Hakar

Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Humax IHDR 5200C wederom blokken in beeld en BER waarde hoog

Goedendag allemaal.
Ruim een jaar geleden had ik met mijn 5200C blokken en strepen in beeld, en heb ik toen de oplossing gevonden met behulp van Willem-A
Na de Humax te hebben verzonden naar Humax Nederland ofwel Quantis draaide alles als een zonnetje, en zaten we weer vol plezier naar onze zenders en meer nog onze opgenomen programma's te kijken.
Eergsisteravond werden we helaas tijdens het live kijken verblijd met opnieuw blokkerig en streperig beeld.
In eerste instantie heb ik contact met Ziggo gehad, en hebben we helaas niets kunnen vinden wat een storing zou kunnen veroorzaken.
Signaal zou goed moeten zijn, er waren de afgelopen dagen geen werkzaamheden in mijn buurt geweest, en verder zouden er ook geen klachten in mijn buurt zijn.
Omdat de Humax vorig jaar is gerepareerd, dacht de vriendelijke medewerkster dat deze in samenhang met een nieuwe coax kabel het probleem ook niet zou kunnen zijn, en stelde voor een monteur te laten langskomen.

Inmiddels wetend dat er meerdere topics over bestaan op dit forum, alles eerst maar eens doorgelezen.
Wat mij was ontschoten is dat de BER waarde op de ontvanger ook van belang is voor een goede ontvangst, en de vriendelijke dame van Ziggo heeft het daar ook niet over gehad.

Welnu, zonder opnames te doen met de humax, zie ik op de zenders NPO1 tot en met RTL5 verschillende BER waarden.
Zal hier eerst de waarden van RTL5 tonen aan de hand van een foto, deze is namelijk de hoogste.

De waarde op NPO1 is ook hoog, er van uitgaand dat de waarde 0 of dicht bij 0 zou moeten zijn.
Bij deze is het,


Is een bezoek te rechtvaardigen, en uit te sluiten dat mijn Humaxje wederom gerepareerd moet worden?
8 Reacties 8
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Met "Is een bezoek te rechtvaardigen" bedoelde ik te vragen of een bezoek van de monteur zin heeft, of dat ik het in de Humax moet zoeken.
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Zojuist de waarden gecheckt met een opname op kanaal 942 TLC, en weergave op RTL4.

Krijg bij Net5HD deze melding.
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Voorlopig opgelost met hulp van een oude tip.
Met alufolie een brugje over de beide tuners gelgd, en deze vastgeplakt met ductape.
Blokken en strepen waren weg, en foutmelding op Net5HD werd ook niet meer gegeven.
Even een weekje aanzien, en dan een draadje solderen van de ene naar de andere, en dan zal het blijvend opgelost moeten zijn.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Hakar

dat zijn wel heel heftige BER waarden. Maar waar is je sterkte gebleven? Ik zie op de eerste foto maar 17% en dat is absoluut te laag. De 20% op de andere foto kan, maar is wel de absolute ondergrens. En met een zo hoge BER waarde kan het niet anders dan dat de kwaliteit terug gaat lopen.

Het is alleen niet heel handig geweest de Humax open te maken, want na een reparatie word deze als het goed is, weer verzegeld. En uiteraard heb je garantie op een reparatie, wat niet meer opgaat als je de Humax zelf open hebt gemaakt. Dit mag niet voorkomen en dus zou de eerste stap, terug naar Humax zijn geweest.

Ik zie echter ook een E37-32 melding en vraag me af of je deze nu ook niet meer ziet en wat de sterkte nu is. Ook ben ik benieuwd naar de kwaliteit en de BER waarden. Die laatste moet 0 zijn en blijven. Als deze gaat oplopen geeft dat aan dat er wat misgaat. Ik lees soms dat een monteur aangeeft dat de BER nooit helemaal 0 kan zijn, maar dat is onzin. Normaal gesproken is deze 0.

Maar ja, zoals gezegd is terug naar Humax nu zeer waarschijnlijk geen optie meer, althans niet voor een gratis reparatie.

Nu kan het een aardingsprobleem zijn, wat inderdaad is op te lossen door een verbinding te maken tussen het metal van de beide tuners maar ik raad eigenlijk nooit aan dat zelf te doen. Ik wil gewoon niet het risico lopen dat men daarmee de Humax beschadigd. Ik geef dus alleen aan wat veilig is en wat je zelf kan doen.

Maar laat dus even weten wat de waarden nu zijn.
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Beste Willem-A
De Humax was na reparatie niet verzegeld.
Ook bij het lossen van de drie schroefjes niets gemerkt van enig borgmiddel, en er was in de gaatjes of op de schroefjes ook geen borgmiddel zichtbaar.

De foutmelding E37-32 is verdwenen nadat ik de brug met alufolie heb gemaakt.
De BER waarden van de tuners heb ik net even een foto van gemaakt.
Tv op NPO1 en opname op NPO1

Met Tv op NPO1 en opname op TLC zijn dit de waarden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Hakar

dat is bijzonder daar er meestal hetzelfde zegel op gaat als af fabriek aanwezig is. Ik heb er pas ook een terug gehad waarop dat zegel weer aanwezig is. Bij de schroefjes is dat nooit aanwezig.

Maar deze waarden zien er een stuk beter uit. Ik vind wel het verschil in sterkte tussen tuner 1 en 2 vrij groot, maar dat komt vaker voor. Maar hoe lang is het terug dat de Humax naar Humax/Quantis is geweest? Als je nog garantie hebt op die reparatie zou ik daar zeker aanspraak op maken. Maar dan moet de aluminium folie er natuurlijk wel af. En anders zul je zelf een brugje moeten leggen, maar gaat er dan iets mis is dat natuurlijk wel voor eigen risico.

Vaak komt dit overigens niet meer voor, al is er nog iemand met oplopende BER waarden op beide tuners, maar daar heb ik helaas niets meer van gehoord. Hij had het overigens ook met een 5050c op dezelfde aansluiting en dus wijt ik dat eigenlijk aan het signaal. Maar het is weleens moeilijk exact te achterhalen wat er precies speelt en ik ga dus niet aanraden wat jij hebt gedaan. Ik weet lang niet altijd met wie ik te maken heb, en zoals al gezegd wil ik geen adviezen geven die kunnen zorgen voor (nog meer) ellende. Wat men zelf wil doen is natuurlijk aan hen.

Maar kijk anders even of je nog garantie hebt, en zo niet, dan kun je zelf een brugje leggen t.b.v. de aarding.
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Willem-A
Wees gerust, ik ben geen medewerker uit Eindhoven, heb geen connectie met keuringsdienst van waarde, en heb al helemaal niets met programma's als Red mijn vakantie.
Humaxje is januari / februari 2018 onder het mes geweest.

Ik had al geprobeerd om conyact met Eindhoven te leggen, maar helaas zitten we met een gebroken week, en heb ik nog geen terugkoppeling gehad.

Dat je niet gaat aanraden wat ik nu heb aangelegd begrijp ik, gezien wat je me ooit via PM hebt laten weten.

Zoals gezegd, ik zie dit nog even aan, en wacht een reactie van Eindhoven af.
Hartelijk dank voor je reactie, kan ik intussen het verschil in BER waarden in de gaten houden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hakar schreef:

"Willem-A,

Wees gerust, ik ben geen medewerker uit Eindhoven..."

Ik bijna wel... :wink: We kennen elkaar al behoorlijk lang. Maar nu de Humax modellen en beetje uitsterven, moet ik me eigenlijk maar gaan richten op Hisense, het nieuwe merk dat Humax/Quantis voert.

Volgens mij is de garantie op een reparatie 3 maanden. Maar zeker ben ik niet. Had je ze gebeld? Dat gaat wel vlotter natuurlijk. Maar ja, ook zij hebben 'last' van feestdagen... :relaxed:

Als je het niet erg vindt, kan ik me niet meer herinneren wat ik toen heb geschreven. Plaats zoveel her en der dat ik echt niet alles kan bijhouden.

Graag gedaan. je kan nu in ieder geval weer kijken, want met zo'n lage sterkte en kwaliteit, en een zo hoge BER gaat dat niet meer lukken. De Humax kan qua signaal een ruime marge hebben, maar eens gaat het mis. En houd dus altijd de BER in de gaten als er wat is. Een hele lage waarde geeft al aan dat er wat aan de hand is, maar dat kan de Humax nog wel herstellen.

Zo begint het vaak ook als een tuner het laat afweten, maar de BER zal dan steeds meer gaan oplopen, wat overigens ook afhankelijk is van de zender, of beter, de frequentie. Maar een reparatie is doorgaans goed te doen. En nu na de 5400c, de 5200c er ook uit is, moet je er zuinig op zijn, als je er tevreden over bent.

PS: er is tijdelijk een Humax 5300c met ingebouwde harde schijf van 500 GB in de markt gezet. Niet te vinden op de site van Humax, want deze is alleen in de winkel te koop. Jammer vind ik dat er nog steeds maar 1 tuner aanwezig is, maar het kan voor een groep mensen wel handig zijn om niet met een losse schijf te hoeven werken.

Succes!

Uitgelicht topic