Singpenting

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

DVB-ondertiteling TVE (kanaal 73) doet het niet meer

Sinds een paar dagen valt het mij op dat er geen DVB-ondertiteling meer wordt meegestuurd op kanaal 73 (TVE). 😞

Ik gebruik een Humax-decoder, als je op de knop “Sub” drukt krijg je bij kanaal 73 de melding “Geen ondertiteling”. Deze functie werkt bij de meeste andere (buitenlandse) zenders nog wel naar behoren.

 

Wordt dit veroorzaakt door een verandering bij TVE of is dit iets technisch op het Ziggo-netwerk?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @Singpenting , welkom! 

 

Ik snap dat het gebrek aan ondertiteling toch een gemis is! Waarom deze ondertiteling ineens niet meer meegeleverd wordt via DVB-C is dan ook een goede vraag. Dit heb ik voor je nagevraagd. 

 

Helaas biedt TVE alleen maar HD-resolutie ondertiteling en teletekst ondertiteling aan, omdat Ziggo de zender omzet naar SD-resolutie is HD-ondertiteling niet mogelijk. Dit (HD-ondertiteling) wordt ook niet op alle boxen ondersteund. 

De HD-ondertiteling is nu dan ook uit gezet. Er kan alleen via Teletekst (pagina 888) nog ondertiteling opgeroepen worden.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Hier zojuist even getest, maar heb wel ondertiteling.

 

Teun

Singpenting
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dag Teun,

Dank voor jouw snelle reactie.

Kun je aangeven of dit DVB-ondertiteling is of ondertiteling via Teletekst?

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

De ondertiteling heb ik gedaan via teletext pagina 888.

 

Teun

Singpenting
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De ondertiteling via Teletekst doet het bij mij ook (nog). Het gaat echter om de DVB-ondertiteling die niet meer werkt. Het fijne van DVB-ondertiteling is dat deze met één druk op de knop is aan te zetten, geen zwarte balk achter de letters heeft en je niet eerst Teletekst hoeft te verlaten om van zender te switchen. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Het lijkt op een verandering bij TVE. Hou het even in de gaten. Ik zal hierbij en moderator vragen of er wat bekend is bij Ziggo. @Cecilia Ziggo weet jij hier wat van? 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @Singpenting , welkom! 

 

Ik snap dat het gebrek aan ondertiteling toch een gemis is! Waarom deze ondertiteling ineens niet meer meegeleverd wordt via DVB-C is dan ook een goede vraag. Dit heb ik voor je nagevraagd. 

 

Helaas biedt TVE alleen maar HD-resolutie ondertiteling en teletekst ondertiteling aan, omdat Ziggo de zender omzet naar SD-resolutie is HD-ondertiteling niet mogelijk. Dit (HD-ondertiteling) wordt ook niet op alle boxen ondersteund. 

De HD-ondertiteling is nu dan ook uit gezet. Er kan alleen via Teletekst (pagina 888) nog ondertiteling opgeroepen worden.

Singpenting
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dag Marije,

Bedankt voor jouw reactie en uitleg.

Tot vorige week deed de DVB-ondertiteling het echter nog wel op kanaal 73 via mijn Humax iHDR 5200c. Wil dat dan zeggen dat TVE tot dat moment wel in HD-formaat werd uitgezonden en dat de omzetting door Ziggo van kanaal 73 naar SD-resolutie dan onlangs plaatsgevonden? Zo ja, waarom is deze keuze door Ziggo gemaakt en komt het HD-formaat voor dit kanaal binnen bepaalde tijd weer terug?

 

Nog een ander punt: door het uitzetten van de HD-ondertiteling van TVE is er binnen de ZiggoGo-app helemaal geen mogelijkheid meer om ondertiteling toe te voegen voor dit kanaal. Het ondertitel-icoon wordt weliswaar getoond en je kunt daar zelfs kiezen voor de ondertitel-mogelijkheid Español; castellano, maar als je die optie kiest wordt er geen ondertiteling getoond. Teletekst-ondertiteling werkt daar volgens mij niet, wat dus inhoudt dat via de app helemaal geen ondertiteling meer mogelijk is voor de zender TVE.

Alvast bedankt voor jouw medewerking.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Als dit tot voor kort nog wel werkte, zal het inderdaad recentelijk omgezet zijn. Het klopt helaas ook dat je geen teletekst ondertiteling kunt aanzetten via Ziggo GO 😞

Uitgelicht topic