Beantwoord

Humax 5400 C en de E48-32 melding op NPO 1

Toon eerste bericht

64 Reacties

Badge
Hallo @Willem-A en anderen,

Over de nieuwe Humax:

Ik heb gisteravond laat enkele opnames gemaakt van NPO1 en NPO2. Er was vanochtend geen bliksemschicht te zien in de icoontjes. Ook heb ik vannacht een opname van Canvas op 52 gemaakt. Daar stond nu wel een bliksemschicht bij. Het terugkijken werd bij aanvang voorzien van een waarschuwing dat, vanwege het ontbreken van het signaal, de opname mislukt was. Je kon alleen op "OK" drukken. De opname was verder prima op het eerste gezicht.

@Willem-A : jij schreef gisteren:

"Een bliksemschicht/fout kun je vaker opmerken. Dat kan al als er even een dip in het signaal is geweest en het kan prima zijn dat je hier bij het weergeven van een opname totaal niets van merkt, of maar zeer kort. Maar het kan allerlei redenen hebben dat je dit ziet. Het kan ook voortkomen uit de schijf als je deze zelden of nooit formatteert. Alleen wissen van alle bestanden is niet genoeg, en te vaak vergeet men dat formatteren zo nu en dan erg belangrijk is, omdat de schijf tijdens het gebruik van de Humax ook constant staat te bufferen. "

Wat versta jij onder die "allerlei redenen"? Hoe komt het dat er nu een bliksemschicht bij staat? Welke redenen veroorzaken dat? Ik heb gistermiddag de harde schijf van de nieuwe Humax geformatteerd. Die 1 TB blijkt dan trouwens maar iets van 819 GB te zijn.

Wederom veel dank.

TD
Reputatie 7
Badge +18
@TheDan

Onder 'allerlei redenen' valt dus van alles en daarom is het vaak niet exact aan te geven wát op dat moment de reden is. Ik zie zelf regelmatig dat er, vanwege het ontbreken van het signaal iets is misgegaan, terwijl er niets of bijna niets aan die opnames mankeert. Maar je geeft eigenlijk nu al zelf het antwoord op je vraag: er staat een bliksemschicht bij omdat er even een signaalstoring is geweest. Als dat ook maar heel kort is, kan de Humax dit al aangeven en dus eigenlijk niet iets om je zorgen om te maken. Even een dipje in het signaal, of artefacten tijdens de uitzending, kan al tot deze melding leiden, terwijl ik ook wel tegenkom dat de opname duidelijk is misgegaan, maar de bliksemschicht er niet staat.

De schijf kan dan dus nog een oorzaak zijn, maar als deze in orde is, zal je het daardoor niet zien, tenzij deze echt aan formatteren toe is.

Een dipje of het wegvallen van de spanning leid ook tot de melding, maar gebeurt dat tijdens opnemen, zal de opname weer worden hervat als de spanning terugkeert, en uiteraard niet te lang is uitgevallen. Je zal dan echter 2 keer hetzelfde programma zien in de lijst met Media.

Als er iets met het signaal gebeurt kan ook de melding optreden. Dat komt bv. voor bij/of kan voorkomen bij onweer. Laatst hier flinke inslagen in de buurt gehad en veel bliksem, en toen zag ik die bliksemschichten dus ook terug op mijn Humax.

Instraling van het e.e.a. kan ook nog de melding geven en zo zijn er dus nogal wat redenen te bedenken. Maar dat geld evenzo voor de melding 'zender versleuteld of niet beschikbaar' waarover ik nu niet zal uitweiden daar we anders totaal van het oorspronkelijke onderwerp af geraken.

Wat de grootte van de schijf betreft:

-Ten eerste word een schijfgrootte altijd afgerond, dus deze is nooit helemaal gelijk aan de opgave, maar dat verklaart natuurlijk niet dit forse verschil.
-Wat wel dat verschil verklaart is o.a. dit:

1 Er is ruimte gemaakt voor het formatteren naar EXT3
2 Er is ruimte ingericht voor de Time Shift functie
4 Er is ruimte ingericht voor Video/muziek/foto's.

Let op: ook als je de Time Shift uitschakelt komt die ruimte niet bij de ruimte, bedoeld voor het opnemen. Het is tevens niet mogelijk de schijf de schijf van de 5200c/5400c anders in te delen, zoals wel kon met die van de 5050, die het natuurlijk ook met een veel kleinere schijf moet doen.
Reputatie 7
Badge +18
PS: graag zie ik nog even het bouwjaar van de andere 5400c tegemoet. Staat vermeld op de onderzijde.
Badge
PS: graag zie ik nog even het bouwjaar van de andere 5400c tegemoet. Staat vermeld op de onderzijde.

Het bouwjaar zie ik niet zo snel. Wel stickers met S/N en MAC-adres.

Ik wil je foto's van de stickers op de doos en het apparaat sturen, via een PM. Maar dat lukt niet ... Er is geen mogelijkheid om een bijlage toe te voegen bij de messaging.
Reputatie 7
Badge +18
Geef alles wat erop staat maar even door via een PM. Bijlagen kun je daar niet plaatsen.
Reputatie 7
Inmiddels een jaartal later (in realiteit natuurlijk 'maar' 2 maanden). Hoe is dit eigenlijk afgelopen? 🙂
Badge
Best wel tragisch. Een hoop trammelant in verband met de Humax 5400 in interactie met het Ziggo-signaal. Waarom weet ik niet. Zelfs Coolblue moest door de knieën en gaf mij een nieuwe 'tweedehands' Humax 5400. Hierdoor werd het probleem kleiner, maar ging niet weg. De E48-32 melding komt op onvoorspelbare momenten terug, zo 1 á 2 keer per week, (waarschijnlijk) alleen op NPO 1, 2 en 3.

Misschien zit een deel van het antwoord in de verborgen forumdiscussies rond de 5400 C. Maar ... die zijn verborgen. Wie besluit daartoe? Waarom? Er zijn namelijk meerdere mensen die klagen over de Humax 5400 i.c.m. Ziggo.

Dus in het kort: het is niet afgelopen ...

PS
Toch wel een fijn idee dat er gebruikers zijn op dit forum, die echt alles voor je willen doen ... Hulde aan hen!
Reputatie 7
Ah, dat is minder om te lezen :-(

Wat betreft die topics; we hebben een "zolder" op deze Community waarnaar we alle doodgelopen topics of topics die bijvoorbeeld niet meer relevant waren/leken naartoe werden verplaatst. Nu hebben we sinds kort daarvoor in de plaats het archief, zodat de topics wel leesbaar blijven. Echter, de zolder stond zo vol dat we niet alles in 1 keer hebben kunnen terug plaatsen 😉.
Heb je toevallig een link of links van topics? Dan kan ik ze vanuit hier altijd naar het archief zetten, zodat je ze alsnog gewoon kunt inlezen.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan

wat jammer dat het nog steeds niet voor elkaar is. Maar ook dat het zo lang is stil gebleven. Nu gebeurt dat vaak, té vaak, maar ik ga er nu maar vanuit dat het is opgelost als we niets meer lezen. Dat blijkt helaas lang niet altijd het geval. Maar als we niets meer lezen, kunnen we ook niet helpen... En vaak weet ik ook niet eens meer precies om welke topics het gaat. Logisch ook natuurlijk als je zoveel plaatst.

Het gaat inderdaad nogal eens mis met de Humax en Ziggo, maar vreemd genoeg, was dit eerder bijna niet aan de orde en stak het ineens de kop op. Daarover is hier dan ook, alweer een tijdje geleden, een discussie geweest en heeft er een poll gelopen. Maar dat is eigenlijk niet veel geworden. Maar vreemd blijft het, daar er ook zeer veel mensen wél met plezier gebruik maken van een Humax op het Ziggo netwerk. Zo ook ikzelf. Ik zie weleens een foutmelding, maar dat is echt zelden.

Wellicht is het een goede zaak dat er eens een monteur je kant op komt. Is het AOP bv. al eens vernieuwd? Een van de eerste stappen welke vaak baat heeft. Wellicht kan @Lycke Ziggo die dit topic eet zetje heeft gegeven, ook dat een zetje geven.

En het klopt dat je op gebruikershandleiding.com iemand herkent... 😉 Ik plaats ook daar al jaren en heb het beheer over een aantal rubrieken, zodat ik ook de boel af en toe kan opschonen. Daar is dus ook al veel info te vinden bij de 5400c, maar met name bij de 5200c, die op de grootte van de schijf verder gelijk is aan de 5400c.

Maar heb je daar nog wat nuttigs kunnen lezen v.w.b. jou situatie? Zo niet, en je kan het niet oplossen, dan dus kiezen voor een monteur. Het moet goed kunnen, want er staan tal van Humax modellen aangesloten op het Ziggo netwerk.
Badge
Hoi Willem,

Het gaat al heel wat beter dan met de oude Humax 5400C. Coolblue heeft die terug genomen. De nieuwe Humax vertoont minder storingen.

Er is continu bijstand van een goede kennis van mij die (ook) voor Ziggo werkt. Hij heeft al eerder de AOP in een ééngats veranderd en de vorige Technetix 752x omgeruild voor een andere en die op een eenvoudige splitter gezet, op de AOP. Ook kabels zijn vernieuwd en alles doorgemeten met een high tech gadget.

Dat is een maand geleden gebeurd. Heel af en toe nog een E48-32 foutmelding. Volgende stap wordt weer de Humax rechtstreeks op de AOP aansluiten.

Ik ben het nog steeds met je eens dat die Humax 5400 prima werkt. Op die E48-32 na ...

En waar is die poll over Humax&Ziggo gebleven? Staat die nog op het forum? En welke foutmelding zie jij zelf op je Humax?

Als altijd ... veel dank.

Hartelijke groet,

Theo.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan /Theo,

er is dus al van alles gedaan zie ik. Goede zaak. maar daar ik niets meer las, ben ik er maar vanuit gegaan dat het allemaal goed werkt. Er zijn zoveel mensen die het op een gegeven af laten weten (vat dit niet persoonlijk op) dat ik dan maar van het goede uitga. Dat blijkt helaas nogal eens anders te zijn...

Die poll is allang weg en volgens mij ook niet meer inzichtelijk.

Als ik het al zie, want dat is echt zeer zelden, is het soms 48-32, maar dat is echt zéér zelden, of 58-52. Maar ik zie dat absoluut niet als een issue. Als dat vaker voorkomt is het natuurlijk wel hinderlijk.

Maar ik ben zeer tevreden over het geheel gezien. Er moet nu wel een nieuwe harde schijf in mijn 5400c, maar die gebruik ik ook alweer een aantal jaren. Ik heb deze n.l. al vanaf het moment dat deze uitkwam. En andere issues zijn vaak prima door jezelf op te lossen. Natuurlijk loop ook ik weleens tegen dingen aan, maar ik weet natuurlijk wel hoe bepaalde issues te verhelpen. Dat maakt mij een zeer tevreden Humax gebruiker. En mede daarom ook zet ik me nog steeds voor hen in.

Met een hartelijke groet,

Willem
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan

alweer enige tijd verder. Heb je nog een update voor me?

Mvg. Willem
Badge
Hi Willem,

Geen nieuws is in dit geval goed nieuws.

De E48-32 melding heb ik niet meer terug gezien. En ook de 'bliksemschicht' bij de icoontjes in de lijst met opnames, zijn niet meer terug gekomen.

Wederom dank voor jouw niet aflatende belangstelling.

Mvgr

Theo (TheDan)
Reputatie 7
Badge +18
Dag @TheDan

dat zijn berichten! Klasse. Zo zien we het graag.

Graag gedaan en veel kijkplezier gewenst!

Reageer