1
Vraag
2
Reacties
splun045

Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes

Foutmelding 8040

Ik heb een probleem met mijn mediabox. Ik heb geen beschikking over On Demand en ik kan niet terugkijken. Dan krijg ik de melding 8040. Verder doet alles het.
Mijn vorige ontvanger, de Cisco, deed het wel goed met On Demand en met tv terugkijken.
De kwaliteit van signaalontvangst en signaalsterkte is uitmuntend.
Heb de mediabox opnieuw gestart en ook weer gereset naar de fabrieksinstellingen. Niets helpt. Als de kabel niet goed zou zijn dan zou ik toch geen uitmuntend signaalsterkte en -ontvangst hebben?
Wie heeft er een oplossing voor ik een monteur bestel
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
splun045
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes
Hallo Lycke Ziggo ,

De monteur is net geweest en heeft het probleem snel opgelost. Het bleek dus in het antennekastje in de muur te zitten. Ik had nog een gecombineerde aansluiting zitten van tv en radio. Hierdoor werkte de Mediabox niet goed. Nu vervangen door een enkele aansluiting en alles werkt uitstekend.
Kortom helemaal fantastisch. De monteur, toffe gast trouwens, heeft zijn werk zeer snel en vakkundig gedaan waarvoor hulde!! Top service!

Groetjes, John

Bekijk in context

48 Reacties 48
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
2 vragen om één en ander uit te sluiten of om het probleem te vinden.

Signaalsterkte in Uitmuntend geeft veel problemen door oversturing van de Mediabox XL.
De signaalsterkte moet ergens in Goed staan.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey splun045 . Welkom hier! Goed dat je contact opneemt, want de Mediabox XL is natuurlijk pas echt een mooi apparaat, wanneer de interactieve diensten ook werken!
Be rt heeft een paar heel belangrijke vragen gesteld om snel met jou naar de oplossing te gaan. Zien we je snel terug met antwoorden? 🙂
splun045
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes
splun045
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. En of een monteur nodig is.

Groet John
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Zo te zien is je signaalsterkte te hoog.
De Mediabox XL kan last krijgen van oversturing als de signaalsterkte enigszins in Uitmuntend komt en in Matig geeft hij dezelfde verschijnselen.

Kun je hem aansluiten op een mindere versterking op de versterker?

Zie dit topic voor meer informatie hierover: Mediabox XL allerlei storingen bij gebruik van een versterker.
splun045
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes
Hallo,

Daar ben ik weer. Ik heb de kabelaansluiting in de laagste versterking gezet, 0db.
De signaalsterkte komt terecht in goed, zie foto. Helaas blijft het probleem.
Wat te doen?

Overigens heb ik bij de buren gekeken en daar staat de signaal sterkte op goed, precies in het midden. Terwijl de kabelaansluiting in de antenneversterker in 8db is geplaatst.

Gaarne advies. Of ligt het aan de Horizon? Kan daar iets mee gedaan worden?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey splun045. Welkom hier. Goed dat je hier even contact over opneemt.
Wat ik me direct afvraag in deze situatie; hoe gaat het wanneer je de versterker even helemaal uitsluit? Zou je dat eens willen testen? 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zo te zien zitten er geen afsluitweerstanden op de twee vrije poorten van de versterker.
Dat hoort wel & die zijn ooit meegeleverd, zover ik weet.
Of dit je probleem oplost is een kwestie van uitproberen.
splun045
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes
Daar ben ik weer. De overige kabels heb ik ook weer aangesloten om eventuele signaalruis te voorkomen. Signaalsterkte blijft gelijk.
Ik heb de antenneversterker uitgeschakeld. Dan krijg ik de foutcode 2020 en geen enkel signaal. Daarna weer de versterker ingeschakeld en weer beeld en dezelfde signaalsterkte, een kwart van uitmuntend af. Zie ook de laatste foto.
Als ik nu op on demand druk dan krijg ik gelijk de mededeling dat dit niet mogelijk is en krijg ook de foutcode 8015. Hierop de stappen gevolgd om dit op te lossen maar dit helpt dus niet!
Ik heb dus de bewuste antennekabel ook in de eerste aansluiting gedaan met 0 db versterking! Het signaal wat ik doorkrijg is dus te sterk!
Mijn buurman heeft ook Ziggo en de Mediabox. Hij heeft dezelfde antenneversterker en hij heeft de kabel zelfs op de ingang met 8 db versterking aangesloten. Hij heeft dus wel een signaal die precies in het midden van goed staat.
Hoe kan dit probleem nu verholpen worden? Kan een monteur dit probleem verhelpen of moet dit bij Ziggo geregeld worden?
Gaarne snel hulp en advies. De Mediabox heeft nooit on demand kunnen afspelen en dat terwijl ik de Cisco ontvanger daarvoor had en deze had daar nooit problemen mee. Het ligt ook niet aan de kabels daar deze een uitstekend signaal doorgeven.
Ik heb ook geen zin om een monteur te betalen voor dit probleem.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
splun045 . Dat het helemaal niet meer werkt wanneer je de versterker uit zet, dat begrijp ik wel. Ik bedoelde het eigenlijk ook een beetje anders. Zou je eens willen testen hoe het gaat wanneer je de mediabox zonder versterker aansluit? Dus de versterker even helemaal uit de aansluitingen halen. Puur als test.
Tot snel!
splun045
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes
Ik heb net de antennekabel rechtstreeks aangesloten (zonder versterker) en ook dan blijft het signaal gelijk aan de eerdere foto die ik heb gestuurd. Dus ook geen on demand!
Het lijkt er dus op dat het signaal te sterk binnenkomt! Kunnen jullie dit oplossen want het probleem speelt al geruime tijd, eigenlijk sinds ik de mediabox gebruik.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Welke foto?
Waar de signaalsterkte Goed is of Uitmuntend?

Heb je nu de Mediabox XL met één kabel aan je eerste punt waar Ziggo binnenkomt aangesloten of zit er ergens nog een splitter tussen?
splun045
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes
Onderstaande foto. De mediabox heb ik rechtstreeks aangesloten op het punt waar de kabel binnenkomt. Er zit ook geen splitter tussen. Er veranderd dus niets.
Vraag blijft dus, hoe verder!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dan zal Lycke Ziggo mogelijk een weg kunnen vinden om de oorzaak te vinden.
Ziggo moderators komen op werkdagen langs in ieder topic, meestal binnen een paar werkdagen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
splun045 Er schiet me nog iets te binnen om mogelijk de oorzaak te vinden.

De mediabox XL aangesloten zonder versterker en dan inloggen in de box en links in het menu staat Downstream en Upstream, zou je die waarden hier kunnen plaatsen met een foto?
Inloggen op de Ziggo Mediabox XL
splun045
Topicstarter
Level 4
  • 33Posts
  • 5Oplossingen
  • 7Likes
Lijkt mij niet zinvol. Dit gaat om wifi en niet om de signaalsterkte. Daarnaast gebruik ik de mediabox niet als modem.
Verder werkt internet prima op de box.
Mijn inziens ligt het aan de doorgifte van het signaal!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
De Downstream en Upstream dBmV waarden gaan in dit geval niet over Wifi en niet over internet en niet over download en upload snelheden.

Het zegt wel alles over de verbinding tussen je Mediabox en de Ziggo servers.

Die Downstream en Upstream waarden gaan over je signaalkwaliteit en je signaalsterkte van het signaal van Ziggo naar je Mediabox en van je Mediabox naar Ziggo.
Het zijn de waarden van je modem van de Mediabox, die door de Mediabox gebruikt wordt voor de verbinding met on-demand, replay, de gids en de apps.
Die zaken gaan via het IP adres van de Mediabox en dat gaat via het modem signaal.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt Even een tussenvraagje. Is het niet zo dat die waarden alleen gaan over het Modem voor de Internetverbinding. En dus niet over de verbinding Ziggo-MBXL via coax voor Interaktieve TV. Daarbij is ook een Modem in het spel, maar een ander Modem dan dat voor de Internetverbinding, dacht ik.
Het Modem voor de Internetverbindng van de MBXL is hier niet in gebruik, want er is een aparte Modem/Router.
Je weet dat ik geen MBXL heb. Het kan dus een domme vraag zijn.
splun045
De TV-signaalwaarden zijn Ok als de kabel voor de MBXL rechtstreeks is aangesloten op het AOP. Maar toch nog geen interaktieve TV. Er moet iets mis zijn met het Retoursignaal. Zit er nog ergens een Splitter in die kabelverbinding?
Komt die uit op een wandkontaktdoos met een TV/FM-radio Split? Daar kan ook een probleem mee zijn.
Om alles uit te sluiten zou ik eens met een andere kabel een test gaan doen.
Als ik het goed heb kun je bij Ziggo een gratis testkabel van 20m krijgen.
Check dit: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/ .
Let op Kabelkeur/Ziggo geschikt als je er zelf een gaat aanschaffen.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh Vragen zijn gelukkig nooit dom, niet vragen is niet slim.

Ik dacht ooit dat IP via coax geen modem nodig had, dat was niet slim, je hebt modulatie/demodulatie nodig over een analoge golf en dat is een modem.
Dus de Mediabox XL heeft een modem nodig om te kunnen communiceren over coax.
En hij gebruikt hiervoor het modem wat ook gebruikt kan worden voor de internet verbinding.
Als je upstream te hoog wordt krijg je blokjes met replay, apps en on-demand, want de opdrachten komen dan niet goed aan en er zijn timing problemen en heb je haperingen of er is geen reactie.
Ik had hier "bewust" teveel splitters in de coax opbouw in een splittertest en de upstream was 51 en storingen, een splitter minder en een versterker ertussen en de upstream is 45 en geen storingen meer.
Als er veel tussenzit b.v. 3 splitters wordt de upstream te hoog.
Nu AOP 1 splitter -> versterker die ook de upstream versterkt -> splitter -> 2 mediaboxen en dat gaat goed.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic