1
Vraag
2
Reacties
Eddy67

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Geen geluid via HDMI Pace mediabox

We hebben een nieuwe Panasonic 4K LED TV.
Aangesloten op de standaard mediabox Pace via een nieuwe AudioQuest Pearl HDMI kabel.
Beeld is prima maar geluid wordt niet overgebracht naar de TV via de HDMI.
Als ik een analoge (rood/witte tulpstekkers) kabel erbij gebruik heb ik WEL geluid.
Wel moet ik dan HDMI aansluiting op de TV instellen op analoog ipv digitaal.
Gek is dat ieder ander apparaat (bv. een mediaspeler) prima werkt op een HDMI aansluiting op de TV.
Mijn conclusie is dan ook dat deze mediabox de nieuwe 4K TV qua geluid niet ondersteund (via HDMI).
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of een mogelijke oplossing?

groeten Eddy
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Eddy67
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Vibram, de TV heeft inderdaad een aansluiting voor een optische kabel (dun pennetje).
De Pace mediabox heeft die aansluiting echter niet, wel aansluiting voor digital audio,
maar daar moet weer een coax kabel in met dus een dikkere stekker....
Maar ik ben gedoken in je ARC opmerking. Inderdaad is alleen de HDMI 2 ARC, en natuurlijk had ik de PACE standaard op HDMI 1 staan. Een verandering van een instelling in het HDMI menu van de TV zorgde ervoor dat ik plots geluid had!
Hartelijk dank voor je reactie die tot een prima oplossing heeft geleid!

groeten Eddy

Bekijk in context

21 Reacties 21
Vibram Barefoot

Level 7
  • 166Posts
  • 8Oplossingen
  • 28Likes
Al eens gedacht aan een optische kabel, tussen je tv en mediabox, meestal wil dat wel helpen, wel je tv er op instellen, ik weet niet hoe het menu van een Panasonic tv er uit ziet, maar op mijn Sony tv open ik eerst het menu en dan ga ik naar geluidinstellingen en selecteer dan geluid via optical, als je dat gedaan hebt dit dan wel bevestigen. Mijn geluid gaat via mijn audio, want toen ik mijn mediabox aansloot had ik wel beeld maar geen geluid, de oplossing was dus een optische kabel.
En heeft de tv een HDMI-arc aansluiting ( audio return channel ) ? sluit daar dan de HDMI kabel op aan.
Of raadpleeg de gebruiksaanwijzing van je tv.
Veel succes er mee.
Eddy67
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Vibram, de TV heeft inderdaad een aansluiting voor een optische kabel (dun pennetje).
De Pace mediabox heeft die aansluiting echter niet, wel aansluiting voor digital audio,
maar daar moet weer een coax kabel in met dus een dikkere stekker....
Maar ik ben gedoken in je ARC opmerking. Inderdaad is alleen de HDMI 2 ARC, en natuurlijk had ik de PACE standaard op HDMI 1 staan. Een verandering van een instelling in het HDMI menu van de TV zorgde ervoor dat ik plots geluid had!
Hartelijk dank voor je reactie die tot een prima oplossing heeft geleid!

groeten Eddy
Vibram Barefoot

Level 7
  • 166Posts
  • 8Oplossingen
  • 28Likes
Eddy67 wrote:
Hoi Vibram, de TV heeft inderdaad een aansluiting voor een optische kabel (dun pennetje).
De Pace mediabox heeft die aansluiting echter niet, wel aansluiting voor digital audio,
maar daar moet weer een coax kabel in met dus een dikkere stekker....
Maar ik ben gedoken in je ARC opmerking. Inderdaad is alleen de HDMI 2 ARC, en natuurlijk had ik de PACE standaard op HDMI 1 staan. Een verandering van een instelling in het HDMI menu van de TV zorgde ervoor dat ik plots geluid had!
Hartelijk dank voor je reactie die tot een prima oplossing heeft geleid!

groeten Eddy
Fijn dat het opgelost is, idd de huidige tv toestellen hebben allemaal een HDMI-arc aansluiting, echter sommige oudere toestellen hebben dat niet, dus dan heb je een optische kabel nodig.
Eddy67
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
groeten Eddy Fijn dat het opgelost is, idd de huidige tv toestellen hebben allemaal een HDMI-arc aansluiting, echter sommige oudere toestellen hebben dat niet, dus dan heb je een optische kabel nodig.

In de gebruiksaanwijzing van de Panasonic was niets te vinden over ARC, je moet het dus maar weten he:?
Volgende stap wordt het proberen om de PACE mediabox EN een BOSE Solo15 soundbar te bedienen via 1 afstandsbediening, het liefst via de Panasonic TV afstandsbediening.
Met die afstandsbediening dus kunnen zappen tussen de kanalen van de PACE en het volume bedienen van de BOSE Solo15 soundbar........ga weer even puzzelen:P
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Ook zonder HDMI-arc moet je via een HDMI-kabel geluid op je tv kunnen krijgen.
Eddy67
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
youriy wrote:
Ook zonder HDMI-arc moet je via een HDMI-kabel geluid op je tv kunnen krijgen.


Klopt, alle andere apparatuur op alle HDMI poorten geven beeld en geluid, alleen de PACE mediabox geeft alleen beeld EN geluid op die HDMI-arc......op de andere poorten alleen beeld. Vreemd idd maar het werkt gelukkig.
Hjallie60

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sinds dit weekend heb ik een nieuwe receiver staan, een Denon AVR X 1300. Hierop zit de mogelijkheid voor een ARC aansluiting, zo ook op mijn LG 65UG870 TV, maar ik krijg maar geen geluid uit de Ziggo box.

Gisteren weer aan het puzzelen geslagen, met als gevolg dat alles werkt via ARC behalve het geluid van de TV decoder box (Ziggo Pace) ik zet het nog ff op een rijtje;
1 de TV (LG 65UG870) op HDMI 2 ARC aangesloten en op ingesteld. Simplink staat aan;
2 deze HDMI is aangesloten op de MONITOR ARC out van de Denon AVR X 1300, zoals de handleiding beschrijft;
3 de TV herkend de Receiver ook, WiFi internet verbinding werkt. Smart functie ‘’Device conector op de TV ingesteld op thuis bioscoop en kanaal ingesteld op het juiste kanaal (HDMI 2 ARC);
4 op de Receiver staan de controle functie van HDMI en ARC op ‘’aan’’, en de HDMI audio out op ARV;
5 de tv decoder box zit middels HDMI aangesloten om de mediabox aansluiting 3 van de receiver;
6 de Bleu Ray speler (LG BP 740) zit middels HDMI aangesloten op de bleu ray aansluiting 4 van de receiver.

Zo zou het dus allemaal moeten werken. Gisteren werkte de Bleu Ray speler (om welke reden dan ook) opeens wel. Helaas, de tv decoder box blijft geen geluid geven.

Receiver op TV en ik kan zaken bekijken als NETFLIX met fantastisch beeld en geluid.

Receiver op Bleu Ray en ik kan prachtig film of muziek zien en beluisteren, beeld en geluid dus.

Receiver op Mediabox en ik krijg slechts beeld en geen geluid. Ik heb hierop een optische aansluiting van de TV rechtsreeks naar de receiver aangesloten…. geen geluid. Hierop heb ik een analoge aansluiting vanaf de tv decoder rechtstreeks aan gesloten op de receiver…. geen geluid.

Wanneer ik nu bij de TV de HDMI uit de 2 ARC ingang haal en die in de HDMI 3 stop werkt de tv decoder box opeens wel, zowel beeld als geluid. Ook de Bleu Ray speler werkt op de HDMI 3 ingang??? Dit allemaal terwijl het geluidskanaal op de TV nog steeds ingesteld staat op HDMI/Optisch/ARC???

Echter, wanneer ik nu de receiver op tv zet en NETFLIX wil bekijken heb ik hier slechts beeld en geen geluid. Verklaring hiervoor is (denk ik) dat de TV op de MONITOR out zit en niet op een audio ingang van de receiver zoals bijvoorbeeld de Bleu Ray speler. Als deze veronderstelling niet juist is hoor ik het graag.

Ik heb telefonisch contact gehad met Ziggo om te informeren of de tv decoder mogelijk niet compatibel was met de ARC functie. Dit is echter niet het geval, volgens Ziggo kan de box dat aan. Bijkomend probleem is nog dat op de tv decoder slechts een digitale coax zit en geen optische uitgang. Dus op die manier een digitale audio verbinding tot stand brengen is uitgesloten.

Ik hoop dat het probleem helder genoeg is uitgelegd, want ik word inmiddels gillend gek.

Greets Hjallie
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Vibram Barefoot Shoe wrote:
Al eens gedacht aan een optische kabel, tussen je tv en mediabox, meestal wil dat wel helpen, wel je tv er op instellen, ik weet niet hoe het menu van een Panasonic tv er uit ziet, maar op mijn Sony tv open ik eerst het menu en dan ga ik naar geluidinstellingen en selecteer dan geluid via optical, als je dat gedaan hebt dit dan wel bevestigen. Mijn geluid gaat via mijn audio, want toen ik mijn mediabox aansloot had ik wel beeld maar geen geluid, de oplossing was dus een optische kabel.
En heeft de tv een HDMI-arc aansluiting ( audio return channel ) ? sluit daar dan de HDMI kabel op aan.
Of raadpleeg de gebruiksaanwijzing van je tv.
Veel succes er mee.


Al lang terug, maar een optische kabel tussen Tv en mediabox/decoder? Ik weet niet hoe je dat doet, maar als er al een optische aansluiting op een Tv aanwezig is, betreft dat een uitgang (voor bv een receiver) maar geen ingang. Is ook niet nodig, want als een decoder wordt aangesloten op een Tv loopt het geluid ook via die aansluiting. Alleen bij Component en Composiet is dat niet het geval, maar dan gebruik je daarnaast nog de analoge aansluitingen.

gr. Willem
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Eddy67 wrote:
groeten Eddy
Fijn dat het opgelost is, idd de huidige tv toestellen hebben allemaal een HDMI-arc aansluiting, echter sommige oudere toestellen hebben dat niet, dus dan heb je een optische kabel nodig.

In de gebruiksaanwijzing van de Panasonic was niets te vinden over ARC, je moet het dus maar weten he:?
Volgende stap wordt het proberen om de PACE mediabox EN een BOSE Solo15 soundbar te bedienen via 1 afstandsbediening, het liefst via de Panasonic TV afstandsbediening.
Met die afstandsbediening dus kunnen zappen tussen de kanalen van de PACE en het volume bedienen van de BOSE Solo15 soundbar........ga weer even puzzelen:P

-->ARC is er alleen om het Tv geluid weer te kunnen geven via een externe weergever zoals bv een receiver. Er is dan naast de HDMI aansluiting geen extra kabel van Tv naar receiver nodig. Heb je dus geen Tv met ARC functie, betekent dat niet dat de Tv het geluid vanaf de bron niet zal weergeven. Dat staat daar geheel los van. En het is ook niet zo dat de oudere toestellen dat soms niet hadden, maar destijds werd dat gewoon nog niet ondersteund en was het dus nooit aanwezig. Helemaal niet erg, maar in dat geval moet er enkel even een apart kabeltje van Tv naar receiver o.i.d. worden gelegd. Maar een optische verbinding maken van bron naar Tv gaat niet lukken, want een Tv beschikt niet over een optische ingang.

En inderdaad dus ook bijzonder vreemd dat alleen de ARC HDMI werkt met de Pace, want de HDMI aansluitingen zijn in feite gelijk. Alleen bij ARC is er een extra optie, n.l. een Audio Return Channel toegepast, en mede om die reden gebruik je die HDMI aansluiting dan ook voor aansluiting op een receiver o.i.d. welke tevens voorzien is van de ARC functie. Maar goed, heb je die niet, of maak je er geen gebruik van, kun je deze HDMI ingang uiteraard ook voor andere doeleinden gebruiken.

mvg. Willem.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
@ Hjallie60,

ik zie net je bericht en zal daar morgen, als het me dan lukt eens verder naar kijken. Wordt me nu te laat... Maar vergeet niet dat ARC alleen maar een functie is om het Tv geluid te kunnen weergeven op een receiver o.i.d. Dat werkt dus niet altijd goed als je ook op deze manier het geluid van de, op de Tv aangesloten bronnen wilt horen. Het best kun je dus al je bronnen rechtstreeks aansluiten op je receiver, voor wat het geluid betreft dan. ARC is dus zeker niet zaligmakend.

Maar je schrijft ook dit: "Bijkomend probleem is nog dat op de tv decoder slechts een digitale coax zit en geen optische uitgang. Dus op die manier een digitale audio verbinding tot stand brengen is uitgesloten".

Waarom is dat uitgesloten? Op de Denon is toch wel een coaxiale digitale ingang aanwezig? Je moet hem niet aansluiten op de Tv, maar de optische aansluiting daarop is ook een uitgang, geen ingang!

Vergeet anders even het ARC verhaal en sluit alles wat je hebt gewoon aan (geluid) op de Denon.

Gr. Willem.
Hjallie60

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Willem,

Sorry maar aan oude berichten heb ik niks en verder lijkt het me handig dat je mijn ver ''goed'' leest voordat je antwoord. Voorbeeld? ; Bijkomend probleem is nog dat op de tv decoder slechts een digitale coax zit en geen optische uitgang. Dus op die manier een digitale audio verbinding tot stand brengen is uitgesloten. En; Ik heb hierop een optische aansluiting van de TV rechtsreeks naar de receiver aangesloten…. geen geluid. Hierop heb ik een analoge aansluiting vanaf de tv decoder rechtstreeks aan gesloten op de receiver…. geen geluid.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Hjallie60,

dit begrijp ik even niet. Je hebt een uur geleden je bericht geplaatst en ik heb kort daarna even kort geantwoord. Wat betekent dit dan? "Sorry maar aan oude berichten heb ik niks". Ik heb uiteraard gezien dat je het over een coaxiale digitale uitgang hebt en daarom ook het advies gegeven die op de Denon aan te sluiten. Er is dus wel een digitale verbinding mogelijk, maar niet tussen decoder en Tv. Maar dat kan nooit, daar een Tv niet over digitale ingangen beschikt.

Maar gezien je reactie laat ik het hier verder bij en verdiep me verder niet in het verhaal. Had aangegeven dat morgen te willen doen als ik daaraan toe kwam, en heb dat geschreven daar ik eerst naar het ziekenhuis moet, en het nu dus niet al te laat wil maken daar ik ook hondsmoe ben. Ik wilde je alleen eerst even wat dingen melden, en het dus later even verder oppakken. Maar dat geduld is er kennelijk niet.

De intenties waren dus goed, maar zijn helaas verkeerd opgevat en dan houdt het op.

Mvg. Willem.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Ik heb telefonisch contact gehad met Ziggo om te informeren of de tv decoder mogelijk niet compatibel was met de ARC functie. Dit is echter niet het geval, volgens Ziggo kan de box dat aan".

Dit slaat overigens nergens op, want alleen een Tv en weergever zoals een receiver zijn eventueel compatibel met ARC. Een decoder heeft niets van doen met die functie.
Hjallie60

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Willem,

Ik geloof in je goede intenties laat daar geen onduidelijkheid over bestaan, maar in je eerste twee reacties lees de kopieën van oude berichten van Eddy67 en Vibram Barefoot Shoe daar komt de opmerking over oude berichten vandaan.

Helaas moet ik je teleurstellen. Op de Denon zit ''geen'' coax aansluiting alleen 2 optische en analoge.
Ik zal je nog verder verwonderen want op mijn TV zit wel degelijk een optische uitgang. Maar zoals in mijn verhaal staat te lezen en ook als voorbeeld aangegeven is dat al geprobeerd maar werkt niet. Daar komt mijn wat geïrriteerde reactie vandaan.

Nu zal het best zo wezen dat er doekjes voor het bloeden en omwegen te bedenken zijn waardoor toch uiteindelijk geluid ontstaat. Helaas druist dit ernstig tegen mijn principe in. Ik koop geen dure zooi met allerlei geweldige mogelijkheden die dan uiteindelijk niet blijken te werken. Het moet gewoon naar behoren werken zoals wordt beloofd en voorgespiegeld. Als dat niet het geval is los het dan op of geef mij een plausibele verklaring waarom het niet werkt als zou moeten.

Nu heb ik het gevoel iets over het hoofd te zien, te vergeten, toch niet ingesteld.... bla bla...
Een verhaal van ja jongen je hebt nu wel 4K, UHD, maar jammer joh .. het werkt nie doe er maar een analoog kabeltje aan wens ik niet te accepteren, want zoals ik al zei; Ik koop geen dure zooi met allerlei geweldige mogelijkheden die dan uiteindelijk niet blijken te werken.

Dus beste Willem je intenties zijn niet verkeerd opgevat. Als het zo overkwam excuus hiervoor, maar idd mijn lontje is erg kort geworden, omdat niemand met een oplossing, verklaring, of anderzijds helderheid verschaffen kan, inclusief inmiddels Ziggo (nee, nee, we snappen er niks van. Kan een monteur langs sturen voor 40 euro voor een uur, daarna 10 per kwartier = twee uur bezig 80 euro armer en geen oplossing... laat maar. Box omruilen waar wel een optische uitgang opzit kan alleen bij een defect of een wijziging van abonnement....duurder uiteraard) en Denon met een redelijk standaard antwoord van kijk hier, check dit, doe dat... wat allemaal al gedaan en uitgevoerd is.

En verder snapt niemand niet waarom het niet wil werken.

Gr Hjalmar
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Dit topic al gelezen:

https://community.ziggo.nl/televisie-beeld-geluid-94/geen-geluid-op-tv-hd-kanalen-op-horizonbox-8476/index1.html#post101642
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Hjallie60 wrote:
Beste Willem,

Ik geloof in je goede intenties laat daar geen onduidelijkheid over bestaan, maar in je eerste twee reacties lees de kopieën van oude berichten van Eddy67 en Vibram Barefoot Shoe daar komt de opmerking over oude berichten vandaan.

....

En verder snapt niemand niet waarom het niet wil werken.

Gr Hjalmar


Je had natuurlijk beter een nieuw topic kunnen starten ipv je verhaal in een oud topic plaatsen wat over een ander probleem gaat.

Over jouw probleem: Het is waar, om een moderne AV-receiver aan te sluiten heb je tegenwoordig bijna een academische studie nodig. Maar het probleem zit iig bij de instellingen van je Denon en evt LG. Uit de ziggo-box komt gewoon beeld en geluid via de HDMI. Ik raak de draad kwijt in je verhaal maar ik lees wel tussen de regels door dat je blue-ray speler eerst ook geen geluid had en nu wel. Verbind je pace dan eens via de ingang die je nu voor je blueray-speler gebruikt en wel geluid geeft.
Dat ARC heb je denk ik alleen nodig voor netflix, voor je blueray-speler en ziggo-box heb je dat iig niet nodig. Die opmerking over die analoge geluidsconnectie snap ik ook niet. Je kunt toch geen 2 bronnen tegelijk selecteren op je Denon.
Misschien schiet je met dit verhaal iets op,
http://www.digitaltrends.com/home-theater/hdmi-arc-explained-works-care/
staat verder niet in dit verhaal. Maar heb pas ergens gelezen dat er ook 2 versies van ARC zijn. De basisversie geeft alleen geluid van de tv door naar je av-reciever dat van de interne tuner komt. Dat laatste ontbreekt geheel in je verhaal. Als je zo een "state of the art" tv hebt waarom zou je dan nog die pace box als bron willen gebruiken?
Hjallie60

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dankjewel MaxH,

Ik heb het gelezen, maar zorgt uiteraard niet voor een gewenste oplossing. Ook hier geld dus dat er allerlei kunstgrepen moeten worden uitgevoerd om geluid te produceren en dat is dan ook nog niet eens het gewenste geluid.

Ik stel mij nog steeds op het standpunt dat wanneer ik apparatuur aanschaf die mij van alles en nog wat beloofd, en tal van mogelijkheden biedt om te kunnen ''genieten'' van een optimale beeldkwaliteit met een geluid dat vergelijkbaar, nee zelfs nog beter, dan in de bios het ook gewoon werkt. Dat is ook wat de ARC functie impliceert. Dan wil ik niet achteraf geconfronteerd worden met allerlei onmogelijkheden en beperkingen. Dan had ik net zo goed mijn oude stereo installatie uit 1969 kunnen laten staan.

In ieder geval bedankt voor de tip, jammer maar helaas geen oplossing.
Hjallie60

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Youriy,

Dank voor de link. Tja heldere uitleg, en uitbundig over de mogelijkheden en kwaliteit van de ARC verbinding. Maar ook hier geen oplossing (althans ik zie hem niet) voor mijn probleem....wat als... dus ook hier jammer maar helaas.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hjallie60 schreef:

"Beste Willem,

Ik geloof in je goede intenties laat daar geen onduidelijkheid over bestaan, maar in je eerste twee reacties lees de kopieën van oude berichten van Eddy67 en Vibram Barefoot Shoe daar komt de opmerking over oude berichten vandaan".

De eerste 2 reacties waren ook niet aan jou gericht, maar heb ik geplaatst omdat er altijd nog mensen zijn die dat lezen. Voorts geef je aan dat je een kort lontje hebt gekregen door dit gedoe, maar dat moet je natuurlijk niet meteen laten merken als iemand de intentie heeft te helpen. Want wat als het ook dan nog niet lukt? Ik maak zelf gebruik gebruik van veel verschillende apparaten, en krijg alles doorgaans wel voor elkaar, maar eenvoudig is dat lang niet altijd.

Maar goed, ik ga morgen alles even doorlezen en hoop dat ik je verder kan helpen, maar trek dat nu even niet meer, want ik heb een rot dag gehad. Nog eigenlijk. maar vlieg dan niet gelijk bij de muur op als iets niet meteen lukt, of als iets anders overkomt dan bedoelt, of niet is wat jij wilt horen. Je moet niet vergeten dat we het allemaal op afstand moeten beoordelen en daar ik vaker meteen tegenwind kreeg, gaf ik nu ook aan me terug te trekken om erger te voorkomen.

Overigens verbaas je me hier niet mee, want dat schreef ik eerder al. "Ik zal je nog verder verwonderen want op mijn TV zit wel degelijk een optische uitgang". Maar eerder werd geopperd dat een decoder met de optische uitgang op de optische ingang van een Tv werd aangesloten, en dat kan dus niet, want een Tv beschikt nooit over digitale ingangen. Ik had dus al begrepen dat het om een uitgang ging.

Zal morgen even kijken of ik wijs kan worden uit de situatie, maar laat je niet gek maken, want er veel ergere dingen.

Mvg. Willem.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic