Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes

Foutmelding E48-32: oorzaken en oplossingen

Wat is foutcode E48-E32?
E48-E32 betekent dat je mediabox geen of niet voldoende signaal ontvangt. 


< Ga direct naar het stappenplan >

 

Wat betekent deze foutmelding?
Een foutmelding die we vaker zien op de community is de E48-32 melding, ook wel E52-32. Deze foutmelding komt voor op verschillende mediaboxen. De meest voorkomende daarvan zijn Humax, Samsung en Cisco. Kort gezegd betekent de E48-32 melding dat jouw mediabox geen of niet voldoende signaal ontvangt. Voor snelle tips, kijk dan eerst de video van onze monteur Jordi.

 



Ik heb deze foutcode maar op een paar zenders.


Komt de melding alleen op enkele zenders voor, dan gaat er alleen iets mis met een gedeelte van het signaal. Neem dan dit topic over blokken in beeld door. Met die stappen pak je ook de E48-32 melding op enkele zenders aan. Voor verder advies kun je dan het beste ook in dat topic aanhaken.

 


Ik krijg de foutcode op alle zenders!


Heb je de melding op alle zenders, dan lijkt jouw mediabox totaal geen signaal te ontvangen. De vraag is nu, krijg je nog wel signaal van Ziggo aangeleverd of gaat het ergens binnen in huis mis? Check eerst voor de zekerheid of er geen storing bij je in de wijk is via de Storingschecker. Is er geen storing die de foutmelding verklaart, dan gaan we verder op onderzoek uit!

Het vervolgplan
We gaan nu verder pinpointen waar het spaak loopt. Wanneer je meerdere tv's in huis hebt, dan is goed om te controleren hoe het er bij de andere tv's aan toegaat.

 

  • Andere tv's werken wel goed

Top! Het signaal komt goed je woning binnen. We weten nu dat het alleen richting die specifieke mediabox misgaat. Misschien een beetje flauw, maar controleer dan als eerste of de coaxkabel nog goed in je hoofdaansluitpunt en achterop de mediabox is aangesloten. Het wil nog wel eens voorkomen dat een huisdier een kabeltje lostrekt of dat je er net even met de stofzuiger langs bent gegaan. Zit de kabel netjes aangesloten, ga dan verder met deze stappen hier lees je nog een aantal vervolgstappen die je kunt nemen. Controleer je kabels en aansluitingen als je het nog niet met de eerdere stappen hebt kunnen fixen.

 

  • Andere tv's werken niet goed of je hebt één tv aangesloten

Het lijkt erop dat er geen of slecht signaal je woning binnenkomt. Neem je ook internet of telefonie af? Kijk dan of je modem online is. Werkt daarmee alles wel zoals het hoort, dan weet je dat je de oorzaak verder moet zoeken vanaf de hoofdaansluiting naar je tv's. Het signaal komt dan namelijk wel bij je woning binnen, ga verder met deze stappen om te pinpointen waar het misloopt. Misschien zit er net even een splitter los of heeft je coaxversterker geen spanning (vaak te zien aan ledje op de versterker). Voor meer tips voor het controleren van kabels en splitters zie deze pagina.
Heb je ook geen internet of neem je geen internet af, dan kan het misschien bij de hoofdaansluiting al misgaan. Om je hoofdaansluiting te controleren kun je gebruik maken van deze handige uitleg.



Ik heb alles geprobeerd maar ik blijf de melding houden.
Dan wordt het tijd om de hulp van de Community in te roepen! Start een eigen topic,
vermeld wat je allemaal al hebt getest en voeg een foto van je hoofdaansluiting toe.
 

17 Reacties 17
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Fijn Thijs Ziggo, deze topic. Van de week had ik ook al iemand die hier vragen over had. Echt super handig om dit hier te plaatsen!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank Thijs Ziggo

als het mag wil ik er nog wel wat aan toevoegen. Is dat toegestaan?
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Willem-A wrote:
Dank Thijs Ziggo
als het mag wil ik er nog wel wat aan toevoegen. Is dat toegestaan?
Waarom zou dat niet mogen? Iemand die veel weet binnen de Ziggo Community mag, wat ons betreft, wel iets toevoegen hoor :wink: :relaxed:
Thijs Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Willem-A wrote:
Dank Thijs Ziggo

als het mag wil ik er nog wel wat aan toevoegen. Is dat toegestaan?


Natuurlijk, Willem! Dat is alleen maar mooi. 😄
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Dit verhaal kennen we wel.
Maar wat heeft ziggo gedaan om de kortdurende signaaluitval op het netwerk die deze melding geeft te verhelpen? Wat hebben die onderzoeken van ziggo opgeleverd? Al de topics die daarover gaan zijn doodgebloed!
Thijs Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Dit topic gaat over het fenomeen E48 in het algemeen. We merken dat er veel losse topics over worden aangemaakt, deze veel worden bekeken en er veel gezocht wordt op de term E48. Daarom was het hoog tijd om er een uitgebreid topic aan te wijden. Ik denk dat jij doelt op een specifieke storing die op bepaalde Humaxen heeft gespeeld. Daarvoor is dit topic niet bedoeld, indien nodig kun je er natuurlijk altijd een nieuw topic over openen of een eerdere discussie weer op gang brengen.
KeesS

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Eenvoudige oplossing E52 coor Cisco decoder:
Druk op de menuknop van je afstandsbediening
Ga naar instellingen, systeem
Kies zenders opnieuw zoeken
Na een minuut is dat klaar en druk je op OK
Klaar! Je hebt weer beeld.
kelmat

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb deze week mijn horizonbox omgeruild voor een humax irhd 5300c omdat ik het ziggopakket heb aangepast naar aanleiding van de prijswijzigingen. Nu ik de humax heb aangesloten kan ik niet fatsoenlijk meer tv kijken. Vanalles al nagekeken alles losgemaakt en gestart het signaal vanaf de hoofdaansluiting is prima. De splitter rechtstreeks op de hoofdaansluiting en daar de humax op aansluiten ook prima. Zodra ik het internet hier ook op aansluit gaat het fout. Dit kan dan toch niet aan de bekabeling liggen die doet het namelijk prima tot het internet aangaat van ziggo ook als ik alle telefoons tablets enz uitblijven is het beeld waardeloos. Wat is hier de oorzaak en de oplossing? Ik zou wel graag over internet beschikken, mobiel bereikbaar blijven en fatsoenlijk beeld op mijn tv hebben als ik mijn favo serie wil kijken. :slight_smile: het is voor mij ook niet duidelijk waarom dit bij de horizon box geen enkel probleem was.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag kelmat,

dit komt vaker voor. En dat kan dan voorkomen bij verschillende apparaten. Gisteren was er nog iemand welke het juist had met een mediabox XL. Dat kan dus ook. Vaak is een andere splitter afdoende, en dan gaat het om de splitter welke op het AOP is gedrukt. Dat geld uiteraard alleen als het issue echt alleen optreed als je ook Internet gebruikt en als het goed gaat als de Humax/XL rechtstreeks op het AOP is aangesloten.

Maar kun je ook wat meer info geven over de situatie? Wat zijn bv. de waarden welke je uitleest op de Humax? Het gaat dan om sterkte, kwaliteit en BER. Maar de opbouw van de installatie is ook belangrijk om te weten, en gezien je de XL had neem ik aan dat het AOP nog niet zo oud is, maar ook dat is van belang te weten.

De persoon van gisteren ging een sperfilter proberen en wellicht is dat ook voor jou de oplossing. Ik zal even kijken of ik dat nog kan vinden.
kelmat

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Willem-A Zonder de wifi aan te sluiten is de situatie op dit moment :
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag kelmat,

dat is op zich netjes. De sterkte is vaak wat hoger, maar bij de Humax is 20% al voldoende, al houd ik altijd 30% als ondergrens. Maar de kwaliteit moet 100% zijn en blijven en de BER 0. Ik vraag me nu echter wel af wat de waarden doen als ook het modem word aangesloten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
kelmat

kijk hier anders ook even voor o.a. dat sperfilter:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/tv-beeld-gestoord-door-modem-siganel-27039/index1.html#post274711
kelmat

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Met het modem aangesloten springt de kwaliteit tussen alles van 0 en 100. Waarbij soms zelfs alles uit valt. Willem-A ik heb even gekeken naar het filter begrijp ik het goed dat ik dan geen gebruik kan maken van alle digitale opties dus is het voor mij geen oplossing gezien ik voor bepaalde opties wel moet blijven betalen. Voor mij blijft het een raadsel waarom dit probleem bij de horizon niet is geweest omdat het signaal wat binnenkomt altijd zo geweest moet zijn samen met het internet en er toen geen enkel probleem was.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag kelmat

dat gaat inderdaad flink fout. Waarom dat nu zo is, weet ik niet precies, maar het komt dus ook wel andersom voor. En waarom het bij de een wel gebeurt en bij de ander niet is soms niet goed te achterhalen. Wel is het raadzaam het AOP, als dat in de meterkast zit aan aarde te leggen, maar ook in de kamer kan dat zeker handig zijn.

Maar ik weet nu nog niet hoe de installatie is opgebouwd en hoe het AOP eruit ziet.

met een sperfilter kun je inderdaad niet altijd meer gebruik maken van een retour signaal, maar dat is bij de Humax ook niet nodig. Deze verzend n.l. de opdrachten voor Interactieve Tv via het internet en dus is er geen sprake van een retour signaal via de kabel. Je kan das evengoed overal gebruik van maken. Voor Interactieve Tv kun je de Humax dongel gebruiken, maar beter is het de Humax bekabeld aan te sluiten op het Internet. Uiteraard is daarnaast nog een goede coax kabel nodig. Maar je kan Ziggo ook vragen om een andere splitter, of eventueel vragen of er een monteur naar kan kijken. Volgens mij heb je daar recht op, en is dat gratis, maar dan is het wel zaak dat de installatie in huis op orde is. Eventueel kan een van de moderators dat ook voor je regelen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS: kelmat,

ik heb hier nu op het moment 5 Humax modellen draaien, en bij geen van allen treed dit issue op. Ik had het niet met een Ubee modem, maar ook niet met de nieuwe Connect box met daarop een andere splitter en en een ander AOP. Daar heb jij natuurlijk niets aan, maar het geeft wel aan dat het probleem zich daardoor dus lang niet altijd voordoet. Maar nu dit al enkele keren is voorgekomen, m.n. bij de Horizon, nu XL, heeft het wel mijn aandacht.
MiniMe

Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo ,
Ik heb nu opeens geen signaal meer ! Er komt 0 binnen op alle zenders en iik heb alle stappenplannen al doorlopen en niets werkt . Kan dit door de warmte komen ? Ik heb mijn box 24/7 aan staan en sinds het nu extra warm is , dacht ik dat het misschien daar mis is gegaan . Zo ver ik weet hebben de andere mensen hier wel tv . kan er iemand helpen ???? :disappointed_relieved
ps : ik heb trouwens een humax 5300c dacht ik ....
Verwijderd account
Niet van toepassing
Haal de Humax er tussen uit en coax rechtstreeks in de tv dan weet je of het aan de Humax ligt.

Uitgelicht topic