Beantwoord

Digitaal Opnemen met een oud Casema abonnement

• 24 maart 2019
  • 51 Reacties
  • 724x Bekeken

Ik heb een oud Casema abonnement en kijk nu digitaal tv dmv Digitale ontvanger FullD.
Nu heb ik een ( 2e hands) Humax hard disc recorder 5200caangeschaft en heb vooraf een aantal maal contact gehad met Ziggo.
Ik zou een smart card kunnen huren en dan kunnen opnemen.
Maar nu wilde ik gister de card bestellen bij Ziggo en dat blijkt nu opeens niet meer te kunnen .Ik moet een ander abonnement nemen wat ongeveer 17 euro per maand duurder is .
Ik heb toch maar de humax tussen de oude analoge tv en de Digitale ontvanger FullD. aangesloten ..Ik heb wel beeld ,maar zodra ik van de humax een scartkabel naar de tv aansluit valt het signaal uit.Dus ik kan niet opnemen.Wat nu?
Kan ik nog iets met de Humax( waar een card inzit van de vorige eigenaar,maar waar ik ook geen code van heb)
icon

Best beantwoord door Willem-A 26 maart 2019, 18:51

Als je genoeg hebt aan de vrije zenders kun je daar toch mee werken @m308 ? Als je meer wilt, dan zul je inderdaad, zeer waarschijnlijk, een ander abonnement moeten nemen. Maar kijk anders eerst gewoon eens hoe het gaat met alleen de vrije zenders. Je moet dan alleen de ID code op de Humax wijzigen in 4444(4). Alle zenders staan dan netjes achter elkaar.

Je hebt tenslotte ook een Humax 5500c, welke alleen maar kan werken met die vrije zenders, dus wat dat betreft ga je niets missen. Voordeel van de 5200c is dan echter wel dat je alle zenders welke je ontvangt kan opnemen.

In oud UPC gebied ligt dat vaak anders en daarom toch maar even deze link:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

51 Reacties

Heb je soms een Kabel-TV abonnement?
https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv/
Dan heeft een Smartcard geen zin, omdat dit basis digitale zenderpakket vrij te ontvangen is via de Ziggo kabel. Dat kan ook met de Humax 5200 die je hebt aangeschaft.

De 'Digitale ontvanger FullD', waar je het over hebt, is dat een Humax 5500, die je van Ziggo gratis kreeg na opheffing van het analoge signaal? Zo nee, wat is het dan wel?

Met bv een TV-Start (of duurder) abonnement heeft het wel zin een SmartCard te huren (dat kan ook) voor het kunnen ontvangen van de versleutelde zenders van je abonnement. Dat kan prima met een Humax 5200 in Casema = oud Ziggo gebied.
Die oude SmartCard van iemand anders heb je inderdaad niks aan. Kan niet meer worden geregistreerd.
TV-Start: https://www.ziggo.nl/televisie/tv-start/
Maar dat abonnement is niet 17 euro duurder dan Kabel-TV, zoals je laat weten.
TV-Start kan ook onderdeel zijn van 'alles in een'.
https://www.ziggo.nl/pakketten/
Heb je ook Internet van Ziggo?

Kortom: ik snap je abonnementsvorm nog niet zo. Kun je dit toelichten?

Tot slot.
Ik heb toch maar de humax tussen de oude analoge tv en de Digitale ontvanger FullD. aangesloten
Het kan zijn dat je de Humax 5200 verkeerd aansluit. Die moet wellicht de 'Digitale ontvanger FullD' gaan vervangen. Sluit hem net zo aan als de andere ontvanger en niet op die ontvanger, want zo lijkt dat nu uit wat je schrijft.

Gr Han
Beste Han,

Bedankt voor uw snelle reactie.Fijn dat u probeert mee te denken..
Mijn abonnement heb ik destijds bij Casema afgesloten en dat is door Ziggo overgenomen,maar is nu niet meer leverbaar.Het is TV Standard. met internet en een vaste telefoonlijn.
Ik heb inderdaad een een Humax 5500 ontvangen.
Ook heb ik geprobeerd de humax 5500 er tussen uit te laten maar krijg dan helemaal geen signaal.
Ik betaal nu 33 euro voor alles en het probleem is inderdaad dat ik pakket Start moet nemen Maar ik heb afgelopen weken diverse malen naar Ziggo gebeld .Zij vragen dan alle gegevens van mij en konden zien wat voor abonnement ik heb. Ik heb toen verteld dat ik een Humax 5200 2e hands ging kopen en zij hebben gezegd dan dat ik een kaart moest huren .Maar nu kan dat opeens niet vanwege met mijn huidige abonnement.
Gr Gabri
Reputatie 7
Badge +26
@m308 http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/netwerktabel.shtml

Voer deze gegevens eens in het menu zenders zoeken. Even u regio opzoeken. ( Van uitgaande voormalig UPC gebied ) In het menu vd HUMAX 5200
Beste Robbo,
Ik moet eerst een wachtwoord invullen van cijfers voor ik naar zenders zoeken kan gaan. .Misschien weet u waar ik dat wachtwoord vandaan haal? Bij Ziggo of de vorige eigenaar van de Humax 5200?
Reputatie 7
Badge +26
@m308 Probeer 0000. ( 4x nul) dit is de standaard code. Als de vorige eigenaar NIET het ww heeft veranderd.
Reputatie 7
Badge +26
Hier ook evt de gebruiksaanwijzing:

https://myhumax.info/wp-content/uploads/2014/12/Gebruiksaanwijzing-iHDR5200c.pdf
En nog een algemene vraag
.Kan ik de Humax 5200 wel gebruiken dan zonder card?
Ik zelf dacht van niet ,en daarom dacht ik de Humax 5500 er tussen te houden.
Maar dat werkt tot nu toe ook niet
Reputatie 7
Badge +26
@m308 Dit kan zonder Card. Anders zouden wij niet de humax 5200 adviseren. Letop! Je kan in voormalig UPC gebied inz de 5200 alleen de "free to air zenders" ontvangen.
Beste Robbo,
Het is nu wel gelukt met 4x nul. Ik de zenders automatisch laten zoeken.
Ik ga nu eest eens de gebruiksaanwijzing lezen want die had ik ook nog niet ,maar deze staat ook op internet had ik net ontdekt.Bedankt
Reputatie 7
Badge +26
Top en graag gedaan!
Reputatie 7
Badge +26
@m308 even een aanvulling: Het automatisch zoeken zal met de humax in fupc niet altijd lukken! voer de gegevens in nav van tabel in de link van mijn 1e reactie!. En de zenders zal niet altijd op volgorde staan. zap even door. va kanaal 925 staan de meeste zenders. via de OK knop zie je een zenderlijst.
Was een tekstje aan voorbereiden, maar ik zie nu dat het de goede kant op gaat.
Dacht dat er helemaal niks in beeld kwam na aansluiten van Humax 5200.
Dat is gelukkig niet zo.
Goed zo.
Han

Dit was het begin en eind van dat tekstje. De rest is overbodig door de nieuwe ontwikkelingen.
Het zit er dik in dat wat nu Kabel-TV wordt genoemd de opvolger is van het oude TV-Standaard.
Zoals gezegd is het Huren van Smartcard daarbij niet nodig.

Bij het Start pakket kan dat wel, omdat daar meer zenders in zitten die je alleen met zo'n Smartcard kunt ontvangen.
Bovendien zijn er zenders bij in HD kwaliteit die bij Kabel-TV alleen in de lagere SD kwaliteit worden aangeboden.
Die SD kwaliteit is overigens al beter dan die van de verdwenen analoge zenders. Dat heb je wel gezien op de 5500.
Voor het overzicht van Kabel-TV etc, zie:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/
..............
Als je geen Manual hebt voor de 5200, hier is er een.
https://myhumax.info/wp-content/uploads/2014/12/Gebruiksaanwijzing-iHDR5200c.pdf
Reputatie 7
Badge +26
Mooie aanvulling @hanh 😉😪
Volgende probleem.
Ik krijg alleen bij reservering , herinneren, maar geen opnemen.
Harde schijf niet ok? Fabrieksinstellingen proberen (p56 manual).
Als dat niet helpt:
Dan nog eens Fabrieksinstellingen, maar dan Harde schijf formatteren aan zetten.
Kan waarschijnlijk sowieso goed zijn de schijf te formatteren.
@Willem-A Kun je hier je licht over laten schijnen? Ik zit nu aan de grens van mijn kunnen.
Ja ik zit ook aan mijn grens´-)

.Hij geeft aan ´wilt u de fabrieks instellingen terug zetten ,maar niet de harde schijf formatteren.
Dan heb je Formatteren niet aangevinkt.
Ja dat is helaas het probleem ,zover ik het kan zien kan ik dat niet aanvinken omdat het niet tevoorschijn komt.
Bekijk ff P59 van het Manual.
Komt de schijf daar in beeld?
Reputatie 7
Badge +19
Ja dat is helaas het probleem ,zover ik het kan zien kan ik dat niet aanvinken omdat het niet tevoorschijn komt.

Dag, dat kan wel, want je kan het ook altijd los uitvoeren van een fabrieksreset, Nu kun je bij een fabrieksreset het vakje aanvinken de schijf (intern opslagapparaat) meteen te formatteren, maar je kan er dus ook voor kiezen dit later te doen:

-Menu;
-Instellingen;
-Systeem;
-Gegevensopslag;
-Opslagapp. formatteren.

Verder schreef je:

"Ik heb toch maar de humax tussen de oude analoge tv en de Digitale ontvanger FullD. aangesloten ..Ik heb wel beeld ,maar zodra ik van de humax een scartkabel naar de tv aansluit valt het signaal uit.Dus ik kan niet opnemen.Wat nu?
Kan ik nog iets met de Humax( waar een card inzit van de vorige eigenaar,maar waar ik ook geen code van heb)"

Dit is fout. Je sluit de Humax 5200c gewoon aan op de coax kabel, en middels een HDMI kabel op de Tv. Je laat de andere ontvanger er dus totaal buiten. De Humax 5200c kan altijd opnemen, want deze neemt op van de eigen interne tuners, niet vanaf een externe bron. Het lijkt er nu veel op dat je deze echter zo wilt aansluiten als een DVD recorder als het analoge signaal vervalt. Dat is dus geheel foutief v.w.b. de Humax 5200c betreft. Een scartkabel aansluiten is dus ook niet nodig. Dus nogmaals, kortom:

-De Humax 5200c aansluiten op de coax kabel, het best i.p.v. de andere decoder;
-De Humax 5200c aansluiten op de Tv middels een HDMI kabel.

Voorts kun je, als je in oud Ziggo gebied woont, een CI module met smartcard huren bij Ziggo voor 2 euro per maand. Alleen de smartcard! gebruik je vervolgens in de Humax 5200c.

Zonder deze smartcard ontvang je alleen de vrije zenders, welke je ook ontvangt met de Humax 5500c, de box welke het analoge signaal 'vervangt'.

Woon je in oud UPC gebied, dan kun je alleen de vrije zenders ontvangen en niet gebruik maken van een smartcard, daar Ziggo daar alleen een NAgravision smartcard uitgeeft waarmee de Humax niet kan werken. Eigenlijk is het dus heel simpel, maar je moet de Humax 5200c dus zien als 'stand alone' speler, en dus niet aansluiten op een andere decoder/ontvanger/mediabox.

Kijk ook hier even:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634
Ik zal eerlijk toegeven ,ik ben hier niet zo goed in ,maar ik twijfel ook of het apparaat niet stuk is.
Na systeem kan ik ook weer niet kiezen voor gegevensopslag . Alleen voor systeeminfo ,signaalkwaliteit ,energiebeheer en status overig
Reputatie 7
Badge +19
Loopt er een opname, of kijk je toevallig in time shift? Dan zijn n.l. bepaalde opties niet beschikbaar. Maar als de schijf stuk is doet het apparaat andere dingen...

Ik doe het nog een keer.

-Druk op de menu toets;
-Ga naar instellingen en klik op de oke toets;
-Kies systeem en druk op de oke toets;
-Als er niets loopt, moet je kunnen kiezen voor gegevensopslag;
-Kies voor gegevensopslag en druk op oke;
-Ga nu naar opslagapparaat formatteren en druk op oke.
-Kies daarna voor ja, bij de vraag of je wilt formatteren.

Maar leg anders eens goed uit hoe de 5200c nu is aangesloten en wat deze niet doet... Dan kunnen we wat meer.
Reputatie 7
Badge +19
Ik moet nog even het e.e.a. doen, maar reageer z.s.m. op je schrijven. Probeer zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten hoe de situatie rond aansluiten e.d. nu is. Dan komen we er vast uit.
Helaas niet gelukt ,Ik moet aan het werk en ga 13000 liter bier wegbrengen.
Morgen weer een dag . Bedankt voor het mee denken.