Heb je last van slechte TV ontvangst? Lees dan eerst deze uitleg.

• 20 februari 2015
  • 147 reacties
  • 108806 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

147 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Als die kabels van jou pas 5 jaar oud waren, dan vraag ik mij af wat dat dan voor kabels waren. Want ook 5 jaar geleden bestonden er al prima antennekabels die je ook nu nog in het lijstje met goedgekeurde kabels aantreft. Het kan natuurlijk zijn dat je het wat ongelukkig getroffen hebt, en alleen de allernieuwste en best afgeschermde kabel kunt gebruiken. Zonder gegevens van de oude kabel en de nieuwe kabel kan ik dat niet beoordelen.

En ook aan jou de volgende vraag: stel nu je zou helemaal geen problemen hebben gehad, maar er wordt bij jou in de buurt een mast van bijv. Tele2 neer gezet en plotseling heb je wel storing. Wie zijn schuld is dat dan? Wie moet het probleem oplossen?

En nogmaals, Ziggo wordt geconfronteerd met het feite dat er steeds meer krachtige zenders in gebruik genomen worden die uitzenden op frequenties die Ziggo ook gebruikt. Daar heeft Ziggo last van, en het kost Ziggo geld. Als mensen nl. een oud AOP hebben, dan moet Ziggo dat vervangen als daar storing op binnenkomt.
Ik lees dit bericht net op het forum.
Ik heb ook sinds een paar maanden last van erg slechte ontvangst speciaal de HD kanalen. Het probleem gemeld bij Ziggo tijdens een chat sessie. Volgens Ziggo ligt het aan de kabels.
Er is toen een nieuwe kabel gestuur (slecht 1,5 meter lang) echter het probeem was weer spontaan verholpen. (dit was gedurende de hittegolf, dus de relatie gelegd met het weer).
Helaas na verloop van tijd is het probleem weer ontstaan. Dus toch maar met de nieuwe kabel geprobeerd. En ja beeld en geluid zonder problemen.

Ok dan zal het wel aan de kabel liggen. Ik naar de ziggo winkel om de hoek om een zelfde kabel te kopen maar dan 5 meter lang. Helaas deze hebben ze niet en ik wordt weer opgescheept met de oude kabel die al inzit, met de opmerking van de verkoopster dat er dan wel een breuk in de kabel zel zitten.

Thuis gekomen de nieuwe kabel getest en wat denk, het werkt niet. GRR.
Dan maar een op internet zoeken naar het type kabel dat opgestuurd is. Dit is en technitix rla++ - class ++ 105dB kabel.
Ik op zoek hier na en dit blijkt een kabel te zijn die 4G bestendig is.
Probeer ik weer een chat met de helpdesk te krijgen zie ik de functie niet meer.
dan maar een zoeken op de community, daar vind ik dit artikel dat me wel verder zal helpen.

Wat ik een gemiste kans is dat Ziggo deze 4G bestendige kabels niet gewoon in de winkel verkoopt dat scheelt een heleboel zoeken en ergernis.
Reputatie 7
Badge +8
Je kunt dat soort kabels bij iedere fatsoenlijke TV winkel kopen, niet alleen bij een Ziggo winkel.
Reputatie 5
Badge +1
Sinds een paar weken veel last van blokken en strepen bij zender NPO 3.
Stappenplan gevonden, kabels ± 25 jaar oud, dus ik denk vloer openbreken en nieuwe bekabeling aanleggen.
Eerst maar eens ff draaien aan de aansluitingen bij het kastje van Ziggo en perfect beeld. 🆒
Reputatie 7
Badge +8
Ook dat kan. 25 jaar geleden waren er best redelijk goede antennekabels in de handel. Ze zouden nu niet meer het kabelkeur krijgen, maar dat neemt niet weg dat ze in veel situaties nog wel voldoen. Goede antenneconnectors waren er toen nog niet. Ik heb mij altijd geërgerd aan die goedkope blijk met plastic rommel, maar ik kon ook bij de elektronicazaak niets beters krijgen. Soms kan dus ook een nieuwe connector op zo'n oude maar redelijk goede kabel al voldoende zijn, of zoals in jouw geval even de connectors heen en weer draaien om de corrosie ongedaan te maken.
ik heb paar dagen al last van haperingen en strepen in beeld bij fox sports en sbs 6 bij voetbal vertraagd beeld monteur is langsgeweest van ziggo heeft alles doorgemeten maar alles was goed de monteur zij dat hij er verder niks aan kon doen heb een humax kastje heeft zojuist ook een ci module probeert maar ook daar verschijnt de haperingen en vertraagd beeld op bij deze zenders wat kan ik nog meer doen?
Reputatie 7
Badge +8
Ik weet niet wat die monteur gemeten heeft, maar als jij op twee apparaten hetzelfde probleem hebt, dan is dat een probleem in de signaal aanlevering. Dan kan die monteur nooit zeggen dat het signaal goed is. Ziggo bellen voor een betere monteur.
hij heeft het signaal gemeten in de meterkast en aan de kabels maar daar was alles goed hij heeft nog voor de zekerheid de coax vervangen maar geen verbeterheid maar heb gister het humax kastje naar boven gegooid in de slaapkamer alles aangesloten en perfect beeld daar is de draad maar 3 meter en via de woonkamer ligt er circa 12 meter draad
Hoi
wij hadden ook na de overgang last van strepen en blokken, ziggo gebeld en die stuurde binnen een paar dagen een monteur.
Alles werd door gemeten maar hij kon niets vinden binnenshuis, de monteur is toen naar de buitenkast gegaan en kwam tot de conclusie dat er teveel signaal binnen kwam.
Dit heeft hij door gegeven en 2 dagen later kwam er een andere monteur die het signaal in de kast heeft verandert. Dit is een paar maandengeleden gebeurt en tot nog toe hebben wij goed beeld.
Dus als Ziggo iets aanpast in zijn signaal moet je als klant zelf alle bekabeling binnen vervangen inclusief de coax contactdoos. ***mod edit: Tekst verwijdert i.v.m. overtreding huisregels.***.

Ben eerlijk gezegd van mening, met verder alle respect voor Tom Veenendaal overigens, dat deze uitspraak een beetje ver gaat. Het dient algemeen bekend te zijn (staat namelijk in de algemene voorwaarden waar je op het moment van klant worden mee akkoord gegaan bent) dat de verantwoordelijkheid van Ziggo loopt t/m het AOP. Ziggo levert de afgenomen dienst(en) tot aan het AOP. Vanaf dat punt ben je zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de afgenomen dienst(en). Voor aanleg van de binnenbekabeling kun je dan inderdaad gebruik maken van een monteur van Ziggo, en daar dien je onder normale omstandigheden voor te betalen. Onder bepaalde omstandigheden is deze monteur gratis (met overigens maar een beperkt gebruik van materialen), en dat is dan meestal onderdeel van een actie waar je als klant gebruik van kunt maken. Deze "gratis" monteur is voor Ziggo echter nooit een verplichting, en je moet dit dan min of meer ook zien als een gunst. Ook de aanleg door de monteur is dus een vorm van "zelf verantwoordelijk zijn voor". Je maakt immers zelf de keus of je gebruik wilt maken van die monteur (ongeacht of dit gratis is of tegen betaling). Zelf geeft Tom Veenendaal aan ooit gebruik gemaakt te hebben van die bewuste monteur. Je kunt je dan de vraag stellen hoe lang dat geleden is. Kan namelijk goed zijn dat er destijds materialen gebruikt zijn die op dit moment niet meer voldoen aan de huidige "kabelkeur"-eisen. Volgens mij kan je dan niet van Ziggo eisen dat ze deze nu gratis komen vervangen. Zo ben je in feite ook zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van bijv. een digitale ontvanger/recorder of bijv. een CI+module. Vaak kun je bij Ziggo als nieuwe of bestaande klant gebruik maken van bepaalde acties waarbij je een digitale ontvanger/recorder gratis of tegen een gereduceerd bedrag aangeboden krijgt. Ook dit is echter voor Ziggo geen verplichting, en jij bepaald zelf of je wel of niet gebruik wilt maken van het aanbod (welk voor bestaande klanten meestal wel gepaard gaat met bepaalde voorwaarden). In principe moet je dus alle apparatuur en alle materialen die benodigd zijn voor het gebruik van de geleverde diensten vooralsnog zelf kopen. Uitzondering op deze regel is het eventueel benodigde modem. Als je internet van Ziggo afneemt, dan krijg je van Ziggo een modem in bruikleen, en bij beëindiging van je abonnement dien je dit modem dan ook terug te sturen. Alle andere apparatuur en materialen mag je op dat moment houden, daar ze immers je eigendom zijn.

ik ben het op zich met je stelling eens dat Ziggo verantwoordelijk is tot aan je aansluitpunt . Maar het is al vaker gebleken dat het niet aan kabels of aan de consumenten ligt dat er storingen optreden . En dan kan Ziggo wel zeggen dat het aan de bekabeling ligt , maar dan moeten ze ook bij hun producten de juiste draden toevoegen en niet mer goedkope rommel aankomen .
In mijn geval ligt het trouwens nog iets anders ; Bij mij heeft de monteur van Ziggo het zelf aangesloten en sinds de nieuwe update heb ik niks dan problemen met zenders ! 4 of 5 zenders die het domweg niet doen , en dat is op een goede dag ! Nu heb ik de pech dat ik in een huis woon met een slechte huisbaas die weigert mee te werken , en dus Ziggo nu een perfecte reden heeft om niks te doen aan het probleem . terwijl het probleem niet bij het aansluitpunt zit . Dat is al nagekeken ( maar niet door Ziggo monteurs ) en dus blijf ik met slechte ontvangst zitten !
in mijn optiek kan dat dus niet en is Ziggo gewoon verantwoordelijk voor een goed werkend product . Ziggo heeft er een handje van om eerst het probleem bij de klant te leggen en eerst flink tegen te werken voordat er ook maar iemand gestuurd wordt . Ook al ga je met bepaalde voorwaarden akkoord , wil dat nog lang niet zeggen dat die voorwaarden ook kloppen en niet aangevochten kunnen worden . Mensen moeten inzien dat het tekenen van een contract niet betekend dat je je maar hebt over te geven aan de grillen van een bedrijf (in dit geval )
Dus mensen , als je het echt niet eens bent met wat Ziggo doet , ga dan naar een advocaat en kijk of je het aan kan vechten of Ziggo kan dwingen een goed en werkend product af te leveren . Het zou niet zo moeten zijn dat omdat iets in Amsterdam werkt , het automatisch ook in Leeuwarden hetzelfde werkt . En daar zit hem nou net het probleem ! Hier is voor zover ik weet nog nooit over geprocedeerd ; is een abonnement een product die overal gelijk moet werken en wat te doen als dat niet zo is ? Wie is er dan verantwoordelijk ? Waar houd de eigen verantwoordelijkheid op en is het gewoon een slecht product / slecht werkend product ? Enzovoort .....
Ik heb het maar opgegeven omdat ik het gewoon zat ben om steeds te bedelen of er iets gedaan kan worden .
Maar leuk en goed is anders ....
Het is trouwens niets persoonlijks hoor The Wessen . Ik gooi gewoon mijn 2 cent even in de ring , voor wat het waard is ....
Dus als Ziggo iets aanpast in zijn signaal moet je als klant zelf alle bekabeling binnen vervangen inclusief de coax contactdoos. ***mod edit: Tekst verwijdert i.v.m. overtreding huisregels.*** Gisteren voor 10:00 nog geen problemen met de ontvangsten van de zenders. Na het instellen van de nieuwe frequentie geen SBS6, Rtv Utrecht, EuroSport en haperingen op RTL4. Aangezien Ziggo zelf alles binnen heeft aangelegd lijkt het mij dan ook dat Ziggo zelf (gratis) een monteur langs stuurt om de problemen te verhelpen. De klanten services heb je helemaal geen ruk aan. Die schepen je af met een standaard protocollijst je. Bepaalde foutmeldingen die op het beeldscherm verschijnen weten zij niet eens wat deze melding inhoud. Het zegt natuurlijk genoeg op het feit dat na het omzetten binnen 24 meer dan 150 klachten zijn binnengekomen. Gisteren meer dan een kwartier in de wacht gestaan voor je een techneut aan de lijn krijgt. Nu zet ik zelf in de ICT dus je hoeft mij echt niets wijs te maken dat er ineens een kabelbreuk is ontstaan. Dat is namelijk de uitleg van de Ziggo klantenservices. Ik zie het vanzelf weer op Tros Radar verschijnen net als een paar jaar geleden. Toen was het ook een zooitje bij Ziggo.
Dus als Ziggo iets aanpast in zijn signaal moet je als klant zelf alle bekabeling binnen vervangen inclusief de coax contactdoos. ***mod edit: Tekst verwijdert i.v.m. overtreding huisregels.*** Gisteren voor 10:00 nog geen problemen met de ontvangsten van de zenders. Na het instellen van de nieuwe frequentie geen SBS6, Rtv Utrecht, EuroSport en haperingen op RTL4. Aangezien Ziggo zelf alles binnen heeft aangelegd lijkt het mij dan ook dat Ziggo zelf (gratis) een monteur langs stuurt om de problemen te verhelpen. De klanten services heb je helemaal geen ruk aan. Die schepen je af met een standaard protocollijst je. Bepaalde foutmeldingen die op het beeldscherm verschijnen weten zij niet eens wat deze melding inhoud. Het zegt natuurlijk genoeg op het feit dat na het omzetten binnen 24 meer dan 150 klachten zijn binnengekomen. Gisteren meer dan een kwartier in de wacht gestaan voor je een techneut aan de lijn krijgt. Nu zet ik zelf in de ICT dus je hoeft mij echt niets wijs te maken dat er ineens een kabelbreuk is ontstaan. Dat is namelijk de uitleg van de Ziggo klantenservices. Ik zie het vanzelf weer op Tros Radar verschijnen net als een paar jaar geleden. Toen was het ook een zooitje bij Ziggo.
Als u zelf in de ict zit mag je verwachten dat zo iemand een beetje logisch na kan denken en stapsgewijs de aanbevelingen volgt die Ziggo op de website heeft staan en daarmee probeert een probleem op te lossen.
Mocht het dan nog niet lukken kunt u altijd op het forum naar oplossingen zoeken en/of via de helpdesk.:@
Reputatie 7
Badge +8
@Ellieenhub: Wat is de bedoeling van deze herhaling?
Ceasar,

Sinds afgelopen week vallen spontaan alle signalen regelmatig (soms 5x/min, soms 1x/30 min) uit (radio, TV, Internet, Telefoon). In mijn optiek ligt het niet aan de bekabeling aangezien het ALLE signalen betreft. Ik heb voor het TV signaal er een kleine Hirschmann versterker tussen zitten, maar die kan niet retour versterken. Nu heb ik je verhaal zitten lezen, maar zou deze verstoring dan ook voor alle signalen gelden ?
Thanks & Greets!
Reputatie 7
Badge +8
Als je van het ene op het andere moment zomaar dit soort van storingen krijgt, dan is er iets anders aan de hand. Tenzij er bij jouw in de buurt een GSM zender geplaatst is natuurlijk, dan zou het wel kunnen.

Je schrijft niet of die versterker helpt.

Welke signaalsterkte zie je met en zonder versterker?
De versterker (ZVA 134) was in die tijd wel nodig (3-jaar geleden). Die versterkt alleen maar het TV signaal. Zit nu op 57% sterkte, 100% kwaliteit (Humax). Zonder, weet ik niet uit mijn hoofd. Nieuwe mast?, tsja, soms zijn ze dermate klein dat je ze niet op een flatgebouw ziet staan. Zou dus best kunnen.
Reputatie 7
Badge +8
57% met versterker er tussen is erg laag. Om je een idee te geven, ik zit op 71% zonder versterker. Ik zou eerst eens om een Ziggo monteur vragen zodat die het signaal niveau op het AOP kan meten. Als je een goede versterker nodig hebt met retour, dan is de nieuwe Hirschmann HMV41 een goede keuze.
Er zijn al vele vragen gesteld door mensen die last hebben van storing in de TV ontvangst, of zelfs bepaalde zenders niet kunnen ontvangen. Wat is er aan de hand?

De uitleg is wat technisch, maar het is met een beetje goede wil wel te begrijpen.

Van oudsher werd FM radio en analoge televisie uitgezonden in de frequentieband van 52 tot 862 MHz. Niet alles in dat gebied was in gebruik voor radio en TV, maar het grootste gedeelte wel. Voor de kabeltelevisie (en radio) is deze hele bandbreedte in gebruik genomen, en dat kan natuurlijk ook want een kabelmaatschappij zendt alleen maar uit op de kabel.

In de ether wordt al lang geen analoge TV meer uitgezonden, en de digitale TV die daarvoor in de plaats gekomen is ("Digitenne") neemt veel minder ruimte in. De rest van die bandbreedte wordt daarom gebruikt voor andere doeleinden, bijvoorbeeld 4G mobiele telefonie op de 800 MHz band. Dat zijn krachtige zenders die veelal niet al te ver uit de buurt staan.

De signalen van die zenders mogen natuurlijk niet doordringen tot onze TV toestellen, want dan verdringen of storen ze de TV kanalen die de kabelmaatschappij op diezelfde frequenties uitzendt. En je voelt het al aankomen, daar zit de pijn.

De antennekabels die we gebruiken zijn coax kabels. In het midden van zo'n kabel zit de signaaldraad waarover het antennesignaal verstuurd wordt. Daaromheen zit dan een soort van schuimplastic, het zogenaamde diëlektricum. Daaromheen zit weer de mantel of afscherming, en tenslotte volgt dan nog plastic buitenmantel.

Waar het om draait is die afscherming, die houdt de signalen van die zenders en andere storingsbronnen tegen. Vroeger bestond die afscherming uit een los vlechtwerkje van heel dun koperdraad. Later werd dat aluminiumfolie o.i.d. Bij moderne kabels die speciaal ontwikkeld zijn om die instraling tegen te houden kunnen er wel drie of vier lagen afscherming aanwezig zijn, en dat zorgt er voor dat die stoorsignalen niet bij de signaaldraad kunnen komen.

De connectors (coax stekers) moesten ook helemaal van metaal zijn om stoorsignalen tegen te houden. Vroeger waren dat blikken gevalletjes met een plastic kapje, maar die kun je nu echt niet meer gebruiken.

Kant en klare aansluitkabels met aangegoten stekers moeten ook goed opgebouwd zijn. Oudere kabels zijn dat gegarandeerd niet, maar jammer genoeg kun je aan de buitenkant van zo'n kabel niet zien hoe hij opgebouwd is, dus of de afscherming goed genoeg is.

De kabelmaatschappijen waren zich enige jaren geleden al bewust van de instralingsproblematiek, en hebben toen het kabelkeur keurmerk opgezet. Fabrikanten van antennematerialen (kabels, connectors, versterkers, splitters betc.) kunnen hun spullen ter keuring aanbieden, en als die voldoen aan de eisen krijgen ze het kabelkeur keurmerk.

Nu is het niet zo dat die eisen niet aan veranderingen onderhevig zijn, in tegendeel ze worden in de loop van de tijd aangescherpt. Een kabeltje dat een jaar geleden nog aan de eisen voldeed, kan dat nu niet meer doen. Met andere woorden het keurmerk kan ook teruggetrokken worden. De actuele lijst van alle spullen met het kabelkeur vind je hier:

http://www.keurmerk.nl/NL/Gastpagina-s/NLKabel-Kabel-Keur

Ook het AOP (Abonnee Overname Punt) van Ziggo (de coax contactdoos die op de kabel die je woning binnenkomt geplaatst is) kan verouderd zijn, zodat hij vervangen moet worden.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat er natuurlijk best antennematerialen kunnen zijn die technisch aan de eisen van het kabelkeur voldoen, maar die niet ter keuring zijn aangeboden, en dus het keur niet dragen. Als je voldoende kennis van deze materie hebt, dan zul je dat zelf met enige mate van zekerheid wel kunnen beoordelen

Wat nu te doen als je ontvangstproblemen hebt. Er wordt dan aangereden om je TV of ontvanger met een goedgekeurde antennekabel van maximaal 10 meter lang direct op het AOP aan te sluiten. Zijn de problemen dan weg, dan zul je dus de antennebekabeling in je huis moeten vervangen. Zijn de problemen niet weg, dan wordt het tijd om de helpdesk te bellen en om het bezoek van een Ziggo monteur te vragen.

Een TV winkelier die op dit forum actief is, heeft al aangegeven dat naar zijn ervaring zeker 90% van alle ontvangst problemen aan kwalitatief onvoldoende antenne kabels te wijten is. Als Ziggo dus verwijst naar naar de kwaliteit van de kabels (of het gebrek daar aan), dan is dat niet een uitvlucht zoals sommige vraagstellers blijkbaar denken, maar eenvoudigweg de simpele waarheid.

Heb je dus die problemen, ga dan je hele antenne bekabeling bij langs. Heb je ergens een aansluiting naar een oude analoge TV, vergeet die kabel dan ook niet. Anders vindt de instraling daar op plaats, en dan krijg je alsnog storing op je andere aansluitingen. Kijk ook naar coax stopcontacten en kabels in muren of vloeren, vergeet niets.

Als de storing erg hardnekkig is kun je ook nog naar open aansluitingen van versterkers etc. kijken, incl. bijvoorbeeld de doorlus aansluiting zoals die op o.a. de Humax recorders zit. Je kunt daar dan een afsluitweerstand op zetten, dat is een soort van coax stekertje dat er uitziet als een vingerhoedje.

Veel succes met het oplossen van je ontvangstproblemen gewenst.
Er zijn al vele vragen gesteld door mensen die last hebben van storing in de TV ontvangst, of zelfs bepaalde zenders niet kunnen ontvangen. Wat is er aan de hand?

De uitleg is wat technisch, maar het is met een beetje goede wil wel te begrijpen.

Van oudsher werd FM radio en analoge televisie uitgezonden in de frequentieband van 52 tot 862 MHz. Niet alles in dat gebied was in gebruik voor radio en TV, maar het grootste gedeelte wel. Voor de kabeltelevisie (en radio) is deze hele bandbreedte in gebruik genomen, en dat kan natuurlijk ook want een kabelmaatschappij zendt alleen maar uit op de kabel.

In de ether wordt al lang geen analoge TV meer uitgezonden, en de digitale TV die daarvoor in de plaats gekomen is ("Digitenne") neemt veel minder ruimte in. De rest van die bandbreedte wordt daarom gebruikt voor andere doeleinden, bijvoorbeeld 4G mobiele telefonie op de 800 MHz band. Dat zijn krachtige zenders die veelal niet al te ver uit de buurt staan.

De signalen van die zenders mogen natuurlijk niet doordringen tot onze TV toestellen, want dan verdringen of storen ze de TV kanalen die de kabelmaatschappij op diezelfde frequenties uitzendt. En je voelt het al aankomen, daar zit de pijn.

De antennekabels die we gebruiken zijn coax kabels. In het midden van zo'n kabel zit de signaaldraad waarover het antennesignaal verstuurd wordt. Daaromheen zit dan een soort van schuimplastic, het zogenaamde diëlektricum. Daaromheen zit weer de mantel of afscherming, en tenslotte volgt dan nog plastic buitenmantel.

Waar het om draait is die afscherming, die houdt de signalen van die zenders en andere storingsbronnen tegen. Vroeger bestond die afscherming uit een los vlechtwerkje van heel dun koperdraad. Later werd dat aluminiumfolie o.i.d. Bij moderne kabels die speciaal ontwikkeld zijn om die instraling tegen te houden kunnen er wel drie of vier lagen afscherming aanwezig zijn, en dat zorgt er voor dat die stoorsignalen niet bij de signaaldraad kunnen komen.

De connectors (coax stekers) moesten ook helemaal van metaal zijn om stoorsignalen tegen te houden. Vroeger waren dat blikken gevalletjes met een plastic kapje, maar die kun je nu echt niet meer gebruiken.

Kant en klare aansluitkabels met aangegoten stekers moeten ook goed opgebouwd zijn. Oudere kabels zijn dat gegarandeerd niet, maar jammer genoeg kun je aan de buitenkant van zo'n kabel niet zien hoe hij opgebouwd is, dus of de afscherming goed genoeg is.

De kabelmaatschappijen waren zich enige jaren geleden al bewust van de instralingsproblematiek, en hebben toen het kabelkeur keurmerk opgezet. Fabrikanten van antennematerialen (kabels, connectors, versterkers, splitters betc.) kunnen hun spullen ter keuring aanbieden, en als die voldoen aan de eisen krijgen ze het kabelkeur keurmerk.

Nu is het niet zo dat die eisen niet aan veranderingen onderhevig zijn, in tegendeel ze worden in de loop van de tijd aangescherpt. Een kabeltje dat een jaar geleden nog aan de eisen voldeed, kan dat nu niet meer doen. Met andere woorden het keurmerk kan ook teruggetrokken worden. De actuele lijst van alle spullen met het kabelkeur vind je hier:

http://www.keurmerk.nl/NL/Gastpagina-s/NLKabel-Kabel-Keur

Ook het AOP (Abonnee Overname Punt) van Ziggo (de coax contactdoos die op de kabel die je woning binnenkomt geplaatst is) kan verouderd zijn, zodat hij vervangen moet worden.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat er natuurlijk best antennematerialen kunnen zijn die technisch aan de eisen van het kabelkeur voldoen, maar die niet ter keuring zijn aangeboden, en dus het keur niet dragen. Als je voldoende kennis van deze materie hebt, dan zul je dat zelf met enige mate van zekerheid wel kunnen beoordelen

Wat nu te doen als je ontvangstproblemen hebt. Er wordt dan aangereden om je TV of ontvanger met een goedgekeurde antennekabel van maximaal 10 meter lang direct op het AOP aan te sluiten. Zijn de problemen dan weg, dan zul je dus de antennebekabeling in je huis moeten vervangen. Zijn de problemen niet weg, dan wordt het tijd om de helpdesk te bellen en om het bezoek van een Ziggo monteur te vragen.

Een TV winkelier die op dit forum actief is, heeft al aangegeven dat naar zijn ervaring zeker 90% van alle ontvangst problemen aan kwalitatief onvoldoende antenne kabels te wijten is. Als Ziggo dus verwijst naar naar de kwaliteit van de kabels (of het gebrek daar aan), dan is dat niet een uitvlucht zoals sommige vraagstellers blijkbaar denken, maar eenvoudigweg de simpele waarheid.

Heb je dus die problemen, ga dan je hele antenne bekabeling bij langs. Heb je ergens een aansluiting naar een oude analoge TV, vergeet die kabel dan ook niet. Anders vindt de instraling daar op plaats, en dan krijg je alsnog storing op je andere aansluitingen. Kijk ook naar coax stopcontacten en kabels in muren of vloeren, vergeet niets.

Als de storing erg hardnekkig is kun je ook nog naar open aansluitingen van versterkers etc. kijken, incl. bijvoorbeeld de doorlus aansluiting zoals die op o.a. de Humax recorders zit. Je kunt daar dan een afsluitweerstand op zetten, dat is een soort van coax stekertje dat er uitziet als een vingerhoedje.

Veel succes met het oplossen van je ontvangstproblemen gewenst.

bij mij was het de samsung smt van 5 jr. oud die na een paar uren blokvorming gaf. alles gedaan wat mogelijk was-nw. bekabeling- probleem bleef. wat is het vermoeden? samsung word heet en solderingen worden week wat een slecht contact betekent. humax gekocht-eureka- probleem opgelost. dus ook daar kun je aan denken. ziggo heeft mij op een vriendelijke wijze bijgestaan bij contact. mvg. sjimmie
Dus als Ziggo iets aanpast in zijn signaal moet je als klant zelf alle bekabeling binnen vervangen inclusief de coax contactdoos. ***mod edit: Tekst verwijdert i.v.m. overtreding huisregels.***.

Ben eerlijk gezegd van mening, met verder alle respect voor Tom Veenendaal overigens, dat deze uitspraak een beetje ver gaat. Het dient algemeen bekend te zijn (staat namelijk in de algemene voorwaarden waar je op het moment van klant worden mee akkoord gegaan bent) dat de verantwoordelijkheid van Ziggo loopt t/m het AOP. Ziggo levert de afgenomen dienst(en) tot aan het AOP. Vanaf dat punt ben je zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de afgenomen dienst(en). Voor aanleg van de binnenbekabeling kun je dan inderdaad gebruik maken van een monteur van Ziggo, en daar dien je onder normale omstandigheden voor te betalen. Onder bepaalde omstandigheden is deze monteur gratis (met overigens maar een beperkt gebruik van materialen), en dat is dan meestal onderdeel van een actie waar je als klant gebruik van kunt maken. Deze "gratis" monteur is voor Ziggo echter nooit een verplichting, en je moet dit dan min of meer ook zien als een gunst. Ook de aanleg door de monteur is dus een vorm van "zelf verantwoordelijk zijn voor". Je maakt immers zelf de keus of je gebruik wilt maken van die monteur (ongeacht of dit gratis is of tegen betaling). Zelf geeft Tom Veenendaal aan ooit gebruik gemaakt te hebben van die bewuste monteur. Je kunt je dan de vraag stellen hoe lang dat geleden is. Kan namelijk goed zijn dat er destijds materialen gebruikt zijn die op dit moment niet meer voldoen aan de huidige "kabelkeur"-eisen. Volgens mij kan je dan niet van Ziggo eisen dat ze deze nu gratis komen vervangen. Zo ben je in feite ook zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van bijv. een digitale ontvanger/recorder of bijv. een CI+module. Vaak kun je bij Ziggo als nieuwe of bestaande klant gebruik maken van bepaalde acties waarbij je een digitale ontvanger/recorder gratis of tegen een gereduceerd bedrag aangeboden krijgt. Ook dit is echter voor Ziggo geen verplichting, en jij bepaald zelf of je wel of niet gebruik wilt maken van het aanbod (welk voor bestaande klanten meestal wel gepaard gaat met bepaalde voorwaarden). In principe moet je dus alle apparatuur en alle materialen die benodigd zijn voor het gebruik van de geleverde diensten vooralsnog zelf kopen. Uitzondering op deze regel is het eventueel benodigde modem. Als je internet van Ziggo afneemt, dan krijg je van Ziggo een modem in bruikleen, en bij beëindiging van je abonnement dien je dit modem dan ook terug te sturen. Alle andere apparatuur en materialen mag je op dat moment houden, daar ze immers je eigendom zijn.

Je hebt een punt wat betreft de monteur en de regels van Ziggo . Dat is 1 .Nu komt 2 : Op het moment dat Ziggo iets aan de software veranderd en daardoor mijn ontvangst ineens verslechterd of verdwijnt kun je dat in alle redelijkheid niet op het AOP punt terugvoeren of op de bekabeling . Want dat is precies wat Ziggo doet in mijn geval en waar ze alle verantwoordelijkheid van zich wijzen ! Ik kan me sowieso wel vinden in heel veel klachten van klanten omdat de medewerkers veelal gewoon niet luisteren wat je zegt . Ik denk zelfs dat ze de opdracht hebben zich strikt aan hun protocol te houden en niet zelfstandig mogen denken . Ik ben nu al meer dan 1 jaar bezig dit probleem op te helderen en gewoon goede ontvangst te krijgen . Ik heb alle opties die ze me opgedrongen hebben meerdere malen doorlopen en zelfs kabels van Ziggo zelf gekregen en nog is het precies hetzelfde ..... En nog steeds doen ze bij Ziggo alsof ik gek ben en het allemaal aan de kabels ligt . Ze weigeren een monteur te laten komen of om de mediabox om te ruilen . Dat is hoe Ziggo service ziet in 2015 / 16 . Onderhand ben ik er al zo ziek van dat ik het er maar bij laat zitten want je wint toch niet ...
57% met versterker er tussen is erg laag. Om je een idee te geven, ik zit op 71% zonder versterker. Ik zou eerst eens om een Ziggo monteur vragen zodat die het signaal niveau op het AOP kan meten. Als je een goede versterker nodig hebt met retour, dan is de nieuwe Hirschmann HMV41 een goede keuze.
Ik zit nu rond de 30 / 40 procent op goede dagen . En zit erg over een versterker na te denken .
Reputatie 7
Badge +8
Een signaal niveau van 30 / 40% is gewoon te laag. Ik zou dit via het formulier op de Ziggo web site melden en vragen om een monteur. Die kan dan het signaal niveau meten, en ook naar het AOP kijken en dat eventueel vervangen. Als het signaal niveau inderdaad te laag is, dan moet Ziggo voor een versterker zorgen, want Ziggo voldoet dan niet aan zijn leveringsverplichting.
Een signaal niveau van 30 / 40% is gewoon te laag. Ik zou dit via het formulier op de Ziggo web site melden en vragen om een monteur. Die kan dan het signaal niveau meten, en ook naar het AOP kijken en dat eventueel vervangen. Als het signaal niveau inderdaad te laag is, dan moet Ziggo voor een versterker zorgen, want Ziggo voldoet dan niet aan zijn leveringsverplichting.
okay , nou bedankt in ieder geval . Zal inderdaad even contact opnemen met Ziggo en proberen of ze willen komen .
Reputatie 3
Badge +5
Mooie, duidelijke en interessante topic. Heb hier heel wat goede tips voor het verbeteren van de tv-ontvangst kunnen vinden.
Naar aanleiding van bovenstaande berichten wil ik even aanvullen

De volgende zenders doen het ook slecht en is bekend bij de ziggo -klantenservice
oa. ook AMC FOX NPOHumor ID Horse&Country en Motors TV. Zelfs gewoon NDL1

Nieuwe kabelkeur kabel gebrobeerd direct vanuit de meterkast naar Horizon. Zelfde beeld!

Vandaag een monteur voor de zoveelste keer op bezoek gehad. Iedere keer wel een ander... da's ut voordeel, haha. Ze kraken elkaars werk af en gaan het iedere keer weer anders aansluiten. Wat bleek, ik had een veel dikkere kabel in de meterkast dan normaal; de aansluiting naar het aansluitkastje vernieuwd met een officieel verloopstuk. Reden voor die dikkere kabel is blijkbaar dat ik 120 meter van de wijkkast aangesloten ben (kon de monteur meten digitaal..). De meterkast in de wijk geïnspecteerd en heeft daar wat aanpassingen gedaan, oa ook oxidatie verwijderd. Signaal was nog steeds onder de 60dB. Te weinig voor een goedwerkende Horizon. Monteur heeft in de meterkast een versterker (FRA-752/N) gemonteerd vanwege die zwakte van het signaal (vaak matig) dat het huis binnenkomt. Nu is het signaal goed tot uitmuntend. Geen blokjes meer. Aan het irritant zoem-geluid is niks te doen. Is normaal. Oplossing is; stop dat kl..ding maar in een kast.. tja.. Oproep aan alle gebruikers. Accepteer dit gezoem niet en bel ze suf!:P
Hopelijk gaan ze dan beter hun best doen en komen ze snel met een goed werkend stille versie! De opties en mogelijkheden die het apparaat zou moeten kunnen zijn slim maar werken niet altijd. Komt waarschijnlijk door de slechte verbinding die ik heb/had. Nu maar uitproberen en zien wat het versterkte signaal brengt.. Ciao.