Beantwoord

Humax 5400 C en de E48-32 melding op NPO 1

  • 12 december 2018
  • 64 Reacties
  • 1516x Bekeken

Badge
  • Gedreven Liefhebber
  • 29 reacties
Ik heb al weken lang, heel soms maar op gezette tijden, de E48-32 melding via de Humax 5400 C. Het gebeurt niet op alle kanalen en meestal op NPO1, soms ook NPO2 en NPO3. Ik heb sinds een half jaartje de Humax 5400 C, als opvolger van de 5050. Alles in huis is geïnstalleerd door een professional met diverse antenneversterkers (FRA 752x) en hoge kwaliteit kabels. Ik heb foto's van de belangrijkste antenneversterker en de aansluitingen, die waar de AOP verdeeld wordt naar Modem, TV, radio en Humax.

De E48-32 melding duurt enkele seconden, vrijwel altijd rond 18:10 uur. Dan herstelt het beeld zich. Daarna is het urenlang goed. De volgende dag gebeurt weer hetzelfde. Soms herhaalt de storing zich 6 keer in 2 minuten en gebeurt het eerder op de dag; meestal blijft het bij één keer. Daarna niet meer. Bij dat herhalen van die storing (dan heb je even tijd ook) zie ik in het instellingen-menu van de Humax 5400, dat de Tuner 1 geen signaal heeft. Als alles goed gaat, en dat doet het meestal, dan heb ik een fantastisch beeld via Tuner 1 van de Humax 5400 C met een Bit Error van nul, een Signaalsterkte van 87 en een Kwaliteit van 100 %. Zou misschien de signaalsterkte te goed zijn? Ik las ergens dat Humax graag een lager signaal heeft ...

Hoe kan het toch dat dingen helemaal mislopen - iedere dag wel eens - en dat het dan zich weer herstelt en goed blijft? Slechts enkele seconden geen televisiebeeld en de E48-32 melding in beeld, en soms enkele keren achter elkaar. Hoe kan dat?

Graag een gewaardeerde reactie.
icon

Best beantwoord door TheDan 21 februari 2019, 18:53

Hoi Willem,

Het gaat al heel wat beter dan met de oude Humax 5400C. Coolblue heeft die terug genomen. De nieuwe Humax vertoont minder storingen.

Er is continu bijstand van een goede kennis van mij die (ook) voor Ziggo werkt. Hij heeft al eerder de AOP in een ééngats veranderd en de vorige Technetix 752x omgeruild voor een andere en die op een eenvoudige splitter gezet, op de AOP. Ook kabels zijn vernieuwd en alles doorgemeten met een high tech gadget.

Dat is een maand geleden gebeurd. Heel af en toe nog een E48-32 foutmelding. Volgende stap wordt weer de Humax rechtstreeks op de AOP aansluiten.

Ik ben het nog steeds met je eens dat die Humax 5400 prima werkt. Op die E48-32 na ...

En waar is die poll over Humax&Ziggo gebleven? Staat die nog op het forum? En welke foutmelding zie jij zelf op je Humax?

Als altijd ... veel dank.

Hartelijke groet,

Theo.
Bekijk origineel

64 Reacties

Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan

dat zijn berichten! Klasse. Zo zien we het graag.

Graag gedaan en veel kijkplezier gewenst!
Badge
Hi Willem,

Geen nieuws is in dit geval goed nieuws.

De E48-32 melding heb ik niet meer terug gezien. En ook de 'bliksemschicht' bij de icoontjes in de lijst met opnames, zijn niet meer terug gekomen.

Wederom dank voor jouw niet aflatende belangstelling.

Mvgr

Theo (TheDan)
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan

alweer enige tijd verder. Heb je nog een update voor me?

Mvg. Willem
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan /Theo,

er is dus al van alles gedaan zie ik. Goede zaak. maar daar ik niets meer las, ben ik er maar vanuit gegaan dat het allemaal goed werkt. Er zijn zoveel mensen die het op een gegeven af laten weten (vat dit niet persoonlijk op) dat ik dan maar van het goede uitga. Dat blijkt helaas nogal eens anders te zijn...

Die poll is allang weg en volgens mij ook niet meer inzichtelijk.

Als ik het al zie, want dat is echt zeer zelden, is het soms 48-32, maar dat is echt zéér zelden, of 58-52. Maar ik zie dat absoluut niet als een issue. Als dat vaker voorkomt is het natuurlijk wel hinderlijk.

Maar ik ben zeer tevreden over het geheel gezien. Er moet nu wel een nieuwe harde schijf in mijn 5400c, maar die gebruik ik ook alweer een aantal jaren. Ik heb deze n.l. al vanaf het moment dat deze uitkwam. En andere issues zijn vaak prima door jezelf op te lossen. Natuurlijk loop ook ik weleens tegen dingen aan, maar ik weet natuurlijk wel hoe bepaalde issues te verhelpen. Dat maakt mij een zeer tevreden Humax gebruiker. En mede daarom ook zet ik me nog steeds voor hen in.

Met een hartelijke groet,

Willem
Badge
Hoi Willem,

Het gaat al heel wat beter dan met de oude Humax 5400C. Coolblue heeft die terug genomen. De nieuwe Humax vertoont minder storingen.

Er is continu bijstand van een goede kennis van mij die (ook) voor Ziggo werkt. Hij heeft al eerder de AOP in een ééngats veranderd en de vorige Technetix 752x omgeruild voor een andere en die op een eenvoudige splitter gezet, op de AOP. Ook kabels zijn vernieuwd en alles doorgemeten met een high tech gadget.

Dat is een maand geleden gebeurd. Heel af en toe nog een E48-32 foutmelding. Volgende stap wordt weer de Humax rechtstreeks op de AOP aansluiten.

Ik ben het nog steeds met je eens dat die Humax 5400 prima werkt. Op die E48-32 na ...

En waar is die poll over Humax&Ziggo gebleven? Staat die nog op het forum? En welke foutmelding zie jij zelf op je Humax?

Als altijd ... veel dank.

Hartelijke groet,

Theo.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan

wat jammer dat het nog steeds niet voor elkaar is. Maar ook dat het zo lang is stil gebleven. Nu gebeurt dat vaak, té vaak, maar ik ga er nu maar vanuit dat het is opgelost als we niets meer lezen. Dat blijkt helaas lang niet altijd het geval. Maar als we niets meer lezen, kunnen we ook niet helpen... En vaak weet ik ook niet eens meer precies om welke topics het gaat. Logisch ook natuurlijk als je zoveel plaatst.

Het gaat inderdaad nogal eens mis met de Humax en Ziggo, maar vreemd genoeg, was dit eerder bijna niet aan de orde en stak het ineens de kop op. Daarover is hier dan ook, alweer een tijdje geleden, een discussie geweest en heeft er een poll gelopen. Maar dat is eigenlijk niet veel geworden. Maar vreemd blijft het, daar er ook zeer veel mensen wél met plezier gebruik maken van een Humax op het Ziggo netwerk. Zo ook ikzelf. Ik zie weleens een foutmelding, maar dat is echt zelden.

Wellicht is het een goede zaak dat er eens een monteur je kant op komt. Is het AOP bv. al eens vernieuwd? Een van de eerste stappen welke vaak baat heeft. Wellicht kan @Lycke Ziggo die dit topic eet zetje heeft gegeven, ook dat een zetje geven.

En het klopt dat je op gebruikershandleiding.com iemand herkent... 😉 Ik plaats ook daar al jaren en heb het beheer over een aantal rubrieken, zodat ik ook de boel af en toe kan opschonen. Daar is dus ook al veel info te vinden bij de 5400c, maar met name bij de 5200c, die op de grootte van de schijf verder gelijk is aan de 5400c.

Maar heb je daar nog wat nuttigs kunnen lezen v.w.b. jou situatie? Zo niet, en je kan het niet oplossen, dan dus kiezen voor een monteur. Het moet goed kunnen, want er staan tal van Humax modellen aangesloten op het Ziggo netwerk.
Reputatie 7
Ah, dat is minder om te lezen :-(

Wat betreft die topics; we hebben een "zolder" op deze Community waarnaar we alle doodgelopen topics of topics die bijvoorbeeld niet meer relevant waren/leken naartoe werden verplaatst. Nu hebben we sinds kort daarvoor in de plaats het archief, zodat de topics wel leesbaar blijven. Echter, de zolder stond zo vol dat we niet alles in 1 keer hebben kunnen terug plaatsen 😉.
Heb je toevallig een link of links van topics? Dan kan ik ze vanuit hier altijd naar het archief zetten, zodat je ze alsnog gewoon kunt inlezen.
Badge
Best wel tragisch. Een hoop trammelant in verband met de Humax 5400 in interactie met het Ziggo-signaal. Waarom weet ik niet. Zelfs Coolblue moest door de knieën en gaf mij een nieuwe 'tweedehands' Humax 5400. Hierdoor werd het probleem kleiner, maar ging niet weg. De E48-32 melding komt op onvoorspelbare momenten terug, zo 1 á 2 keer per week, (waarschijnlijk) alleen op NPO 1, 2 en 3.

Misschien zit een deel van het antwoord in de verborgen forumdiscussies rond de 5400 C. Maar ... die zijn verborgen. Wie besluit daartoe? Waarom? Er zijn namelijk meerdere mensen die klagen over de Humax 5400 i.c.m. Ziggo.

Dus in het kort: het is niet afgelopen ...

PS
Toch wel een fijn idee dat er gebruikers zijn op dit forum, die echt alles voor je willen doen ... Hulde aan hen!
Reputatie 7
Inmiddels een jaartal later (in realiteit natuurlijk 'maar' 2 maanden). Hoe is dit eigenlijk afgelopen? 🙂
Reputatie 7
Badge +18
Geef alles wat erop staat maar even door via een PM. Bijlagen kun je daar niet plaatsen.
Badge
PS: graag zie ik nog even het bouwjaar van de andere 5400c tegemoet. Staat vermeld op de onderzijde.

Het bouwjaar zie ik niet zo snel. Wel stickers met S/N en MAC-adres.

Ik wil je foto's van de stickers op de doos en het apparaat sturen, via een PM. Maar dat lukt niet ... Er is geen mogelijkheid om een bijlage toe te voegen bij de messaging.
Reputatie 7
Badge +18
PS: graag zie ik nog even het bouwjaar van de andere 5400c tegemoet. Staat vermeld op de onderzijde.
Reputatie 7
Badge +18
@TheDan

Onder 'allerlei redenen' valt dus van alles en daarom is het vaak niet exact aan te geven wát op dat moment de reden is. Ik zie zelf regelmatig dat er, vanwege het ontbreken van het signaal iets is misgegaan, terwijl er niets of bijna niets aan die opnames mankeert. Maar je geeft eigenlijk nu al zelf het antwoord op je vraag: er staat een bliksemschicht bij omdat er even een signaalstoring is geweest. Als dat ook maar heel kort is, kan de Humax dit al aangeven en dus eigenlijk niet iets om je zorgen om te maken. Even een dipje in het signaal, of artefacten tijdens de uitzending, kan al tot deze melding leiden, terwijl ik ook wel tegenkom dat de opname duidelijk is misgegaan, maar de bliksemschicht er niet staat.

De schijf kan dan dus nog een oorzaak zijn, maar als deze in orde is, zal je het daardoor niet zien, tenzij deze echt aan formatteren toe is.

Een dipje of het wegvallen van de spanning leid ook tot de melding, maar gebeurt dat tijdens opnemen, zal de opname weer worden hervat als de spanning terugkeert, en uiteraard niet te lang is uitgevallen. Je zal dan echter 2 keer hetzelfde programma zien in de lijst met Media.

Als er iets met het signaal gebeurt kan ook de melding optreden. Dat komt bv. voor bij/of kan voorkomen bij onweer. Laatst hier flinke inslagen in de buurt gehad en veel bliksem, en toen zag ik die bliksemschichten dus ook terug op mijn Humax.

Instraling van het e.e.a. kan ook nog de melding geven en zo zijn er dus nogal wat redenen te bedenken. Maar dat geld evenzo voor de melding 'zender versleuteld of niet beschikbaar' waarover ik nu niet zal uitweiden daar we anders totaal van het oorspronkelijke onderwerp af geraken.

Wat de grootte van de schijf betreft:

-Ten eerste word een schijfgrootte altijd afgerond, dus deze is nooit helemaal gelijk aan de opgave, maar dat verklaart natuurlijk niet dit forse verschil.
-Wat wel dat verschil verklaart is o.a. dit:

1 Er is ruimte gemaakt voor het formatteren naar EXT3
2 Er is ruimte ingericht voor de Time Shift functie
4 Er is ruimte ingericht voor Video/muziek/foto's.

Let op: ook als je de Time Shift uitschakelt komt die ruimte niet bij de ruimte, bedoeld voor het opnemen. Het is tevens niet mogelijk de schijf de schijf van de 5200c/5400c anders in te delen, zoals wel kon met die van de 5050, die het natuurlijk ook met een veel kleinere schijf moet doen.
Badge
Hallo @Willem-A en anderen,

Over de nieuwe Humax:

Ik heb gisteravond laat enkele opnames gemaakt van NPO1 en NPO2. Er was vanochtend geen bliksemschicht te zien in de icoontjes. Ook heb ik vannacht een opname van Canvas op 52 gemaakt. Daar stond nu wel een bliksemschicht bij. Het terugkijken werd bij aanvang voorzien van een waarschuwing dat, vanwege het ontbreken van het signaal, de opname mislukt was. Je kon alleen op "OK" drukken. De opname was verder prima op het eerste gezicht.

@Willem-A : jij schreef gisteren:

"Een bliksemschicht/fout kun je vaker opmerken. Dat kan al als er even een dip in het signaal is geweest en het kan prima zijn dat je hier bij het weergeven van een opname totaal niets van merkt, of maar zeer kort. Maar het kan allerlei redenen hebben dat je dit ziet. Het kan ook voortkomen uit de schijf als je deze zelden of nooit formatteert. Alleen wissen van alle bestanden is niet genoeg, en te vaak vergeet men dat formatteren zo nu en dan erg belangrijk is, omdat de schijf tijdens het gebruik van de Humax ook constant staat te bufferen. "

Wat versta jij onder die "allerlei redenen"? Hoe komt het dat er nu een bliksemschicht bij staat? Welke redenen veroorzaken dat? Ik heb gistermiddag de harde schijf van de nieuwe Humax geformatteerd. Die 1 TB blijkt dan trouwens maar iets van 819 GB te zijn.

Wederom veel dank.

TD
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan

dat is goed nieuws. Wellicht ligt het dus aan de andere Humax, waarbij de gedachte in me opkomt, dat deze misschien helemaal niet nieuw is. Je hebt deze nog, dus kun je eens onderop kijken wat het bouwjaar daarvan is?

Verder had je dus voor de kabel en de POA Ziggo kunnen bellen, maar ik zal hierbij vragen of @Anne H Ziggo er even naar kijkt. Hierbij is deze nu dus op de hoogte.

Mooi te zien dat er destijds al een nieuw AOP is geplaatst. Wellicht eerder aangegeven, maar dat heb ik dan even gemist. Een POA is dan wellicht al voldoende, maar om alles uit te sluiten is een kabel wellicht toch nog een goede optie, ondanks dat er tot nu geen fouten te zien zijn geweest.
Badge
Dank je wel weer Willem.

  • Ik heb geen fouten meer gezien met de 'nieuwe' Humax.
  • Ik hoop ook dat een moderator van Ziggo langs komt en wellicht wat hulpmiddelen aanbiedt.
  • Hoe kun je zo'n moderator oproepen? Kun jij die taggen of uitnodigen?
  • Die monteur heeft destijds als eerste werk een eengats AOP gemonteerd.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan

ik zou eerste gewoon eens afwachten wat de Humax nu doet. Heb je bv. nog foutmeldingen gezien? Of andere fouten? Bij een te hoog signaal zal er uiteindelijk meer meer gaan en zie je artefacten en/of een oplopende BER. En inderdaad zal de POA*** ook al dempen, dus nogmaals, vergeet de FRA** en sluit straks eens aan op de POA.

Een bliksemschicht/fout kun je vaker opmerken. Dat kan al als er even een dip in het signaal is geweest en het kan prima zijn dat je hier bij het weergeven van een opname totaal niets van merkt, of maar zeer kort. Maar het kan allerlei redenen hebben dat je dit ziet. Het kan ook voortkomen uit de schijf als je deze zelden of nooit formatteert. Alleen wissen van alle bestanden is niet genoeg, en te vaak vergeet men dat formatteren zo nu en dan erg belangrijk is, omdat de schijf tijdens het gebruik van de Humax ook constant staat te bufferen.

Het verborgen menu laten we voor nu nog even in het midden. Officieel mag je daar ook niet in komen, maar soms moet het even. Echter niet nodig, dan niet doen.

Je kan voor wat betreft een kabel gewoon de Ziggo helpdesk bellen en aangeven dat je problemen hebt en een kabel wilt ontvangen. Een POA kun je wellicht ook wel krijgen als je aangeeft deze niet te hebben. Ik had echter verwacht dat het via een moderator wat vlotter zou lopen, maar wellicht zal een ervan nog wel reageren. Ze komen sowieso wel in alle topics langs.

Is het signaal na het gebruik ervan en met een goed kabel netjes, en werkt alles naar wens, dan zou ik de demper nog even laten voor wat het is. Die kun je altijd nog bestellen, maar ligt de signaalsterkte van Ziggo te hoog, kunnen zij dat ook altijd nog afregelen.

Heb je nou trouwens wel een eengaats AOP? Heb je nog een oude 2 gaats uitvoering (Radio en TV), dan kan Ziggo deze gratis vervangen en meteen de boel doormeten.
Reputatie 6
Ik raak het spoor een beetje bijster. Waarom zou je een demper aanschaffen zodat je toch de onnodige versterker kan blijven gebruiken? De POA-3IEC-NL splitter direct aangesloten op het AOP zorgt immers ook voor een demping van 4.6 dB op de TV uitgang.
Badge
Ik heb de 'oude' Humax nog in mijn bezit.

Dank je wel @Willem-A voor je niet aflatende ondersteuning. Heel fijn. En ik hoor wat je zegt. Ik ga het ook allemaal uitproberen. En de 'persoonlijke omstandigheden' deel ik ...

Welke demper ("attenuator") adviseer je? Hoeveel dB moet er af denk je? Hirschmann? Technetix? Waar moet die demper tussen geschroefd worden? Tussen het Ziggo-Signaal en de kabel naar de Humax? Het dB niveau en de S/R Ratio ziet er nu met de nieuwe Humax best goed uit (bijlage). Het modem zit op de +2dB van de FRA 752x.



Ik heb gisteravond, vannacht en vanochtend programma's opgenomen met de 'nieuwe' Humax 5400 C, op de kanalen NPO1 en NPO2. Geen storing! Bij de 'oude' Humax kreeg ik vaak het symbool van de bliksem en de melding dat de opname mislukt was. Toch was er dan een programma opgenomen; enkele seconden zullen dan ontbreken.

Hoe kom ik trouwens bij het "verborgen menu" waar jij het over hebt?

En hoe kan ik Ziggo vragen om zo'n kabel?

Wederom veel vragen en veel dank.

TD.
Reputatie 7
Badge +18
PS: sorry dat ik niet altijd even vlot reageer. Persoonlijke omstandigheden...
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan,

is de andere Humax nu al terug naar Coolblue of heb je deze nog in bezit? En bleef deze rechtstreeks op het AOP aangesloten nu goed zijn werk doen? Als ik je eerdere tekst lees, lijkt het daar wel op, maar ging het meteen mis als je de Humax op de FRA *** aansluit. Vraag is alleen even waarom je dat zo graag wilt, als de Humax al een ruime sterkte aangeeft bij het aansluiten op het AOP. Dan moet je eerde gaan verzwakken. Nu gebruik je wel de 0 dB uitgang op de versterker, maar dat is dan natuurlijk eigenlijk zinloos. Doorgaans sluit men daar het modem op aan.

@mguzz noemt al de dempers welke je ook nog kan gebruiken en dan zal waarschijnlijk de hoogste in beeld komen als de andere 5400c nu al 89% aangeeft. Kan nog goed gaan, maar dit komt wel erg dicht bij het maximum toelaatbare. Maar er kan wel wat verschil zitten in waardes als je deze op de gebruikelijke manier uitleest.

Ik doe het nog weleens via het verborgen menu, en dan is het meestal wat lager. Maar tuner 2 geeft bij het standaard uitlezen vaak een hogere waarde aan als tuner 1. Ik heb hier de 5400c en 5200c bij elkaar staan en dan zie ik ook wat verschil in waardes, maar hier heb ik ze zo rond de 55% staan. Echt hoog genoeg voor een Humax, als de kwaliteit op 100% blijft en de BER 0. En dat is dan eigenlijk nooit een probleem.

Maar vergeet de FRA*** eens en sluit gewoon aan op het AOP. Dan bekom je al een hoge sterkte en is er tenminste al één schakel tussenuit welke voor issues kan zorgen. PS: als je niet al te lange kabels gebruikt, en ik begreep dat dit zo is, kun je via Ziggo een zeer goede kabel gratis krijgen. Kijk daar anders ook eens naar. En nogmaals, bijt je niet vast in de versterker. Niet nodig: dan niet gebruiken. Heb ik hier ook niet met verschillende modellen.

Maar we zijn weer een uurtje verder, dus ik blijf benieuwd!
Badge
Ik heb vanmiddag (enkele uren geleden) de nieuwe Humax 5400 C aangesloten en geïnstalleerd. Fluitje van een cent. Het is een "tweede kans" exemplaar dat ook van Coolblue afkomstig is. Ik mag die binnen 30 dagen terugsturen. En naar de oude Humax 5400 wilde men kijken, om te bezien of zij de tekortkoming konden vinden. Tenminste, in het geval dat er echt iets mis is met de Humax (in juli aangeschaft, ook bij Coolblue).

Maar wat bleek? De nieuwe Humax 5400 C geeft een signaalsterkte van 89%; de oude had een sterkte van 83%. Beiden waardes zijn verkregen door de Humax aan te sluiten op de 0 dB uitgang van de FRA 752x.

Nu afwachten.
Reputatie 7
Sorry voor de verwarring maar ik heb de info van de sticker overgenomen, het is een coax kabel maar dan niet double maar triple shielded
Badge


...
Hoe dan ook: ik heb zojuist de Humax 5400 C rechtstreeks op de AOP aangesloten. Signaal ging van 87% naar 83%. Ook als ik de Humax op de O DB uitgang schroef van de FRA 752x ging de waarde van 87 naar 83%. Vrij snel kreeg ik bij de 0 DB uitgang de E48-32 melding ook weer. Nu nog maar eens een keer de Humax rechtstreeks op de AOP aansluiten (zoals eerder vandaag), maar nu langer wachten of er een E48-32 melding komt.


Ik heb de afgelopen uren een hele poos de Humax rechtstreeks op de AOP aangesloten. Ik kreeg een dik uur lang geen storing in beeld. Toen ik de Humax weer op de FRA 752x aansloot (O dB uitgang) kreeg ik na 15 minuten weer de E48-32 storing in beeld. Die verdween na enkele seconden en kwam niet meer terug.

Dat leert ons iets? Gaat het om de interactie tussen Humax tuners en de FRA 752x?
Badge
@mguzz

Zou je even willen uitleggen wat je precies bedoelt. Wat houdt een "RF kabel" precies in? Is er dat ééntje met een A++ afgeschermde kabel (KOKA 9TS) en KOSWI 4 (IEC male connector) en KOKWI 4 (IEC female connector)?

En wat is dan een "WISI RF connection Cable Class A++"? Is dat die RF kabel?

Reageer