1
Vraag
2
Reacties
olga.claus

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Humax i-HDR 5050C kan geen zenders vinden

Betreffende Humax werkt al jaren prima. Sinds vorige week kwam ineens de foutmelding E52-E48 en konden we geen tv meer kijken. Gezocht naar wat foutmelding inhield en proberen op te lossen maar hielp niet. Uiteindelijk reset naar fabrieksinstellingen geprobeerd. Nu blijkt dat hij geen zenders kan vinden.
Heb freq 47400, netwerk-id d 5555, symbolrate 6875 ingetoetst. Sterkte staat op 8%, kwaliteit op 0%.
Alle kabels zijn nagelopen en zijn volgens ons goed aangesloten e.d Voordat ik de wizard naar fabrieksinstellingen gebruikte, kon ik wel nog via media de opgenomen programma's bekijken. Nu kom ik echter niet meer uit de wizard.

Heb de topics en antwoorden doorgenomen en sommige geprobeerd maar geen echte oplossing gevonden.

Wat denken jullie: moet ik een installateur laten komen of de helpdesk van Ziggo bellen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey olga.claus . Goed dat je hier even contact over opneemt. Als zoiets zomaar vanuit het niets optreed, kan dat best even schrikken zijn!
Nu zijn er een paar dingen in je verhaal die duidelijk zijn.

  • je mediabox ontvangt te weinig signaal. Hierdoor vindt hij geen zenders (of wel zenders, maar dan met een heel slechte kwaliteit omdat het signaal te laag is).
  • Je andere mediabox ontvangt wel genoeg signaal. Dus het signaal in je woning is waarschijnlijk gewoon in orde.
Dan zal er ergens vanuit het punt dat dit signaal gesplitst is en de mediabox iets misgaan (of in de mediabox zelf. Maar dat resulteert vrijwel nooit in deze meldingen/ervaringen). Dit zou zeker de coax-kabel kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook een splitter.

We zijn inmiddels een paar dagen verder; heb je een update voor ons? 🙂

Bekijk in context

13 Reacties 13
Verwijderd account
Niet van toepassing
De signaalsterkte moet minimaal 30% zijn, log anders ff in op de chat misschien kan men op afstand dit kontroleren

https://www.ziggo.nl/chat
olga.claus
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste mguzz,

bedankt voor jouw reactie.
Ik ben momenteel op werk en kan niet chatten. Ik zal nakijken of ze vanavond bereikbaar zijn.
olga.claus
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Overigens hebben we nog een ander type Humax met een 2e tv in gebruik en die doet het nu nog prima.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Dan ga ik er van uit dat gebruik wordt gemaakt van een splitter, blijkbaar krijgt de ene Humax meer signaal dan de andere dus als test deze er even tussenuit halen.
olga.claus
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Vanavond weer geprobeerd zenders te zoeken en nu werden ze wél gevonden. Beeld echter vol gekleurde blokken en haperingen. Tussendoor viel beeld weg en kwam foutmelding E48-32 telkens in beeld. Uiteindelijk helemaal geen beeld, alleen foutmelding.
Met medewerker gechat ( 🙂 ) en vlgs haar ligt het aan de coaxkabel. Zij stuurt een nieuwe op. Hopelijk zal het probleem daarmee opgelost zijn.

Mguzz, bedankt dat je mee wilde denken.
olga.claus
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zie overigens net foutmelding is veranderd naar E52-32, geen signaal.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
olga.claus wrote:
Zie overigens net foutmelding is veranderd naar E52-32, geen signaal.


Dan is er echt iets mis met het signaal, of met de Humax zelf. Dat laatste gebeurt niet zo vaak, maar kan dus wel.

Mijn advies is daarom altijd beide tuners op signaalsterkte te controleren en dat doe je als volgt:

-Neem 1 of 2 programma's op en bekijk een ander programma
-Als beide tuners in gebruik zijn lees je als volgt uit;
-Menu, instellingen, systeem signaaldetectie. Je ziet nu de waarden bij beide tuners. Het gaat hier om het getal bij de BER, de sterkte en de kwaliteit.

mguzz oppert het te laten uitlezen door Ziggo, maar dat gaat niet. Wel kunnen ze bepaalde resets uitvoeren op afstand.

Ik ben benieuwd naar die waarden, maar mijn advies is, als het hier misgaat, alle bekabeling, splitters etc. in huis na te zien en de Humax welke de issues vertoond, rechtstreeks aan te sluiten op het AOP (huisaansluiting Ziggo) zonder tussenkomst van splitters en andere apparaten. Als de Humax dan goed functioneert en nette waardes laat zien, bouw je de installatie iets op en controleert nogmaals. Dit herhaal je tot alles weer op de oude manier is aangesloten.De fout komt er dan zo uit. Lijkt ingewikkeld, is het zeker niet.

Welke Humax gebruik je overigens nog meer? En heb je ook daarvan de waarden al nagezien? De Humax kan overigens nog werken met een signaalsterkte van 20% mits de kwaliteit 100% blijft en de BER 0. Maar omdat het per zender, of beter, per frequentie kan verschillen, houd ik een minimum aan van 30%. Echter zal dit vaak hoger liggen en zal er ook vaak verschil te zien zijn tussen beide tuners als je op genoemde manier uitleest. Dit is niet erg.

Maar de chat/contact met Ziggo, heeft voor het uitlezen van de waarden dus geen zin. Maar als je de nieuwe kabel hebt, en het probleem blijft aanwezig, voer dan de genoemde stappen uit en laat even weten hoe de huisinstallatie is opgebouwd, maar een foto van het AOP en de eventueel gebruikte splitter en kabels en plaats deze hier even. Het AOP kan nl. ook verouderd zijn en daar kan één apparaat negatief op regeren. Als het AOP is verouderd, plaatst Ziggo kosteloos een nieuwe. Ook kan de splitter nog een spelbreker zijn of is een signaal versterker nodig, als de kabels een lange lengte hebben.

Een hele lap tekst, maar daar kun je vast wat wel wat mee.

Succes.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey olga.claus . Goed dat je hier even contact over opneemt. Als zoiets zomaar vanuit het niets optreed, kan dat best even schrikken zijn!
Nu zijn er een paar dingen in je verhaal die duidelijk zijn.

  • je mediabox ontvangt te weinig signaal. Hierdoor vindt hij geen zenders (of wel zenders, maar dan met een heel slechte kwaliteit omdat het signaal te laag is).
  • Je andere mediabox ontvangt wel genoeg signaal. Dus het signaal in je woning is waarschijnlijk gewoon in orde.
Dan zal er ergens vanuit het punt dat dit signaal gesplitst is en de mediabox iets misgaan (of in de mediabox zelf. Maar dat resulteert vrijwel nooit in deze meldingen/ervaringen). Dit zou zeker de coax-kabel kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook een splitter.

We zijn inmiddels een paar dagen verder; heb je een update voor ons? 🙂
olga.claus
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste allemaal,

hartelijk bedankt voor jullie reacties. Super dat jullie willen helpen!
Ik zal alle reacties opslaan en bij de handleiding leggen voor het geval weer iets niet goed gaat.

De coaxkabel is inmiddels vervangen en hoera: alles doet het weer! Er zal dus iets kapot zijn geweest aan binnenkant.

Overigens: de 2e Humax is een iHDR 5200C. Beide apparaten zijn al oud maar we zijn er, in het algemeen, tevreden mee.

Nogmaals bedankt!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Tja, dat je tevreden bent is niet zo vreemd... Humax he... haha. Maar als er iets is, kun je dat vaak zelf oplossen, en lukt dat niet, even in de groep gooien.

Veel kijkplezier maar weer en dank voor de update.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Lycke Ziggo schreef:


"je mediabox ontvangt te weinig signaal. Hierdoor vindt hij geen zenders (of wel zenders, maar dan met een heel slechte kwaliteit omdat het signaal te laag is)".

Ik weet niet of ik dat even verkeerd begrijp, maar als een ontvanger/mediabox of hoe je het maar noemt, nog geheel, of geheel opnieuw moet worden geïnstalleerd zal deze geen zenders vinden als het signaal te slecht/laag is, of als er ets aan het apparaat zelf mankeert.

De ontvanger zal dan geen zenders opslaan in slechte kwaliteit, maar deze, als ze wel zijn opgeslagen, en het signaal slecht is, ook in een veel mindere kwaliteit worden weergegeven. dat is niet meer dan logisch.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Stel dat het signaal op het randje zit en wat schommelt, kan het natuurlijk dat de mediabox op een punt wel genoeg heeft om de zenders op te halen. Vervolgens zijn de zenders niet om aan te zien, omdat de kwaliteit te laag is. Zo bedoelde ik hem. Liggen we dan op 1 lijn? 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ja, we liggen op 1 lijn. We lijken hetzelfde te bedoelen. Ik reken het goed... :wink:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic