Sticky

Heb je last van slechte TV ontvangst? Lees dan eerst deze uitleg.

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

147 Reacties

Reputatie 6
Badge +7
Ja, dat klopt. Hoe dikker de kabel, hoe minder verlies. En als het signaal dan nog niet sterk genoeg is, dan moet Ziggo voor een antenneversterker zorgen zoals ze nu gedaan hebben. En met een Time Domain Reflectometer (mooie naam hè 🙂 ) kun je de lengte van een kabel meten.

Wat ik niet begrijp is waarom die andere monteurs nooit een te laag signaalniveau geconstateerd hebben, lijkt mij toch heel eenvoudig. Ik zou daar toch een klacht over indienen, je mag van monteurs verwachten dat ze dergelijke basis vaardigheden beheersen.

Wat zoemt er nu, die antenneversterker? dat hoort niet, zo'n ding moet gewoon stil zijn.
Hallo Caesar. Bedankt voor je reactie!
Ik begrijp uit je uitleg dat je enige ervaring hebt met deze techniek.. Nadere uitleg bij mijn vorig verhaal. De versterker staat nu bij mij in de meterkast. Het signaal vanuit de doos gaat nu gelijk naar die versterker. Vanuit die versterker wordt het signaal gesplitst in internet naar het wifi-modem en tv/radio met een coax-kabel naar de huiskamer. Daar hebben ze een nieuwerwetse doos, 1 gats, gemonteerd die het signaal daar splitst met een T in een radio en TV signaal. Vanuit daar 2 coax-kabels dus één naar de Horizon en één naar de radio. De Horizon zoemt dus, ook al staatie standje by. Volgens de laatste monteur is dat een standaard geluidje van de koeling die nodig is voor de Modem-funktie, en Harde schijf. Het is idd monteur 5 die nu pas een te lage sterkte constateerde en gedegen aktie ondernam. Vreemd is dat ik heel pissed werd de laatste keer naar de klantenservice, dreigde met opzegging van contract, en dat ze nu pas ook in de kast van de wijk zouden gaan kijken. Ik vind dit de omgekeerde wereld. Zorg eerst dat het signaal dat het huis inkomt goed is en neem dan andere stappen in huis...
Ook raar is dat ik merk dat de mensen, zowel bij de klantenservice als monteurs niet dezelfde "ziggo-cursus" hebben gehad zodat alle neuzen dezelfde richting op staan!? De een zegt dit terwijl een ander juist een compleet ander verhaal aanvoert... Vreemd.. Het lijkt wel hoe de wind staat, zo wordt het verhaal. Daardaar ben ik op gegeven moment onder aanvoering van een klantenservice medewerker ook overgestapt naar Horizon komende van een Humax-speler. De Horizon zou namelijk minder gevoelig zijn voor een slecht signaal. Tegendeel is dus waar. Deze blijkt juist een perfecter signaal nodig te hebben anders laat hij je in de steek. Een nadeel van deze overstap is dus dat je officieel nu niet meer terug kan; Je bent nu gebonden aan het horizon-pakket. Prima service toch 😞 ! Ik wil eigenlijk helemaal niet bezig zijn hiermee, maar ben inmiddels toch wel stiekem zo'n 16 uur bezig met klantenservice bellen, op monteurs wachten en instellingen bijwerken. Jammer..
Reputatie 6
Badge +7
In de Horizon zit een kleine ventilator die nodig is om hem enigermate koel te houden, dat is begrijpelijk. Dit soort ventilatoren kun je in allerlei kwaliteiten krijgen. Lang geleden kreeg ik eens een apparaat op mijn bureau dat voorzien was van twee ventilatoren. Het leek alsof er een straaljager op mijn bureau stond. Ik heb toen twee kwalitatief veel betere ventilatoren besteld (Papst), en die ingebouwd. Toen hoorde je nagenoeg niets meer. Het is dus best mogelijk dat een soortgelijke maar kwalitatief veel betere ventilator geen lawaai zou veroorzaken als je die inbouwt. Ik heb er geen last van omdat ik een slecht gehoor heb

Het is mij een raadsel wat monteur 1 t/m 4 bij jou gedaan hebben. Het meten van de signaalsterkte en -kwaliteit op het AOP is zo ongeveer het eerste wat ze zouden moeten doen. Dan weten ze of Ziggo aan zijn leveringsverplichtingen voldoet. Is dat het geval dan ligt de fout bij jou, zo niet, dan moeten zij aan de gang om voor een goed signaal te zorgen. Dat is zo klaar als een klontje lijkt mij.

Je moet beslist een klacht indienen, dit geklungel kost jou tijd en Ziggo tijd en geld. Blijkbaar zijn die monteurs niet goed opgeleid.

Die Humax doet het nog steeds, je hoeft de Horizon niet te gebruiken als je dat niet wilt.
caesar schreef:

Er zijn al vele vragen gesteld door mensen die last hebben van storing in de TV ontvangst, of zelfs bepaalde zenders niet kunnen ontvangen. Wat is er aan de hand?

De uitleg is wat technisch, maar het is met een beetje goede wil wel te begrijpen.

Van oudsher werd FM radio en analoge televisie uitgezonden in de frequentieband van 52 tot 862 MHz. Niet alles in dat gebied was in gebruik voor radio en TV, maar het grootste gedeelte wel. Voor de kabeltelevisie (en radio) is deze hele bandbreedte in gebruik genomen, en dat kan natuurlijk ook want een kabelmaatschappij zendt alleen maar uit op de kabel.

In de ether wordt al lang geen analoge TV meer uitgezonden, en de digitale TV die daarvoor in de plaats gekomen is ("Digitenne") neemt veel minder ruimte in. De rest van die bandbreedte wordt daarom gebruikt voor andere doeleinden, bijvoorbeeld 4G mobiele telefonie op de 800 MHz band. Dat zijn krachtige zenders die veelal niet al te ver uit de buurt staan.

De signalen van die zenders mogen natuurlijk niet doordringen tot onze TV toestellen, want dan verdringen of storen ze de TV kanalen die de kabelmaatschappij op diezelfde frequenties uitzendt. En je voelt het al aankomen, daar zit de pijn.

De antennekabels die we gebruiken zijn coax kabels. In het midden van zo'n kabel zit de signaaldraad waarover het antennesignaal verstuurd wordt. Daaromheen zit dan een soort van schuimplastic, het zogenaamde diëlektricum. Daaromheen zit weer de mantel of afscherming, en tenslotte volgt dan nog plastic buitenmantel.

Waar het om draait is die afscherming, die houdt de signalen van die zenders en andere storingsbronnen tegen. Vroeger bestond die afscherming uit een los vlechtwerkje van heel dun koperdraad. Later werd dat aluminiumfolie o.i.d. Bij moderne kabels die speciaal ontwikkeld zijn om die instraling tegen te houden kunnen er wel drie of vier lagen afscherming aanwezig zijn, en dat zorgt er voor dat die stoorsignalen niet bij de signaaldraad kunnen komen.

De connectors (coax stekers) moesten ook helemaal van metaal zijn om stoorsignalen tegen te houden. Vroeger waren dat blikken gevalletjes met een plastic kapje, maar die kun je nu echt niet meer gebruiken.

Kant en klare aansluitkabels met aangegoten stekers moeten ook goed opgebouwd zijn. Oudere kabels zijn dat gegarandeerd niet, maar jammer genoeg kun je aan de buitenkant van zo'n kabel niet zien hoe hij opgebouwd is, dus of de afscherming goed genoeg is.

De kabelmaatschappijen waren zich enige jaren geleden al bewust van de instralingsproblematiek, en hebben toen het kabelkeur keurmerk opgezet. Fabrikanten van antennematerialen (kabels, connectors, versterkers, splitters betc.) kunnen hun spullen ter keuring aanbieden, en als die voldoen aan de eisen krijgen ze het kabelkeur keurmerk.

Nu is het niet zo dat die eisen niet aan veranderingen onderhevig zijn, in tegendeel ze worden in de loop van de tijd aangescherpt. Een kabeltje dat een jaar geleden nog aan de eisen voldeed, kan dat nu niet meer doen. Met andere woorden het keurmerk kan ook teruggetrokken worden. De actuele lijst van alle spullen met het kabelkeur vind je hier:

http://www.keurmerk.nl/NL/Gastpagina-s/NLKabel-Kabel-Keur

Ook het AOP (Abonnee Overname Punt) van Ziggo (de coax contactdoos die op de kabel die je woning binnenkomt geplaatst is) kan verouderd zijn, zodat hij vervangen moet worden.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat er natuurlijk best antennematerialen kunnen zijn die technisch aan de eisen van het kabelkeur voldoen, maar die niet ter keuring zijn aangeboden, en dus het keur niet dragen. Als je voldoende kennis van deze materie hebt, dan zul je dat zelf met enige mate van zekerheid wel kunnen beoordelen

Wat nu te doen als je ontvangstproblemen hebt. Er wordt dan aangereden om je TV of ontvanger met een goedgekeurde antennekabel van maximaal 10 meter lang direct op het AOP aan te sluiten. Zijn de problemen dan weg, dan zul je dus de antennebekabeling in je huis moeten vervangen. Zijn de problemen niet weg, dan wordt het tijd om de helpdesk te bellen en om het bezoek van een Ziggo monteur te vragen.

Een TV winkelier die op dit forum actief is, heeft al aangegeven dat naar zijn ervaring zeker 90% van alle ontvangst problemen aan kwalitatief onvoldoende antenne kabels te wijten is. Als Ziggo dus verwijst naar naar de kwaliteit van de kabels (of het gebrek daar aan), dan is dat niet een uitvlucht zoals sommige vraagstellers blijkbaar denken, maar eenvoudigweg de simpele waarheid.

Heb je dus die problemen, ga dan je hele antenne bekabeling bij langs. Heb je ergens een aansluiting naar een oude analoge TV, vergeet die kabel dan ook niet. Anders vindt de instraling daar op plaats, en dan krijg je alsnog storing op je andere aansluitingen. Kijk ook naar coax stopcontacten en kabels in muren of vloeren, vergeet niets.

Als de storing erg hardnekkig is kun je ook nog naar open aansluitingen van versterkers etc. kijken, incl. bijvoorbeeld de doorlus aansluiting zoals die op o.a. de Humax recorders zit. Je kunt daar dan een afsluitweerstand op zetten, dat is een soort van coax stekertje dat er uitziet als een vingerhoedje.

Veel succes met het oplossen van je ontvangstproblemen gewenst.

Mijn buren maar klagen over Ziggo TV signaal , ik ben daar geweest en van het aansluitpunt eerst een goedkope splitternaar de TV beneden en een kabel naar boven met plastic connectors , dan op de eerste verdieping weer zo een een splitter met de zelfde connectors waar ze weer twee tv's op willen aansluiten.

Daarbij komt nog dat ze de dunste goedkoopste coax kabel gebruiken .
Als je hun dat verteld word er niets aangedaan maar wel blijven klagen over het Ziggo signaal .
Reputatie 6
Badge +7
Tegen domheid is geen kruid gewassen.
Eindelijk een verhaal waar ik iets aan heb. Zou op deze manier eigenlijk vanuit Ziggo moeten komen. Helpt bij een heleboel ellende. Het enige wat ik wat hun hierover hoorde was "het zou ook een verouderde kabel kunnen zijn, die het signaal niet meer goed door sturen.

Dus thanks
David
Ik had ook last van slechte ontvangst door G4 storing. Heb de coax-kabels vervangen maar dat bleek nauwelijks effect te hebben, storing nog steeds aanwezig. Omdat ik geen geld had om ook nog stekkers, stopcontact en splitter te vervangen heb ik de plastic splitter ingepakt in vier lagen aluminiumfolie en twee lagen alutape op het dekseltje van de stekkerdoos geplakt. Het probleem is nu zo goed als opgelost. België en Engeland zijn weer goed te ontvangen. Alleen de lokale omroep stoort nog, die kijk ik dan maar analoog.
Dus als je weinig budget hebt, ga dan eens zelf aan de knutsel met folie en kijk of dat het oplost.
Beste allemaal,
Mooie technische verhalen. De oplossingen had ik ik ook al bedacht, 1e klas materialen gebruiken. Sinds juni heb ik TV, Internet en telefonie van Ziggo. voorheen alleen TV. Ik heb de Horizon mediabox geïnstalleerd en vervolgens alleen maar ellende gehad. Veel zenders met blokjes en via On Demand is er al helemaal niet te kijken, het beeld staat om de twee seconden stil. Ik heb een Uiteskend signaal kwaliteit maar de signaalsterkte komt niet tot aan matig. Vandaag de knoop doorgehakt en de Horizon er tussenuit gehaald. mijn CI module werkt nog en ik heb als vanouds een beeld zonder blokjes. Wat een verademing. Mijn Horizon kan ik nu weer zien . . . . .
Han van de Staay
Reputatie 7
Badge +21
Han100 schreef:

Beste allemaal,
Mooie technische verhalen. De oplossingen had ik ik ook al bedacht, 1e klas materialen gebruiken. Sinds juni heb ik TV, Internet en telefonie van Ziggo. voorheen alleen TV. Ik heb de Horizon mediabox geïnstalleerd en vervolgens alleen maar ellende gehad. Veel zenders met blokjes en via On Demand is er al helemaal niet te kijken, het beeld staat om de twee seconden stil. Ik heb een Uiteskend signaal kwaliteit maar de signaalsterkte komt niet tot aan matig. Vandaag de knoop doorgehakt en de Horizon er tussenuit gehaald. mijn CI module werkt nog en ik heb als vanouds een beeld zonder blokjes. Wat een verademing. Mijn Horizon kan ik nu weer zien . . . . .
Han van de Staay

Hoe had je alles aangesloten? Retour geschikte aop, splitsers etc gebruikt? Versterker? Zo ja ook retourgeschikt, coax kabels niet langer dan 10 meter? Dan kon dit de oorzaak zijn. De hzn heeft een interne versterker. Dit kon een conflict geven. Verder een combinatie ( in fziggo gebied) met de SQ 601 en evt versterker kan ook conflicten veroorzaken. Verder hoe was bij jou kanaal 750. Als je hier niets of melding zag is idd je aop niet ok, en kan je deze gratis vv door ziggo. Gr Rob
Vraagje. Ik als audiofiel met een geluidsinstallatie met vier losse eindversterker koop zeker geen monster kabel maar voor analoog geluid geldt wel hoe beter de kabel en opbouw hoe beter het signaal enz. De discussie hierboven heb ik met enig argwaan zitten lezen immers gelijk aan discussies met HDMI kabels die van OFC koper zijn met vergulde aansluitingen. Maw oeverloos gel...

Immers kan een gouden connector van monster of van den hul of als hirschmann ze maakt niet roesten en dus geen corrosie problemen opleveren wel de goedkope verchroomde aansluitingen op tv humax enz. Maar dit hele topic mbt kabels is zeveren want: een analoog signaal over coax kan idd problemen hebben. Maar een digitaal electrisch signaal is er of niet. Ook niet een beetje. Dus al heb je een goedkoop kabeltje dan nog is het er of niet. In mijn geval heb ik wel dure hirschmann kabels f bussen afsluiters enz. Echter wel last dat sommige zenders er niet zijn of met veel blokjes en de signaal waarde in een van de twee humaxen dit zo weer geeft en de ander niet en beide 100 kwaliteit en signaal sterkte tussen 60 en 80%.

Het digitale electrische signaal gaat dus 100% naar mijn humax 1 en humax 2. In beide humaxen worden de signalen pas gesplitst in het digitale aanbod van ziggo. En pas daar word het tv signaal gegenereerd.

Hoe kan het dan als op beide humaxen met goede kabels en signaal cijfers en beide 100% signaal kwaliteit op een humax in eens na 4 weken gewerkt te hebben en nadat ik ben gaan slapen in eens op een humax blokken vertoont en erger en dat alleen op enkele waaronder NED 1,2,3 en andere zenders niet?

Ik ben benieuwd wie mij dit kan uitleggen en dat mag hooggeschoold. Ben immers audiofiel weet van analoge kabels veel en werk sinds 1994 in de internet wereld en heb 2 hbo informatica opleidingen gevolgd en met succes afgerond.

Mijn AOP is door de ziggo monteur in 3 jaar tijd vier keer vervangen enz door tig docsis ip problemen. Alles nieuw alles Ok en alles met kwaliteits spul. Maar nogmaals een digitaal signaal over een electrische coax verbinding is er of niet. Niet en beetje. Je kunt ook niet een beetje zwanger zijn. ???
Reputatie 6
Badge +7
Er is een aarde probleem bekend bij Humax boxen, maar het is mij even ontschoten hoe het precies in elkaar steekt. Bel even met Quantis, de leverancier van Humax.

Ook dient de afscherming van de groene Ziggo kabel aan aarde te liggen, maar bij oudere huizen is dat soms lastig te verwezenlijken.
Zou dat met zo'n terminator plug op de output coax al wat schelen?
Reputatie 6
Badge +7
Neen, het is iets intern in de Humax, slecht massa contact waardoor er een potentiaalverschil tussen de massa van beide tuners ontstaat o.i.d. .
Cool waar is mijn soldeerbout ook al weer ik hoor modificeren ?
Reputatie 6
Badge +7
Je kunt een draadje solderen tussen de behuizingen van beide tuners. Ik zeg niet dat dit bij jou het probleem is, maar zo'n probleem bestond wel bij de Humax.
Reputatie 7
Badge +16
Niet alles gelezen, ga ik nog wel doen, maar uit welk jaar komen/komt de Humax?

Bij de 5200c kunnen aardingsproblemen voorkomen of een gasket probleem. Dat is echter niet meer aanwezig bij de latere versies. En dan praat ik over tenminste 3-4 jaar. Bij een gasket issue zal het probleem zich echter alleen uiten als beide tuners in gebruik zijn.

Gebruik je dus maar 1 tuner zal het probleem zich niet voordoen. Maar denk je met een gasket issue te maken te hebben, geef dan even het bouwjaar en het/de serienummers door via een pm.

Gebruik je de uitgang op de Humax niet, dan kan het raadzaam zijn deze af te doppen, of een afsluitweerstand te gebruiken.

Heb je aardingsproblemen dan zul je doorgaans ook zeer hoge BER waarden zien.

Door omstandigheden ben ik minder aanwezig, maar ga zo het hele verhaal eens doorlezen.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
Reputatie 7
Badge +16
"Het digitale electrische signaal gaat dus 100% naar mijn humax 1 en humax 2. In beide humaxen worden de signalen pas gesplitst in het digitale aanbod van ziggo. En pas daar word het tv signaal gegenereerd".

Hoe kom je hier aan?? Dit is, deels, niet correct hoor. Ook is het niet altijd juist dat een digitaal signaal er wel of niet is. Er kan in veel gevallen echt wel e.e.a. mis gaan met het signaal.

Maar gezien je schrijven denk ik dat ik niet veel verder zal komen. De discussie over kabels ga ik niet eens aan, maar verguld zegt me weinig. Vaak wordt er maar wat goud opgedampt en is het meer voor de show als voor de werking. Maar ook niet vergulde aansluitingen kunnen jarenlang mee. Ik ga tevens niet zitten vertellen welke opleidingen ik allemaal heb gehad en hoe audiofiel ik ben, maar wil gewoon helpen, en vind dan dus deze zaken niet relevant.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
Reputatie 1
Badge
Is het trouwens beter om vanaf een splitter een coax doos achterwege te laten ? Dus zonder onderbreking vanaf de splitter naar de TV.Ik heb thuis een drieweg splitter.Een draad naar de huiskamer wandcontactdoos.Dat was al en moet zo blijven,is inbouw.. Een draad naar de slaapkamer en daar zit ook een coaxwandcontactdoos.En een draad naar de keuken zonder onderbreking.Dus vanf splitter F connector naar stekker in de TV in de keuken.De draad naar de slaapkamer is het langste.Ruim 6 meter tot coaxdoos en dan stekker naar de TV (TV hangt daar dus ruim 4 meter).Beeld is overigens prima.In het kort.Is zo min mogelijk dozen en stekkers er tussen beter ? Die doos in de slaapkamer is er ooit gekomen omdat ik destijd wel eens de decoder naar boven nam en dan zo het stekkertje uit de doos kon halen en achter in de decoder kon pluggen.Dat is nu niet meer nodig.Haal ik die doos weg dan zal ik toch een connector/las er tussen moeten zetten want een gehele nieuwe draad trekken heb ik geen zin in.Boven loopt ook internet via de kabel en kan ik gewoon via een Go app op de smart TV kijken.Er is ook WiFI maar de kabel is altijd beter.Ik gebruik overal coax 7MM kabel.
Reputatie 7
Badge +31
@R.Schapers
Als je geen problemen ervaart is dit goed aangelegd met goede materialen en dit is het bewijs dat dit goed mogelijk is.
Het probleem zit hem vaak in de gebruikte materialen, als dit van een inferieure kwaliteit is, dan heb je continu problemen, maar met goede materialen en volgens de juiste wijze aangesloten en geïnstalleerd kun je van alles versterken en splitsen tot in het hele huis.
Reputatie 1
Badge
Oke.Ik heb niet eens een versterker,alleen een 3 weg splitter.Wel overal goede stekkers en kabelkeur draad 7 mm.En op drie punten goed beeld.Maar heeft het voorkeur om vanaf de splitter rechtstreek naar de TV te gaan of dit via een Coax doos en dan weer een draadje vanaf die doos naar de TV te doen ?Dus wordt het nog beter met minder stekkertjes en dozen er tussen?
Reputatie 7
Badge +31
Hoe minder, hoe minder kans op storingen, maar met meters kabel en vele dozen en dan weer kabels kan het ook uitstekend werken.
Reputatie 6
Badge +7
Iedere overgang in een verbinding levert verlies op, ook als je een kabel verlengt door er een koppelstuk in te zetten. Dat hoeft niet erg te zijn als je voldoende signaal sterkte aan de bron hebt, maar als die al wat aan de lage kant is, dan kan het wel een probleem opleveren. Je moet dus bij het eindapparaat (TV o.i.d.) kijken wat daar de signaalsterkte is.