Beantwoord

Hoe schakel ik GOS (Gesproken ondertiteling Slechtzienden) op Mediabox Next

  • 21 mei 2019
  • 5 Reacties
  • 221x Bekeken

Recentelijk een mediabox next ontvangen en geinstalleerd.
Daarbij ook zitten spelen met de verschillende nieuwe mogelijkheden, waaronder het aanmaken van profielen.
Daarbij heb ik bij een profiel ook de opties voor taal en ondertiteling uitgeprobeerd.
De optie om ondertitels te laten voorlezen vind ik - als goed horende - echt vreselijk.
Dus dat heb ik snel weer uitgezet.

Althans, dat dacht ik.
Maar het was niet helemaal weg, wat ik ook aan opties uit probeerde.
Dus vervolgens maar drastischer maatregelen:

1. instelling voor gesproken ondertiteling aanpassen en mediabox herstarten; geen effect
2. het bewuste profiel verwijderen; geen effect
3. alle profielen verwijderen; gedeeltelijk effect
Met geen profielen meer was de gesproken ondertiteling weg bij alle live TV kijken.
Echter, bij het journaal via replay of een opname blijft de ondertiteling weer voorgelezen worden.
4. mediabox next terug zetten naar fabrieksinstellingen: geen effect.

Dus nu zit ik met een heerlijk snelle en prettig functionerende mediabox next die aigelijk alles veel beter doet dan de oude XL, maar zit ik met een zwaar irritante gesproken ondertiteling telkens als ik een programma wil terug kijken via replay.

Om het nog wat vreemder te maken: bij het 8 uur journaal op NPO1 wordt de ondertiteling wel voorgelezen. Kijk ik daarna het RTL4 journaal van 19:30 terug, dan gebeurt het daar niet.
Het gebeurt alleen op de publieke (Nederlandse) zenders.

En, als ik tijdens de reply naar de opties en dan Taal ga, dan staat daar netjes dat de gesproken ondertiteling uit staat.



Dus, heeft iemand dit wellicht ook al meegemaakt en hersteld?

Want ik heb er inmiddels echt zwaar genoeg van dat Angela Merkel, Donald Trump en elke willekeurige andere nieuwswaardige buitenlander klinkt als delzelfde, zwaar articulerende mannelijke computerstem met een voorkeur voor het fonetisch uitspreken van alle onbekende woorden... ("Faaseboek" = facebook bv.)
😢
icon

Best beantwoord door Aurion van der Meer 23 mei 2019, 10:29

Hoi mr Do,

Probeer eens het volgende:
Ga naar instellingen en zet onder 'profielen' de gesproken taal op 'Nederlands'. Voor de zekerheid kan je ook nog de gesporken ondertiteling uitzetten maar dat is volgens mij niet nodig.

Bij mij heeft dit geholpen.
Bekijk origineel

5 Reacties

Zonet nog even iets getest; via Ziggo Go op m'n laptop heb ik ook het journaal via replay afgespeeld.
En dan is er geen gesproken ondertiteling; zoals ook wordt aangegeven door de taal instellingen.
Maar als ik vervolgens in de Ziggo Go app (site) kies om de uitzendinding verder af te spelen via de mediabox, dan is de gesproken indertiteling weer direct terug.

Blijkbaar zit het probleem niet in mijn Ziggo account, -profiel, of de replay uitzending zelf, maar heeft het echt te maken met de mediabox.
Reputatie 7
Badge +25
Heb je de box al eens even uitgezet? (dmv. het knopje achterop)
Ga anders eens terug naar fabrieksinstelling.
@Steefb Fysiek uitzetten (en even rustig koffie halen, vaatwasser inruimen, etc) en daarna weer aan heeft niet geholpen; dat was stap 1.

Het herstellen van de fabrieksinstellingen was mijn laatste hoop, stap 4, maar heeft ook niet geholpen.
Hoi mr Do,

Probeer eens het volgende:
Ga naar instellingen en zet onder 'profielen' de gesproken taal op 'Nederlands'. Voor de zekerheid kan je ook nog de gesporken ondertiteling uitzetten maar dat is volgens mij niet nodig.

Bij mij heeft dit geholpen.
@Aurion van der Meer : warempel, wis en waarachtig......
Het werkt! Of beter nog: het werkt niet meer, de gesproken ondertiteling.

Het vreemde is dat 'gesproken ondertiteling: uit', niet voldoende is.
Wat dus wel werkt:
elke optie expliciet instellen: menutaal: nederlands ; ondertiteling: nederlands; etcetera.
En dan uiteraard (nog steeds) gesproken ondertiteling: uit.

Aurion: harttelijk dank voor het bevrijden van die vreselijke computerstem!!!😀

Reageer