Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Geen beeld op je Ziggo mediabox? Lees hier de oplossing

Geen beeld op de mediabox kan verschillende oorzaken hebben. Lees daarom alléén wat voor jou van toepassing is. 

 

Let op: de stappen hieronder gaan alleen over het zien van zwart/blauw beeld zonder foutmeldingen of de melding ‘geen signaal’ van je tv zelf.



• Ziggo Mediabox XL (voormalig Horizon)


1. Werkt je mediabox goed?
Check allereerst of je Ziggo Mediabox XL goed functioneert. Zie je de zender in het display staan? Dan staat je Ziggo Mediabox XL aan en heeft deze signaal.

Zie je niets in het display van de Ziggo Mediabox XL, dan gaat er iets fout bij de mediabox zelf. Kijk op deze link hoe je dit oplost.
Wanneer je de tijd in het display van de Ziggo Mediabox XL ziet, staat deze nog in stand-by. Gaat de Ziggo Mediabox XL niet aan met de afstandsbediening, kijk dan op deze pagina hoe je dit oplost.

2. Is de Ziggo Mediabox XL goed met de tv verbonden?
Om het beeld van de mediabox op de tv te kunnen zien, moeten deze twee apparaten natuurlijk met elkaar verbonden zijn. Wees zeker van een juiste verbinding door onderstaande stappen te volgen.

  • Haal je HDMI- of SCART-kabel uit de mediabox en de tv en sluit deze daarna opnieuw aan.
  • Haal de stekker van je mediabox en die van je tv uit het stopcontact en wacht een minuut.
  • Doe de stekker van de mediabox weer in het contact en wacht tot je de tijd in de display ziet.
  • Doe nu de stekker van de tv weer in het contact en zet de tv aan.
  • Zet de mediabox aan en check of je beeld hebt.


3. Staat je tv op het juiste kanaal afgestemd?
Heb je nu nog steeds geen beeld, dan kan het zijn dat je tv niet op het juiste externe kanaal afgestemd is. Ook wanneer je hierin nooit (bewust) iets aanpast, kan deze instelling zijn veranderd.


Heb je de Ziggo Mediabox XL afstandsbediening aan je tv gekoppeld?
  • Druk op de knop [BRON] om van extern kanaal te wisselen. Deze vind je bovenaan de afstandsbediening, tussen de knoppen [TV] en [BOX].
  • Selecteer nu het kanaal/de bron waarop de Ziggo Mediabox XL is aangesloten. Je switcht tussen de verschillende kanalen met de knop [BRON].



Gebruik je de afstandsbediening van je tv zelf?
  • Druk op de [BRON]- [SOURCE]- [INPUT] -knop. Vaak is de knop te herkennen aan een vierkantje of rondje met een pijltje of streepje er in. In veel gevallen staat er source of input bij.
  • Vind je de knop niet, pak dan de handleiding van je tv erbij om te kijken hoe je het externe kanaal aanpast.
  • Kies nu het kanaal/de bron waarop de mediabox is aangesloten. Let op dat in het geval van aansluiting via een SCART-kabel, de bron doorgaans ext. of AV. heet.
  • Weet je niet zeker welke bron je moet hebben, ga ze dan gerust allemaal even langs.


4. Is de kabel tussen de Ziggo Mediabox XL en de tv nog in orde?
Je weet nu dat je mediabox signaal heeft, dat je mediabox goed aangesloten is en dat je tv goed ingesteld staat. Toch heb je nog altijd geen beeld. Het kan zijn dat de kabel tussen de mediabox en de tv niet meer goed functioneert.

  • Haal de huidige kabel los en sluit een andere kabel aan.
  • Heb je nu weer beeld, dan weet je dat er met je oude kabel iets niet goed (meer) was.


5. Is (de ingang op) de tv in orde?

  • Sluit de mediabox (als dit kan) met een HDMI- of SCART-kabel aan op een andere ingang op de tv. Let er wel op dat je de tv dan ook weer instelt op het juiste HDMI-kanaal!
  • Sluit een ander apparaat op de tv aan, zoals een DVD- of mediaspeler.
  • Werkt het andere apparaat, maar werkt de mediabox op dezelfde ingang en kabel niet, dan lijkt er iets mis met de mediabox zelf. Laat een berichtje achter of neem contact op.



• Overige mediaboxen

Voordat de tv beeld door kan geven, moet de mediabox natuurlijk allereerst goed werken. Check dus altijd eerst of je mediabox wel aan staat en er geen foutmeldingen worden weergeven op de mediabox zelf. Lijkt dit allemaal goed te zijn, loop dan de volgende stappen bij langs.

1. Is de mediabox goed met de tv verbonden?
Om het beeld van de mediabox op de tv te kunnen zien, moeten deze 2 apparaten natuurlijk met elkaar verbonden zijn. Wees zeker van de verbinding, door onderstaande stappen te volgen.

  • Haal je HDMI- of SCART-kabel uit de mediabox en de tv en sluit deze daarna opnieuw aan.
  • Haal de stekker van je mediabox en die van je tv uit het stopcontact en wacht een minuut.
  • Doe beide stekkers weer terug en start de tv en mediabox
  • Heb je weer beeld? Top! Zo niet, dan gaan we snel verder.


2. Staat je tv op het juiste kanaal afgestemd?
Heb je nu nog steeds geen beeld, dan kan het zijn dat je tv niet op het juiste externe kanaal afgestemd is. Ook wanneer je hierin nooit (bewust) iets aanpast, kan deze instelling zijn veranderd.


      Pak de afstandsbediening van je tv (niet die van de mediabox) er bij

  • Druk op de [BRON- SOURCE- INPUT]-knop. Vaak is de knop te herkennen aan een vierkantje of rondje met een pijltje of streepje er in. In veel gevallen staat er source of input bij.
  • Kan je de knop niet vinden, pak dan de handleiding van je tv er bij om te kijken hoe je het externe kanaal aanpast.
  • Kies nu het kanaal of de bron waarop de mediabox is aangesloten. Let op dat in het geval van aansluiting via een SCART-kabel, de bron doorgaans ext. of AV. heet. Weet je niet zeker welke bron je moet hebben, ga ze dan gerust allemaal even langs.


3. Is de kabel tussen mediabox en tv nog in orde?
Je weet nu dat je mediabox signaal heeft, dat je mediabox goed aangesloten is en dat je tv goed ingesteld staat. Toch heb je nog altijd geen beeld. Het kan zijn dat de kabel tussen de mediabox en de tv niet meer goed functioneert.

  • Haal de huidige kabel HDMI- of SCART-kabel los en sluit een andere kabel aan.
  • Heb je nu weer beeld, dan weet je dat er met je oude kabel iets niet goed (meer) was.


4. Is (de ingang op) de tv in orde?

  • Sluit de mediabox (als dit kan) met een HDMI- of SCART-kabel aan op een andere ingang van de tv. Let er wel op dat je de tv dan ook weer afstelt op het juiste HDMI kanaal!
  • Sluit een ander apparaat zoals een DVD- of mediaspeler op de tv aan.
  • Werkt het andere apparaat, maar werkt de mediabox op dezelfde ingang en kabel niet, dan lijkt er iets mis met de mediabox zelf. Laat een berichtje achter of neem contact op met de klantenservice (https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact1)



• Digitale TV zonder mediabox

Heb je geen beeld terwijl je zonder mediabox Digitale TV kijkt? Door een aantal stappen te ondernemen, los je het probleem vaak snel op.

1. Zie je het menu van je tv?
Kijk allereerst of je wel het menu van je tv ziet.

  • Druk op de [MENU] knop van je tv en kijk wat er gebeurt. Zie je je menu? Mooi! Je kunt dan gelijk door naar stap 2.
  • Zie je je menu niet, dan gaat je tv niet aan. Brandt het lampje op de tv wel? Haal de tv eens 2 minuten van de stroom en start deze hierna opnieuw op. Heb je hierna nog steeds geen beeld en menu, zit het probleem in je tv. Zie je het menu wel dan gaan we door met de volgende stap.


2. Is je tv nog goed ingesteld?

  • Gebruik je een CI+ module, stel deze opnieuw in op de tv. Gebruik hiervoor dit stappenplan .
  • Kijk je Digitale TV zonder CI+ module, gebruik dan deze stappen.


3. Werkt je CI+ module in een andere tv wel?
Om je CI+ module of tv als boosdoener uit te sluiten, is het goed om je CI+ module te testen in een andere tv.

  • Werkt de module in een andere tv wel, dan zal er iets mis zijn met de tv waarin de module niet werkt. Weet je bijvoorbeeld zeker dat de tv gecertificeerd is? Vul je gegevens hier in onder het kopje 'Wat is een CI+ televisie'. Enkel bij een gecertificeerde tv kunnen we de werking garanderen en kan Ziggo ondersteuning bieden. Uiteraard staat de Community voor je klaar als je een probleem hebt. Het maakt niet uit of dat nu een niet gecertificeerde tv of gecertificeerde tv is.


Kom je met bovenstaande stappen niet tot de oplossing, laat dan een bericht achter in dit topic of neem contact op met de klantenservice




Melding: gecodeerd signaal


Wanneer je tv kijkt met een CI+ module, kan het voorkomen dat je de melding ‘gecodeerd signaal’ te zien krijgt. Kijk in dit geval in dit topic hoe je dit oplost.

Het is in dit verhaal altijd belangrijk om na te gaan of je tv geschikt is voor Digitale TV via de CI+ module. Je kunt dit hier nakijken onder het kopje 'Wat is een CI+ module'. Dat een module in een niet-gecertificeerde tv eerder wel gewerkt heeft, zegt hierin niets. Een module kan werken, ook wanneer de tv niet door ons geschikt is benoemd. De werking wordt dan echter niet door Ziggo gegarandeerd en Ziggo kan geen ondersteuning bieden als je hulp nodig hebt. Uiteraard kun je hier wel terecht voor al je vragen.

Kom je er met het stappenplan op onze site niet uit, laat dan hier een bericht achter voor hulp of neem contact met ons op.



0 Reacties 0

Uitgelicht topic