Beantwoord

geen dolby surround na overgang naar digitaal

• 21 december 2018
  • 65 Reacties
  • 2502x Bekeken

ik heb een nieuwe mediabox xl ontvangen omdat de andere box wat verouderd was. Nu kunnen we, door de sony tuner/receiver, nog wel dolby surround krijgen met dvd en blue ray maar de televisie doet het niet over het surround system. We hebben dus alleen tv geluid. Ik heb daarvoor een optische kabel aangeschaft maar de tv blijft over de boxen van de tv afspelen en het surround system werkt niet....iemand een idee?
icon

Best beantwoord door Willem-A 26 december 2018, 22:17

Dag @tony13

ik begreep dat er nog iemand (een monteur) komt? Zo ja, dan wacht ik dat even af. Anders kun je me even bellen. Je hebt een persoonlijk bericht.

Snap dat het allemaal lastig is, maar je installatie is niet zo uitgebreid, dus het moet toch te doen zijn.

Maar rustig aan maar even en mijn laatste bericht gewoon op je gemak doorlezen. En anders bellen en kijken of het dan lukt.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

65 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
Hoe heb je een en ander aangesloten ( welke in en uitgangen receiver en TV)?
Ook met HDMI moet dat gewoon lukken.
Je hebt in de box de geluidinstelling wel op Dolby staan?
Hoi Steef, dank voor je reactie. De aansluitingen zijn niet veranderd ten opzichte van voorheen toen alles werkte.....
hdmi 1 van tv naar receiver is voor dvd
hdmi 4 van tv nasr ziggo kast hdmi out
optische kabel van tv naar ziggo kastje s/pdif
coaxkabel van uit muur naar receiver en vanuit muur naar ziggo kasje coax in
gr tony
Reputatie 7
Badge +26
Je hebt in de box de geluidinstelling wel op Dolby staan?

In je TV moet ook ergens een instelling staan dat je je geluid over de receiver laat gaan.

De beste verbinding is meestal
Box -> HDMI -> receiver -> HDMI -> TV(arc aansluiting)
dan heb je geen optical nodig.
ja op de box staat dolby digital output AAN
op de tv staat dat dolby surround over reveiver gaat...dvd's gaan ook over de receiver en met dolby surround
Reputatie 7
Badge +26
Heb je je apparatuur al eens van de stroom gehaald(stekker eruit, liefst wat langere tijd)
ik heb op de receiver 1 hdmi aansluiting, die naar de tv gaat.....er is geen 2e aansluiting op de receiver...daarom heb ik de optische kabel gekocht
helaas probleem nog niet opgelost....desalniettemin dank
ja stroom ook afgezet voor langere tijd
Reputatie 6
Badge +8
Die optische kabel is nu van uitgang naar uitgang verbonden, dat werkt dus niet.
Die moet als dat mogelijk is van ziggo-box naar receiver. Welk merk en type receiver gaat het om.
de kabel verbonden van box naar reveiver maar verandert niets....merk receiver is sony
Reputatie 6
Badge +8
typenr receiver of foto achterzijde anders komen we niet verder. In het menu van de mediabox xl moet je denk ik de optische uitgang ook nog instellen. En op de receiver de goede ingang kiezen.
bijgaand de foto's ... tis wat lastig.....alles zit strak in een kast ingebouwd

Reputatie 7
Badge +19
Op de eerste foto ligt de optische kabel los...? Deze moet denk ik aangesloten worden op 'Tv Digitaal In'. Dat is nu niet het geval. En dan stel je de optische uitgang op de Ziggo XL box in op Dolby Digital. Moet werken, want is vaak gebruikt.

Maar ik snap niet helemaal de situatie, want ik lijk op foto 1 een andere optische kabel te zien als op foto 2.

-Hoe dan ook: de optische uitgang op de XL dient aangesloten te worden op de Tv Digital In aansluiting van de receiver. Uiteraard optisch in. En dan dus de optische uitgang van de XL instellen op Dolby Digital.
de monteur van ziggo had mij telefonisch verteld dat de optische kabel van de tv, daar zit een aansluiting voor, naar de ziggo kast moest....dat zie je op de 2e foto....op de 1e foto ligt geen kabel los hoor, dat lijkt zo dat is de power kabel naar het ziggo kastje erboven....ook heb ik de optiache kabel tussen de ziggo kast en receiver geprobeerd...en de xl ingesteld op dolby digital maar dat werkt ook niet....dank voor alle hulp tot nu toe maar het heeft jaren zo gewerkt maar omdat de receiver wat ouder is en met rode en witte stackers op de oudere ziggo box aangesloten werd was het nooit een probleem
Reputatie 6
Badge +8
De optische kabel is iig niet aangesloten op de eerste foto.
Je kunt nog steeds met een bepaald kabeltje via de aux-uitgang rood/witte pluggen gebruiken maar dat is niet de beste manier om het aan te sluiten.Trouwens die rood/witte aansluitpunten op je receiver zie ik niet. Staan die er niet op?
Reputatie 7
Badge +19
"ook heb ik de optiache kabel tussen de ziggo kast en receiver geprobeerd...en de xl ingesteld op dolby digital maar dat werkt ook niet..."

Toch is dit een veel gebruikte manier die prima werkt. Heb je met deze aansluiting dan helemaal geen geluid of is het geluid dan in stereo? Zo ja, dan vraag ik me toch af of alles op de XL van Ziggo echt goed is ingesteld of dat er iets anders speelt. Lastig dit...
Reputatie 7
Badge +19
@youriy schreef:

"Trouwens die rood/witte aansluitpunten op je receiver zie ik niet. Staan die er niet op?"

Dan is het geluid sowieso in stereo, dus ik denk dat we dit maar even moeten vergeten... Maar het moet toch ook kunnen met de optische kabel? waarom dat nu niet lukt... Zeg het maar.
Reputatie 7
Badge +26
@Steefb schreef:

"Trouwens die rood/witte aansluitpunten op je receiver zie ik niet. Staan die er niet op?"

youriy was dat Willem, mijn ideeën waren al even op.
Reputatie 7
Badge +19

@Steefb schreef:

youriy was dat Willem, mijn ideeën waren al even op.

Sorry. Ga het even aanpassen...
Reputatie 7
Badge +11
Hoi Steef, dank voor je reactie. De aansluitingen zijn niet veranderd ten opzichte van voorheen toen alles werkte.....
gr tony
Reputatie 7
Badge +11

gr tony

Dat gaat niet goed je kunt geen optische kabel van je box naar de tv laten lopen. De optische aansluiting van de box is een uitgang en de optische aansluiting van de tv is ook een uitgang. De optische kabel moet van de tv naar je surround set en in de tv (bij geluidsinstellingen) kiezen voor geluid via extern apparaat. kun je dit eens proberen.
Teun
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Teun

zo kan het natuurlijk ook, maar dan moet wel de Tv aan staan, wil je naar de radio luisteren via de XL. Het lijkt me dus beter de XL gewoon op de receiver aan te sluiten. En ik begrijp niet helemaal waarom r dan geen Dolby Digital geluid is...

Ik zit dus te broeden...

Reputatie 7
Badge +11
Ja, maar ts zegt dat de optische kabel van tv naar box loopt. Dat gaat nooit werken. Zijn beide uitgangen. En op de reciever zit dus geen optische kabel aangesloten. ik zou het persoonlijk op de volgende manier aansluiten: tv met hdmi naar arc van de surround en natuurlijk op arc van de tv en optische kabel van box naar recierber voor het geval men radio wil luisteren zonder dat de tv aanstaat

Teun
mannen allemaal heeeel erg bedankt maar het gaat niet lukken zo.....ik vraag de plaatselijke audiodealer in het dorp .om langs te komen. Hij heeft mij ook die optische kabel verkocht....naar mijn mening zit alles goed maar de receiver gaat uit zodra de televisie aangaat. Als ik deze dan handmatig aanzet valt het dolby geluid weg en werken alleen de tv speakers...ik wil jullie hier niet langer mee lastig vallen. Nogmaals dank allemaal......fijne dagen verder
Reputatie 7
Badge +11
Prima, de boel zit gewoon verkeerd aangesloten in mijn optiek.

vr gr Teun
Reputatie 2
Badge +2
Zoals al eerder aangegeven... door de anderen.
Het is echt niet zo moeilijk... tony13

1. Je moet de blauwige optisch kabel los halen van de S/PDIF uitgang van de Mediabox XL.
  2. Vervolgens plug je die kant van de kabel dan in "TV- Digital In" van je receiver.
Daarna moet je in de MediaBox XL de audio instellingen aanpassen. Helaas weet ik niet waar precies. Want ik heb geen MediaBox XL.

Zou zonde zijn om hier een plaatselijke audioboer voor moeten in te schakelen.