Beantwoord

externe harde schijf geen beschikbare ruimte op een Humax5300C

• 24 november 2018
  • 19 Reacties
  • 675x Bekeken

• Gedreven Ontdekker
  • 6 reacties
Goedenavond,

Sindskort kunnen wij tv kijken op een tweede tv in huis.
Nu hebben wij van ziggo een Humax 5300C toegestuurd gekregen, en om daarmee te kunnen opnemen heb je een externe harde schijf nodig.

Deze heb ik inmiddels aangeschaft, maar perongeluk te groot gekocht. Ik heb inmiddels een partitie van een kleine 500 gb op de harde schijf gemaakt.
Bestand systeem NTFS

maar helaas blijft het probleem zich voort doen dat de humax kast wel ziet dat er een schijf in zit, maar geen beschikbare ruimte aangeeft.
Weet iemand hoe dit kan?

groetjes Lizet
icon

Best beantwoord door Willem-A 25 november 2018, 01:31

Alle bestanden die worden genoemd, op Ext3 na, zullen niet werken. De schijf moet dus niet als FAT32 geformatteerd worden. Die manier van formatteren kan wel, maar dan als de Humax bestanden vanaf die schijf moet lezen.

Als je wilt opnemen op een harde schijf met de Humax 5300c, dien je een geschikte schijf te gebruiken, van minimaal 100 GB en maximaal 500 GB. De Humax 5200c bv. kan een grotere schijf aan tot 1 TB, maar dan alleen om daarop de bestanden welke op de interne schijf staan te verplaatsen naar de externe schijf. Deze kan niet rechtstreeks opnemen op een externe schijf, wat een 5100/5300 wel kan, maar deze hebben dan ook geen interne schijf.

Maak geen partities aan en laat de schijf door de Humax zelf formatteren. Pak daarvoor een nieuwe, ongebruikte schijf en geschikt betekent dat niet elke schijf zal werken. De WD Elements schijven werken doorgaans wel prima met de Humax. Blijf deze, eenmaal gebruikt voor de Humax, ook voor deze Humax gebruiken.

Werkt het formatteren via de Humax niet, laat dit dan doen door de PC en sluit dan pas de schijf aan op de Humax. De Humax deelt de schijf zelf in. Zo zal een deel bestemd zijn voor het opnemen en een deel voor de Time Shift functie* (*zet deze functie wel even aan via het menu) maar ook andere bestanden kunnen dan op de schijf worden gezet.

@Steefb schreef:

"Volgens mij is het zo dat als er 1 partitie opstaat dat dan de Humax het verder afhandelt. Als er meerdere opstaan snapt ie het niet meer."

Zoals gezegd deelt de Humax de schijf zelf in. Alleen dien je er wel even rekening mee te houden dat op de nieuwe schijven, bedoeld voor bv. Windows 10, een bestandje kan staan dat zorgt dat de Humax de schijf niet kan inlezen, en dus niet kan formatteren. Dat benoemt @Sparco©️1963 bv. als een opstartbestand. Dat komt helaas steeds vaker voor. Daarom dus ook het advies een eenmaal werkende schijf niet voor andere doeleinden te gebruiken.

Noot: niet alle bestanden zijn uitwisselbaar, dus houd er rekening mee dat het kan voorkomen dat een schijf, gebruikt voor de 5300c, niet zal werken op bv. een 5200c. De bestanden zijn dan dus niet te verplaatsen of te lezen.

Voorts is de Humax inderdaad een apparaat dat werkt onder Linux en alleen met EXT3. Dat is bij alle types gelijk.

Verder geeft @Sparco©️1963 verder al goede info. Alleen is het bij de 5300 'slechts' een maximum van 500 GB.

Gebruik nooit een (veel) grotere schijf dan geadviseerd! Kan allemaal goed gaan, maar kan naast simpelweg niet werken, ook schade aanrichten.

Hier nog veel meer over het aansluiten van een schijf op de 5300c, maar let op met wat je doet. Niet alles wat je leest kan ook altijd maar. Een voorbeeld is bv. iemand die een 4 TB! schijf wilde gebruiken op een Humax 5300c. Het is veel beter een wat kleinere schijf te gebruiken en de bestanden welke je wilt bewaren z.s.m. over te zetten op een ander medium, dan een grote schijf vol te blijven stouwen. Als die crasht gaat vaak alles wat erop staat verloren:

https://community.ziggo.nl/search?q=harde%20schijf%20humax%205300c
Bekijk origineel

19 Reacties

Reputatie 7
Badge +25
U moet de schijf door de Humax laten formatteren. De NTFS indeling wordt niet herkend.
Dit heb ik ook gedaan, maar als ik op de tv aanklik dat ik deze wil formatteren gebeurt er vrij weinig.

Wanneer ik het wachtwoord van de humax invoer en het gele knopje op de afstandbediening gebruik om het formatteren te starten. Dan ga ik terug naar gegevensopslag en verder gebeurt er niks. Er blijft dan staan: Beschikbare groot :0.0 Gebrk groottte: 0.0
Reputatie 7
Badge +25
Ik heb er geen ervaring mee, misschien "onze" Humax-expert @Willem-A.

.
Reputatie 7
Badge +26
Pas op dat je de goede schijf te pakken hebt. Je verliest alle informatie die op de schijf staat. Je zal niet de eerste zijn die een harde schijf vernaggeld.

Hij moet als FAT32 geformatteerd worden.

https://www.schoonepc.nl/instal/format.html

https://myhumax.info/veel-gestelde-vragen-over-de-humax-irhd-5300c/

Welke externe harde schijf kan ik aansluiten op mijn HUMAX-ontvanger?

U kunt een harde schijf aansluiten van max. 1TB bestaande uit één partitie. Er mag geen zelf opstartende software op de harde schijf staan. U dient de harde schijf te formatteren via de HUMAX-ontvanger voordat u hem gebruikt.
Let op: de stroomafname van de externe harde schijf mag de max. toegestane waarde van 500mA (front USB-aansluiting) of 350mA (USB-aansluiting achterpaneel) niet overschrijden.

Een aangesloten externe harde schijf wordt wel herkend maar ik kan er vervolgens niets mee. Ook niet Formatteren.

Sluit de harde schijf aan op uw PC. Maak van de hele schijf één partitie en formatteer de harde schijf opnieuw. Sluit de harde schijf vervolgens aan op uw HUMAX-ontvanger. Formatteer de harde schijf nu nogmaals via de HUMAX-ontvanger. Druk op de ‘Menu’-knop op de afstandsbediening. Ga naar: ‘Instellingen’ – ‘Systeem’ – ‘Gegevensopslag’ – ‘Formatteren’. Let op: selecteer de externe harde schijf.
Je kunt alleen naar FAT32 formatteren als je partitie niet groter is dan 32 gb,, dit lijkt mij niet echt handig voor opname?!

IK heb dit wel even geprobeerd, maar helaas geen effect,.
Reputatie 7
Badge +26
Je kunt alleen naar FAT32 formatteren als je partitie niet groter is dan 32 gb,, dit lijkt mij niet echt handig voor opname?!

IK heb dit wel even geprobeerd, maar helaas geen effect,.

https://nl.wikipedia.org/wiki/FAT32

Maximale diskgrootte: 2 TB
Maximale filegrootte: 4 GB
Reputatie 6
Badge +12
@LD940 ,

Van de Humax site:
U kunt een harde schijf aansluiten van max. 1TB bestaande uit één partitie. Er mag geen zelf opstartende software op de harde schijf staan. U dient de harde schijf te formatteren via de HUMAX-ontvanger voordat u hem gebruikt.
Let op: de stroomafname van de externe harde schijf mag de max. toegestane waarde van 500mA (front USB-aansluiting) of 350mA (USB-aansluiting achterpaneel) niet overschrijden.

Geen NTFS en ook geen FAT32 gebruiken, de Humax gebruikt ext3 formaat.

Succes.
Reputatie 7
De HDD aan de pc hangen, MiniTool Partition Wizard downloaden (free), deze ondersteund ext3.

https://www.partitionwizard.com/comparison/free-partition-manager.html
Reputatie 7
Badge +26
Hier zal hem misschien in zitten "U kunt een harde schijf aansluiten van max. 1TB bestaande uit één partitie"

Er mogen dus geen andere partities op staan, ook geen verborgen. Ik ben niet meer helemaal thuis in windows schijfbeheer, maar daar nog maar een goed kijken hoe dat moet.
Reputatie 7
Windows schijfbeheer? ext3 is Linux based
Reputatie 7
Badge +26
Windows schijfbeheer? ext3 is Linux based
Volgens mij is het zo dat als er 1 partitie opstaat dat dan de Humax het verder afhandelt. Als er meerdere opstaan snapt ie het niet meer.
Reputatie 7
Badge +19
Alle bestanden die worden genoemd, op Ext3 na, zullen niet werken. De schijf moet dus niet als FAT32 geformatteerd worden. Die manier van formatteren kan wel, maar dan als de Humax bestanden vanaf die schijf moet lezen.

Als je wilt opnemen op een harde schijf met de Humax 5300c, dien je een geschikte schijf te gebruiken, van minimaal 100 GB en maximaal 500 GB. De Humax 5200c bv. kan een grotere schijf aan tot 1 TB, maar dan alleen om daarop de bestanden welke op de interne schijf staan te verplaatsen naar de externe schijf. Deze kan niet rechtstreeks opnemen op een externe schijf, wat een 5100/5300 wel kan, maar deze hebben dan ook geen interne schijf.

Maak geen partities aan en laat de schijf door de Humax zelf formatteren. Pak daarvoor een nieuwe, ongebruikte schijf en geschikt betekent dat niet elke schijf zal werken. De WD Elements schijven werken doorgaans wel prima met de Humax. Blijf deze, eenmaal gebruikt voor de Humax, ook voor deze Humax gebruiken.

Werkt het formatteren via de Humax niet, laat dit dan doen door de PC en sluit dan pas de schijf aan op de Humax. De Humax deelt de schijf zelf in. Zo zal een deel bestemd zijn voor het opnemen en een deel voor de Time Shift functie* (*zet deze functie wel even aan via het menu) maar ook andere bestanden kunnen dan op de schijf worden gezet.

@Steefb schreef:

"Volgens mij is het zo dat als er 1 partitie opstaat dat dan de Humax het verder afhandelt. Als er meerdere opstaan snapt ie het niet meer."

Zoals gezegd deelt de Humax de schijf zelf in. Alleen dien je er wel even rekening mee te houden dat op de nieuwe schijven, bedoeld voor bv. Windows 10, een bestandje kan staan dat zorgt dat de Humax de schijf niet kan inlezen, en dus niet kan formatteren. Dat benoemt @Sparco©️1963 bv. als een opstartbestand. Dat komt helaas steeds vaker voor. Daarom dus ook het advies een eenmaal werkende schijf niet voor andere doeleinden te gebruiken.

Noot: niet alle bestanden zijn uitwisselbaar, dus houd er rekening mee dat het kan voorkomen dat een schijf, gebruikt voor de 5300c, niet zal werken op bv. een 5200c. De bestanden zijn dan dus niet te verplaatsen of te lezen.

Voorts is de Humax inderdaad een apparaat dat werkt onder Linux en alleen met EXT3. Dat is bij alle types gelijk.

Verder geeft @Sparco©️1963 verder al goede info. Alleen is het bij de 5300 'slechts' een maximum van 500 GB.

Gebruik nooit een (veel) grotere schijf dan geadviseerd! Kan allemaal goed gaan, maar kan naast simpelweg niet werken, ook schade aanrichten.

Hier nog veel meer over het aansluiten van een schijf op de 5300c, maar let op met wat je doet. Niet alles wat je leest kan ook altijd maar. Een voorbeeld is bv. iemand die een 4 TB! schijf wilde gebruiken op een Humax 5300c. Het is veel beter een wat kleinere schijf te gebruiken en de bestanden welke je wilt bewaren z.s.m. over te zetten op een ander medium, dan een grote schijf vol te blijven stouwen. Als die crasht gaat vaak alles wat erop staat verloren:

https://community.ziggo.nl/search?q=harde%20schijf%20humax%205300c
Oke, ik heb er nu een schijf aan hangen van 500 gb, maar deze word helemaal niet herkend. IK kan zelfs de gegevensopslag niet aanklikken
Reputatie 7
Badge +19
Oke, ik heb er nu een schijf aan hangen van 500 gb, maar deze word helemaal niet herkend. IK kan zelfs de gegevensopslag niet aanklikken

Is alles doorgelezen? Ik heb, naast wat anderen, vrij veel info gegeven, waarmee men doorgaans prima uit de voeten kan, aangevuld met nog een link naar verschillende topics. En het is al genoemd dat niet elke schijf zal werken. Daarom heb ik dus extra info gegeven over een schijf welke sowieso werkt. Met de schijven van WD Elements heb ik erg goede ervaringen en zie daar ook zelden tot nooit problemen mee bij gebruikers.

Kortom: eerst goed lezen, dan doen. Klinkt wellicht bot, maar zo is het niet bedoeld. Alleen zie ik maar al te vaak dat men van alles doet zonder zich in te lezen, en dat gaat niet werken. Daarom heb ik hier, maar ook elders, al lappen tekst geschreven.
Ik heb alles doorgelezen ja. Het lukt mij alleen niet om met het bovenstaande programma mijn harde schijf om te zetten naar ext3.

VOlgens mij ben ik flink genaaid en zal ik een ander apparaat aan moeten schaffen om niet nog meer irritatie aan de ziggo troep te moeten leveren.
OVerigens begrijp ik trouwens dat de humax dit ook zelf zou moeten doen als deze maar een partitie bevat, maar helaas
Reputatie 7
Badge +19
Ik heb alles doorgelezen ja. Het lukt mij alleen niet om met het bovenstaande programma mijn harde schijf om te zetten naar ext3.

VOlgens mij ben ik flink genaaid en zal ik een ander apparaat aan moeten schaffen om niet nog meer irritatie aan de ziggo troep te moeten leveren.

Sorry, maar hier ga ik niet te diep op in. De Humax is een zeer veel gebruikt model. Ook neemt men vaak op met de 5300c, maar dat vergt wat kennis en geduld. De 5200c zal wellicht een beter alternatief voor je zijn, en deze is wel te vinden op marktplaats, maar dan zul je een smartcard via Ziggo (bv. incl. module) moeten huren bij Ziggo. Dat is het goedkoopst. Je betaalt dan 2 euro per maand.

Maar om het nou meteen Ziggo troep te noemen als het even niet lukt.. sorry, daar heb ik wat moeite mee. Je geeft helemaal geen info over het merk schijf, wat je hebt gedaan etc. en meteen kom je met de uitspraak genaaid te zijn. Jammer, want mensen steken er toch hun tijd in je zo goed mogelijk op weg te helpen. Ik heb in ieder geval nogal werk gemaakt van mijn tekst.

PS: koop je een Humax 5200c, dan is dat uiteraard voor eigen risico. Het zijn veel gebruikte PVR's met interne harde schijf, maar ook hier is wel even wat geduld nodig alles uit het apparaat te halen en deze te leren kennen.

Hier wil ik het verder maar bij laten, want ik denk dat we toch niet verder zullen komen.

Sorry, maar hier ga ik niet te diep op in. De Humax is een zeer veel gebruikt model. Ook neemt men vaak op met de 5300c, maar dat vergt wat kennis en geduld. De 5200c zal wellicht een beter alternatief voor je zijn, en deze is wel te vinden op marktplaats, maar dan zul je een smartcard via Ziggo (bv. incl. module) moeten huren bij Ziggo. Dat is het goedkoopst. Je betaalt dan 2 euro per maand.

Maar om het nou meteen Ziggo troep te noemen als het even niet lukt.. sorry, daar heb ik wat moeite mee. Je geeft helemaal geen info over het merk schijf, wat je hebt gedaan etc. en meteen kom je met de uitspraak genaaid te zijn. Jammer, want mensen steken er toch hun tijd in je zo goed mogelijk op weg te helpen. Ik heb in ieder geval nogal werk gemaakt van mijn tekst.

PS: koop je een Humax 5200c, dan is dat uiteraard voor eigen risico. Het zijn veel gebruikte PVR's met interne harde schijf, maar ook hier is wel even wat geduld nodig alles uit het apparaat te halen en deze te leren kennen.

Hier wil ik het verder maar bij laten, want ik denk dat we toch niet verder zullen komen.

Ik waardeer het ook zeer dat je zoveel tekst en uitleg hebt kunnen geven.
Alleen het schoot nogal in het verkeerde keelgat dat ik eerst goed moet lezen en dan doen.

Ik heb namelijk bijna alle posts al meerdere keren gelezen, en de reden dat ik nooit het vermeld welke harde schijf ik heb is omdat het een WD elements bevat, zoals aangeraden. Misschien had ik dat evengoed moeten melden.

Het is mij inmiddels wel gelukt op de externe schijf van 500gb te laten werken. Helaas loopt de kast ook wel eens vast, en kun je niet opnemen en iets anders tegelijk. Dat laatste is eigenlijk het voornaamste dat we gaan kijken naar een andere kast..

Het laten functioneren van de schijf is dus wel gelukt, je moeite was dus niet voor niks 😉
Reputatie 7
Badge +19
Dag @LD940

die opmerking was een algemene. Je wilt niet weten hoe vaak het misgaat doordat men zich niet inleest, of niet de adviezen opvolgt. En dat kost soms zelfs moederboards. En je weet dan waarschijnlijk wel wie daar dan de schuld van is... En veel punten zijn natuurlijk ook gewoon genoemd in de handleiding. En ik vond deze opmerking, net diegene, waardoor ik dacht dat het niet zinvol was nog verder te gaan:

"VOlgens mij ben ik flink genaaid en zal ik een ander apparaat aan moeten schaffen om niet nog meer irritatie aan de ziggo troep te moeten leveren".

Zoals gezegd is de Humax 5300c een prima apparaat, maar met beperkingen. Een daarvan, welke ik zelf als grootste nadeel acht, is het gegeven dat de 5300c, net als de 5100c, maar 1 tuner heeft. Dan is het doorgaans niet mogelijk iets anders te bekijken dan je opneemt. En de externe harde schijf is toch weer iets dat extra plaats inneemt. Daarom noemde ik de 5200c, welke totaal anders is opgebouwd: Display, meerdere scart uitgangen, analoge audio uitgang, dubbele tuner, ingebouwde harde schijf van bruto 500 GB en ingebouwde voeding. Kijk maar eens op marktplaats. Maar wacht niet te lang, want omdat deze nieuw alleen nog word verkocht als bundel met de TV+H3, gaat de verkoop in gebruikt extra snel. En dit model zal ook geen jaren meer lopen. De 5400c is er bv. al uit.

Maar toch goed te zien dat het uiteindelijk toch is gelukt en je dat even laat weten. En inderdaad was het handig geweest toch even te noemen welke schijf je gebruikt, want heel vaal gaat het daar toch mis, terwijl men aangeeft een goede schijf te gebruiken.

En fijn dat mijn, maar ook jou moeite niet voor niets was.

Reageer