pietpiet50

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Humax 5300c E133-4 foutmelding

Sinds 1 juli (uitschakeling van analoge zenders), is deze foutmelding in beeld. NPO1,2,3 werken nog wel, maar RTL4 en verder vanaf positie 4 geven deze melding.  RTL4 en verder vanaf positie 925 werkt weer wel.

 

De oplossing als je naar het webadres gaat zou zijn een update binnenhalen. Helaas blijft deze optie ‘grijs’ oftewel je kan die niet selecteren in dat menu, de rest kan wel.

Ook terug naar fabrieksinstellingen helpt niet, hele proces doorlopen, maar blijft zelfde melding geven.

Het gaat om een Humax 5300C

 

Wat kan ik nog doen om dit probleem op te lossen?

Of is er wat anders aan de hand?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @pietpiet50 

hier gebeurt iets vreemds, want E133-4 bestaat helemaal niet voor een Humax. Nu hebben we vaker vreemde meldingen gezien, maar gezien je reactie lijkt het op een E32 melding, ofwel; de smartcard werkt niet correct. Wat je vanaf 925 ziet zijn de vrije zenders, en daar is dus geen smartcard voor nodig. 
 

Ga eens naar je ‘mijn Ziggo’ en haal daar de zenders opnieuw op. Ook kun je de smartcard opnieuw (laten) activeren. Ik licht meteen even een moderator in ( @Gianna Ziggo ?) om mee te kijken als het jezelf niet lukt. @Gianna Ziggo kun je ook eens kijken wat er hier misgaat? Deze melding hoort niet bij de Humax, maar door de klacht denk ik aan een E32 fout. @pietpiet50 een software update gaat dit probleem niet oplossen. Daar de fout ook niet toebehoort aan de Humax is de info dus ook niet correct. Bovendien kunnen er geen software updates meer worden geladen, daar Ziggo deze niet meer op de kabel zet. Maar dat mag geen probleem zijn voor de werking. 

Het enige is dus zenders opnieuw ophalen en/of smartcard opnieuw activeren. Deze laatste lijkt nu niet te werken. Nogmaals, lukt het niet, komt er hulp. 

 

Bekijk in context

45 Reacties 45
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @pietpiet50 

hier gebeurt iets vreemds, want E133-4 bestaat helemaal niet voor een Humax. Nu hebben we vaker vreemde meldingen gezien, maar gezien je reactie lijkt het op een E32 melding, ofwel; de smartcard werkt niet correct. Wat je vanaf 925 ziet zijn de vrije zenders, en daar is dus geen smartcard voor nodig. 
 

Ga eens naar je ‘mijn Ziggo’ en haal daar de zenders opnieuw op. Ook kun je de smartcard opnieuw (laten) activeren. Ik licht meteen even een moderator in ( @Gianna Ziggo ?) om mee te kijken als het jezelf niet lukt. @Gianna Ziggo kun je ook eens kijken wat er hier misgaat? Deze melding hoort niet bij de Humax, maar door de klacht denk ik aan een E32 fout. @pietpiet50 een software update gaat dit probleem niet oplossen. Daar de fout ook niet toebehoort aan de Humax is de info dus ook niet correct. Bovendien kunnen er geen software updates meer worden geladen, daar Ziggo deze niet meer op de kabel zet. Maar dat mag geen probleem zijn voor de werking. 

Het enige is dus zenders opnieuw ophalen en/of smartcard opnieuw activeren. Deze laatste lijkt nu niet te werken. Nogmaals, lukt het niet, komt er hulp. 

 

pietpiet50
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

hierbij even de foto’s als bijlage

 

pietpiet50
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

zender opnieuw is reeds gedaan, met fabrieksinstellingen .  Daar heb ik hele proces doorlopen, en heeft hij ook alle zenders weer opnieuw ingeladen

smartcard ook al verwijderd, schoongemaakt, en teruggeplaatst, ook geen probleem

925 de vrije zenders??   Op 928 staat RTL4 en die geeft dus wel beeld met de smartcard, evenals RTL5 op 929 en SBS6 op 930 en zo verder.Lijkt mij dat deze alleen open gaan met een geldige smartcard Er zit een witte irdeto smartcard in.

 

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
pietpiet50 wrote:

hierbij even de foto’s als bijlage

 

Dit klopt dus niet. Op de 5300c kun je een dergelijke E-melding helemaal niet krijgen, en het verhaal over de update is dus ook niet correct. Elke Humax kan uitstekend werken zonder nieuwe software. De laatste is ergens uit 2016, zo uit mijn hoofd, en zolang ik met de Humax werk, en dat is een flinke tijd, heb ik deze melding dan ook niet gezien. Je weet zeker dat deze melding vanaf de Humax komt? 

pietpiet50
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

klopt software is uit 2016, staat in het instellingen menu.

 

Er staat een samsung tv, Humax 5300c (zie foto van de onderkant), en een ziggo modem

En anders zou er ook geen webadres van ziggo in het beeld moeten verschijnen, als hij niet van de humax komt. Bij het opstarten van de humax zie je dat ook op de tv, dus het signaal gaat van de decoder naar de tv via HDMI .

 

Vertel me dan maar waar de foutmelding dan vandaan komt.

Foto’s geven het bewijs!!

 

Wat ik wel vreemd vind is dat het gebeurd is NA de uitschakeling van analoog.

Mischien dat dat ergens een aanknooppunt is.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Zit er ook nog een CI+ module achter in je TV met een smartcard?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Met de zenders opnieuw ophalen doel ik op wat anders. Dat kan alleen in ‘Mijn Ziggo'. Op de Humax kun je deze wel opnieuw laden, maar ik ben vrij zeker dat deze zenders er al in staan, maar niet worden gedecodeerd. Daarom is het raadzaam om via ‘Mijn Ziggo’ ook de smartcard opnieuw te activeren. Lukt dat niet, kan een moderator dat dus voor je regelen. Het schoonmaken van de smartcard is prima, maar als dat niet baat, moet je het dus op de eerder genoemde manier aanpakken. 

Vanaf kanaal 925 zie je alle vrije zenders, de meeste in SD. RTL4 die je op kanaal 928 ziet, is ook een vrije zender. Daarvoor is dus geen smartcard nodig, maar zoals gezegd zijn de meeste zenders dan wel in SD. Er zijn dan maar een stuk of 5 zenders in HD. Alles wat je dus ziet vanaf kanaal 925 is vrij, en kan dus zonder smartcard worden bekeken. Haal die er maar eens uit, dan zul je zien dat je deze zenders kan blijven bekijken. De Humax 5500c heeft zelfs geen smartcard, en is puur gemaakt voor die vrije zenders. Maar ook gebruikt niet iedereen een smartcard in de Humax. In oud UPC gebied bv. gaat dat niet, en daar werkt men vaak met alleen die vrije zenders. 

Maar je moet dus naar ‘Mijn Ziggo'. Dit vind je onderaan de startpagina van Ziggo. En anders komt er een moderator om dit te regelen. 

 

 

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“En anders zou er ook geen webadres van ziggo in het beeld moeten verschijnen, als hij niet van de humax komt”

Dat kan wel, want de Tv zelf kan dat ook doen als daar bv. een module in zit. Daar doelt

@Be rt ook op denk ik. 

 

“Bij het opstarten van de humax zie je dat ook op de tv, dus het signaal gaat van de decoder naar de tv via HDMI”.

Als het echt de Humax is, klopt er echt iets niet. Dat kun je echt van me aannemen. Ik heb deze melding dan ook nog nooit gezien, maar het komt soms wel voor dat deze een vreemde melding laat zien, die bij een andere box hoort.  

 

“Wat ik wel vreemd vind is dat het gebeurd is NA de uitschakeling van analoog.

Mischien dat dat ergens een aanknooppunt is”.

Dan lijkt er inderdaad iets misgegaan te zijn. We zien vaker dat na de afschakeling van analoog vreemde verschijnselen kunnen optreden. 
 

Maar kijk eens op de site van Ziggo in ‘Mijn Ziggo’ en ‘mijn producten’ en haal daar de zenders opnieuw op en activeer de smartcard even opnieuw.  Lukt het niet, wacht dan even op een moderator. Vanaf kanaal 925 kun je in ieder geval Tv kijken. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“Vertel me dan maar waar de foutmelding dan vandaan komt.

Foto’s geven het bewijs!!” 

Die kan best vanaf de Humax komen, maar geloof me, dit is geen melding die bij de Humax thuishoort. Ik heb een hele map met gegevens, waarin ook de foutmeldingen staan en deze komt daar niet in voor. Sterker nog; 3- of 4 cijferige foutcodes, zoals 133, 2010 etc komen bij de Humax niet voor. Er is hier weleens gezegd dat die codes nieuw zouden zijn, maar ik heb ze ook toen, daarna niet meer gezien. Destijds speelde het nl. ook dat er vreemde codes op de Humax werden gezien. 

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@pietpiet50 Als je de coax kabel uit je tv haalt, zie je dan nog steeds deze melding?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Steefb wrote:

@pietpiet50 Als je de coax kabel uit je tv haalt, zie je dan nog steeds deze melding?

Zit die er wel in? Als men alleen via de Humax kijkt denk ik van niet… Maar goede opmerking, want wellicht is het toch een melding van de Tv. 

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Wel als hij per ongeluk wel via de tv kijkt.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Steefb wrote:

Wel als hij per ongeluk wel via de tv kijkt.

Ik had het al iets aangepast. Maar @pietpiet50 heeft het wel over de vrije zenders vanaf 925 die hij zoekt op de Humax… 

pietpiet50
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Willem-A wrote:
Steefb wrote:

@pietpiet50 Als je de coax kabel uit je tv haalt, zie je dan nog steeds deze melding?

Zit die er wel in? Als men alleen via de Humax kijkt denk ik van niet… Maar goede opmerking, want wellicht is het toch een melding van de Tv. 

zit alleen HDMI in

Steefb wrote:

Wel als hij per ongeluk wel via de tv kijkt.

bediening gaat via de remote van de humax, en ook via een HDMI-in kanaal

 

Be rt wrote:

Zit er ook nog een CI+ module achter in je TV met een smartcard?

nee, nooit CI+ module in huis gehad, alleen smartcard in de Humax

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@pietpiet50 dan moet een moderator dit eens bekijken, maar er is in al die jaren dat ik ondersteuning verleen aan Humax/Quantis nog nooit een dergelijke melding gedaan. Ik vind het dan ook erg vreemd. Niet alleen de foutcode klopt niet, maar ook het bericht dat je krijgt niet. Ik ga er vanuit dat het klopt wat je zegt, maar anders zou ik zweren dat dit niet bij de Humax vandaan komt. En sorry, maar dat gevoel heb ik nog een beetje, juist omdat ik dit niet ken van de Humax, en een software update ook niet gaat helpen, als deze al geladen kon worden. Kan het niet toch de Tv zijn die vraagt om een update? 

@Gianna Ziggo , de foutcode klopt niet (hort niet bij de Humax) en de melding eveneens niet. Voor een goede werking behoeft de Humax geen nieuwe updates te verkrijgen. Jij een idee wat hier speelt? 

pietpiet50
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

even netjes afronden van dit topic.

 

Wat er exact gedaan is weet ik niet , maar via webcare is alles keurig opgelost.

De ontvanger moest op NPO1 staan voor 30 minuten, daarna 4 uur lang niets doen, en wachten, en de box deed het weer.

 

De mediabox was wel actief konden ze zien op afstand.

Wellicht toch iets met een update…. we zullen het nooit weten, maar het werkt weer zoals het altijd heeft gewerkt.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @pietpiet50 

netjes het even te melden. Het is sowieso geen update geweest en dat weet ik absoluut zeker, want die worden niet meer op de kabel gezet door Ziggo. 

Die 4 uur vind ik erg lang, maar je verhaal doet me sterk denken aan wat ik eerder aangaf; “...maar gezien je reactie lijkt het op een E32 melding". Waarschijnlijk is dat dus de echte fout geweest en heeft men de smartcard opnieuw geactiveerd. Dat kan nl. wel op afstand. Dan doe je nl. dezelfde handelingen, maar zoals gezegd vind ik 4 uur erg lang. Misschien is dat gedaan om zekerheid te verkrijgen. 

Maar ik blijf de melding over een update bijzonder vinden, net als de foutmelding, maar ik wacht een reactie van een moderator af in de hoop daarachter te komen. 

In ieder geval weer veel kijkplezier en nogmaals dank voor je bericht. Daar zijn we blij mee. 

 

 

pietpiet50
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

kreeg vandaag nog een extra mail op mijn vraag stelling, en ik citeer:

 

Deze foutmelding verwijst naar de mediabox die de smartcard probeert te lezen. Dit zodat het apparaat weet welke zenders weergegeven moeten worden. Normaliter duurt dit 10 seconden. Als het langer duurt los je het op met het stappenplan.

 

De stappenplan link heb ik verder niet toegevoegd.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @pietpiet50 

ik begrijp hier echt niets van en denk dat niet een Humax gebruiker dit herkend. En Ziggo heeft de box echt geen software update gegeven. Maar kijk nog eens naar de datum/jaar van de laatste software. We wisten al dat die van 2016 was, dus… Vul maar in.

Als de Humax de smartcard niet kan lezen dan zie je de E32 melding, welke ik eerder al noemde, maar niet de meldingen die jij zag. Ik werk lang genoeg met de Humax boxen om dat te weten. Als men aangeeft dat E133-4 voor een smartcardfout staat, want dat is het, moet men zich toch echt achter de oren krabben. Ik heb in de vele jaren wel duizenden vragen gehad, maar ik heb nog nooit deze foutmelding voorbij zien komen. Heel vreemd verhaal dit.

Uitgelicht topic