Inigoo

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Humax 5400C dongel Filezilla

Ik heb 2 Humax 5400C apparaten, elk met een  eigen dongel. Filezilla vindt echter maar 1 apparaat. Het lukt Filezilla niet de ander te vinden. Ik heb voor beide een verschillend IP adres ingesteld. Dus de laatste twee cijfers van het 192.168.2.xx adres zijn verschillend. Zie ik iets over het hoofd? Doe ik iets fout? Heeft het misschien te maken met de uitzendfrequenties van de dongels? Zo ja, hoe kan ik die wijzigen?

25 Reacties 25
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Willem-A 

Kun jij dit probleem tackelen??

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

De uitzendfrequentie is niet te wijzigen, maar heb je al eens een fabrieksreset geprobeerd, en/of de Humax bedraad aangesloten op het Internet. Werken met FTP bij het gebruik van en dongel is niet aan te raden.

Hier nog wat info;

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

https://www.gebruikershandleiding.com/Filezilla-Client/preview-handleiding-725826.html

 

Fabrieksreset: Doorgaans werkt een uitgebreide reset het best.

-Haal eerst een 20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat. Doe dit niet korter!

-Verwijder meteen na het spanningsloos zetten alle kabels en de smartcard.

-Sluit na 20 minuten de kabels weer aan, maar plaats de smartcard nog niet.

-Schakel de spanning weer in, en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld, en deze is opgestart, deze terug naar de fabriekstand. let op! Hierbij dient ook de schijf te worden geformatteerd. Doe dit na de herinstallatie nogmaals. Dat betekent wel dat opnames en andere bestanden die er op staan verloren gaan.

-Installeer de decoder opnieuw met de juiste gegevens en haal deze eventueel van de energiespaarstand in het menu, onder energiebeheer. Je kan daar desgewenst ook het automatisch uitschakelen uit zetten.

-Plaats de smartcard zodra de decoder een cardfout meld, of als de decoder weer geheel is opgestart.-Controleer of er een update mogelijk is (is de optie grijs en niet aanklikbaar, dan heb je de laatste versie, maar de Humax zal eigenlijk zelf een melding achterlaten als er een nieuwe versie aanwezig is).*

ook het af en toe formatteren van de harde schijf is zeer aan te raden. Met bovenstaande verhelp je echter de aanwezige software issues al, maar met het formatteren voorkom je ook issues voortkomend uit de harde schijf. Maar dat betekent wel dat je daarmee alle bestanden op de schijf blijvend wist. Breng deze dus in veiligheid als je deze wilt bewaren.

Willem. Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Inigoo! Bijzonder dat slechts één van de apparaten gevonden kan worden en zuur dat je zelf nog niet tot de oplossing gekomen bent. Hopelijk kom je verder met de duidelijke informatie en tip om te resetten van @Willem-A en los je het met behulp van deze info op! 

Inigoo
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Het probleem bij de full reset van Willem is, dat ik een volle 1tb schijf heb die ik niet wil formatteren. Daarbij komt dat ik ook wel een draadje heb en dan vindt Filezilla hem wel. Maar omdat ik de uitgang van het modem ook voor een ander apparaat nodig heb, dacht ik dat een dongel handig zou zijn. En dat zou ook, indien het werkte. Ik hoopte dat het een verkeerde instelling zou betreffen. Temeer omdat ik uit de reacties begrijp dat het ‘vreemd’ is dat die dongel op dat apparaat niet werkt, terwijl de dongel op mijn andere 5400 wél werkt. Daarom ook mijn idee dat het probleem misschien zou kunnen liggen in het feit dat ik 2 dongels heb. Maar kennelijk moet dat op zich geen probleem zijn.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Het terugzetten naar fabrieksinstellingen lijkt me ook het beste maar heeft natuurlijk het nadeel dat de interne harde schijf geformatteerd wordt.

Heb je een externe harde schijf beschikbaar die je kunt formatteren en waarnaar je alle inhoud van de interne schijf kunt overzetten? Wanneer is alles is veiliggesteld zou je de Humax kunnen terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
iMark wrote:

Het terugzetten naar fabrieksinstellingen lijkt me ook het beste maar heeft natuurlijk het nadeel dat de interne harde schijf geformatteerd wordt.

Heb je een externe harde schijf beschikbaar die je kunt formatteren en waarnaar je alle inhoud van de interne schijf kunt overzetten? Wanneer is alles is veiliggesteld zou je de Humax kunnen terugzetten naar fabrieksinstellingen.

 

Dag @iMark 

wat je aangeeft is niet zo. Bij een reset word de schijf niet geformatteerd. Daar moet je echt zelf voor kiezen. Dus @Inigoo kan ook gewoon de reset gewoon uitvoeren als aangegeven op het formatteren na. Dat staat standaard afgevinkt. Vink je dit aan, is ook dit maar eenmalig. Bij een volgende reset word dan wederom de schijf niet geformatteerd en blijft dus alles daarop aanwezig. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Inigoo wrote:

Het probleem bij de full reset van Willem is, dat ik een volle 1tb schijf heb die ik niet wil formatteren. Daarbij komt dat ik ook wel een draadje heb en dan vindt Filezilla hem wel. Maar omdat ik de uitgang van het modem ook voor een ander apparaat nodig heb, dacht ik dat een dongel handig zou zijn. En dat zou ook, indien het werkte. Ik hoopte dat het een verkeerde instelling zou betreffen. Temeer omdat ik uit de reacties begrijp dat het ‘vreemd’ is dat die dongel op dat apparaat niet werkt, terwijl de dongel op mijn andere 5400 wél werkt. Daarom ook mijn idee dat het probleem misschien zou kunnen liggen in het feit dat ik 2 dongels heb. Maar kennelijk moet dat op zich geen probleem zijn.

 

Je kan ook alle stappen doorlopen ZONDER de harde schijf te formatteren @Inigoo Zie mijn post aan @iMark Maar als het bedraad wel werkt kan het een software issues zijn of er schort iets aan de dongel. Ruil deze 2 eens om, of zet een stukje draad aan de dongel zodat deze elders kan worden geplaatst. 

Maar mijn strenge doch vrijblijvende advies blijft NOOIT met een dongel/draadloos te werken bij het gebruik van FTP. Het gebruik van een dongel is leuk, maar dan alleen voor I-TV. 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Excuses. Ik heb twee zaken door elkaar gehaald zonder het even na te kijken.

 

Inigoo
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Toen ik de dongel voor de eerste keer aansloot, kon ik de humax wel met mijn netwerk verbinden. i-tv werkt ook. Alleen vind filezilla hem niet. De dongel zat eerst in de humax Zekf, maar daarna heb ik hem geprobeerd aan een (verleng)kabel. Humax en dongel bevinden zich op 1 meter afstand van het modem/router. Maar waar ik de dongel ook houd, filezilla vind hem niet. Ik heb nog niet de dongel die in de andere 5400 zit geprobeerd op deze 5400. Het is geen ramp als het niet gaat lukken. Zoals gezegd kan hij ook aan de draad. Ik weet ook wel dat dat stabieler is. Anderzijds heb ik nooit een verschil in snelheid of stabiliteit gemerkt in filezilla tussen de 5400 met dongel en de 5400 aan de draad.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@Inigoo 

dan zou ik je absoluut aanraden bedraad te gaan werken. Dat is de kortste klap en, zoals je zelf al aangeeft is het nog stabieler ook. En doorgaans is de transportsnelheid wel hoger. Maar ik geef altijd aan bij FTP te werken met kabel, en, als de situatie dat toelaat, ook te doen als je alleen met I-TV werkt. Ik ben persoonlijk ook niet zo'n fan van het draadloos werken. 
 

Maar heb je ook al een reset uitgevoerd van de Humax, in dit geval zonder het formatteren? 

Inigoo
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Nee, ik heb de reset (nog) niet gedaan. Ik kan hem gewoon weer aan de kabel hagen en dan de router-uitgang steeds wisselen met een ander apparaat. Ik vind dat lastig en het lijkt mij niet goed voor het contact en de stekkers. Juist daarom leek die dongel mij de oplossing. Maar dat lost in feite niet het probleem op dat filezilla die dongel niet herkent. En omdat de dongel wél mijn netwerk herkent, lijkt het mij dat hij niet kapot is.
 

NB: ik heb steeds een probleem met het inloggen op deze site. Hij zegt steeds dat inlognaam en wachtwoord niet kloppen (ze kloppen wel!). En als het uiteindelijk lukt, weet ik eigenlijk niet wat ik dan gedaan heb. Ik geb ook op de knop ‘inloggegevens vergeten’ gedrukt en mijn mailadres ingevuld, maar geen mail ontvangen. 
 

NB2: nu ik toch bezig ben, tv kijken in de app op mijn ipad lukt niet. Dwz inloggen lukt niet. De enige inlog die altijd slaagt is de inlog in Mijn Ziggo. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ik snap dat het je issue met de dongel niet oplost, maar wist niet dat je steeds van stekkers moet wisselen. Ik gebruik nog een netwerkswitch voor alle apparaten. Dat misschien nog een idee? En eens kijken wat een reset doet dus. 

 

Met je andere vragen kan ik je zo niet helpen. Ik kan wel vragen of @Erik S Ziggo hier even naar kan kijken. 

Voor de 2e vraag kan @Be rt wellicht wat voor je betekenen. 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Helaas, ik heb nog nooit een iPad in mijn handen gehad, ben een HP/Microsoft fan. @Willem-A    @Inigoo 

Inigoo
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Een netwerkswitch is eigenlijk wel een erg goed idee. Ik zal daar meteen achterheen gaan. Voor die reset zal ik komende dagen een rustig moment voor zien te vinden. Meer uit nieuwsgierigheid of dat de dongel aan het praten kan krijgen. Want met zo’n switch zal hij eigenlijk overbodig worden. Bedankt voor nu!

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Jammer @Be rt 

misschien @robbo ?

 

Graag gedaan @Inigoo 

als het lukt met een switch zou ik het zo laten, maar zoals gezegd heb ik het ook niet zo op dongels… 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Tom. wrote:

TP Link Netwerk switch | bol.com

 

Jammer hieraan vind ik dat de led naast de aansluitingen zit. Ik weet zo niet exact welke ik heb, maar die heeft een rij leds aan de voorzijde en de aansluitingen aan de achterkant. Dat vind ik zelf een voordeel in mijn situatie omdat ik deze achter een frontdoek heb geplaatst naast mijn centerspeaker, Maar die opstelling is natuurlijk uniek … 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Inigoo  @Willem-A Wat je even kan uittesten om echt zeker te zijn , en uit te sluiten dat de dongle nog goed of niet goed functioneerd . Sluit hem aan op je pc  of laptop. ( als het ware een netwerk kaart adapter . Wi fi) )  DEZE STAAT DAN OOK IN JE NETWERK LIJST. Als het goed is kan je nu ook bv internetten. Is dat mogelijk? Dan is de dongle ok. Zo niet een reset van de Humax zou dan de optie zijn. 

Inigoo
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@robbo Ik weet dat de dongel functioneert, omdat de humax waarmee hij verbonden is gewoon op mijn netwerk zit  en ik met die humax ook i-tv heb. Dat lijkt mij een bewijs van oké-zijn. Maar ik zal hem ook eens op de computer proberen. Bedankt voor de tip.

Uitgelicht topic