HDMI probleem - melding in beeld

  • 8 oktober 2018
  • 91 Reacties
  • 4395x Bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

91 Reacties

Reputatie 7
Badge +19
Ik was er al een beetje bang voor. Maar gaf eerder al eens aan dat het natuurlijk wel normaal is dat een Tv aangeeft wat er binnenkomt aan info. Maar ook dat dit natuurlijk niet steeds mag gebeuren. Maar als het signaal zo dusdanig is dat dit steeds even wegvalt en terug komt kan het zo zijn dat de info ook weer word getoond. Maar dat gaf ik destijds al eens aan toen Dina dit issue meldde. Maar ook bij apparaten zonder CEC zal die melding wording getoond, dus ik was er al niet zeker van dat een CEC killer zou gaan helpen.

Lastig en vreemd verschijnsel, waarbij ik me nog steeds afvraag hoe het Dina nu vergaat, maar ook hoe je dit nu moet tackelen...
@broekhua

Toch nog even een update.
Gisteren heeft de tv de hele avond aangestaan en ik heb geen melding meer gezien.
Dit biedt toch goede hoop.
IK blijf jullie op de hoogte houden.
Reputatie 3
Badge +1
@PKO
Het zou eventueel ook nog een HDMI copieer beveiligings probleem kunnen zijn.
Dit wordt geregeld door het HDCP protocol. Zie ook deze thread:
https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/mediabox-xl-i-c-m-philips-tv-wegvallend-beeld-en-geluid-hdmi-switch-3188
Initieel gaat dit over Philips TV,'s echter er worden ook Sony TV' s genoemd in deze thread.
Een HDCP stripper zou hierbij de oplossing kunnen zijn.
Zie deze url: https://www.tweaking4all.nl/thuis-bioscoop/hdmi-hdcp-gebruiken-met-non-hdcp-apparatuur/
Gr, Arie
Reputatie 7
Badge +19
@broekhua

dat lijkt me niet aan de orde in dit geval, want bij HDCP issues gebeuren er andere dingen, zoals bv. het geen verbinding maken de bron, of het wegvallen van het beeld en dat is nu niet aan de orde.
Reputatie 3
Badge +1
@Willem-A
Mogelijk heb je gelijk. De problemen zoals genoemd in de thread zijn inderdaad iets anders van structuur.
Vergeet echter niet dat zowel de TV's van Philips en Sony berucht zijn op het gebied van incompatibility bij HDMI verbindingen.
Dit komt mede omdat beide in hetzelfde consortium zitten t.a.v. het tegengaan van ongewenste copieer praktijken. Hjer gaan ze erg ver in. Dit gaat vaak ten koste van het werkend aansluiten van vreemde apparatuur. Vanuit Ziggo hoeven we hier niet veel van te verwachten gezien dit probleem al heel lang loopt zonder een bevredigende oplossing.
Het uitsluiten van eventueel mogelijke oorzaken lijkt mij een legitieme aanpak.
Gr, Arie
Reputatie 3
Badge +1
@Willem-A
Wat mij trouwens wel opvalt dat is dat de toestellen waarbij dit probleem in deze thread wordt gemeld, van zeer recente datum zijn (bouwjaar 2018).
Hoe zit het met de Mediabox betreffende productie datum? Ligt het eventueel aan de combinatie van deze apparaten.
Reputatie 7
Badge +19
@Willem-A
Mogelijk heb je gelijk. De problemen zoals genoemd in de thread zijn inderdaad iets anders van structuur.
Vergeet echter niet dat zowel de TV's van Philips en Sony berucht zijn op het gebied van incompatibility bij HDMI verbindingen.
Dit komt mede omdat beide in hetzelfde consortium zitten t.a.v. het tegengaan van ongewenste copieer praktijken. Hjer gaan ze erg ver in. Dit gaat vaak ten koste van het werkend aansluiten van vreemde apparatuur. Vanuit Ziggo hoeven we hier niet veel van te verwachten gezien dit probleem al heel lang loopt zonder een bevredigende oplossing.
Het uitsluiten van eventueel mogelijke oorzaken lijkt mij een legitieme aanpak.
Gr, Arie



Weet ik, maar dat is nu niet wat er speelt. Nu meld men alleen dat er steeds een banner/melding in beeld komt. Die zal ook ontstaan als de verbinding van bron met Tv even wegvalt en wederom terugkeert. Maar men geeft niet aan dat het beeld even wegvalt. Het enige dat men aangeeft is de melding die steeds even in het beeld opduikt. Nu heb ik daar ook geen kant en klare uitleg voor, want dat zou natuurlijk het mooist zijn, maar een HDCP kwestie kan het niet zijn.
Reputatie 7
Badge +19
@Willem-A
Wat mij trouwens wel opvalt dat is dat de toestellen waarbij dit probleem in deze thread wordt gemeld, van zeer recente datum zijn (bouwjaar 2018).
Hoe zit het met de Mediabox betreffende productie datum? Ligt het eventueel aan de combinatie van deze apparaten.



Het lijkt een combinatie van factoren te zijn tussen met name deze Tv's en de XL. Nu is de XL ook nog niet zo oud, ervan uitgaande dat de modellen niet jaren op de plank hebben gestaan, want men gaf eerder aan het issue niet te hebben met een Humax 5500c. Maar het lastige dat er vaak naar elkaar word gewezen in dergelijke situaties. En soms word het nooit opgelost, of treken partijen de handen ervan af en geven elkaar dus de schuld.

Dat zien we ook bij bepaalde Samsung Tv's die 'iets' met het HDMI signaal doen, wat ervoor zorgt dat bv. de Humax gen geluid meer weergeeft via de optische en analoge uitgangen als de Tv in stand-by word gezet. Ook daarvoor is nog steeds geen oplossing voorhanden, maar het is doorgaans alleen dát merk Tv en bepaalde types welke er last van hebben, maar Samsung toch blijft volhouden dat het niet aan hun Tv's ligt... En ook hier dus het kastje-muur verhaal.

Wellicht is het een goede zaak dat Ziggo hier eens mee gaat testen en wellicht kan een moderator dat eens proberen te regelen.

Dus @Anne H Ziggo, mocht je er brood in zien? 😉
Reputatie 3
Badge +1
@Willem-A
Ook mijn Bravia TV aangesloten via HDMI/ARC op mijn Marantz audiosysteem gaf problemen in de standby stand van de TV. Als ik mijn audiosysteem als FM Tuner wilde gebruiken, werd mijn versterker gedeelte regelmatig (om de 5 minuten) kort onderbroken. Bleek dat mijn TV in de stand standby mijn HDMI poorten bleef pollen en stoorde hierbij mijn audiosysteem.
Uiteindelijk opgelost met een CEC blokker.
Nadeel: Ik kan mijn audiosysteem nu niet meer bedienen via de TV.
Voordeel: Ik ben nu weer zelf de baas over mijn Audiosysteem en ben ik de ongewenste interrupts kwijt.
Vandaar mijn advies om een CEC blokker te proberen aangezien het lijkt of de mediabox ook reageert met interrupts.
Gr, Arie
Reputatie 7
Badge +19
Dag @broekhua

dan heb je toch nog enigszins geluk gehad. Want in de situatie Humax/Samsung Tv (bepaalde types) werkt de CEC killer ook niet. Soms baat een HDMI switch wel, maar helaas de meeste keren ook niet. En dan blijf je dus tegen een hardnekkig en zeer vervelend probleem aanlopen. Elke keer de HDMI stekkers uitnemen is geen optie en ook zeker niet aan te raden. Maar zo zie je maar, ook HDMI is lang niet altijd zaligmakend.
Reputatie 3
Badge +1
@Willem-A
Dat neem ik direct van je aan.
Echter moet je soms niet te snel de conclusie trekken dat iets niet werkt.
Als bv bij een Sony TV bravia sync (CEC control) is ingeschakeld, dan worden de TV en aangesloten apparatuur na het detecteren van de apparatuur control technisch aan elkaar gekoppeld. Als je dan een CEC blokker in je HDMI aansluiting opneemt is deze koppeling niet automatisch opgeheven. Deze blijft aanwezig maar wordt niet meer 'ververst'. Er is meer voor nodig om deze koppeling op te heffen. Hoe dit precies werkt is mij ook niet bekent.
Het was mij gelukt om op beide apparaten de Syns (CEC control op mijn audio systeem) uit te schakelen, de CEC blokker er tussen en beide apparaten geheel opnieuw op te starten. Op Android niveau betreffende de TV. Hierna kon ik de Bravia sync weer inschakelen. Dit om mijn aangesloten Sony Blueray speler weer opnieuw te koppelen aan mijn TV.
Helaas kan je bij een Sony Bravia de sync controm niet per HDMI ingang uitschakelen. Het is alles of niets. Vandaar dat je met de CEC blokker dit wel selectief per HDMI ingang kan doen. In de Bravia TV kun je een lijst vinden welke apparatuur in "control" is genomen.
Hier mag je uitgeschakelde apparaat dan niet meer bijstaan. Wijs geworden na vele uren uitproberen om datgene te bereiken wat ik wilde.
Gr, Arie
Reputatie 7
Badge +19
Die conclusie trek ik ook niet snel, maar er is door de tijd heen al van alles geprobeerd dit op te lossen. Ik heb veel getest, maar Humax zelf ook, echter een oplossing is nog niet voorhanden. Ook Samsung zou nog het e.e.a. gaan doen de klanten met deze issues te helpen, maar helaas laten deze het afweten onder het mom dat het probleem niet uit de Tv toestellen van hen voortkomt. Ik heb er dus ook best flink tijd in gestoken, maar als Samsung wel aangeeft dat het lijkt of er 'iets' met het HDMI signaal gebeurt, maar men niet weet wát, dan word het erg lastig. Want hoe moet je dat nou gaan meten....
Reputatie 3
Badge +2
Oke, hier is de oplossing die voor mij werkte...... Geen info banner meer gehad.
In het menu gedeelte van mijn sony bij kanalen zoeken zit er een optie om de info banner uit te schakelen. Raar want je zou verwachten dat het niets met een hdmi ingang te maken heeft.
Maar ach.... ik ben er vanaf. Succes aan degene waar het niet lukt.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @kwelgeest

raar is dat niet, want je kan vaak de info op het scherm wel uitschakelen. En ik denk dat je dat hebt gedaan. Maar zie je dan nog wel andere info indien nodig, of is alles hiermee uitgeschakeld wat de info betreft?

Als dit zo werkt is het wellicht ook een prachtige oplossing voor anderen. Ik heb hier in ieder geval even niet aan gedacht.

Hoop echt dat anderen wat met je info kunnen en ben verheugd te zien dat het zo bij jou zo opgelost is.

Dank!!
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Willem-A
Alle info is nog gewoon op te roepen via de info knop en als ik van hdmi 1 naar hdmi 2 schakel heb ik de info bar ook even in beeld, maar gelukkig niet meer 5 x tijdens een film op een ziggo kanaal of tijdens het reclameblok.
Eigenlijk heeft mijn sony tv het probleem van de mediabox onderdrukt en is dit natuurlijk niet de juiste oplossing. Ik hoop dat de 4k box van betere kwaliteit is.
Groeten.

Reputatie 7
Badge +19
Dag @kwelgeest

Misschien inderdaad niet helemaal de juiste oplossing, en het zou niet nodig moeten zijn, maar als je zo wel ongestoord Tv kan kijken zie ik het voor nu als een prima oplossing.

Ik hoop dus echt dat anderen er ook wat mee kunnen en dank je zeer voor je bericht. Zo zie je maar, samen kun je weer ver komen.

Nogmaals dank.