TheDan

Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes

Humax 5400 C en de E48-32 melding op NPO 1

Ik heb al weken lang, heel soms maar op gezette tijden, de E48-32 melding via de Humax 5400 C. Het gebeurt niet op alle kanalen en meestal op NPO1, soms ook NPO2 en NPO3. Ik heb sinds een half jaartje de Humax 5400 C, als opvolger van de 5050. Alles in huis is geïnstalleerd door een professional met diverse antenneversterkers (FRA 752x) en hoge kwaliteit kabels. Ik heb foto's van de belangrijkste antenneversterker en de aansluitingen, die waar de AOP verdeeld wordt naar Modem, TV, radio en Humax.

De E48-32 melding duurt enkele seconden, vrijwel altijd rond 18:10 uur. Dan herstelt het beeld zich. Daarna is het urenlang goed. De volgende dag gebeurt weer hetzelfde. Soms herhaalt de storing zich 6 keer in 2 minuten en gebeurt het eerder op de dag; meestal blijft het bij één keer. Daarna niet meer. Bij dat herhalen van die storing (dan heb je even tijd ook) zie ik in het instellingen-menu van de Humax 5400, dat de Tuner 1 geen signaal heeft. Als alles goed gaat, en dat doet het meestal, dan heb ik een fantastisch beeld via Tuner 1 van de Humax 5400 C met een Bit Error van nul, een Signaalsterkte van 87 en een Kwaliteit van 100 %. Zou misschien de signaalsterkte te goed zijn? Ik las ergens dat Humax graag een lager signaal heeft ...

Hoe kan het toch dat dingen helemaal mislopen - iedere dag wel eens - en dat het dan zich weer herstelt en goed blijft? Slechts enkele seconden geen televisiebeeld en de E48-32 melding in beeld, en soms enkele keren achter elkaar. Hoe kan dat?

Graag een gewaardeerde reactie.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Hoi Willem,

Het gaat al heel wat beter dan met de oude Humax 5400C. Coolblue heeft die terug genomen. De nieuwe Humax vertoont minder storingen.

Er is continu bijstand van een goede kennis van mij die (ook) voor Ziggo werkt. Hij heeft al eerder de AOP in een ééngats veranderd en de vorige Technetix 752x omgeruild voor een andere en die op een eenvoudige splitter gezet, op de AOP. Ook kabels zijn vernieuwd en alles doorgemeten met een high tech gadget.

Dat is een maand geleden gebeurd. Heel af en toe nog een E48-32 foutmelding. Volgende stap wordt weer de Humax rechtstreeks op de AOP aansluiten.

Ik ben het nog steeds met je eens dat die Humax 5400 prima werkt. Op die E48-32 na ...

En waar is die poll over Humax&Ziggo gebleven? Staat die nog op het forum? En welke foutmelding zie jij zelf op je Humax?

Als altijd ... veel dank.

Hartelijke groet,

Theo.

Bekijk in context

64 Reacties 64
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Storingen kunnen heel divers zijn, ook kabels van een prof gaan wel stuk of voldoen niet meer aan de eisen van nu.
Heb je alles al eens los gehaald en weer vastgezet?
Gebeurt er wat in je omgeving tijdens de storing? Verlichting ,ijskasten, verwarmingspompen? (ik noem maar wat)

Om te testen kun je de Humax om 18.10 aansluiten met een korte goede kabel rechtstreeks op de eerste plek waar Ziggo je huis binnenkomt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag TheDan

kun je die foto's eens plaatsen? Wat voor AOP heb je? Is dat een 2 gaats uitvoering, dus met Radio en Tv aansluiting, laat deze dan vervangen. Ik vind het zo wat moeilijk aan te geven of de installatie wel of niet aan de eisen van nu voldoet, aar dit kan wel een zeer lastige melding/issue zijn. In ieder geval is aansluiten op het AOP, zonder splitter etc. zeer aan te raden. Maar dan dien je uiteraard ook zeker te weten of de kabel die je daarvoor gebruikt, absoluut in orde is.

Voorts ben ik ook benieuwd naar de waarden van tuner 2. Deze kun je uitlezen als je 1 of 2 zenders opneemt en een ander bekijkt. De sterkte zal dan doorgaans nog wat hoger liggen, en ik vind de 87% die je nu noemt al vrij hoog. Je geeft zelf al aan dat de Humax liever een wat lagere signaalsterkte heeft, maar ook met rechtstreeks aansluiten kan dat soms wel op zo'n 80% zitten. Echter zal de Humax met een sterkte van 30% al uitstekend zijn werk doen. Het minimum is zelfs 20%, maar daar het per zender, of beter, per frequentie kan verschillen, houd ik liever een minimum van 30% aan.

Let dus goed op als je gaat versterken, want dat kan behoorlijk tegen het doel ingaan wat je daarmee wilt bereiken. Teveel of onnodig versterken kan dus heel verkeerd uitpakken.

Maar je relaas lezende, lijkt het erop dat je signaal even wegvalt, daar je aangeeft dat de Humax op die momenten geen signaal laat zien. Echter zal deze geen hinder ondervinden van verlichting, koelkasten etc. Althans, niet zoals jij het ervaart. Door slechte kabels een aansluitingen kan er natuurlijk altijd iets optreden waardoor artefacten te zien zijn, maar deze melding staat hier los van.

De Humax 5200c/5400c (zijn gebouwd op hetzelfde platform) zijn wel wat gevoeliger als de 5050c wat de tuners betreft, en laten helaas dus ook wat eerder foutjes zien. Maar bij een goede installatie en goed signaal laten ze een uitstekend plaatje zien.

Is alles in huis geprobeerd, inclusief een fabrieksreset, test dan de Humax, als daar de mogelijkheid voor is, ook eens bij iemand anders. Het is altijd goed dat te doen om zo uit te sluiten of het de Humax zelf is, of het signaal. Kijk tevens eens wat de SD zenders doen, welke je vind vanaf iets van kanaal 700.

Ik hoop natuurlijk dat dit vervelende probleem opgelost kan worden, maar heb je en ouder AOP, dan echt laten vervangen en/of het signaal laten meten.
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Veel en veel dank voor de reacties.

Het 'dubbel uitgevoerde' AOP uit het Casema tijdperk (1982?) is in augustus vervangen door een professional tot een 'enkel' punt. Daar is de antenneversterker (FRA 752x) op geplaatst (meest linkse kabel "IN"). Hier is de foto van de aansluitingen op de FRA 752x met de nadere uitleg. Rechts van de aansluiting met "IN" zijn vier aansluitingen met een uitgang, met verschillende versterkingen ... denk ik.

Waar ik nu aan denk is het aansluiten van de groene kabel (naar de Humax 5400 C) op het punt waar de radio (meest rechts) op aangesloten is. Dan wordt de versterking minder? Naarmate je meer naar rechts schuift wordt de versterking minder? Is dat zo? Zou dat een uitkomst kunnen zijn?

De rest van jullie reacties ga ik ook nog bestuderen.

Wederom dank.

TD.
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Net gekeken in de handleiding van de FRA 752x. Misschien heb ik het fout. Misschien is de versterking het minst als je naar links opschuift. Dan zou de Humax (groen) nu naar Zwart Rood moeten ...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dat klopt, links is de zwakste en rechts de sterkste.
Laat SVP weten wat het resultaat is?
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Zojuist ook de Humax 5400 C in de factory settings geplaatst en alle zenders opnieuw geïnstalleerd. Het is fijn dat de Humax al een aantal Ziggo-Dingen zoals netwerkfrequentie in de firmware heeft zitten. Of zou het daar ook mis gaan? Andere netwerk-id dan 5555, zou dat helpen?

Bij twee tuners in gebruik (NPO 1 en Veronica) geeft Tuner 1 87% aan en Tuner 2 86 %.

Ik houd jullie op de hoogte. Kabels opnieuw aansluiten op de FRA 752x vereist een geschuif van meubels. Duurt nog even dus.

Ik waarder de reacties en de hulp enorm.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
De E48-32 is een pure signaalstoring en een andere netwerk-id heeft hier geen invloed op.
4444 geeft de Free To Air zenders en niet je abonnementszenders met een smartcard.
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Dit las ik zojuist bij de FAQ van de fabrikant, MyHumax https://myhumax.info/veelgestelde-vragen/

Mijn Tuners 1 en 2 geven aan een signaalsterkte van 87 en 86 % met 100% kwaliteit en een Bit Error Rate van nul. Die sterkte zou wel eens teveel kunnen zijn.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Be rt wrote:
Dat klopt, links is de zwakste en rechts de sterkste.
Laat SVP weten wat het resultaat is?



Inderdaad. De meest linkse versterkt dus het minst. Maar het mooist is de Humax eens op het AOP zelf aan te sluiten, zoals eerder geopperd en alles wat er nu tussen AOP en Humax zit, even te vergeten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
TheDan wrote:
Zojuist ook de Humax 5400 C in de factory settings geplaatst en alle zenders opnieuw geïnstalleerd. Het is fijn dat de Humax al een aantal Ziggo-Dingen zoals netwerkfrequentie in de firmware heeft zitten. Of zou het daar ook mis gaan? Andere netwerk-id dan 5555, zou dat helpen?

Bij twee tuners in gebruik (NPO 1 en Veronica) geeft Tuner 1 87% aan en Tuner 2 86 %.

Ik houd jullie op de hoogte. Kabels opnieuw aansluiten op de FRA 752x vereist een geschuif van meubels. Duurt nog even dus.

Ik waarder de reacties en de hulp enorm.



En wat als je de versterker eens geheel buiten beschouwing laat? Ik zat nog even te denken aan een gasket issue, maar het is een 5400c, welke dit probleem niet kent. De sterkte vind ik dus wel vrij hoog en daarom ben ik benieuwd wat de Humax aangeeft als deze rechtstreeks op het AOP is aangesloten.
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Daar ga ik een keer mee aan de slag. Maar daar moet een kast voor verschoven worden die nogal zwaar is.

Lastig is wel dat ik niet kan voorspellen wanneer de E48-32 melding zich voor zal doen. Al die tijd dat de Humax rechtstreeks aangesloten is op het AOP, heb ik geen Internet, radio en telefonie. Er zit namelijk geen splitter daar. Of ik zou de FRA 752x niet moeten voorzien van stroom? is het dan een gewone splitter?

Wat ik ook wil proberen is de aansluitingen om te draaien (zie hierboven). De Humax wil ik dan naar links verschuiven, zodat er geen DB's bijkomen.

Wederom veel dank voor jullie betrokkenheid.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
TheDan schreef:

"Dit las ik zojuist bij de FAQ van de fabrikant, MyHumax https://myhumax.info/veelgestelde-vragen/

Mijn Tuners 1 en 2 geven aan een signaalsterkte van 87 en 86 % met 100% kwaliteit en een Bit Error Rate van nul. Die sterkte zou wel eens teveel kunnen zijn."

Dat gaf ik dus al aan. Het hoeft daarom niet fout te gaan, maar kan wel. Daarom: op het AOP aansluiten en kijken wat er dan gebeurt en wat de Humax aangeeft. Als het inkomende signaal van Ziggo al te hoog is, kan men daar wat aan doen, maar er zijn ook signaalverzwakkers in de handel. Wat de Humax betreft zie ik vaak dat men daarbij teveel of onnodig versterkt. Nu kan dit ook een signaal issue zijn, wat vaker voorkomt, en daarom dus de tips zoals ik deze gaf in het eerste bericht.

Soms is het lastig uit te vinden wat er precies misgaat, omdat andere apparaten geen hinder ondervinden, waardoor al snel de gedachte ontstaat dat het de Humax moet zijn. Maar deze kan, net als andere ontvangers, ook anders reageren op het signaal, en dus fouten laten zien, waar anderen dat niet doen, of juist andersom. Daarom dus ook altijd het advies het apparaat elders uit te testen als je het niet kan oplossen. Bij Humax kunnen ze uiteraard alles testen, maar zij zijn daar niet uitgerust met een signaal van Ziggo.

(PS: Zie mijn handtekening. Ik verleen ondersteuning voor Humax/Quantis).
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag TheDan

we zaten gelijk te typen zie ik. Kijk anders nog even naar mijn laatste bericht. Heb dat net nog wat aangepast. Ik moet even rusten, maar hou de berichten in de gaten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag TheDan

de versterker moet je aangesloten laten op de spanning. Het word anders geen 'gewone' splitter. Je kan wel via Ziggo een POA splitter ontvangen als je dat handig vindt, welke je op het AOP kan drukken om toch ook Internet in huis te hebben.

Ik zal hierbij Kim Ziggo vragen of zij daar even naar kan kijken.
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Dat is een heel interessante posting Willem-A . Ik hoop dat Kim Ziggo mij ook wil helpen.
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Ik begrijp dat het een POA 3 moet zijn ...
TheDan
Topicstarter
Level 6
  • 88Posts
  • 4Oplossingen
  • 26Likes
Een hiermee samenhangende vraag:

Wat gebeurt er als ik de kabel, die naar de Connectbox gaat (zwart rood op foto van versterker, op de 0 DB versterking tweede van links) verplaats naar de +2DB versterking (waar nu de groene naar de Humax in zit)? Gaat er dan iets mis met het Internet hier in huis?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
TheDan wrote:
Een hiermee samenhangende vraag:

Wat gebeurt er als ik de kabel, die naar de Connectbox gaat (zwart rood op foto van versterker, op de 0 DB versterking tweede van links) verplaats naar de +2DB versterking (waar nu de groene naar de Humax in zit)? Gaat er dan iets mis met het Internet hier in huis?



Je moet het signaal op het modem eigenlijk niet gaan versterken. Nu is 2 dB niet zoveel, maar niet nodig als je straks een POA*** hebt. Daarop kun je én het modem, én de Humax aansluiten. Je kan ook nog een exemplaar vragen waarop je nog een 3e apparaat kan aansluiten.

Ik ga nog even rondkijken op de site en dan echt rust nemen als je het goed vindt. Als je het niet goed vindt, doe ik het ook ... :wink:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nog even wachten op Kim dus. Zij zal vast langskomen.

Uitgelicht topic