ziggo gaan opperen om het binnenkomende signaal eens te meten op de een of andere manier?
Reputatie 7
Badge +19
Dag Jeepeeh,

ook al de tip met de folie uitgeprobeerd? Zo ja, en dat werkt, dan kun je eens denken aan een RF afsluitweerstand. Maar of je dat al uitgeprobeerd hebt, zie ik hier niet terug. En anders zou er toch eens een monteur je kant op moeten komen lijkt me. Het kan toch ook niet zo zijn dat je zo blijft aanmodderen, maar een RF afsluitweerstand kan helpen.
Reputatie 7
Hallo @jeepeeH, je kan altijd een monteur bij ons bestellen natuurlijk! Een standaard check daarbij is wel of je het al rechtstreeks hebt aangesloten op de AOP zonder tussenkomst van splitters. Dat helpt echt enorm om het probleem in kaart te brengen. Uit je laatste bericht begrijp ik dat je boven nog steeds geen problemen ervaart, klopt dat? In dat geval is het binnenkomende signaal in orde.
Hoi Willem-A en Anne H Ziggo,

Ik zal de folie tip nog uitproberen en ook zal ik nog een langere duur test m.b.t. de situatie boven doen. Dit omdat ik ben gaan twijfelen over de uitkomst aldaar (te vroeg conclusies getrokken misschien). Ik kom er op terug zsm...
Reputatie 7
Badge +19
Dag @jeepeeH

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst, en als de folie mocht baten is het even zoeken naar een afsluitweerstand. Deze zijn er voor schroefverbindingen, maar ook voor gebruik op de RF uitgang van de Humax. Heb er laatst nog een gezocht, maar kon deze zo snel niet terug vinden. Maar een goed stukje kabel aansluiten tussen RF uitgang Humax en ingang Tv kan ook baten. Dan is de uitgang in ieder geval niet open. Maar het kan een lastig issue zijn. Maar helaas was je zelf ook al zover dat te ontdekken. Soms baat het het AOP te vervangen, soms doet een goede kabel al wonderen, en soms lijkt het maar niet op te lossen. Toch blijft dat vreemd, daar het eerder nooit speelde en zomaar de kop opstak.
Hallo allen,

Heb inmiddels de Humax coax uitgang inderdaad doorgelust naar de TV middels een degelijke kabel, maar dat helpt in elk geval niet (foutmelding alweer gehad). De tip met de folie moet ik dus nog problemen, maar gezien de uitkomst met de kabel zie ik daar eerlijk gezegd niet veel heil meer in.
Verder ben ik momenteel flinke duurtesten aan het doen met zowel de Humax 5200c op slaapkamer als de Humax 5400c in woonkamer. Ik heb op beiden nu opnames lopen gedurende de hele dag op 2 probleemzenders (NPO1 en canvas). Ik zag gisteren al dat er opnames foutgingem op de Humax 5200c op slaapkamer (aangeduid met bliksemschicht), echter toen had ik helaas nog net niet de Humax beneden ingesteld. Ik wil zien of de problemen namelijk gelijktijdig en op dezelfde zenders optreden.
Echter is mijn vermoeden dus juist en kan ik de eerdere (voorbarige) conclusie dat het boven niet voorkwam hiermee alweer ontkrachten...

Verder heb ik inmiddels ook de DECT telefoon uit gehad, geen verschil.
Kan de WIFI router (op 2,4 Ghz en 5 Ghz band) hier nog een rol spelen?

Ik ben wel nog wat verder gaan denken. Momenteel heb ik nergens WCD's tussenzitten. Vanaf het AOP wordt het signaal 2 keer gesplit (voor details en route van die spullen, zie begin van deze post). Volgens mij houdt dat dus in dat de volledige bandbreedte (en data/tv/radio signalen), inclusief retour signaal wordt doorgegeven op de kabel over het gehele traject.
Zou het misschien voor deze Humaxen juist niet beter zijn als er WEL ergens een WCD of data/TV (en Radio) filter tussen zou zitten om de signalen enigszins te filteren? Of is het ondenkbaar dat de Humaxen hierover kunnen struikelen (een test met een sperfilter heb ik al gedaan, bleek geen oplossing, maar deze blokt dan ook alleen het retoursignaal).

Ik heb namelijk wel de neiging om te denken dat het "iets interns" op de kabel is, en dus geen instraling. Dat zou toch ook niet meer mogen met KOKA 9TS kabel inclusief 4g proof connectoren?
Reputatie 7
Badge +19
Dag @jeepeeH

mijn hand over mijn hart halend heb ik toch weer geplaatst en alles nog eens doorgenomen. Helaas lijkt het onderzoek hiernaar til te liggen bij Ziggo, maar toch nog wat tips en reacties op je bevindingen.

Ik vrees inderdaad ook dat de tip met de folie tot niets leid, n=u je deze ervaringen hebt met de goede kabel tussen Humax en Tv. Maar goed, zeg nooit nooit. Ik ben ook wel heel benieuwd of beide apparaten het issue tegelijkertijd laten zien, maar ook dat is niet helemaal een garantie, daar de een wellicht net kan omgaan met een korte onderbreking, en de ander erop overslaat en de fout laat zien.

Om Wifi uit te sluiten zul je eigenlijk toch echt de Humax(en) rechtstreeks op het AOP moeten aansluiten zonder dat er verder nog iets word aangesloten. Dus echt geen splitters of andere apparaten. maar dat betekent dan wel dat je even zonder telefoon en Internet zit. Lastig, zeker, maar echt een goede stap, die we al vaker hebben genoemd. Maar ik begrijp zeker de overlast. Hier echter met de oude Ubee en nieuwe Connectbox totaal geen last van het issue, al komt een korte onderbreking bij iedereen wel eens langs, maar ik wil niet mijn ervaringen met jou probleem gaan vergelijken, want niet een situatie is exact identiek.

Wat je betoog over de Coax aansluitdozen betreft kan ik denk ik kort zijn: dat mag niet de oorzaak zijn. Je hebt het over de gehele bandbreedte, maar daar pikt de Humax alleen uit wat deze ook echt kan verwerken. Anders zou het veel vaker misgaan. Maar je hebt het ook over het retour signaal, en dat word niet naar de Humax toe gestuurd. Ik snap wel je redenatie, maar het retour signaal komt vanaf de XL en gaat terug naar het AOP/Ziggo. Vanaf de Humax komt er geen retour signaal. De Humax ontvangt alleen het signaal via de kabel en verstuurt het retour signaal/opdrachten voor ITV/VOD via het Internet. Deze zou dus geen last moeten hebben van het retour signaal van de XL, maar ook dat merk je snel genoeg op als je de XL ook is afgekoppeld. Alleen de Humax apparaten moeten dus nog aangesloten blijven.

Voorts heb ik nog wel een tip, die terug lezend volgens mij nog niet is uitgevoerd op de 5200c en 5400c. En dat is deze:

-Haal eerst een 20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat. Doe dit niet korter!
-Verwijder meteen na het spanningsloos zetten alle kabels en de smartcard.
-Sluit na 20 minuten de kabels weer aan, maar plaats de smartcard nog niet.
-Schakel de spanning weer in, en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld, en deze is opgestart, deze terug naar de fabriekstand. let op! Hierbij dient ook de schijf te worden geformatteerd. Doe dit na de herinstallatie nogmaals. Dat betekent wel dat opnames en andere bestanden die er op staan verloren gaan.

-Installeer de decoder opnieuw met de juiste gegevens en haal deze eventueel van de energiespaarstand in het menu, onder energiebeheer. Je kan daar desgewenst ook het automatisch uitschakelen uit zetten.
-Plaats de smartcard zodra de decoder een cardfout meld, of als de decoder weer geheel is opgestart.
-Controleer of er een update mogelijk is (is de optie grijs en niet aanklikbaar, dan heb je de laatste versie, maar de Humax zal eigenlijk zelf een melding achterlaten als er een nieuwe versie aanwezig is).

*ook het af en toe formatteren van de harde schijf is zeer aan te raden (*indien aanwezig, 5100c/5300c). Met bovenstaande verhelp je echter de aanwezige software issues al, maar met het formatteren voorkom je ook issues voortkomend uit de harde schijf. Maar dat betekent wel dat je daarmee alle bestanden op de schijf blijvend wist. Breng deze dus in veiligheid als je deze wilt bewaren.

**Het formatteren van de schijf/schijven klinkt wellicht wat vreemd, maar kan zeker baten in bepaalde situaties. Als je alles uitvoert zoals in deze lap tekst vermeld, blijft er voor jezelf weinig anders over. Blijft het issue dan nog, laat dan beide apparaten eens onderzoeken door Humax. Je kan daarbij aangeven dat ik je al verder had geholpen, en dat beiden nagetrokken zijn op het gasket issue.

Willem
Ondersteuning Humax
Hoi Willem-A, Thanks voor je uitvoerige uitleg, maar ik had idd die hele procedure met herinstalleren, inclusief formatteren al meerdere malen uitgevoerd. Ik snap ook je uitleg omtrent het retoursignaal welke de humax niet via de coax zendt, maar ik dacht dat ie wellicht wel last zou kunnen hebben van wat er allemaal aan signalen langskomt van andere apparatuur zoals de horizon box en het ubee modem. Bij enkele tv’s met CI modules blijkt daar wel een probleem te kunnen zitten heb ik gelezen, maar dat is misschien niet helemaal vergelijkbaar...
Eerlijk gezegd zie ik er verder ook geen heil in om beide humaxen te laten checken, dat lijkt mij te toevallig... maar toch, Thanks voor al je suggesties! Ik ga nog wat zaken proberen en laat weer wat horen...
Reputatie 7
Badge +19
Dag @jeepeeH

voor mij is het in dit geval natuurlijk ook niet zo eenvoudig. gelukkig is het ook vaak op te lossen, en ook nu zou ik het natuurlijk liever anders zien. Ik draag dus zoveel mogelijk aan om toch te proberen je van deze ellende af te helpen. Daarom dus ook als laatste zet de Humax(en) te laten onderzoeken. Ik weet het, het zou toevallig zijn, maar da kan men wel alles uitsluiten. Maar goed, wellicht lukt dat ook met de andere opties. Ik heb overigens ook de links naar de afsluitweerstanden gevonden:

https://www.allekabels.nl/coax-splitter/122/1309801/afsluitweerstand-4g-ontstoring.html

https://www.allekabels.nl/coax-splitter/122/1340642/afsluitweerstand-4g-ontstoring.html

Ik ben uiteraard zeer benieuwd naar je andere bevindingen en laat het natuurlijk geheel aan jou of je de decoders/PVR's wilt laten onderzoeken. Misschien is het anders een idee er een naar Humax toe te sturen om te kijken wat die laat zien. Als deze geen vreemde issues vertoont ben je natuurlijk ook alweer wat verder. Maar hoe dan ook is het een lastig probleem, wat gelukkig niet zo vaak meer langskomt, maar waarvan ik zojuist helaas wel weer een nieuwe melding zag langskomen, en je mag gerust weten dat ook ik dar van baal...
Thanks Willem-A, een afsluitweerstand heb ik geprobeerd maar ik heb inmiddels ook geconstateerd dat de 5200c inderdaad zelf een issue heeft (jij had dit eigenlijk ook al aangegeven in een pm). Ik zit me nog te beraden of ik dit wil laten fixen, ik heb hem eigenlijk alleen nu van zolder gehaald om simultaan met de 5400c te kunnen testen. Ik heb nu namelijk bel ber waardes zien oplopen op de 5200c, op beide tuners, maar vooral op tuner 2. Dit gebeurt niet met 5400c , ook niet na omwisseling van plek. Anyway, heb alweer de e48 melding voorbij zien komen op de 5400c (inmiddels weer beneden), dus het oorspronkelijke probleem staat ook los van het bovenstaande, maar ik wil zelf ook zo nauwkeurig mogelijk alles melden.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @jeepeeH

Ik moet dat even terug halen van die 5200... Was dat het gasket issue of een tuner? Gasket oplossen is kosteloos. En men kan dan meteen zien wat er verder speelt.

Sowieso mogen de BER waardes niet gaan oplopen. Dan speelt er inderdaad een probleem. Na onderzoek kun je natuurlijk altijd beslossen wat je doet. Gebruikt kom je ze natuurlijk ook tegen en je kan het dan goed treffen, maar men is ook niets te beroerd een defect apparaat als prima werkende te verkopen. Dat is dus echt uitkijken en lang niet altijd kun je alles in korte tijd testen of een issue naar voren halen. Die keuze laat ik dus aan geheel aan jou.

Maar via pm heb ik al e.e.a. genoemd, want het E48 issue moet sowieso uit de wereld. En Ziggo moet daar ook veel meer de schouders onder zetten en ik ga proberen of ik daar wat buskruit kan afschieten dat tot meer actie leid.

Ik hoor wel wat je doet.
Hallo allemaal. Het is alweer een poos geleden maar ik heb weer een Update en dit keer ook goed nieuws! Jawel, het probleem is namelijk de wereld uit!
Ziggo heeft uiteindelijk in een heel kort tijdsbestek 2 monteurs het signaal laten checken en geconstateerd dat er wel degelijk kabelschade was (buitenshuis). De kabel bleek zelfs al eens gereapareerd te zijn (en uiteraard was de kern op die plek aan het corroderen). Anyway, tot dusver geen meldingen meer gehad en opnames gaan ook structureel weer goed. Eigenlijk toch mooi dat die Humaxen dit zo gevoelig weten aan geven (dat er wel degelijk iets mis is) terwijl andere apparatuur niets aangeeft. Ik wil naast Ziggo (gratis maand gekregen als tegemoetkoming) iedereen bedanken voor de hulp en suggesties en daar wil ik Willem-A in het bijzonder voor bedanken: Ik heb hem veel vragen kunnen stellen en hij heeft me daar steeds super mee geholpen. Chapeau!!
Reputatie 7
Dank voor je mooie en uitgebreide afsluiter! 🙂 Willem-A is ook weer #LekkerBezig geweest 😉
Reputatie 7
Badge +19
Dag @jeepeeH'

ik mistte de PM's ook al eigenlijk. Dacht er gisteren nog aan en had al het idee nogmaals eens te vragen of het nu al naar behoren werkte... Ja dus! Klasse! Ik ben zeer content met dit nieuws, met name door het feit dat het issue naar mijn idee te vaak op de Humax word afgeschoven. Nu heb ik meer aan mijn hoofd, maar de 5200 was dacht ik terug geweest voor een gasket herstel, toch? Zo ja, dan ben je nu weer helemaal up-to-date en kun je hopelijk weer zonder zorgen Tv kijken.

Dank voor je reactie en nogmaals vel kijkplezier.

Gr. Willem
Reputatie 7
Badge +19
Dank voor je mooie en uitgebreide afsluiter! 🙂 Willem-A is ook weer #LekkerBezig geweest ;)

Fijn, bedankt! ☺