olga.claus wrote:
Zie overigens net foutmelding is veranderd naar E52-32, geen signaal.
Dan is er echt iets mis met het signaal, of met de Humax zelf. Dat laatste gebeurt niet zo vaak, maar kan dus wel.
Mijn advies is daarom altijd beide tuners op signaalsterkte te controleren en dat doe je als volgt:
-Neem 1 of 2 programma's op en bekijk een ander programma
-Als beide tuners in gebruik zijn lees je als volgt uit;
-Menu, instellingen, systeem signaaldetectie. Je ziet nu de waarden bij beide tuners. Het gaat hier om het getal bij de BER, de sterkte en de kwaliteit.
mguzz oppert het te laten uitlezen door Ziggo, maar dat gaat niet. Wel kunnen ze bepaalde resets uitvoeren op afstand.
Ik ben benieuwd naar die waarden, maar mijn advies is, als het hier misgaat, alle bekabeling, splitters etc. in huis na te zien en de Humax welke de issues vertoond, rechtstreeks aan te sluiten op het AOP (huisaansluiting Ziggo) zonder tussenkomst van splitters en andere apparaten. Als de Humax dan goed functioneert en nette waardes laat zien, bouw je de installatie iets op en controleert nogmaals. Dit herhaal je tot alles weer op de oude manier is aangesloten.De fout komt er dan zo uit. Lijkt ingewikkeld, is het zeker niet.
Welke Humax gebruik je overigens nog meer? En heb je ook daarvan de waarden al nagezien? De Humax kan overigens nog werken met een signaalsterkte van 20% mits de kwaliteit 100% blijft en de BER 0. Maar omdat het per zender, of beter, per frequentie kan verschillen, houd ik een minimum aan van 30%. Echter zal dit vaak hoger liggen en zal er ook vaak verschil te zien zijn tussen beide tuners als je op genoemde manier uitleest. Dit is niet erg.
Maar de chat/contact met Ziggo, heeft voor het uitlezen van de waarden dus geen zin. Maar als je de nieuwe kabel hebt, en het probleem blijft aanwezig, voer dan de genoemde stappen uit en laat even weten hoe de huisinstallatie is opgebouwd, maar een foto van het AOP en de eventueel gebruikte splitter en kabels en plaats deze hier even. Het AOP kan nl. ook verouderd zijn en daar kan één apparaat negatief op regeren. Als het AOP is verouderd, plaatst Ziggo kosteloos een nieuwe. Ook kan de splitter nog een spelbreker zijn of is een signaal versterker nodig, als de kabels een lange lengte hebben.
Een hele lap tekst, maar daar kun je vast wat wel wat mee.
Succes.