Ik heb dit weekend, zowel als het afgelopen, situaties gehad waarbij ik de helpdesk nodig had. Twee hele verschillende situaties, en beide gestrand op een communicatie probleem.
Voorig weekend wilde ik gaan experimenteren met ipv6. Nu bek ik er mee bekend dat er een onderscheid is tussen DS full en DS lite. Omdat ik een prive vpn servertje heb, waarmee ik apparaten thuis wil kunnen bereiken, wilde ik graag een *eigen* ipv4 adres behouden. Ik weet dat, als ik met ipv6 wil werken, dat ik dan DS-full nodig heb. Als dat niet kon, dan liet ik het liever zitten.
Dus ik stel de vraag aan de helpdeskmedewerker: ik wil, als dat kan, DS-full *want* ik wil een eigen servertje kunnen draaien. En wel, een servertje dat ik vanuit de real-world buitenwereld kan bereiken, waar vrijwel niemand ipv6 aanbiedt. En anders liever niet.
Krijg ik, na kennelijk wat heen en weer met een tweedelijnsmedewerker, de volgende tegenwerping terug:
"u heeft 3 kanalen gekregen, en met die overschakelingen houdt u er maar twee over".
... "kanalen" .. watte?!?!
Ik zeg, ik weet dat niet, heeft dat iets te maken met ipv4/ipv6?
Ik weet slechts dat ik twee protocollen wil, en geen gedeelde ipv4. En ik wil dus dat servertje blijven draaien.
"nou dat kan, we gaan het voor u regelen. kan misschien een paar uur duren, met wat geluk sneller"
Na een klein half uurtje reset mijn modem, merk ik dat er nieuwe firmware in zit, en inderdaad, ik heb een globaal ipv6 adres op mijn computer zitten, dat is nieuw. Ik open de configuratiepagina van mijn modem en ik ontdek .. DS-lite
😞Dus dat was alvast de eerste boodschap die niet bij de helpdeskmedewerker geland was.
Toen had ik een slim idee. Ik probeerde met Teredo vanaf een ipv4 buitennetwerk mijn ipv6 adres te bereiken, wat ik voor dat doel had opengesteld naar mijn vpn servertje. Helaas is dat een drama, hij bereikt mijn ipv6 servertje, maakt contact, doet daar heel lang over, heel even succes, en valt na 2 seconden steevast weer weg. NB ik wijt dat aan Teredo, niet aan Ziggo.
De volgende dag heb ik mijn verbinding weer terug laten zetten naar ipv4.
Een paar dagen later viel bij mij het kwartje. De 3 "kanalen", dat waren waarschijnlijk 3 Wifi SSIDS die ik had ingesteld (1 voor 2.4G, 1 aparte voor 5G, en een gastnetwerk voor mijn oude Android toestel wat ik voor de veiligheid geen toegang wil geven tot de rest van mijn thuisnetwerk). Maar wat had dat er mee te maken?
Bijvoorbeeld omdat de DS-full firmware dat niet ondersteunt .. zou dat kunnen?
En bovendien, ik heb die kanalen niet "gekregen"maar ik heb ze gewoon zelf ingesteld.
In ieder geval was de helpdeskmedewerker niet in staat om mij daar duidelijkheid over te geven. Ik weet tot nu toe niet of ik ook DS-full had kunnen krijgen; ik was rustig bereid om mijn wifi SSIDs te beperken, maar dat is dus aan de Ziggo kant niet geland omdat de medewerker geen begrijpelijke of relevante vraag aan mij wist te stellen.
Dat was vorig weekend, nu dit weekend.
Al enige tijd (ca. een maand, iig minstens 3 weken, doen televisiekanalen 50, 501 en 502 het niet goed. Ik krijg blokbeelden. Normaal prik ik mijn TV direct in het stopcontact.
Wat snuffelen op Internet leert dat alle 3 de probleemkanalen op 818 MHz zitten. Ik zie dat daar ook L1 TV en SAT 1 zitten, waar ik anders niet naar kijk, hebben die ook problemen? Ja inderdaad, ook allemaal blokjesbeeld. Belangrijke info, want L1 is ongecrypt en het ligt dus niet aan mijn CI+ module.
Omdat Ziggo geen hulppagina heeft voor een Samsung TV heb ik mijn oude Humax afgestoft, in de kabeldoos geprikt, en gekeken of dat misschien wel goed ging. Nee, dat ging het niet maar ik heb nu wel een duidelijke foutcode: E48-32.
Dus ik nu door naar de meterkast, trek de splitter uit mijn AOP (hoofdaansluiting) en prik de Humax er rechtstreeks in. Nog steeds hetzelfde probleem. Ik volg de foutzoekprocedure en tref daar de volgende mededeling omtrent storingen op mijn adres:
------------------------------------------
Storingen (1)
Internet, Bellen, Digitale TV, Kabel TV
Status
Opgelost
Bekend sinds
Vrijdag 17 augustus om 21:22
Opgelost sinds
Zaterdag 17 augustus om 22:25
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Wat klopt hier niet?
Op de gok, omdat ik opzie tegen een helpdesk gesprek, ga ik toch door met de rest van de procedure. Humax direct op de AOP.
Resetten van de Humax naar fabrieksinstellingen helpt niet. Kanaal 50 (op 818 MHz) levert nog steeds dezelfde foutcode op (NPO1 is bijvoorbeeld in orde, en een kanaal op 826MHz (nog hoger, en ook mogelijk conflict met 4G), 24 Kitchen HD, werkt prima.)
Dan bel ik de helpdesk.
Om te beginnen wist de medewerker niet wat een AOP was. Ik heb hem maar uitgelegd dat dat de hoofdaansluiting in de meterkast was. Ik gaf te kennen dat ik Kabelkeur kabel van het AOP in mijn Humax had gestoken, en dat ik nog steeds afwisselend geblokt beeld en code E48-32 kreeg op kanaal 50, en dat 501 en 502 ook niet goed werkten.
"Ik zie dat er een storing staat op uw adres"
Nu had ik inderdaad de cryptische tekst van hierboven niet goed gezien en dacht dat die al was opgelost. Ik wierp tegen dat ik dat probleem niet één dag, maar al meerdere weken had.
"Ik ga u een versterker sturen want daar wordt het allemaal beter van."
Nou dat lijkt me niet zo'n goed plan. Ik heb niet voor niets mijn installatie bij de AOP gezet. Mind you, dit zou nog altijd een storing vanuit 4G zenders kunnen zijn, en wel op de kabels van Ziggo zelf, die door weer en wind, droogte en grondwater lopen, dus die hebben ook niet het eeuwige leven. Als je dan een slecht signaal versterkt, dan heb je nog steeds een slecht signaal, alleen wat harder, zo stuur je me mooi het bos in - dus dat vond ik niet goed.
Vervolgens liet hij mij de test met de reset van de Humax box doen. Het feit dat ik dat al gedaan had heb ik voor de lieve vrede maar even genegeerd. Uiteraard geen verbetering.
Verder was er nog een verhaal dat als er een monteur langs zou komen dat mij dat €50 zou kosten. Ik heb direct gezegd dat ik dat niet accepteer. Toen begon hij er weer over om een versterker te gaan sturen, "en eigenlijk mag ik dit helemaal niet doen. Hij heeft een uitgang voor TV, radio en modem. Dan heb je extra maar die gebruik je toch niet"
Hij mag dat niet doen, moet ik me nou geflatteerd voelen of zo?
Bovendien gebruik ik daadwèrkelijk kabelradio. Moet ik die dan voortaan met een aparte lange kabel naar de meterkast leiden?
"nee dat is een extra uitgang dus dan heeft u meer"
Toen ik vervolgens uitlegde dat het signaal in de woonkamer tussen TV en radio gesplitst werd. "O maar u heeft dus nòg een splitter".
Ja, net als 95% van Nederland met een TV/R contactdoos. En bovendien, het is al mis bij het AOP dus daar hoef je helemaal niet over te beginnen ...
Dit was het moment dat mijn bloeddruk aardig begon te stijgen. Ik herinnerde me nog net op tijd dat hij die storingsmelding nog had staan (en omdat dat interne info is ga ik er even vanuit dat dat inderdaad juiste info was).
Dus toen heb ik het gesprek maar verder afgekapt.
En nou hoop ik (fingers crossed) dat ze vanavond of morgen iets doen aan het 818 MHz signaal.
Maar ik zie het somber in. Want die rare webmelding van hierboven, gefixt op "zaterdag 17 augustus", gaat pas kloppen als je het jaar 2019 er achter zet
😞